جایگزین مسیر

بهترین هدف برای خط میانی یونایتد

by | خرداد , ۵ , ۱۳۹۵

بهترین هدف برای خط میانی یونایتد

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – به نظر می رسد که در اولدترافورد چرخه ای برای هافبک های میانی ایجاد شده است: خرید هافبک ها، جا نیافتادن مناسب در ترکیب، خرید هافبک های جدید. مروان فلینی با هدفی خریده شد اما نتوانست خود را در ترکیب هافبک های یونایتد جا دهد. خوان ماتا مسلماً موفق ترین خرید بوده است اما زمان و فرصت مناسب برای قرارگیری در میانه ی میدان به او داده نشد. دالی بلیند دیگر خریدی بود که حال به عنوان مهره ای کلیدی در دفاع یونایتد محسوب می شود، آندر هررا تنها گوشه ای از آنچه در توان دارد را به ما نشان داده است. دقیقاً هر آنچه برای هررا گفته شد می توان برای مورگان اشنیدرلین نیز استفاده کرد. وضعیت باستین شواین اشتایگر به عنوان مهره کلیدی قابل بحث است.

یونایتد شش هافبک در سه سال گذشته خریداری کرد و هیچ کدام اثر و کیفیت مورد نظر را از خود بروز ندادند. (نه لزوماً به معنای بد قضیه) با این حال به نظر می رسد تنها راه حل باشگاه خرید هافبک های دیگر و نظر به موفقیت آنهاست. اد وودوارد باید از خود در مورد اشتباهی بودن این خریدها (یا طویل شدن بیش از حد داستان موفقیت) سوال بپرسد و علت را کشف کند. محتمل ترین پاسخی که پیدا می کند این است که بازیکنان خریداری شده مناسب سیستم و تاکتیک یونایتد نبودند.

انتصاب قریب الوقوع خوزه مورینیو می تواند برای مورگان اشنیدرلین و آندر هررا به منزله ی معجزه باشد؛ اما ترکیب هافبک های مدرن شامل سه نفر است و یونایتد نیاز به نفر سومی دارد. امید است که شایعاتی که از علاقه ی یونایتد به “گرزِگُرز کریکوویاک (Grzegorz Krychowiak)” (سکون بروی “گ”، “ر” در “گرز” اول – برای دانلود تلفظ صحیح بر روی این قسمت کلیک کنید) حکایت دارند حقیقت داشته باشند؛ چرا که کافی است به روی بازی این هافبک نگهدارنده (holding midfielder) باشگاه سویا تمرکز کنید و متوجه شوید که بهترین بازیکن تاکتیکی برای اضافه شدن به ترکیب یونایتد است.

کریکوویاک یک برنده ی باورنکردنی در موقعیت دفاعی هنگام جدال بر سر توپ است. او ۴.۵ قطع توپ (interception) و ۱.۸ تکل موفق در هر بازی داشته که به هفت عملکرد دفاعی به جز برگرداندن توپ (block) و دور کردن آن از محوطه خطر (clearance) اضافه می شود. هنگام درگیری برای تصاحب توپ به طرز عجیبی برنده است و توپ را مطمئن به گردش در می آورد به طوریکه ۸۴% پاس های او صحیح به مقصد می رسد.

در فصل آخر مورگان اشنیدرلین در ساوتهمپتون دیدیم که او می تواند رو به جلو حرکت کند و کریکوویاک دقیقاً چیزی را ارائه می دهد که همتای مورگان یعنی ویکتور وانیاما در آن تیم به نمایش می گذاشت. حضور کریکوویاک به اشنیدرلین کمک می کند اما هررا نیز از آن بهره خواهد یافت. خطر از دست دادن توپ توسط هررا کمتر می شود و همکاری اشنیدرلین و کریکوویاک به هررا آزادی عمل می دهد که او بهترین عملکرد خود را ارائه کند.

