جایگزین مسیر

به استقبال بازی‌های بزرگ اروپایی با کامبک ۶۶ ثانیه‌ای

by | آذر , ۱۴ , ۱۳۹۶

پایگاه هواداران منچستریونایتد – در آخرین بازی خانگی مرحلۀ گروهی، تئاتر رویاها میزبان زسکا مسکو بود که در نهایت شیاطین سرخ موفق شدند با دو گل لوکاکو و رشفورد دو یک پیروز شده و با ۱۵ امتیاز به عنوان تیم اول گروه به دور بعدی صعود کنند.

در شبی که منچستر با سیستم موفق این روزهایش ۳-۴-۱-۲ به میدان رفته بود، بلیند و اسمالینگ و لیندلوف مدافعان مرکزی بودند، وینگ‌بک‌های تیم والنسیا و شاو و پوگبا و هررا در مرکز و ماتا پشت لوکاکو و رشفورد قرار داشتند. در نیمۀ اول منچستر در اکثر دقایق بازی صاحب توپ و میدان بود و با استفاده از همین مالکیت توپ توانست موقعیت های خوبی ایجاد کند، حرکت‌های لوک شاو در سمت چپ میدان نقطۀ بارز نیمۀ اول بود، در یکی از چندین فرار خوب لوک شاو، پاس عمقی خوب پوگبا او را صاحب توپ در محوطۀ جریمۀ حریف کرد که سانتر شاو به رشفورد بد بود و موقعیت از دست رفت، دقایقی بعد شوت سرضرب و زیبای شاو با دفع ناقص دروازه‌بان زسکا همراه بود که در ریباند لوکاکو نتوانست دروازۀ خالی روبروی خود را باز کند و ضربۀ او در حالت نه چندان متعادل دقیقا به جایی رفت که دروازه‌بان زسکا قرار داشت، ادامۀ این حملات ثمری برای منچستر نداشت و در دقایق پایانی نیمۀ اول زسکا مسکو موفق شد روی تک حملۀ جدی خود و روی اشتباه بلیند و لوک شاو و اسمالینگ که همگی به نوعی مقصر بودند به گل برسد و منچستر با این نتیجه به رختکن رفت.

منچستر نیمۀ دوم را طوفانی شروع کرد و در دقیقۀ ۴۷ رشفورد موفق شد با برداشتن مدافع روبرویش خود را در محوطۀ جریمه صاحب موقعیت کند که ضربۀ محکم او چندان دقیق نبود و دروازه‌بان آن را دفع کرد، رشفورد در ادامۀ دریبل‌های متکی بر سرعتش باز هم یک دریبل دوطرفۀ خوب دیگر انجام داد که نتوانست آن را به موقعیتی جدی تبدیل کند، نکته‌ای که ضعف بازی امشب او بود، او در صورت موفقیت در انجام دریبل‌هایش نمی‌توانست توپ را به شکل مطمئن و خوبی به موقعیت تبدیل کند و در دادن پاس کلیدی موفق نبود، نکته‌ای که او باید روی آن کار کند ، نکته‌ای که در بازی امشب منچستر در نیمۀ دوم به چشم آمد بیشتر شدن حرکت‌های ترکیبی بین بازیکنان تیم بود، حرکت زیبای لوکاکو و رشفورد ، حرکت ترکیبی شاو و ماتا که ضربۀ سر اسمالینگ روی سانتر ماتا در ادامۀ این حرکت خوب نبود، دقایقی دیگر همکاری بسیار خوب لوکاکو و پوگبا منجر به یک ضربۀ آزاد در نزدیکی محوطه شد که شوت رشفورد پس از برخورد به مدافع به کرنر رفت اما ادامۀ این حملات سرانجام به نتیجه رسید و در دقیقۀ ۶۴ بازی حرکت در عمق لوکاکو با پاس زیبای هوایی پوگبا همراه شد و لوکاکو که تاثیرات ناشی از نزول روند گلزنیش در بازی، آشکارا دیده می‌شد توانست با یک ضربۀ سرضرب و خوب گل اول را به خوبی به ثمر برساند و با زدن این گل کلیدی قفل بازی را باز کند و کمی از فشارها را از دوش خود بردارد. لوکاکو که اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده بود تنها یک دقیقه پس از گل از لیندلوف درخواست توپ کرد و سانتر بسیار خوب لیندلوف را با یک ضربۀ سر خوب به رشفورد رساند و همکاری ماتا و رشفورد باعث شد تا با ضربۀ خوب رشفورد یک گل زیبای دیگر روی حرکت ترکیبی و پاس عالی ماتا تنها دقیقه‌ای پس از گل اول به ثمر برسد و در عرض دو دقیقه یک کامبک خوب رقم بخورد. در ادامۀ بازی و برای استراحت دادن به بازیکنان برای دربی حساس هفتۀ بعد، مک تامینی در دقیقۀ ۶۷ جای هررا به میدان آمد و ۵ دقیقه بعد توانزبه جای والنسیا را گرفت، در دقیقۀ ۷۴ بالاخره لوکاکو برای اولین بار تعویض شد و مارسیال به جای او به میدان آمد. این تعویض‌ها طبیعتا منجر به افت ریتم حرکتی منچستر شد و بیشتر بازیکنان تیم سعی در حفظ و کنترل بازی داشتند و بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

