جایگزین مسیر

بازی شروع شد!

by | مرداد , ۲۹ , ۱۳۹۳

        چیزی از شروع لیگ برتر انگلستان نگذشته است، آفتاب بار دیگر در بریتانیای ملکه ویکتوریا غروب نخواهد کرد چرا که سرتاسر دنیا از قاب جعبه جادو دل خواهند سپرد به ساق‌های ستاره‌هایشان.

بگذارید از تیمی شروع کنیم که به زعم اکثر کارشناسان و فوتبال دوستان مدعی اصلی قهرمانی است؛ چلسی. آبی‌های لندنی بر روی نیمکت خود آقای خاص را می‌بینند. کسی که در نبود رئیس بزرگ، عنوان پدر خوانده را برای خود سند زده است. اسب کوچک قهرمانی ژوزه به مدد خریدهای هوشمندانه و به موقع تبدیل به شیری جنگاور شده. اضافه شدن کاستا، لوییز،  فابرگاس و حتی دروگبا در تابستانی که گذشت و سپردن سنگر دروازه به کورتوآ، از شیرهای لندنی تیمی ساخته که به راحتی دو تیم اصلی دارد. مساله‌ای که در کورس قهرمانی و به خصوص در حوالی ژانویه بسیار موثر خواهد بود.  هم چنین از وجود ستارگان قدیمی این تیم از جمله ادن هازارد نیز نباید غافل شویم.  

         از این‌ها که بگذریم چلسی چند برتری دیگر هم بر سایر حریفان دارد. نخست این که تیم آقای خاص بسیار زودتر از حریفان بسته شده. آنها در نقل و انتقالات درخشان عمل کردند و تمام اهدافشان را به سرعت به ترکیب اضافه کردند. هم چنین فروش داوید لوییز و  لوکاکو با قیمت‌های بسیار بالا و خرید بازیکنان با قیمت‌های پایین، باعث شد در کمال ناباوری آنها در نقل و انتقالات سود نیز بکنند. هم چنین چلسی به مدد مدیران هوشمندش، جوانان باارزش زیادی را خریده و قرض داده که در ژانویه و سالیان بعد می‌توانند عصای دست تیم اصلی باشند.

         آمار نشان داده ژوزه در هر لیگی که وارد شده، در سال دوم موفق به فتح جام شده است. به نظر این امر همواره از فرمول ساده‌ای مانند آنچه در لیگ برتر، حال رخ دادن است تبعیت کرده است. سال اول تیمت را بشناس؛ تابستان خرید کن و سال دوم جام را ببر. فرمولی که باعث شده اکثر فوتبال دوستان، استمفوردبریج را مقصد نهایی جام بدانند.

         منچسترسیتی شانس دوم قهرمانی است. آبی‌های منچستر، برای دفاع از عنوان قهرمانی پای به رقابت‌ها می‌گذارند. آن‌ها در شرایطی که در تحریم مالی بودند بازیکنان خوبی به خدمت گرفتند و با دور زدن فیفا به شکلی عجیب، فرانکی را به اتحاد آورده اند. هم‌چنین هنر دیگر سیتی تمدید قرارداد سه ستاره خود در کمتر از یک هفته بود. سیلوا، کمپانی و آگوئرو با کاهش دستمزد قراردادهای خود را تمدید کردند تا هم خیال هواداران آبی‌ها را راحت کنند و هم به سیتیزن‌ها در حل مشکل فیرپلی مالی کمک کنند. ترکیب قدرتمند همشهریان پر سر و صدا یونایتدها می‌تواند به راحتی هر تیمی را تارومار کند. باید منتظر ماند و دید پلگرینی برای فصل جدید چه نقشه‌ای دارد.

         هرچند به نظر این دو تیم با اختلاف بختهای اصلی قهرمانی هستند، اما فوتبال بارها نشان داده تا چه حد می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد. لیگ برتر امسال سه مدعی دیگر نیز به خود می‌بیند. آرسنال، لیورپول و منچستریونایتد. مدعیانی که قرار دادن اولویت بین آنها چندان ممکن نیست. چه این که هر سه به صورت جدی هنوز در بازار نقل و انتقالت نیز فعال هستند.

