جایگزین مسیر

تحلیلگــــــر : تیم منتخب سال | سیستم 1-3-2-4

by | دی , ۲۳ , ۱۳۹۱

علی محمدپور

اختصاصی پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – سال 2012 با فراز و نشیب‌های بسیاری برای تیم‌های بزرگ و کوچک اروپایی به اتمام رسید، اما این پایان تلخ یا شیرین، کاملا بی‌ربط به نمایش‌های بازیکنان آن‌ها بود. بنابراین ما قصد بر این داریم که تیم منتخب سال 2012 را در چینش و تاکتیک 4231 به نمایش درآوریم و این نکته را نیز متذکر شویم که انتخاب بازیکنان، تنها به دلیل نمایش‌های فردی آن‌ها بوده و بی‌ربط به نتایج تلخ یا شیرین تیمی‌شان است.

قصد بر این است که 5 سیستم زنده دنیا که عبارتند از : 4231433442343352 را برای شما خوانندگان گرامی به همراه بازیکنان منتخب آن، هر یک را در یک نوشته به نمایش بگذاریم، ضمن اینکه تیم‌های منتخب به هیچ وجه فانتزی نبوده و بر اساس تاکتیک اصلی سیستم بازیکنان را انتخاب می‌کنیم و یا به گونه‌ای تیم‌های منتخب را برای بازی دادن به تصویر می کشیم، بنابراین انتخاب برخی از بازیکنان، دلیل بر برتری کلی آن‌ها بر سایرین نیست و تنها دلیل آن موضع تاکتیکی است.

4231 : 

تاکتیک اصلی :

در سیستم 4231 که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر سعی بر حفظ توپ و سرعت در میانه و مخصوصا کناره‌ها است تا توان حملات از عرض، طول و عمق به تیم داده شود و همچنین ضد حملات سریع.

در خط تدافعی، این سیستم نیاز به یک مدافع تخریبی ( سوبوتیچ ) و یک مدافع بازیساز ( هوملز ) دارد و در کناره‌ها به مدافعین کناری که بیشتر شبیه به وینگربک هستند تا ضمن داشتن سرعت بالا، توان دفاع و صد البته هجومی بالایی نیز داشته باشند.

در خط میانی، در سیستم 4231 روز دنیا، دیگر یک بازیکن صرفا تخریبی رو مشاهده نمی‌کنیم، این خط که از 2 هافبک تشکیل شده است ( در حالت کلی بازی با اضافه شدن هافبک تهاجمی که هم بتواند هافبک قدرتمندی باشد و هم مهاجم قدرتمندی، این خط به 3 هافبک سوییچ می‌شود )، یک بازیکن صرفا پاسور که توانایی تخریبی و فیزیکی مناسبی نیز داشته باشد و همچنین توانایی ایجاد فضا و شناخت فضا برای ارسال پاس، ( کریک ) قرار می‌گیرد و در کنارش یک هافبک میانی که وظیفه کمک به هافبک پاسور در مواقع دفاع و کمک به هافبک هجومی در مواقع حمله، قرار می‌گیرد که باید یک بازیکن تکنیکی با قدرت حمل توپ بالا باشد که توانایی پاسوری خوبی نیز داشته باشد و دارای چالاکی بالا و دیدی خوب برای استفاده  از فضاه‌های کم.

در خط سوم که از دو وینگر و یک هافبک تهاجمی تشکیل می‌شود، نیزا به یک هافبک تهاجمی یا همان شماره 10 است ( رونی ) تا هم مهاجم کاملی باشد و هم هافبک کاملی تا بتواند در انتقال پست خود به خط میانی، در توپگیری، بازیسازی و حفظ توپ به تیم کمک کند و همچنین سرعت بالایی به بازی تیمی دهد و در مواقعی که در پست اصلی‌اش یعنی هافبک تهاجمی است، بتواند به خوبی با مهاجم نوک ارتباط برقرار کرده و همچنین دارای شم گلزنی بالایی نیز باشد.

وینگر که یکی از مهم‌ترین پست‌های سیستم 4231 است، نیاز به دو وینگر سرعتی است که توان بالا در عرض و طول زدن داشته باشند و همچنین دارای شم گلزنی بالایی نیز باشند تا به تیم در حملات و ضد حملات کمک کنند.

خط حمله در شرایط خاص، در حملات به عنوان مهاجم هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید دارای فیزیک خوب از نظر بدنی و قامتی داشته باشد و همچنین دارای تکنیک بالا در حفظ و دریبل. در حالت ضد حمله نیز توان پا به توپی خوب و استفاده از فضای پرت و همچنین سرعت داشته باشد.

