جایگزین مسیر

آیا مویس شایستگی استفاده از فرصتی که از آن حرف میزد را داشته است؟

by | خرداد , ۱۳ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – به بهانه ی مصاحبه ی دیوید مویس در مورد دوران حضورش در الدترافورد قصد داریم با نگاهی به حقایق ، دریابیم که او چقدر خود را شایسته ی دریافت فرصت بیشتر ، نشان داده بود.
دیوید مویس ، سرمربی اخراجی منچستریونایتد ، طی مصاحبه ای ادعا کرد که سران منچستریونایتد باید به او وقت بیشتری میدادند و اینکه آن روز هایی که در منچستریونایتد هدف موفقیت بلند مدت بوده است گذشته است .

 من هیچ وقت فرصت پیدا نکردم که از هواداران منچستریونایتد به خاطر حمایتشان از من در زمانی که مربی تیم بودم ، تشکر کنم. من برای آنها همه جور موفقیتی در آینده را آرزو می کنم.

من مطمئنم که آنها اکنون درک می کنند که اوضاع در باشگاهشان در حال تغییر است و آن روز هایی که هدف اصلی برنامه ریزی و موفقیت در بلند مدت بوده است ممکن است از بین رفته باشد. آنها کاملا از کارهایی که من انجام میدادم با خبر بودند. این مایه ی تاسف است که به من زمان بیشتری برای موفقیت داده نشد.

اکنون قصد داریم نگاهی به این موضوع بیاندازیم که این مرد اسکاتلندی در طول 11 ماهی که در الدترافورد حضور داشته است چقدر خودش را شایسته ی  اعتماد و دریافت فرصت بیشتر نشان داده است:

نگاه کلی

1- در این فصل مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر ، سومین باشگاه ثروتمند جهان یعنی منچستریونایتد :

* کار خود را در رتبه ی هفتم جدول لیگ برتر به پایان رساند که پایین ترین رتبه ی آنها در طول 24 سال گذشته است. جایگاه آنها در فصول گذشته به شرح زیر است :

رتبه ی پایان فصل تعداد دفعات
اول 13
دوم 5
سوم 3
چهارم و پایین تر 0

 

* در جام حذفی توسط تیم فوتبال سوانسی سیتی که هرگز موفق به بردن این جام نشده است ، حذف شده اند.

* در جام اتحادیه توسط ساندرلند که هرگز موفق به بردن این جام نشده است ، حذف شده است.

به بیان ساده تر این شکست است.

 آمار ناخوشایند

2- در تاریخ 26 مارس 2013 منچستریونایتد با کسب 74 امتیاز از 29 بازی در صدر جدول انگلستان قرار داشت و با تیم دوم یعنی منچسترسیتی فاصله ای 15 امتیازی ایجاد کرده بود.

14107851798093021783

اما در تاریخ 26 مارس 2014 یونایتد تنها 51 امتیاز از 31 بازی کسب کرده بود و فاصله ای 18 امتیازی با تیم صدر نشین جدول داشت.

60263251225885400536

3- کسب تنها 51 امتیاز از 31 بازی بدترین نتیجه ی منچستریونایتد در تاریخ لیگ برتر است. با توجه به این نکته که امتیاز آنها پس از 31 بازی هرگز پایین تر از 60 امتیاز نبوده است.

4- یونایتد تحت هدایت مویس امتیازات خانگی کمتری حتی نسبت به دو تیم نوریچ و هال سیتی کسب کرده است ( 21 امتیاز).

5- یونایتد تحت هدایت مویس از لحاظ گلزنی در بازی های خانگی درست آماری برابر با دو تیم کاردیف و فولهام که قعر نشینان جدول هستند داشته است. ( 18 گل)

6- عملکرد مویس تا هفته ی 31 ام با منچستریونایتد که قهرمان لیگ برتر بود به طرز شگفت آوری ، حتی از عملکرد وی با اورتون در فصل گذشته نیز بدتر بوده است .

