جایگزین مسیر

آنالیز تاکتیکی : منچستر یونایتد ۱-۱ لسترسیتی

by | اردیبهشت , ۱۳ , ۱۳۹۵

آنالیز تاکتیکی : منچستر یونایتد ۱-۱ لسترسیتی

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – همانطور که گفته بود، لوئیس فن خال اجازه نداد که لستر سیتی به آرزوی خود در اولدترافورد برسد. آنها تاج قهرمانی انگلستان را بر سر نگذاشتند، در هنگام سوت پایان مسابقه جشن قهرمانی نگرفتند، اما باز نزدیک تر به این اتفاق هستند. یک امتیاز در نتیجه تلاش آنها برای رسیدن به جاودانگی در فوتبال کسب کردند. برای منچستر یونایتد، دور ریختن دو امتیاز بود و تلاش برای رسیدن به لیگ قهرمانان تقریباً تمام شده است. 

بزرگترین قسمت ناامید کننده نتیجه بازی تضاد مابین عملکرد تیم در نیمه اول و دوم است. منچستر یونایتد بازی را خارق العاده آغاز کرد و در ۴۵ دقیقه ابتدایی کاملاً بر لستر سیتی غالب بود و آنها را تحت فشار قرار می داد. مدافعین کناری در جلوی زمین بر حریف فشار وارد می کردند و لستر را در یک سوم دفاعی خودشان میخکوب کرده بودند و یونایتد مالکیت را به خوبی حفظ می کرد. با چنین آرایش تهاجمی، لستر به خوبی نمی توانست ضد حمله بزند؛ چرا که بازیکنانی که مسئول ضد حملات بودند به شدت مشغول دفاع کردن بودند، بنابراین هیچگاه مالکیت توپ را در اختیار نداشتند که بتوانند ضدحملاتی را شکل دهند.

Manchester United player influence vs Leicester City

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد 1-1 لسترسیتی - نقشه حرارتی والنسیا و روخو

اگر توجه کنید که چگونه روخو و والنسیا دیروز بعد از ظهر در جلوی زمین، بخصوص در نیمه اول، عملکرد سطح بالایی از خود نشان دادند به راحتی می توانید درک کنید که چرا لستر سیتی به طور غیر منتظره ای در ضد حملات بی اثر بود. نقاط پر سرعت تیم لستر در فضاهایی دور از هم یعنی جایی که شلاپ و ماهرز قرار داشتند وجود داشت و در نبود واردی راه حل ساده است: از روخو و والنسیا استفاده کن و خطر این دو بازیکن را تا جاییکه ممکن است از دروازه خودی دور نگه دار و آنها را به دروازه خودشان نزدیک کن. راه حل ساده است و در ۴۵ دقیقه اول بسیار مؤثر واقع شد. البته یک مزیت اضافی حضور اولوآ و اوکازاکی است که هیچ یک چون واردی نیستند، پس بلیند و اسمالینگ در نبردهای تن به تن راحت تر بودند و این مورد خود به فشار مضاعف در جلوی زمین کمک می کرد و به همکارانشان در دفاع کمک می کرد که با آزادی بیشتری در حملات شرکت کنند.

برای اینکه دیدی بهتر نسبت به چیرگی یونایتد در نیمه اول به دست آید، شکل زیر آمار پاس های دو تیم را در این بازه ی زمانی نشان می دهد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد 1-1 لسترسیتی - آمار پاس ها در نیمه اول

منچستر یونایتد و لستر سیتی به ترتیب ۸۳% و ۵۹% از پاس های خود را به مقصد رساندند. دو نکته حائز اهمیت است:

[no_list]

  • الگوی بازی یونایتد عمدتاً بر باز کردن بازی قرار دارد. ابتدا یک بال را امتحان می کنند و اگر او نتواند که حفره ای در دفاع حریف ایجاد کند توپ را به گردش درآورده به میانه میدان و سپس به بال دیگر می سپارند؛ در این حملات از هر دو دفاع کناری نیز بهره می برند.
  • لستر سیتی تعداد زیادی پاس بلند در نیمه اول ارسال کرد و تنها مقدار کمی از آنها به مقصد رسید؛ این حاکی از هوشیاری یونایتد از خطرات و قدرت ضد حملات تیم حریف و همچنین قابلیت یونایتد در جلوگیری از تحقق این تهدیدات است. این به شکل هجومی تیمی یونایتد و آگاهی از قدرت حملات حریف است که با قطع توپ های حریف بهتر این موضوع مشخص می شود.