اما دلایل ما برای انتخاب هر یک از این ستارگان و همچنین نزدیک‌ترین رقبایشان :

نوئر : 

عقاب آلمانی بایرن مونیخ و دروازبان شماره یک تیم ملی ژرمن‌ها، توانای‌های بسیار بالایی از خود در چندین سال گذشته نشان داده که اوج نمایش‌های او در سال 2012 به همراه بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان بود. سیو‌های دیدنیاو به همراه پرواز‌های بلندش که به خود وزن زیادی را به بالا می کشد، ناخودآگاه ما را به یاد پیتر اشمایکل دانمارکی که سنگین‌وزن‌ترین دروازبان دورانش بود می‌اندازد. فریاد‌های او بر سر مدافعین پراشتباه بایرن مونیخ و دل و جراتی که او را بار‌ها برای کسب حداقل نتیجه همچون یک مهاجم پا به توپ به محوطه جریمه حریف می کشاند نیز از دیگر دیدنی‌های اوست. توانایی منحصر به فرد او در بازی هوایی است و همچنین شوت‌گیری منحصر به فردش. او یک پنالتی‌گیر قهار و یک رهبر واقعی در محوطه جریمه است. رقیب اصلی او کاسیاس اسپانیایی بود.

هوملز :

مدافع میانی و بازیساز دورتموند که در موفقیت‌های تیم ملی آلمان و همچنین تیم دورتموند نقش بسیاری داشت، یکی از بهترین مدافع بازیساز جهان است. سرعت مناسب، قدرت فیزیکی بالا، توانایی در دفع ضربات سر، قدرت حمل و حفظ توپ از او یک مدافع میانی بازیساز کامل ساخته است که لایق عنوان بهترین مدافع میانی جهان در سیستم 4231 است. رقیب اصلی او وینسنت کمپانی بلژیکی بود.

سوبوتیچ : 

یک مدافع میانی تخریبی از کشور صربستان. او شاید نام و نشان هموطن و کاپیتان سابق صربستان یعنی نمانیا ویدیچ را نداشته باشد ولی در سال 2012 نمایشی بسیار عالی از خود به جای گذاشت و به همراه هوملز به اوج افتخارات دتیمی در بوندس‌لیگا رسید. قدرت فیزیکی بالا، قدرت سرزنی و پرش‌های بلند، سرعت بالا و تکل‌های زیبایش از او یکی از بهترین مدافعین تخریبی دنیا ساخته است. رقیب اصلی او په‌په پرتغالی بود.

آلبا :

نمایش های جذاب او در والنسیا همراه با علاقمندی منچستریونایتد و بارسلونا باعث شد که نامش بر سر زبان‌ها بی‌افتد و روز به روز به پیشرفت خود ادامه دهد. آلبا در والنسیا، تیم ملی اسپانیا و در آخر در تیم جدیدش بارسلونا به خوبی جا افتاده و یکی از بهتری بازیکنان تیمش است. او سرعت بالایی دارد که با تکنیکش همراه شده و از او یک مدافع کنار یو همینطور یک وینگ‌بک خطرناک ساخته که توانایی بالایی دز دفاع، حمله و البته گلزنی دارد. رقیب اصلی او شمزلر آلمانی بود.

رافائل :

شاید بسیاری از شما از لام یا واکر انگلیسی سخن بگویید ولی رافائل 22 ساله در سال 2012 یکی از بهترین بازیکنان منچستریونایتد بود که جان تازه‌ای به سمت راست خط تدافعی منچستریونایتد بخشید. سرعت و تکنیک بالای او که توان بالایی در عرض و طول زدن به او می‌بخشد، دردسری همیشگی برای یار مقابل اوست چرا که نمی‌داند او می خواهد ارسال کند یا وارد محوطه شده و بازیسازی کند یا شوت بزند. رافائل در فصل 2012-2011 و همچنین در فاصل جاری که طول سال 2012 را در بر می‌گیرد بهترین مدافع راست لیگ انگلستان بوده و از مهمترین دلایل موفقیت تیم المپیک برزیل بود. او نه تنها توانایی بازی در دفاع راست و وینگ‌بک راست را دارد، بلکه توانایی بازی در دفاع چپ و وینگ‌بک چپ و همچنین هافبک‌های کناری را نیز دارد که این‌ها همه بر‌میگردد به قدرت او در سرعت و همچنین شم بالایش در بازیخوانی در دفاع و حمله. رقیب اصلی او واکر انگلیسی بود.