  تعداد بازی امتیاز گل زده گل خورده
اورتون 12/13 31 52 49 37
منچستریونایتد 13/14 31 51 48 37

 تاکتیک

7- انتظار می رفت باشگاه اورتون نیز که پس از 11 سال شاهد تغییری در سمت مربیگری خود بودند به نوعی با مشکلات دوران بعد از مویس روبرو شوند اما در عوض ،‌این باشگاه به سطح بالاتری ارتقا یافت. تحت نظر روبرتو مارتینز آنها شیوه ی بازی خود را تغییر دادند و توانستند در 30 بازی 57 امتیاز کسب کنند و بالاتر از یونایتد در جدول لیگ قرار بگیرند. در حالی که مویس به طور میانگین در 5 فصل آخر حضور خود در اورتون 12 امتیاز کمتر از تیم روبرتو مارتینز جمع کرده بود. ( 51 و 40 و 40 و 45 و 48 )

صحبت های راس بارکلی به طور ناخواسته ای برای مویس طعنه دار به نظر می رسد :

او ( مارتینز) شبیه دیوید مویس است چرا که هر دوی آنها میخواهند که کنترل جلسه ی تمرین در دستانشان باشد و مرد اصلی جلسات باشند ولی مارتینز بسیار تاکتیکی تر است . ما کار های تاکتیکی بسیار بیشتری را انجام می دهیم که این برای من بسیار خوب است چرا که من هنوز جوان هستم و هنوز در حال یادگیری.

8- محدودیت و ناتوانی تاکتیکی یونایتد در این فصل به طرز فوق العاده ای در تصاویر زیر مشخص گردیده است. هر چند شاید کمی ناعادلانه باشد که به مقایسه ی گواردیولا با دیوید مویس بپردازیم ولی همانطور که می بینید :

59077985010921003038

در این عکس تیم بایرن مونیخ در حال تدارک یک حمله در برابر تیم منچسترسیتی می باشد و بازیکنان این تیم در فاصله های نزدیک به یکدیگر گزینه های زیادی را برای بازیکن صاحب توپ فراهم کرده اند.

65907957607567095489

اما در عکس بالا ملاحضه می کنید که رافائل قصد شروع حمله ای در برابر تیم فولهام را دارد در حالی که نزدیک ترین هم تیمی به او در فاصله ی 20 متری او قرار دارد.

9- در تساوی 2-2 خانگی در برابر تیم فوتبال شیاطین سرخ با 81 بار ارسال توپ روی دروازه ی حریف خود را به یک سوژه ی خنده در برابر دیگر تیم ها تبدیل کردند . این آمار بدتر هم می شود وقتی که دریابید تنها 18 ارسال از این سانتر ها به یک بازیکن شرخ پوش رسیده است. مدافع فولهام دن برن بعد از بازی گفت که ” تا کنون در طول عمرش انقدر ضربه ی سر در یک بازی نزده است”

در طول فصل کمبود تنوع و لطافت در بازی منچستریونایتد موج میزد . عده ای این موضوع را به ترکیبی که مویس از فرگوسن تحویل گرفته بود ربط می دادند که پر از بازیکنان مسن با کیفت نه چندان مناسب است . شاید آنها در این مورد کمی راست بگویند و حق داشته باشند ولی نمایش افتضاح شیاطین سرخ در برابر لیورپول و منچسترسیتی در الدترافورد مشخص می کند که بازیکنان نمی توانند عامل اصلی این مشکلات باشند.

در ژانویه ی سال گذشته منچستریونایتد در برابر رقیب دیرینه ی خود در الدترافورد با ارائه ی یک بازی فوق العاده برتر توانست با شایستگی تمام بازی را با نتیجه ی 2-1 به نفع خود به پایان برساند . آنها علاوه بر لذت بردن از مالکیت بیشتر خود بر توپ ،15 شوت در چارچوب نیز روانه ی دروازه ی لیورپول کردند. اما امسال در الدترافورد و در برابر جدی ترین دقیب خود در حالی که 10 بازیکن از 14 بازیکنی را که فصل گذشته موفق به شکست دادن لیورپول شده بودند در اختیار داشتند ، شیاطین سرخ کاملا از جریان بازی کنار گذاشته شده بود و تنها توانستند یک شوت در چارچوب روانه ی دروازه ی لیورپول کند. این یعنی بدترین عملکرد خانگی شیاطین سرخ در خانه در طول 5 سال گذشته.

 نقل و انتقالات

10- مویس همراه با یونایتد ، تابستان وحشتناکی را سپری کرد. او در جذب بازیکنانی همچون فابرگاس ، رونالدو ، لیتون بینز ، کونترائو و هررا به طرز تحقیرآمیزی شکست خورد و در کنار اینها وقتی با یک قضاوت نادرست وقتی که میتوانست فلینی را در ماه جولای با پرداخت 23 میلیون پوند یعنی بند آزاد سازی قرارداد وی به خدمت بگیرند، دست به کار نشدند تا اینکه در ثانیه های پایانی نقل و انتقالات مجبور به پرداخت نزدیک به 28 میلیون پوند برای جذب وی شوند. مویس با خرید ماتا و فلاینی نزدیک به 70 میلیون پوند در بازار نقل و انتقالات خرج کرد اما چیزی که مشخص بود خرید های او هیچ فایده ای برای منچستریونایتد نداشته اند.

