جایگزین مسیر

بررسی عملکرد ماتا در یونایتد

by | اردیبهشت , ۲۷ , ۱۳۹۳

در این مقاله قصد داریم عملکرد خوان ماتا ستاره اسپانیایی شیاطین سرخ را در نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر فصل 2013/14 بررسی کنیم.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – شیاطین سرخ در مهلت نقل و انتقالات زمستانی فصل گذشته با شکستن رکورد نقل و انتقالات باشگاه خوان ماتا را از رقیب سرسخت خود یعنی چلسی به خدمت گرفتند.

علی رغم اینکه خوزه مورینیو در نیم فصل اول رقابت های لیگ در فصل گذشته خوان ماتا را عملا به بازیکنی نیمکت نشین تبدیل کرده بود, این ستاره ملی پوش اسپانیایی با انتقال به الدترافورد از استمفوردبریج توانست با قرار گرفتن در ترکیب ثابت شیاطین سرخ عملکرد درخشانی به نمایش بگذارد.

اگرچه خرید خوان ماتا در ژانویه نتوانست سرپوشی باشد بر نمایشهای ضعیف یونایتد، اما قطعا هواداران این تیم را به هیجان آورده است.جذب او با شکستن رکورد باشگاه و به ارزش 37.1 میلیون پوند، نتوانست در نهایت مانع اخراج دیوید مویس شود و افت قابل مشاهده در فرم ستاره اسپانیایی انتقاداتی را نیز متوجه او ساخت.
ماتا در دوران کوتاهش با یونایتد حضور موثری داشته است. بازیکنی با قابلیت های ماتا همواره انتظار چنین عملکردی از او در اولدترافورد وجود دارد، با توجه به سابقه درخشانی که با چلسی در لیگ برتر از خود نشان داده است. علیرغم اینکه او بازیکن مورد علاقه ژوزه مورینیو نبود، اما قابل پیش بینی بود که هواداران آبی ها از جدایی برنده بازیکن فصل باشگاه در دو سال گذشته ناراحت باشند.
در مدت اخیر، برخی احساس می کردند رایان گیگز برای عدم قراردادن او در ترکیب اصلی در 2 بازی از 4 بازی آخر تصمیم درستی گرفته است،اما ملی پوش اسپانیایی ارزش هایش را برای یونایتد به اثبات رسانده است. تنها وین رونی(7.61) و پاتریس اورا(7.3) در بین بازیکنان با بیشتر از 5 بازی یونایتد در این فصل نمرات بالاتری نسبت به ماتا(7.28) از سایت WhoScored کسب کرده اند و این تأثیر مثبتش را از زمان حضورش در منچستر از ژانویه نشان می دهد.
این در تضاد روشنی با نمراتی است که او در این فصل(6.87) با چلسی و زیر نظر مورینیو-که او را به میزان کمتری در لیگ استفاده می کرد- قرار دارد. بازی دادن بیشتر به ماتا به سود منچستر یونایتد تمام شد، وی به طور قابل ملاحضه ای گلهای بیشتری (6) به ثمر رساند و پاس گلهای بیشتری ارسال کرد(4)، نسبت به آنچه در این فصل با چلسی(0 گل و 2 پاس گل) انجام داد. علاوه بر این، هیچ کدام از بازیکنان یونایتد از زمان اولین حضور ماتا(برد خانگی 2-0 برابر کاردیف) تا پایان فصل، به اندازه او (2 بار) نتوانستند به عنوان بهترین بازیکن زمین دست پیدا کنند. ماتا به عنوان یکی از بهترین هافبک های تهاجمی دنیا شناخته می شود و بهبود عملکرد او چندان شوک آور نیست.

