جایگزین مسیر

تحلیلی مختصر از سبک بازی، نقاط ضعف و قوت دُنی فن د بیک

by | شهریور , ۱۰ , ۱۳۹۹

کانون هواداران منچستریونایتد – با توجه به اخبار منتشر شده از رسانه های معتبر مختلف، انتقال هافبک ۲۳ ساله هلندی از آژاکس به منچستریونایتد قریب الوقوع به نظر میرسد.

در این مقاله قصد داریم مختصر به تحلیل سبک بازی، نقاط ضعف و قوت این هافبک ملی پوش بپردازیم و ببینیم چگونه میتواند در ترکیب اوله گونار سولسشائر موثر باشد.

سبک بازی

دُنی فن د بیک ذهنیتی هجومی دارد و یک بازیکن پویا و فعال سنتی ـیست که هنگام حمله مدام پستش را تغییر میدهد. او دوست دارد که در یک سوم هجومی زمین فضا پیدا کند و در آن فضاها قرار گیرد و پاس ها را دریافت کند. البته این حرکات بدون توپ او، حضور بازیکنی را ملزم میسازد که بتواند از میان مدافعان توپ را رد کند و به این فضاهای خالی برساند.

علاوه بر این، او یکی از کارآمدترین و مفیدترین هافبک های اروپا در زمینه تصمیم گیری است و دلیلش اینست که آگاهی محیطی فوق العاده ای دارد که نه تنها به او اجازه میدهد که کارآمد باشد، بلکه از قرار گرفتنش در شرایط و فضاهایی که برای او زحمت و دردسر ایجاد میکنند، جلوگیری میکند.

فن د بیک دوست دارد در هر دو سمت خط حمله حضور فعالی داشته باشد ولی خب فصل گذشته در سمت راست کمی متمرکز تر بوده است و این برای منچستریونایتد بسیار مهم است. چون همانطور که در تصویر گرافیکی زیر میبینید بیشتر حملات یونایتد از سمت چپ خط حمله بوده است:

مناطق پاس های دریافتی بازیکنان منچستریونایتد

 

با نگاهی به مناطقی که فن د بیک دریافت توپ میکرده است، میبینیم خیلی شبیه به شرایط پوگبا در فصل گذشته است و این درحالیست که پوگبا عقب تر بازی میکرد. این به عقب آمدن های فن د بیک بسیار برای تیم با ارزش است، زیرا توجه بازیکن های حریف را به خود جلب میکند و باعث ایجاد فضا برای بازیکنان هم تیمی میشود.

مناطق پاس های دریافتی دنی فن د بیک

 

نقاط قوت 

یکی از نقاط قوت این هافبک هلندی و شاید مهمترین آن، آگاهی محیطی اوست که مانند توماس مولر است. با حرکات در فضاها باعث ایجاد موقعیت برای دیگر بازیکنان میشود. این ویژگی وی برای منچستریونایتد هنگام حضور در یک سوم هجومی که بازیکنان زیادی در آن منطقه حضور دارند، بسیار با ارزش است.

همچنین فن د بیک یکی از بهترین بازیکنان هنگام دفاع کردن است. این عکس زیر نشان میدهد که او در کدام مناطق برای کمک به دفاع حضور داشته است(فصل ۲۰۱۹/۲۰) و به جز یک سری مناطق خاص میبینید که این کار را در تمام زمین انجام میدهد و این چیزی است اوله گونار سولسشائر بسیار تحسین میکند.

مناطقی که او در آن به دفاع کردن پرداخته است.

 

همچنین، او یک تمام کننده عالی ـست و عاشق پیدا کردن فضا در محوطه جریمه حریف است. او یک گلزن بالفطره نیست زیرا این کار نیازمند ذهنیت گل محور قویتری است اما هنگامی که در موقعیت مناسبی قرار بگیرد، قدرت گلزنی و تمام کنندگی شگفت انگیزی دارد.

۲۷ گل از ۴۰ گل او از شروع فصل ۲۰۱۷/۱۸ با ضربات تک ضرب به ثمر رسیده است و ۷ تای آنها با دو ضرب.

 

به کارآمدی و مفید بازی کردن فن د بیک در بخش سبک بازی ـش اشاره کردیم و این ویژگی یکی از نقاط قوت وی نیز حساب میشود. حدودا ۵۴ درصد از شوت های او بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از این منطقه مرکزی محوطه جریمه زده شده است که نشان دهنده میزان دقت و احتیاط اوست.

۱۲۷ ضربه از ۲۳۶ ضربات او(۵۳٫۸۱%) از شروع فصل ۲۰۱۷/۱۸ از مرکز مناطق مرکزی محوطه جریمه زده شده است.

 

فن د بیک سانترهایی به محوطه ۶ یاردی ارسال میکند که شبیه به سانترهای کوین ده بروین ستاره منچسترسیتی میباشد. به نقاطی که پاس های او منتهی شده است نگاه کنید. او به کاتبک کردن علاقه دارد و اغلب این کار را انجام میدهد.

همچنین به این توجه کنید که او به ارسال این پاس ها از جناحین اقدام میکند که بیشتر از داخل محوطه جریمه است. او دوست ندارد از مناطق دورتر و عقبتر این کار انجام دهد که منجر به افزایش کارآمدی و بالاتر رفتن احتمال با موفقیت رساندن پاس های وی میشود.