نکات بازی:

  • عملکرد خوب لوک شاو در فاز تهاجمی و چندین صحنه در فاز تدافعی (منهای صحنۀ گل زسکا) نشان داد که او عطش لازم برای برگشتن به روزهای خوبش را دارد و تنها کافی است این روند خوب را در فرصت‌هایی که به او می‌رسد ادامه دهد تا بتواند جایگاهش در سمت چپ دفاعی را پس بگیرد، لوک شاو از بهترین بازیکنان بازی بود و در اکثر دقایق بازی و به ویژه در فاز تهاجمی و به ویژه در نیمۀ اول عملکرد خوبی داشت. از طرفی اشتباه خط دفاعی در گل زسکا مسکو نشان داد که چرا مورینیو علاقه دارد ریسک را به کمترین حد ممکن برساند. یک دفاع منسجم و رساندن اشتباه به حداقل ممکن برای مورینیو استراتژی بهتری است تا یک وینگ بکی که کاملا ابعاد تهاجمی تیم را گسترش دهد ولی در لحظاتی از بازی فضای پشت سرش خالی باشد و تیم برای پر کردنش به دردسر بیفتد. اگر موافق نیستید یاد پائولو فریرا و آربلوا بیفتید.
  • علیرغم مصاحبۀ مورینیو، کاپیتان کریک در این بازی به میدان نرفت.
  • لیندلوف با اعتماد به نفس خوبی بازی کرد و روز کم اشتباهی را سپری کرد، اکثر پاس‌های او دقیق بود و اولین پایه‌گذار گل دوم تیم بود، لیندلوف نشان داد که اگر در ترکیب تیم جا بیفتد و خود را با لیگ سازگار کند می‌تواند جنبه‌های دیگری به بازی منچستر اضافه کند و از آمار زیر توپ زدن‌های تیم برای بازی مستقیم بکاهد.
  • علاوه بر سر بابی، رونی هم از تماشاگران ویژۀ بازی بود.
  • مارسیال در شب تولد ۲۲ سالگی‌اش بعنوان یار جایگزین به میدان رفت و نکته‌ای که جذاب بود خوش و بش ویژۀ مورینیو با لوکاکو پس از این تعویض و قدم زدن لوکاکو در اولدترافورد به سمت رختکن در همان دقیقۀ تعویض و در میان تشویق هواداران بود. لوکاکویی که بالاخره گل زد و یک گل کلیدی هم زد.
  • یک تکل بی‌مورد از مک تامینی و البته نشان دادن قدرت فیزیکی‌اش در صحنه‌ای دیگر و یک دریبل خوب از توانزبه و بازی کم اشتباهش نکات مهم بازی این دو بازیکن در دقایقی بود که در میدان حضور داشتند. هنوز برای قضاوت در مورد کیفیت و پتانسیل این دو بازیکن زود است.
  • با برد امروز رکورد شکست‌ناپذیری در خانه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با یک برد خوب و شیرین مقابل منچسترسیتی همچنان این روند نباختن در خانه ادامه داشته باشد.
  • با برد امشب و صعود بعنوان تیم اول، یکی از این تیم‌ها قطعا حریف احتمالی ما در دور بعدی خواهد بود:

رئال مادرید، یوونتوس، بایرن مونیخ. از طرفی به چلسی که نخواهیم خورد و دیگر حریفان احتمالی ما از بازی‌های فرداشب معلوم خواهد شد که از بین پورتو/لایپزیک ، شاختار/ ناپولی ، اسپارتاک / سویا خواهد بود(در صورت دوم شدن لیورپول از این گروه هم مستثنی می‌شویم و البته احتمال اینکه سویا حذف شود بسیار کم است) بهرحال در خوشبینانه‌ترین حالت به احتمال ۵۰ درصد با یک تیم قدرتمند در دور بعدی روبرو خواهیم شد و باید از الان منتظر قرعه‌کشی هیجان‌انگیز دوشنبۀ هفتۀ بعد باشیم. آخرین گل اروپایی ما در یک بازی بزرگ لیگ قهرمانان شوت سرکش اورا بود و حالا ما به خانه برگشته‌ایم به جایی که همیشه در آن حاضر بوده‌ایم؛ به بازی‌های حذفی لیگ قهرمانان اروپا.

۰ Comments