جایگزین مسیر

تاکتیک مدرن و هنر کنترل تمپو – بخش چهارم

by | آبان , ۱ , ۱۳۹۶

اختصاصی پایگاه هواداران منچستریونایتد – با بخش چهارم مقالۀ تاکتیک مدرن و هنر کنترل تمپو در خدمت شما هستیم. برای مطالعۀ سه بخش اول می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول 

بخش دوم

بخش سوم

لورکوزن، تاکتیک‌های اشمیت و خاویر هرناندز

یک مثال تقریبا کامل از اینکه چگونه تمپو و شکل بازی می‌تواند روی بازیکنان تاثیرگذار باشد، چیچاریتو در لورکوزن است. در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ اشمیت به تعادل فوق‌العاده‌ای بین فشردگی دفاعی منظم و حملات شناور سریع دست یافت و موفق شد بازیکنانش را در این قالب تاکتیکی قرار دهد. شاید اصلی‌ترین دلیلی که لورکوزن در آن فصل بالاتر از مونشن‌گلادباخ در ردۀ سوم قرار گرفت همین بود. گلادباخی که ۱۱ گل بیشتر به ثمر رسانده بود و ۱۰ گل هم بیشتر خورده بود (آمار لورکوزن: گل زده ۵۶ گل خورده ۴۰ تفاضل گل +۱۶ و آمار گلادباخ گل زده ۶۷ گل خورده ۵۰ تفاضل گل +۱۷)

بازی متمایل به مرکز و فاز تهاجمی سریع چیزی بود که به سبک بازی هرناندز می‌خورد.

بعد از آنالیز بازی هرناندز در چند فصل اخیر می‌فهمیم که اکثر گل‌های او در فاز‌های تهاجمی سریع‌ بازی به دست آمده است و مانند خیلی از مهاجمان سنتی فوتبال، دو ویژگی بازی او شاخص است: ۱. توانایی فرار کردن از خط آفساید ۲. جایگیری و استفاده از موقعیت‌ها در محوطۀ جریمه

فارغ از سبک بازی در عمق، بازی کردن در مرکز زمین و کشیدن بازی به کناره‌ها فقط در یک سوم زمین حریف، تمپوی بالای بازی باعث می‌شد هرناندز بتواند توانایی‌هایش را بهبود ببخشد.

تمپوی سریع‌تر بازی باعث ایجاد شدن فضای خالی بیشتری پشت مدافعان می‌شود. مهاجم فضای بیشتری برای دویدن پشت مدافعان دارد، همچنین در مقابل یک دفاع سامان نیافته، مهاجم شانس بهتری برای فرار پشت خط آفساید دارد. همچنین با وجود یک خط دفاعی میانی سازمان نیافته و یک خط دفاعی از مدافعان، فضا و زمان بیشتری برای حرکت در مقابل مدافعان حریف وجود دارد.

تاکتیک مدر

سبک بازی لورکوزن استفادۀ خوبی از این جنبه‌های بازی می‌کرد و یک فصل فوق‌العاده برای هرناندز را رقم زد. ۱۷ گل هرناندز را در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ بوندسلیگا آنالیز می‌کنیم.

غیر از یک پنالتی و یک گل که از ضربۀ آزاد غیر مستقیم زده شد دو گل او هم با ضربۀ کات‌داراز لبۀ محوطۀ جریمه زده شد، ۱۳ گل دیگر از سبک بازی سریع و باز لورکوزن به دست آمد، که از آن‌ها ۱۱ گل مبنی بر دو قابلیت هرناندز است که در بالا گفته شد، توپ‌های در عمق کانال دفاعی حریف که منتهی به موقعیت‌های خوب در محوطۀ جریمۀ حریف می‌شد.

تاکتیک مدرن و هنر کنترل تمپو - بخش چهارم - 3 تاکتیک مدرن و هنر کنترل تمپو - بخش چهارم - 2

یکی از زیباترین روش‌های اجرای این سیستم در گل دوم لورکوزن مقابل دورتموند دیده می‌شد که یک ضد حملۀ قاطع و سریع در ۱۲ ثانیه منجر به گل شد.
{هایلایت آن بازی}

جنبۀ دیگری از بازی هرناندز که در ارتباط با دوران حضورش در منچستر است مقایسه بازی او در دوران فرگوسن و مویس است، با توجه به در نظر گرفتن گزینه‌های زیاد تهاجمی که فرگوسن در اختیار داشت و هم‌چنین با توجه به اینکه هرناندز در اکثر بازی‌ها بعنوان بازیکن تعویضی به زمین رفته بود، آمار او در سه فصل ابتدایی حضورش در منچستر بسیار خوب بود (۵۰گل)، تاکتیک‌های فرگوسن در منچستر باعث می‌شد در کنار روش‌های کنترل مالکیت توپ، حمله‌های شناور با تمپوی بالایی شکل بگیرد که این مساله باعث می‌شد هرناندز قدرت‌ و قابلیتش را در زمین نشان دهد.

فصل بعدی زیر نظر مویس هرناندز افت کرد و متوسط شوت‌های او در هر بازی تقریبا نصف شد (۹گل، ۰.۸شوت در بازی). این افت شوت‌ها و آمار او شاخصی از تغییر در تمپو و سبک بازی منچستریونایتد پس از پایان مربیگری فرگوسن بود. بخش عظیمی از پریشانی و آشفتگی‌ ترکیب منچستریونایتد در دوران گذار پس از فرگوسن ناشی از عدم مطابقت سبک و تمپوی بازی با نوع بازیکنانی بود که پس از فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به جا مانده بودند.

رویکرد فنخال مبنی بر بازی کندتر، کنترل‌شده‌تر و مبتنی بر مالکیت توپ بود و این بدان معنا بود که بازیکنانی مانند چیچاریتو باید از تیم می‌رفتند. قرض داده شدنش به مادرید باعث شد در فصل اول پس از مویس آمار شوت‌های او در هر بازی تقریبا دو برابر شد. (۱.۵ در بازی)

با بازی تحت نظر اشمیت. فصل اول او در لورکوزن با آمار ۲.۵ شوت در هر بازی همراه بود، او در ۲۶ گل نقش داشت. آمار او در لیگ قهرمانان ۳.۸ شوت در هر بازی بود و در ۶ بازی ۵ گل به ثمر رساند (یک گل در هر ۹۷ دقیقه). در فصل جاری در لورکوزن{در زمان نگارش مقاله هرناندز در لورکوزن بود} او متوسط شوت ۲.۱ دارد و ۱۰ گل به ثمر رسانده است.

تاکتیک مدرن و هنر کنترل تمپو - بخش چهارم - 4

پی‌نوشت: در بخش بعدی که بخش آخر از ترجمۀ این مقاله است به دوران رییس در منچستریونایتد خواهیم پرداخت و نمونه‌هایی از تاکتیک‌های فرگوسن در تیم سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ را بررسی خواهیم کرد، اشاره‌ای به فصل گذشتۀ منچستر خواهد شد و در انتهای مقاله اشاره‌ای هم به دوران یورگن کلوپ در دورتموند خواهیم داشت. سعی خواهم کرد با پایان یافتن ترجمه علت انتخاب این مقاله را با توضیحاتی در مورد بازیهای این فصل منچستریونایتد به ویژه سه بازی اخیر در مقابل لیورپول، بنفیکا و هادرسفیلد توضیح دهم.

۰ Comments