11- فلینی هرگز در دوران مویس از خود چیزی نشان نداد که به مردم بگوید ارزش 28 میلیون پوند را داشته است. او تنها 17 بازی زیر نظر مویس انجام داد که در امر گل زنی و یا دادن پاس گل هیچ توفیقی نداشت . به بیانی دیگر او بازی را بسیار کند می کند. کاری که هافبک های سایر تیم ها با زدن یک ضربه به توپ تمام می کنند ، فلاینی باید سه ضربه به توپ بزند و این یعنی اینکه او مانعی بر سر راه بازی سرعتی مورد انتظار از منچستریونایتد است. در حقیقت او در کل فصل تنها یک گل آن هم برای اورتون به ثمر رساند و پس از اخراج مویس نیز توانست یک پاس گل برای منچستریونایتد بدهد.

34955373853588339704

12- سوال بزرگ هواداران منچستریونایتد این است که با حضور رونی و کاگاوا چرا خوان ماتا ؟ هر چند که این بازیساز اسپانیایی در اواخر فصل نشانه هایی از آن ماتای گلزن و تاثیر گذار را نشان داد اما زمانی که همه منتظر این بودند که منچستریونایتد با خرید یک هافبک میانی یا تدافعی خط هافبک خود را تقویت کند ، دیوید مویس تصمیم به شکستن رکورد نقل و انتقالات باشگاه برای آوردن خوان ماتا از چلسی به منچستریونایتد شد. در اینکه خوان ماتا می تواند خود را در یونایتد به عنوان یک بازیکن تاثیر گذار ثابت کند شک و تردید زیادی وجود ندارد ولی درماندگی مویس در استفاده از خوان ماتا امری کاملا بدیهی بود. این هافبک اسپانیایی که در یونایتد “بدون پست” شده بود در 9 بازی ابتدایی خودش زیر نظر مویس نه تنها هیچ گلی به ثمر نرساند بلکه فقط و فقط یک شوت روانه ی دروازه ی حریفان کرد. این آمار بد تنها یک دلیل میتواند داشته باشد و آن اینکه ماتا یک بازیکن برای پست شماره ی 10 است پستی که در منچستریونایتد وین رونی   حرف اول را در آن میزند و به قطع کسی نمیتواند جای او را در ترکیب اشغال کند.

49489630687060622115

13- کاملا روشن شده است که خانواده ی گلیزرها برای تقویت ترکیب منچستریونایتد قصد دارند پول زیادی را در این تابستان خرج کنند ولی سوال این است که آیا مویس مرد مناسبی برای اعتماد کردن و سپردن چنین پولی به وی بود؟

با کنار گذاشتن شکست های نسبی مویس در خرید فلاینی و ماتا و یا  این حقیقت که بازیکنانی نظیر تونی کروس یا استروتمن هرگز راضی به کار کردن زیر دست مویس نمی شوند و یا اینکه مرد اسکاتلندی هرگز تجربه ی خرج کردن چنین بودجه هایی را نداشته است ، آمار و ارقام از نتیجه ی خرید هایی که در اورتون انجام داده است نشان می دهد خرید های مهم او هرگز نتوانسته اند مانند باشگاه قبلی خودشان زیر نظر مویس بدرخشند . به جدول زیر نگاه کنید :

بازیکن قیمت تعداد گل و بازی در باشگاه قبلی تعداد گل و بازی در اورتون
یاکوبو 11.25 میلیون پوند 37 گل در 53 بازی 25 گل در 82 بازی
جانسون 8.6 میلیون پوند 24 گل در 80 بازی 17 گل در 61 بازی
بیاتیه 6 میلیون پوند 34 گل در 62 بازی 13 گل در 76 بازی

  تحقیر

بارها و بارها منچستریونایتد در طول این فصل توسط باشگاه هایی که انتظار می رفت آنها را شکست دهد تحقیر شده است. باخت ها سبب از بین رفتن رکورد هایی شدند که دهه ها در حفظ آنها تلاش شده بود :

14- پیروزی 2-1 وستبروم در الدترافورد اولین برد آنها از سال 1978 بود . هیچ یک از بازیکنان وستبرومویچ زمانی که آخرین بار این تیم منچستریونایتد را در الدترافورد شکست داده بود حتی به دنیا هم نیامده بودند.