حضور کریکوویاک به دیگر هافبک های تیم نیز کمک می کند. داشتن او در پست هافبک دفاعی لطف بزرگی در حق ماتا جهت حفظ موقعیت خود در باشگاه است. بازیکنی در شکل و شمایل باستین شواین اشتایگر در یونایتد (مانند اواخر دوره ی اسکولز، پیرلو و ژاوی) نیاز به بازیکنی دارد که از او محافظت کرده و جبران ضعف های فیزیکی ناشی از بالا رفتن سن باشد. کریکوویاک می تواند آن بازیکن مورد علاقه ی طرفداران یونایتد در خط هافبک باشد که کاملاً قابل قیاس با روی کین است.

حضور دالی بلیند در مرکز خط دفاعی یونایتد در نوع خود منحصر به فرد است، و از خوش شانسی یونایتد کریکوویاک نیز می تواند در مرکز دفاع بازی کند. بدین ترتیب او می تواند که به عنوان پوششی برای دالی بلیند، خریدی که خود پوششی برای کریس اسمالینگ است، باشد و بدین صورت انتخاب ها در خط دفاعی بیشتر می شود. (فیل جونز، مارکوس روخو، تیموتی فوسو منصاح و پدی مک نیر) علاوه بر این، کریکوویاک چیزی نزدیک به برد (طول مسافت) پاس های بلیند نیز دارد (میانگین طول پاس برای کریکوویاک و بلیند به ترتیب ۱۹.۴ و ۲۱.۸ متر است که فاصله ای ۴-۵ متری با دیگر هافبک های یونایتد دارند) که پتانسیل ایجاد تهدیدهای هوایی را برای تیم حریف دارد.

هنگامیکه صحبت از تهدیدهای هوایی می شود ذکر این نکته حائز اهمیت است که از نگاه سایت www.whoscored.com یکی از نقاط ضعف اصلی یونایتد “درگیری های هوایی” است و با احتمال خروج مروان فلینی این مسأله حادتر می گردد. کریکوویاک همان کسی است که یونایتد برای جانشینی فلینی نیاز دارد. میانگین ۲.۸۵ در مقایسه با فلینی با ۲.۶۷ بار برنده شدن در درگیری های هوایی نشان از پرکارتر بودن اوست. کریکوویاک، اسمالینگ و اشنیدرلین چه در محوطه جریمه خودی و چه حریف پرکار خواهند بود و آنها را کمتر مستعد قرارگیری در معرض ضدحملات حریف، هنگام نیاز به برد قرار خواهد داد.

آخرین جنبه ای که در مورد انتقال کریکوویاک او را به گزینه ای عالی برای یوناید تبدیل می کند وضعیت او به عنوان یک بازیکن در کلاس جهانی کم نام و نشان است. هر چند او بسیار شناخته شده نیست، اما او را در سطحی پایین تر از بهترین هافبک های برنده در درگیری بر سر تصاحب توپ قرار نخواهد داد. این برای یونایتد جنبه ی سودآوری است چرا که او درخواست حضور الزامی در ترکیب تیم ندارد. (بازیکنان معروف انتظار دارند که اغلب در ترکیب تیم حضور داشته باشند حتی اگر سبک آنها با تاکتیک تیم در بازی های خاص هماهنگ نباشد) طرفداران یونایتد یک بازیکن دست کم گرفته شده (underrated player) را بیش از هر کس دوست دارند و کریکوویاک دقیقاً دارای چنین خصیصه ای است.

واضح است که او از نظر تاکتیکی، ذهنی و فیزیکی به عنوان یک نمونه بازیکن یونایتد خواهد بود. با نگاه به ترکیب درمی یابیم که هافبک های یونایتد امیدوارکننده هستند اما یک قطعه ی گم شده دارند؛ بهتر است که استعدادیاب های باشگاه کریکوویاک را زیر نظر بگیرند چرا که او پتانسیل این را دارد که بهترین هافبک لیگ برتر شود. او برای لهستان در مسابقات یورو شرکت خواهد کرد و باشگاه های زیادی پس از این مسابقات به دنبال او خواهند بود. به ندرت می شود که بازیکنی کاملاً مناسب یک باشگاه باشد، به همین دلیل امید است که مربی یونایتد در تابستان این نکته را در نظر بگیرد.

برای مقایسه ی کریکوویاک با هافبک های یونایتد بر روی لینک کلیک کنید.

۰ Comments