جایگزین مسیر

امروز در تاریخ یونایتد ؛ 29 می

by | خرداد , ۸ , ۱۳۹۳

امروز با آخرین پست از سری “امروز در تاریخ یونایتد” در این فصل در خدمتتان هستیم.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – با توجه به اینکه در ماههای ژوئن و جولای مسابقات رسمی در تاریخ منچستر برگزار نشده است، به امید خدا و اگر عمری باقی بود و همچنین در صورت تمایل شما دوستان از اوایل آگوست(اواسط مرداد ماه) با ادامه این سری مطالب در خدمت شما عزیزان خواهم بود.
29 می 1968
10 سال پس از فاجعه مونیخ، سر مت بازبی با بازسازی منچستریونایتد این تیم را راهی فینال جام اروپا(لیگ قهرمانان) کرد. در این روز 13مین فینال این رقابتها بین منچستر و بنفیکای پرتغال برگزار شد. بنفیکا پیش از آن در اوایل دهه 60 با شکست رئال و بارسا 2 بار قهرمان اروپا شده بود و با فوق ستاره خود اوزه بیو به دنبال سومین جام اروپایی بود، اما منچستر یونایتد نخستین تیم انگلیسی بود که موفق به حضور در دیدار پایانی این مسابقات می شد.
یونایتد در نیمه نهایی رئال مادرید را با تمامی ستارگان سرشناسش حذف کرده بود و بنفیکا نیز مقتدرانه یوونتوس را از پیش رو برداشته بود. بازی در ورزشگاه ویمبلی شهر لندن برگزار می شد، که بنفیکا 5 سال قبل فینال اروپا را در آنجا به میلان واگذار کرده بود.
بازبی در این دیدار ماشین گلزنی خود، دنیس لاو را به علت مصدومیت زانو در اختیار نداشت و بنابراین از برایان کید 18 ساله در نقش مهاجم نوک استفاده کرد.
ترکیب دو تیم در این دیدار:

نیمه نخست بازی بدون اتفاق خاصی به پایان رسید، اما 8 دقیقه پس از شروع نیمه دوم بابی چارلتون با ضربه سر دروازه بنفیکا را گشود. هر چند که این برتری 22 دقیقه بعد از بین رفت و جیم گارشا گل تساوی را برای پرتغالی ها به ثمر رساند. بنفیکا حتی فرصت این را هم داشت که قبل از پایان وقت معمول بازی گل برتری را هم بزند، اما مهار استثنائی و فوق العاده الکس استپنی(دروازه بان یونایتد) ، مانع گلزنی اوزه بیو شد. بازی در 90 دقیقه 1-1 مساوی به پایان رسید.

اما منچستر وقتهای اضافی را عالی شروع کرد، پاس بلند الکس استپنی در پشت محوطه جریمه بنفیکا به جرج بست رسید، او هم پس از چند متر حرکت،دروازه بان را هم جا گذاشت و دروازه خالی بنفیکا را در دقیقه 93 باز کرد. در ادامه به نظر می رسید که یاران بنفیکا از نظر جسمانی کم آورده اند و 2 دقیقه بعد برایان کید جوان( در روز تولد 19 سالگی اش) گل سوم یونایتد را به ثمر رساند. قبل از رسیدن 100 مین دقیقه بازی بابی چارلتون گل دوم خودش را هم در این بازی زد، تا منچستر با برتری 4-1 برابر بنفیکا نخستین قهرمانی خود در اروپا را جشن بگیرد.
در این دیدار علاوه بر سر مت بازبی، کاپیتان بابی چارلتون و مدافع تنومند و 36 بیل فولکس نیز جزو بازماندگان حادثه مونیخ بودند.

29 می 2008
در این روز به مناسبت چهلمین سالگرد نخستین قهرمانی در اروپا از مجسمه “سه گانه یونایتد” ساخته فیلیپ جکسون توسط سر الکس فرگوسن پرده برداری شد. این مجسمه شامل سه نفر از بهترین بازیکنان تاریخ یونایتد و جهان دنیس لاو، جرج بست و سر بابی چارلتون می باشد، که در بازگشت منچستر به اوج و کسب قهرمانی اروپا نقش عمده ای داشتند.

۰ Comments