15- اورتون با کسب پیروزی 1-0 در الدترافورد سرمربی سابق خودشان را به شدت تحقیر کردند. این اولین برد آنها از سال 1992 به شمار می آمد.

16- گل یوهان کابایه برای نیوکاسل در ماه دسامبر موجب پیروزی تیم نیوکاسل در الدترافورد پس از 41 سال شد.

01025643984235039918

17- باخت 2-1 شیاطین سرخ به تاتنهام در الدترافورد اولین باخت آنها در اولین روز سال جدید میلادی بعد از 20 سال بود.

18- تیم فوتبال سوانسی توانست برای اولین بار در تاریخ خود منچستریونایتد را در الدترافورد شکست دهد و همچنین شیاطین سرخ را در دور سوم جام حذفی حذف کند. سر الکس فرگوسن در طول 27 دوره حضور در جام حذفی تنها یک بار در دور سوم طعم شکست را تجربه کرده بود.

19- پیروزی 2-1 استوک سیتی در آغاز ماه فوریه ، اولین پیروزی آنها در الدترافورد از سال 1984 بود.

20- شکست 2-0 در بازی رفت مرحله ی حذفی لیگ قهرمانان در برابر المپیاکو یونان ، اولین شکست تاریخ باشگاه منچستریونایتد به یک تیم یونانی بود.

21- در جریان شکست 3-0 شاگردان مویس به منچسترسیتی در الدترافورد هواداران منچستریونایتد برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر شاهد آن بودند که دروازه ی تیمشان در الدترافورد در همان دقیقه ی یک باز شده است.

عرصه ی بزرگان

22– شاید خیلی از افراد فکر کنند که اوج نتایج بد دیوید مویس شکست در برابر سوانسی و وستبرومویچ و دیگر تیم هایی که در قسمت قبل ذکر شد می باشد اما فراموش نکنید که منچستریونایتد به عنوان یک تیم بزرگ در لیگ جزیره نیاز دارد تا در بازی های بزرگ نیز حرفی برای گفتن داشته باشد . تیم دیوید مویس در برابر 6 تیم آرسنال ، اورتون ، تاتنهام ، چلسی ، منچسترسیتی و لیورپول مجموعا عملکردی به شرح زیر داشته است :

تعداد بازی 12
تعداد پیروزی 1
تعداد تساوی 3
تعداد شکست 8
گل زده 5
گل خورده 21
امتیاز 6

حال اگر به این آمار این را اضافه کنید که مویس همراه با اورتون نیز هرگز موفق به بردن دیداری در ورزشگاه امارات ، استمفوردبریج ، الدترافورد و آنفیلد نشده است این سوال پیش می آید که آیا او با هر تیمی که باشد اصلا توانایی رقابت با تیم های بزرگ انگلیس و اروپا را دارد؟

23- حذف شدن در برابر بایرن مونیخ به معنای آن بود که منچستریونایتد پس از نزدیک به 20 سال حضور مداوم در لیگ قهرمانان در رقابت های فصل بعد حضور نخواهند داشت. آری مویس یکبار دیگر در راهیابی به راقبت های اروپایی شکست خورد. آمار او در اورتون را در جدول زیر مشاهده میکنید :

2005/06 پلی آف لیگ قهرمانان اروپا و شکست در برابر ویارئال
2006/07 عدم راهیابی به مسابقات اروپایی
2007/08 شکست در برابر فیورنتینا در مرحله ی یک شانزدهم نهایی جام یوفا
2008/09 شکست در پلی آف جام یوفا در برابر استاندارد لیژ
2009/10 شکست در برابر اسپورتینگ لیسبون در مرحله ی یک 32 ام لیگ اروپا
2010/11 عدم راهیابی به مسابقات اروپایی
2011/12 عدم راهیابی به مسابقات اروپایی
2012/13 عدم راهیابی به مسابقات اروپایی

24- مویس هیچ گاه در کل دوران زندگی حرفه ای اش موفق به کسب افتخارات بزرگی نشده است به جز دو مورد : یکی قهرمانی در لیگ اسکاتلند همراه با تیم سلتیک به عناون بازیکن و یکی قهرمانی در لیگ دسته ی دوم همراه با پرستون اند به عنوان مربی.