به هرحال، بازگشت ضعیف او در نیمه ابتدایی فصل می تواند در نتیجه وجود گزینه های تهاجمی بهتر چلسی در قیاس با یونایتد باشد. آبی ها می توانند از حضور امثال ادن هازارد، ویلیان و اسکار به عنوان عناصر خطرناک در گلزنی در خط هافبک خود استفاده کنند، که بدون تردید از استانداردهای بالاتری نسبت به اشلی یانگ، نانی و آنتونیو والنسیا برخوردارند. این بدین معنی است که ماتا احساس کرد که نیاز دارد تا مسئولیت بیشتری در حمله به عهده بگیرد، زیرا هم تیمی های جدیدش در ارتقای سطح بازیشان ناتوان بودند.
علاوه بر این،مورینیو به عنوان یکی از بهترین مربیان فوتبال شناخته می شود و توجه او به جزئیات دربردارنده مجموعه ای از راه کارها می باشد، که رساندن توپ به محوطه جریمه یکی از آنهاست،اما مورینیو عناصر کافی برای نیل به این هدف را داشت.در حالی که یونایتد برای غلبه بر تیم هایی که به شدت دفاع می کردند با مشکل مواجه بود و تیم تحت نظر مویس از برنامه ای واقعی برای این کار بی بهره بود. همین موجب شد که ماتا در نیم فصل دوم آمار بهتری داشته باشد و میانگین تعداد شوتهای او دوبرابر شود(از 0.9 به 1.8 رسید.)
اگرچه هرموقع مورینیو احساس نیاز می کرد،ماتا را جزو سه نفر تهاجمی تیمش پشت سر تک مهاجم در سیستم 1-3-2-4 قرار می داد، اما مرد پرتغالی از عناصر هجومی اش انتظار داشت که برای کمک به خط دفاعی به عقب برگردند و حریف صاحب توپ را پرس کنند. اما از نظر مورینیو، ماتا در این بخش از بازی چندان به سبک بازی تیم وی نمی خورد.
[highlight]در زیر ویژگی های بازی ماتا را از نگاه کارشناسان سایت WhoScored می بینید:[/highlight]


مطابق تصویر فوق تنها بخش بازی ماتا که از نظر آماری ضعیف است، شرکت در کارهای دفاعی می باشد، در حالی که این هافبک نقاط قوتی مثل ” پاسهای کلیدی” ، ” پاسهای در عمق” و “شوتهای راه دور” خود را بهبود داده است. این سه مورد، در کنار بقیه موارد، نشان می دهد که سازنده کوچک بازیکنی عالی برای حضور به عنوان یار آزاد در یک سوم تهاجمی است تا اینکه انرژی اش را صرف برگشت به عقب و بازپس گیری توپ کند.
اگر میورینیو صرفا بخش دفاعی بازی را در نظر نمی گرفت، ماتا قادر به انجام بازی کثیف(مترجم: خشونت و تکل زدن) بود. تعداد تکل در هر بازی او برای این فصل(1.1) الزاما آمار ضعیفی برای کسی که در پست او بازی می کند نیست و ماتا اثبات کرده که هر گاه از او خواسته شود می تواند این وظایف را هم انجام دهد.
تنها سانتی کازورلا(31) و لوئیس سوارز(29) در یک سوم تهاجمی بیشتر از خوان ماتا(24) مالکیت توپ را از آن خود کرده اند(در فصل پیش لیگ برتر). در حالی که او این کار را بدون محدود شدن بهتر انجام می دهد، حقیقت این است که هر وقت لازم باشد ماتا می تواند به دفاع تیم کمک کند.
با این وجود، اینکه خوان ماتا آماج انتقادات قرار نگیرد تضمین شده نیست. عدم اطمینان در خارج از زمین مانع تأثیر گذاری درونی او شد، اما باز هم او پس از انتقال به یونایتد عملکرد تحسین برانگیزی داشت.با در دست گرفتن سکان هدایت توسط مربی در حد و اندازه های فن خال،هواداران حق دارند که مطمئن باشند بخشی از هزینه سنگین خرید ماتا با شروع فصل جدید در آگوست جبران خواهد شد.

۰ Comments