نقاطی که پاس های رو به جلو خود را از آنجا ارسال کرده است.(۵۵ اقدام موفق)

 

یکی دیگر از نقاط قوت او این است که با توپ کار اضافه انجام نمیدهد و به گونه ای میتوان گفت او بازیکنی “سوار بر توپ” یا اهل کار با توپ نیست. تصویر زیر از جزئیات دریبل های او در فصل ۲۰۱۹/۲۰ میگوید. زمان متوسط پاس دادن وی پس از هر دریبلش ۲٫۲۶ ثانیه هست که بسیار مفید میباشد و کافی ـست.

 

نقاطی که اقدام به دریبل کردن و رد کردن بازیکن حریف کرده است.(۴۴ اقدام موفق)

 

صحبت های زیادی بین طرفداران منچستریونایتد در مورد درصد پاس کامل بازیکنان وجود دارد و این موردی نیست که فن د بیک در آن مشکل داشته باشد. به علت سبک بازی، آگاهی فضایی و کارآمدی و مفید بازی کردنش، او در حفظ توپ و مالکیت عملکرد بسیار خوبی دارد.
درصد پاس های کامل وی در ۳ فصل قبل:

فصل ۲۰۱۷/۱۸:  ۸۶/۱۳%

فصل ۲۰۱۸/۱۹: ۸۲/۹۳%

فصل ۲۰۱۹/۲۰: ۸۴/۰۳%

او نقاط قوت دیگری نیز دارد ولی به این دلیل که میخواستیم مقاله را کوتاه نگه داریم فقط به همین موارد اشاره کردیم.

نقاط ضعف

او مانند ده بروین، فرناندز یا حکیم زیش چندان موقعیت ساز نیست. او تعداد زیادی موقعیت ایجاد نمیکند با این حال همان فرصت هایی که ایجاد میکند مناسب هستند و از لحاظ کیفیت موقعیت هایی که برای هم تیمی های خود ایجاد میکند، عملکرد خوبی دارد.

او بازیکنی نیست که اهل این باشد که از بین خطوط دفاعی حریف پاس دهد. البته به این معنی نیست که توانایی این کار ندارد ولی چندان این کار را انجام نمیدهد. بیشتر هدف و مقصد این نوع پاس ها میباشد و بدین معنیست که اگر بازیکنی با چنین ویژگی در ترکیب وجود نداشته باشد، این هافبک هلندی به مشکل میخورد.

در بعضی مواقع برای رفع تکلیف و آسانتر شدن کار خودش، اقدام به دادن پاسهایی ساده میکند که فایده چندانی ندارند و بعضی از پاس های رو به جلوی وی که به مقصد نمیرسند را در عکس زیر مشاهده میکنید. ولی در کل او پاسور خوبی هست.

نقاطی که پاس های رو به جلو خود را از آنجا ارسال کرده است.(۵۴ اقدام ناموفق)

 

گاهی او خیلی ساده اقدام به رد شدن از بازیکن مقابلش میکند که باعث میشود از لحاظ فیزیکی کم بیاورد و یا حرکتش قابل پیش بینی خواهد بود. بعضی از دریبل های ناموفق او در تصویر زیر میبینید. اما در کل میتواند لحظات مناسب و خوبی را برای این کار انتخاب میکند.

نقاطی که اقدام به دریبل کردن و رد کردن بازیکن حریف کرده است.(۳۶ اقدام ناموفق)

 

او نقاط ضعف بیشتری دارد ولی میتوان از آنها به دلیل جوانی اش کرد. این مشکلات را خیلی از بازیکنان جوان با کسب تجربه و بالا رفتن سن رفع میکنند. فراموش نکنید که او فقط ۲۳ سال سن دارد.

نحوه قرارگیری در ترکیب

او را بیشتر میتوان یک بازیکن پست ۱۰ نام برد، با این حال توانایی این را دارد که جلوتر و عقب تر زمین و حتی در جناحین خط هافبک بازی کند. او قابلیت بازی در تمام پست های پشت مهاجم را دارد.

او توانایی بازی در نقش پیوِت(بازیکنی که توپ را در زمین پخش کند و از دفاع به حمله برساند) را دارد ولی باتوجه به نقاط قوتش این پست او را محدود میکند. او بازیکنی است فعال و پویا در خط حمله، فضا ساز، پرس کننده و… پس در نتیجه نباید او را به عنوان یک پیوِت در نظر گرفت.

به نظر میرسد او میتواند در بسیاری از بازی های حذفی و همچنین با در نظر گرفتن شرایط، در بازی های لیگ به میدان رود. با توجه حضور فرناندز، شانس فن د بیک برای بازی کردن به عنوان هافبک هجومی کم است ولی او میتواند در دیگر نقاط خط هافبک بازی کند و موثر باشد.

به طور خلاصه فن د بیک بازیکن با کیفیتی است که بدون توپ خوب کار کرده و فضا ایجاد میکند. هافبک پر تلاشی است اما موقعیت ساز فوق العاده ای نیست. هنوز بسیار جوان هست و احساس میشود خرید او با قیمت ۴۰ تا ۴۵ یورو عالی باشد.

منچستریونایتد فصل گذشته از نداشتن عمق ترکیب خیلی ضربه دید بطوری که سولسشائر مجبور میشد که تعویض ها را به تاخیر بیندازد و بعضا اصلا تعویضی انجام ندهد. فن د بیک آنقدر خوب است که به صورت فیکس به میدان برود و همچنین عمق بسیار خوبی به ترکیب خواهد داد.

۰ Comments