جایگزین مسیر

آیا لوییس فن خال به فوتبال هجومی اعتقاد دارد ؟

by | آذر , ۳۰ , ۱۳۹۴

آیا لوییس فن خال به فوتبال هجومی اعتقاد دارد ؟

پایگاه هواداران منچستریونایتد – لوییس فن خال سرمربی یونایتد روزهای سختی را سپری میکند اما مخمصه ای که او گرفتارش شده است بخاطر فوتبال کسل کننده ای است که همه ادعا میکنند او خواستار ارائه ی آن است. اما اگر نگاهی به تاکتیکها و روشهای گذشته ی او داشته باشیم حکایت از داستانی دیگر دارد.

فن خال ، سرالکس فرگوسن نیست. او از سطح نبوغی که بمدت ۲۷ سال از فرگوسن دیدیم و با آن موفقیتهای بسیاری را بدست آورد برخوردار نیست. چیزی که فن خال از آن برخوردار است تفکر فوتبالی موشکافانه است همراه با اعتماد بنفس بالا به کارش که بندرت در دیگر مربیان یافت میشود.

منچستریونایتد چندین تساوی بدون گل متوالی را کسب کرد که باعث ناامیدی هواداران شده بود و پس از آن نوبت به چندین باخت متوالی رسید به نظر میرسد تداوم این اوضاع در دوره ی کریسمس میتواند سرنوشتی مشابه با سرنوشت مورینیو در چلسی را برای فن خال رقم بزند. بنابرین برای اینکه فن خال بتواند اعتماد هواداران را بدست بیاورد باید بازی هجومی و تماشایی را ارائه کند که به زدن گلهای بی شمار و در نهایت پیروزی بازیها و کسب عناوین قهرمانی منجر شود.

مشکلی که وجود دارد تفاوت تعریف فوتبال تهاجمی از نظر هواداران و از نظر فن خال است. برای فن خال در درجه ی اول سازماندهی دفاعی تیم اهمیت ویژه ای دارد. او این کار را نه تنها برای مقابله با گلزنی حریفان صحیح میداند بلکه اعتقاد دارد زیربنای دفاعی مستحکم تیم میتواند باعث موفقیت تیم در یک سوم تهاجمی هم شود. اگر مصدومیتهای زیاد ترکیب تیم را تحت تاثیر قرار نمیداد شاید یونایتد در این فصل براحتی میتوانست بهترین خطی دفاعی اروپا را از آن خود کند. اما فن خال معتقد است تیمش هجومی بازی میکند. او سیستمی را دنبال میکند که میگوید اگر بازیکنها بخوبی اجرایش کنند بهترین موقعیتها برای گلزنی در تیم فراهم میشود. این چیزی ست که بسیاری از یونایتدی ها با آن مخالف هستند. هواداران منچستریونایتد با تیمهای فرگوسن بزرگ شده اند که حریفان را یکی پس از دیگری سلاخی میکرد همچنین آنها داستانهای زیادی از نمایش جوجه های مت بازبی و فوتبال تماشایی آنها شنیده اند. هواداران یونایتد اکنون هم انتظار تیمی جادویی مانند گذشته را دارند و بازیکنانی که با حرکات خود تماشاگران را به وجد بیاورند به همین دلیل است که بازیکنانی نظیر اریک کانتونا و کریستیانو رونالدو همچنان در الدترافورد محبوب هستند.

بنابرین در ارائه ی فوتبال تهاجمی هیچ مخالفتی بین فن خال و هواداران وجود ندارد اما چه نوع فوتبال تهاجمی ؟ مساله این است! منچستریونایتد تحت هدایت فن خال سبکی از فوتبال را بازی میکند که مربی هلندی با آن در آژاکس، بایرن مونیخ و بارسلونا افتخارات زیادی را بدست آورد. حرکات نمایشی و انفرادی در بازیکنان جنبه هایی از فوتبال هستند که فن خال زیاد به آنها اعتقادی ندارد.

مشکل این است که فوتبال مد نظر فن خال در حال حاضر در یونایتد جوابگو نیست. این روش فن خال فصل گذشته زمانیکه یونایتد با سیستم ۳-۳-۴ و با مالکیت توپ بازی میکرد جواب میداد آنها هم نتایج خوبی میگرفت هم فوتبال هجومی جذابی ارائه میکرد. اما در این فصل مصدومیت های بی شمار و ترکیب محدود فعلی شانس یونایتد برای دستیابی به قهرمانی در جزیره را بسیار کمرنگ کرده است.

آیا فن خال میتواند معضل گلزنی را در یونایتد حل کند ؟ این امکانپذیر است اما او باید به شکل باز از فوتبال روی آورد که ممکن است گاهی هم منجر به شکست تیم شود. شکست ۵-۳ برابر لستر در فصل گذشته نمونه ای از این شکستها بود و همچنین شکست ۳-۲ اخیر برابر ولفسبورگ در لیگ قهرمانان که پس از آن یونایتد از دور رقابتها کنار رفت. آیا او به این شیوه از فوتبال روی خواهد آورد ؟ بعید به نظر میرسد. شاید فن خال در ژانویه یک دفاع چپ جذب کند ولی احتمال کمی وجود دارد که او بخواهد شیوه بازی تیم را عوض کند.

هواداران یونایتد باید این حقیقت را بپذیرند که الان زمان وقوع اتفاقات خارق العاده ای نیست. الان زمانیست که باید با آن کنار آمد تا اساس و بنیان تیم شکل بگیرد…فن خال کسی است که میتواند یونایتد را به سطح مطمئنی برگرداند و سرمربی بعدی آنها را به نقطه ای برساند که تبدیل به بهترین تیم دنیا شوند.

(متن فوق ترجمه ی مقاله ی  Shashank Nair یک نویسنده ی یونایتدی بود میتوانید او را در توییتر دنبال کنید.)

Ψ

۰ Comments