 چهره ی عمومی

25- در همان اوایلی که مویس به عنوان سرمربی منچستریونایتد انتخاب شد او با گفتن جملاتی همچون ” عجب شغل بزرگی است که جانشین اسطوره ی منچستریونایتد شوی” یا ” زمان خواهد برد تا با اوضاع کنار بیاید” کاملا خود را زیر سایه ی فرگوسن فرو برد. او از همان ابتدا از هر فرصتی استفاده می کرد تا سطح توقعات را پایین بیاورد و حتی در اواخر دوران حضورش در الدترافورد نیز گفته بود که از عملکرد ضعیف منچستریونایتد کاملا گیج شده است. او حتی بعد از شکست خانگی تیمش در برابر لیورپول لب به تمجید از لیورپول گشود. صحبت هایی که هر چقدر هم که درست باشند هرگز هواداران منچستریونایتد انتظار نداشتند آنها را از دهان سرمربی تیم خود بشنوند.

هنری وینتر در مورد مویس (قبل از اخراج) نوشته است :

  مطمئنا صحبت های مویس به شما این حس دوگانه و غیر قابل انکار را می دهد که حرف های او هم درست است و هم اینکه یک اعتراف احمقانه است . اینکه او میگوید ” دلش میخواهد تا مثل منچسترسیتی باشند” عواقبی را در پی دارد ، حتی عواقبی منفی برای شغلش. یک مربی منچستریونایتد باید بجنگد نه اینکه تعریف و تمجید کند . او باید شروع کند که مانند یک مربی منچستریونایتد رفتار کند . او باید خارج از میدان حریفان را دعوت به مبارزه کند و کم کم به آن وسعت ، سرعت و نترس بودن اضافه کند.

26- مویس با بیرون کردن کادرفنی فرگوسن نه تنها هیچ کمکی به خود نکرد بلکه با نادیده گرفتن تجربه ی فوق العاده ارزشمند مایک فیلان و رنه موئلستین و جایگزین کردن آنان با استیو راند و فیل نویل دچار اشتباهات پی در پی و نابود کننده ای شد. اریک استیلز مربی دروازه بانان سابق منچستریونایتد خطاب به مویس میگوید :

فضای یونایتد برایت ترسیم شده بود . فرگوسن به تو گفته بود ” چیزی که ما داریم را نگه دار. از این اتحاد محافظت کن و با آنها کار کن و آنها تو را رو به جلو می برند . تو داری کنترل یک ماشین بزرگ را بر عهده میگیری.”

29086727686904274547

 در نهایت 

27– تنها دفاعیه ای که در مورد دوران حضور مویس در الدترافورد شنیده می شود این جمله است که ” فرگوسن نیز در سال های ابتدایی خود مشکلاتی داشت” و باید به مویس زمان داده شود.

ولی اکنون 1986 نیست . فوتبال در طول 28 سال گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده است. مویس تیمی را تحویل گرفت که هرچند دچار نقطه ضعف هایی بوده است ولی توانسته بود قهرمان لیگ شود. به تیمی پیوسته بود که با وجود مقداری بدهی پول بسیار زیادی برای خرج کردن در نقل و انتقالات داشت. او در همین دوران سخت نیز از خود چهره ای فروتن و با نجابت نشان میداد اما ، حتی برخی از هواداران بسیار وفادار منچستریونایتد نیز بر ضد او شده بودند.

28- نتایج مویس در منچستریونایتد به مرور زمان بدتر و بدتر می شد :

سال تعداد بازی برد تساوی باخت
2013 29 18 6 5
2014 22 9 3 10

 

واقعا در کل دوران حضور او در یونایتد هیچ هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این نتایج ضعیف قرار است پایان پذیرند وجود نداشت.

دیوید مویس در صحبت های خود عنوان کرده است که “دوران برنامه ریزی برای موفقیت بلند مدت در منچستریونایتد به پایان رسیده است” ولی آیا انتصاب 3 ساله ی فن خال و قراردادن گیگزبه عنوان دستیار او نشانی بر این نیست که باشگاه میخواهد رایان گیگز را در نهایت به عنوان سرمربی خود انتخاب کند و دوران پر افتخار طولانی مدتی را زیر نظر کهنه سرباز وفادار خود آغاز کند؟

نظر شما چیست ؟ آیا مویس شایستگی این را از خود نشان داده بود که وقت بیشتری به او داده شود؟

 

۰ Comments