         آرسنال همچنان ونگر را بر روی نیمکت می‌بیند. هرچند همگان به کم آوردنهای آرسنال در اواسط فصل عادت دارند اما به نظر امسال رقبا باید با این فکر وداعی تلخ داشته باشند. ونگر دو فصل است با خریدهای خوب، پروژه‌ای جدید را در امارات کلید زده است. اوزیل و سانچز دو بازیکن شاخص اضافه شده به این تیم در این مدت هستند. اما از اینها مهمتر آرسنالی‌ها در کمتر از 4 ماه دو جام گرفته اند تا نشان دهند شخصیت قهرمانی هنوز در بین توپچی‌ها زنده است. به نظر با از بین رفتن طلسم بی‌جامی، شاگردان ونگر با اعتماد به نفس بیشتری پای به لیگ امسال خواهند گذاشت.

لیورپولی‌ها اما فوق ستاره خود یعنی سوارز را از دست داده اند. البته آنها خریدهای زیادی داشته اند. لیورپول به خوبی از تیم شگفتی ساز فصل قبل یعنی ساوثهمپتون، تغذیه کرده!  و خود را آماده کرده است. لیورپول این فصل تیم تا حدی ناشناخته ای است. رفتن سوارز از یک سو رای به ضعیفتر شدن آنها می‌دهد و از سوی دیگر خریدهای فراوان و نتیجه عجیب 4-0 در دیدار با دورتمندی که چند روز بعد، قهرمان سوپر کاپ آلمان شد، نشان از قدرت آنها می‌دهد.

اما خبر اصلی این روزها نه چلسی ژوزه است و نه سایر‌ تیمهایی که در بالا بررسیشان کردیم. خبر اصلی بازگشت مجدد قدرت اول 20 سال اخیر انگلستان به کورس رقابتهاست. آری! شیاطین سرخ بار دیگر از جای برخاسته اند. 

منچستریونایتد در 20 سال آخر عصر فرگوسن همواره جز اصلی‌ترین مدعیان فتح جام بود. آمار 13 قهرمانی در 20 سال، خود گواه این است که تا چه حد لیگ برتر تحت سلطه جوجه‌های فرگی بوده است. به هر حال فصل گذشته با رفتن رئیس بزرگ و آمدن دیوید مویس، اوضاع برهم ریخت. الدترافورد دیگر تئاتر رویاها نبود بلکه نمایشی کابوس وار برای طرفدارانی بود که جز قهرمانی و پیروزی چیزی به یاد نمی آوردند. در نهایت دیوید مویس از کار برکنار شد و باشگاه لوییز فن خال را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. بازیهای درخشان تیم ملی هلند در جام جهانی و تصمیمات جسورانه فن‌خال، محبوبیت این مربی را حتی پیش از پیوستن به تیم، بسیار بالا برد.

 فن خال در این مدت نشان داده است اوضاع با زمان مویس بسیار متفاوت است. او این را از همان بدو ورود به باشگاه نشان داد. تغییراتی که در زمین تمرین ایجاد کرد، نشان دهنده توجه او به جزئیاتی بود که میتواند تفاوت‌ها را رقم بزند.  غروری که در سخنرانی اول در کلام فن‌خال نهفته بود دقیقا همان چیزی بود که طرفداران در یک سال گذشته در سخنان مربی معزولشان ندیده بودند. دیوید مویس بعد از هر شکست، مدام آرزو می‌کرد یونایتد مانند تیمهایی مثل سیتی و لیورپول بازی کند. مطلبی که حتی انتقاد سرمربی رقیب اصلی شیاطین را به همراه داشت و راجرز به شدت از این رفتار مویس در ستودن دشمن و ضعیف نشان دادن تیم خودی انتقاد کرد.

یونایتدها در حالی لیگ را آغاز می‌کنند که یک جام در مسابقات دوستانه پیش فصل در تور آمریکا به دست آورده‌اند. مسابقاتی که هرچند دوستانه بود اما به سبب شرکت تیمهای بزرگ در آن بسیار در تقویت روحیه و اعتماد به نفس از دست رفته شیاطین موثر واقع شده است. در واقع می‌توان گفت بزرگترین خرید بازار نقل و انتقالات امسال خود فن خال بوده است. سرمربی که بار دیگر ابهت و ترس را به الدترافورد برگردانده است.