کریک : 

بهترین هافبک تدافعی انگلستان پس از پارکر که از نظر آمار پاس، بهترین هافبک تدافعی لیگ در فصل 2012-2011 بود. در فصل جاری نیز با اختلاف 200 پاسی نسبت به پیرلو به عنوان بهترین هافبک پاسور اروپا شناخته شد. قهرمان بی سر و صدای منچستریونایتد که به یورو دعوت نشد و همین امر تاثییر خود را بر بازی تیم ملی انگلستان نشان داد. تکنیک، حفظ توپ، دوندگی، فیزیک مناسب، قدرت پاسوری عالی و شناخت فضا‌ها ما را مجاب کرد که او را در لیست خود قرار دهیم. باید متذکر شد که کریک بیشترین تعداد پاس رو به جلو را در فصل جاری در لیگ انگلستان به نام خود ثبت کرد. رقیب اصلی او باستین آلمانی بود.

مودریچ :

بازی های چشم نواز این هافبک میانی کروات در تاتنهام موجب شد که این تیم در مکان چهارم فصل 2012-2011 قرار بگیرد. در بازی‌های یورو 2012 او یکی از بهترین نمایش‌های خود را به اجرا در آورد که اگر کمی بخت با آن‌ها یار بود می‌توانستند به جای اسپانیا به دور بعدی صعود کنند. گرچه در رئال مادرید نتوانسته جیاگاهی قابت برای خود دست و پا کند، اما هرگاه به زمین آمده، تاثییر بسزایی در کسب نتیجه تیمش بوده، از جمله پیروزی 3 بر 2 در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برابر منچسترسیتی. رقیبا اصلی او مارکیسیو ایتالیایی بود.

رونالدو : 

یکی از بهترین بازیکنان جهان و بدون شک بهترین وینگر جهان. رونالدو پرتغالی در سال 2012 بهترین بازیکن رئال مادرید و البته تیم ملی پرتغال بود و توانست با گل‌های حساس پی در پی خود موجبات قهرمانی در لالیگا را برای تیمش به همراه آورد و همچنین در یورو 2012 با درخشش خود بار دیگر ثابت کند که بهترین وینگر دنیا و یکی از بهترین‌های دنیاست. نمایش‌های خیره کننده او در فصل جاری اما به دلایلی حاشیه‌ای ادامه نیافت ولی او در کسب 2 عنوان قهرماین شیرین در سال 2012 نقش بسیار زیادی داشت. رقیب اصلی او ریبری فرانسوی بود.

مسی : 

مرد سال 2012 به انتخاب فیفا که توانست رکورد گلزنی را در یک سال بشکند، گرچه رکورد او مورد تایید فیفا نبود ولی به نظر نمی‌رسد کسی به این زودی ها بتواند رکورد او را جا به جا کند. توانایی بالای مسی در گلزنی، دید وسیعش، قدرت پا به توپی‌اش و همچنین حفظ آن با سرعت او همراه شده و از او یکی از بهترین مهاجمین و وینگر‌های دنیا را ساخته است که توانایی ارسال‌های تند و ریز و همچنین توان زدن به طول و عرض را داده است. رقیبا اصلی او ماتا اسپانیایی است.

وین‌ رونی :

مهاجم بی‌رحم منچستریونایتد و تیم ملی انگلستان، در 2 بازی‌ای که در یورو برای تیمش به میدان رفت توانست یک گل به ثمر برساند و باز یموثری از خود به نمایش بگذارد. اگرچه او در سال 2012 تماما در پست غیر تخصصی‌اش یعنی هافبک تهاجمی بود، اما توانست نزدیک به 30 گل در این پست برای تیمش به ثمر برساند و از تمامی وظایف جدیدش به خوبی برآید. در فصل جاری نیز زوج او به همراه فن‌پرسی یک کابوس برای حریفان بود و اینبار نیز او به پست هافبک تهاجمی تغییر پست داد که بسیار عالی نیز کار کرد. رقیب اصلی او هازارد بلژیکی بود.

رابین فن‌پرسی :

مهاجمی قدرتمند‌تر از او سراغ دارید!؟ قاتل شیک‌پوش هلندی با گل‌های متعدد و تماما حساس خود برای آرسنال در فصل 2012-2011 باعث شد این تیم در مکان سوم جا خوش کند و در تیم جدیدش یعنی منچستریونایتد، با به ثمر رساندن 21 گل باعث شد این تیم با 7 امتیاز اختلاف جایش را در صدر جدول تثبیت کند. گرچه نمایش‌های او در یورو 2012 ناامید کننده بود ولی با این حساب توانست یک گل به ثمر برساند در جایی که نمایش تیمی هلند ضعیف بود. رقیب اصلی او زلاتان سوئی بود.

 

سیستم بعدی : 442

۰ Comments