[/no_list]

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد 1-1 لسترسیتی - قطع توپ ها در نیمه اول

نکته کلیدی در جلوگیری از ضدحملات که از موفقیت لسترسیتی مانع شد در گیرانداختن آنها در یکی سوم میانی میدان است، جایی که یونایتد قطع توپ ها را انجام داده است. با دفاع در خطوط جلویی زمین و گیرانداختن حریف به طور مؤثر، توانستند که در نقاط کم اثرتر زمین توپ را پیش از آنکه در هوا یا فضای پشت مدافعین یونایتد حرکت کند، در اختیار بگیرند.

متأسفانه یونایتد نتوانست همین سطح از شدت و نیاز را در بازی خود نگه دارد، اگر چه مالکیت را در نیمه دوم نیز در اختیار داشتند اما چیزی در عملکرد آنها از بین رفته بود! لستر اگر در تیم حریف نقطه ضعفی پیدا کند از آن نهایت استفاده را می برد و در این فصل بارها و بارها این کار را بدون توجه به نام و آوازه حریف و با بی رحمی تمام انجام داده است. آنها نتوانستند که با زدن گل پیروزی بخش به عنوان قهرمانی برسند اما بهبود در تأثیرگذاری بازیشان در نیمه دوم مشهود بود، این تنها به دلیل بهبود مؤثر آنها نبود و عملکرد ضعیف یونایتد نیز به آنها اجازه و فرصت این کار را داد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد 1-1 لسترسیتی - آمار پاس ها در نیمه دوم

هنگامیکه نقشه پاسکاری تیم ها را در دو نیمه با یکدیگر مقایسه می کنید می بینید که چگونه تقریباً عملکرد یونایتد ثابت بوده است. الگوی بازی بر حفظ توپ باقی ماند و ۸۵% پاس های آنها صحیح بوده است. چیزی که تغییر کرده سرعت و شدت اینکار بوده است. سرعت کمتر در این کار به معنی فضای کمتر، فضای کمتر به معنی فرصت های کمتر برای شوت زنی به سمت دروازه است. اگرچه هنوز همان مقدار پاس وجود دارد!

از طرفی دیگر لستر تغییر در نقاط قوت خود ایجاد کرد. پاس های کوتاه تر، پاس های بیشتر در حملات و شانس های بیشتر در بازی ایجاد شد. آوردن دمارای گری، گزینه های بیشتری در حملات برای لستر ایجاد کرد؛ سرعت بیشتر، تحرک بیشتر که خطرات جدیدی از ناحیه اوکازاکی ایجاد کرد، اجازه داد که میهمانان همه ی حملات خود را بر روی زمین و از میانه میدان ایجاد کنند و کمتر از پاس های بلند استفاده شد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد 1-1 لسترسیتی - قطع توپ ها در نیمه دوم

دقت پاس های لستر در نیمه دوم به طور قابل توجهی بهتر شد و از ۵۹% به بالاتر از ۷۰% رسید، که نشان از ناتوانی یونایتد در قطع توپ های خطرناک در یک سوم میانی میدان است. لستر در دفاع یونایتد نفوذ می کرد و شیاطین سرخ مجبور بودند که در یک سوم دفاعی خود با دقت بیشتری دفاع کنند. ترکیب کمبود انرژی و رویکرد متفاوت لستر جریان بازی را کاملاً عوض کرد. علی رغم تسلط یونایتد بر جریان کلی بازی، آنها دیگر در زمین به راحتی بازی نمی کردند.

با وجود نکات مثبت، یک بعد از ظهر ناامید کننده دیگر برای منچستر یونایتد بود. دو امتیاز از دست رفته به معنای یک فصل دیگر بدون لیگ قهرمانان است که به خودی خود گناهی نابخشودنی است. چیزی که آن را بدتر می کند آن است که نامزد اصلی قهرمانی لیگ در حالی اولدترافورد را ترک کرد که می داند در حال انجام چیزی خاص است. این می تواند هر آن کس که با این باشگاه بزرگ در ارتباط است را به رنج آورد؛ اینکه لستر سیتی است که در این فصل جشن می گیرد نه منچستر یونایتد.

۰ Comments