یک نکته را فراموش نکنید. یونایتد در دوران فاجعه بار دیوید مویس در جدول مسابقات خارج از خانه قهرمان لیگ بود!  این یعنی مویس به هیچ عنوان نتوانسته بود الدترافورد را تحت کنترل بگیرد. بلکه الدترافورد او را مسخر ساخته بود. اما شخصیت کاریزماتیک فن‌خال بعید است با این مشکل مواجه شود. برای همین شیاطین حتی اگر فرم سال گذشته را در خارج از خانه تکرار کنند می‌توانند بر تمام پیش‌بینی‌های کارشناسان خط بطلان بکشند و بار دیگر منچستر را به رنگ قرمز آزین ببندند .

اما اوضاع برای قرمزهای منچستر این قدر هم عالی نیست. رویای شیرین قهرمانی با موانع بسیار جدی رو‌به‌رو است. نه تنها تمام طرفداران منچستر که بلکه تمام فوتبال دوستان متفق القول بودند که این تیم نیاز به بازسازی اساسی دارد و برای این که هر چه سریعتر به کورس برگردد باید در بازار نقل و انتقالات تابستانی فعال ظاهر شود. یونایتدها در شروع نقل و انقالات دو مدافع کلیدی خود را از دست دادند. همچنین جدایی اورا در ادامه راه و بوتنر که بعضا یار تعویضی او بود، اوضاع را در دفاع بحرانی‌تر کرد. مصدومیت شدید کریک در شروع کار فن خال اوضاع هافبک را هم بحرانی کرد تا در این دو ناحیه زنگ خطر به صدا در آید. فن خال نیز رسما نیاز به خرید دفاع را تایید کرد.

مسئولین یونایتد نقل و انتقالات را با خرید دو بازیکن، یعنی هررا و لوک شاو در کمتر از 24ساعت بسیار طوفانی آغاز کردند و به طرفداران نشان دادند که در خرید مصمم هستند. در ادامه وود ادوراد، مدیر اجرایی یونایتد‌ها در مصاحبه‌هایی از بودجه‌ی بزرگ باشگاه برای خرید سخن گفت و به طرفداران قول خریدهای تازه‌تر داد.

ورود فن‌خال اوضاع شایعات پیرامون یونایتد را هم به مراتب بهتر کرده است. بر خلاف یک سال قبل‌تر که اکثر بازیکنان مرتبط و غیرمرتبط به یونایتد لینک می‌شدند، این بار نامها محدود به چند نفر شد: هوملز،فرمالن، دیماریا، ویدال، بلیند و این اواخر روخو. اما تعلل اد وودوارد در این امر و ناتوانی او در اتمام مذاکرات، روز به روز بر دامنه انتقادات از عملکرد او می‌افزاید. منتقدان، خرید شاو با قیمت و دستمزد بالا و هررا با هزینه سنگین را هنر چندانی نمی‌دانند.

البته اد وودوارد با جذب اسپانسرهای مالی گوناگون، بارها نشان داده در مسائل اقتصادی تبحر فراوانی دارد. مثلا شاید بسیاری از طرفداران یونایتد ندانند پیشنهاد خرید منچستر از سوی گلیزرها از سوی او مطرح شده است.  اما سوالی که طرفداران مدام از خود می‌پرسند این است که آیا درست است که در تابستان حساس جاری، سرنوشت خریدهای باشگاه به کسی سپرده شود که سابقه‌ی بسیار ناموفقی از این امر در تابستان گذشته دارد. به هر صورت می‌توان مطمئن بود اگر وودوارد باز هم شکست بخورد، تمامی هواداران یونایتد من جمله پدرش هرگز او را نخواهند بخشید.

در نهایت چیزی که مسلم است یونایتد بعید است با این خط دفاع و هافبک بتواند در مقابل تیمهای تا بن دندان مسلح چلسی و سیتی مقاومت کند. مصدومیت‌ها و فشار مسابقات در لیگ برتر بسیار شدید است و این امر نگرانی هواداران را دوچندان می‌کند. در نقطه مقابل اما طرفداران خوش بین یونایتد، عدم حضور تیم در اروپا، وجود رونی و فن پرسی، درخشش ماتا و هررا و از همه مهمتر لوییز فن‌خال را دلایلی می‌بینند که می تواند در نهایت جام را به الدترافورد بیاورند. باید منتظر ماند و دید توپ گرد به کدام سمت خواهد چرخید…

 

 

۰ Comments