جایگزین مسیر

توماس فرمالن مدافع مناسبی برای منچستریونایتد نیست

by | تیر , ۱۴ , ۱۳۹۳

با رفتن زوج رؤیایی خط دفاع یونایتد، نمانیا #ویدیچ و ریو #فردیناند در این تابستان، سرمربی جدید، لوئیز #فن_خال، برای جایگزینی آن ها دچار مشکل است. اما سوأل اینجاست که آیا توماس #فرمالن که این روزها صحبت از انتقالش به اولدترافورد می شود، هدف مناسبی برای پست دفاع میانی است یا خیر؟ در این پست به جواب این سوال می پردازیم.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – براساس گفته های مت لاو از تلگراف، یونایتد با این بازیکن به توافق رسیده است و تنها سد باقی مانده، مبلغ قرارداد فی مابین دو باشگاه آرسنال و منچستریونایتد است که به بعد از مسابقات جام جهانی موکول شده.

یک فرمالنِ کاملاً آماده و سرحال، ایده آل خواهد بود. او از نظر فنی ماهر است و این توانایی را دارد که آغازکننده ی حمله از عمق دفاع و از نیمه ی زمین خودی باشد. این موضوعی است که برای فن خال جذابیت دارد، گرچه این بازیکن در 12 ماه گذشته بسیار کم بازی کرده است.

با در نظر گرفتن این مسئله، یونایتد با خرید فرمالن قمار بزرگی خواهد کرد.hi-res-15b05bb338048004413d37a2e275901a_crop_exact

این بازیکن بلژیکی در بازی های لیگ در فصل گذشته، تنها 14 بار برای آرسنال به میدان رفت و در مجموع 16 بازی در کل فصل. که در 8 مورد به عنوان یار جانشین وارد زمین شد و به طور متوسط در هر بازی فقط یک درگیری موفق داشت.

با توجه به این موارد، به سختی می توان فرمالن را آن مدافعی که مدنظر یونایتد است و در حال حاضر به آن احتیاج دارد دانست.

بدترین قسمت این سناریو این است که با بازی های پراکنده به خاطر آسیب دیدگی هایش، فرمالن به یونایتد می آید تا تنها از مصدومیت های بیشتر رنج ببرد. درحالیکه یونایتد به شدت نیازمندِ استمرار در فاز دفاعی اش است و فرمالن نمی تواند این نیاز را فراهم کند.

کریس #اسمالینگ، فیل #جونز و جانی #اوانز، همگی داستان های مصدومیت خودشان را دارند، بنابراین یونایتد با خرید فرمالن ریسک بزرگی خواهد کرد.

مصدومیت ها، بخشی از فوتبال هستند که خواه ناخواه روی بازیکنان تأثیر می گذارند، اما فرمالن بنابر آماری که در PhysioRoom.com  آمده، در 18 ماه گذشته 10 آسیب دیدگی مجزا از هم را تجربه کرده است.

vvvvvvvvvvvv

شروع و توقف های مکرر فرمالن در دوره ی اخیرش، گویای این مطلب است که او همیشه درگیرِ تلاش برای رسیدن به آمادگی خواهد بود.

با این توصیفات، این مدافع 28 ساله دردی از مشکلات دفاعی یونایتد دوا نخواهد کرد.

از زمانی که او در سال 2009 از آژاکس به توپچی ها پیوسته، از 190 بازی آرسنال در لیگ برتر، تنها در 110 دیدار حضور داشته است. یعنی 58 درصد. 80 بازی ای که حاضر نبوده به این معنی است که او در 5 فصل حضورش در لیگ برتر، 2 فصل را به طور کامل از دست داده است.

در همان زمان، هرچند فردیناند در 55 درصد مسابقات یونایتد بازی کرده و ویدیچ در 57 درصد. اما تفاوت آشکار در این است که ریو و ویدا بالای 30 سال سن دارند، درحالیکه مشکلات مصدومیت فرمالن در میانه ی دهه ی دوم زندگی اش شروع شده است.

در این زمینه، فرمالن بازیکنی است که نسبت به ویدیچ و فردیناند بیشتر مستعد مصدومیت است.

بر این اساس، این انتقالی نیست که به یونایتد و طرفدارانش حسِ خوبِ خریدِ یک بازیکن مؤثر را بدهد. مبلغ این انتقال گزاف نخواهد بود، اما عاقلانه تر آن است که با صرف یک مقدار پول بیشتر، روی مدافعی قابل اطمینان و با استمرار سرمایه گذاری شود.

چلسی در حال حاضر جان تری را دارد و سیتی ونسان کمپانی را. بازیکنانی که می توانند تیمشان را رهبری کنند و تأثیرگذار باشند. حال که یونایتد تجربه و کاردانی ویدیچ و فردیناند را از دست داده است، باید به دنبال جذب یک مدافع محوری باشد.hi-res-0b6d4370a6af64404ac0d6f8b48afb13_crop_exact

همه چیز به این جمله منتهی می شود که فرمالن چنین فردی نیست.

او نمی تواند به عنوان جایگزینی برای دو مدافع بزرگ لیگ برتر در تمامی ادوار، یعنی ویدیچ و فردیناند دیده شود.

درعین حال، فن خال می بایست مطمئن شود که فرمالن می تواند فرم خوبی را که در اوایل حضورش در آرسنال داشت دوباره به دست آورد. در آن صورت فن خال یک مدافع مرکزی جاه طلب و گلزن خواهد داشت که برای سیستم 3-3-4 عالی خواهد بود. سیستمی که در آن یک مدافع توپ را به میانه ی زمین می رساند تا آغاز گر هجوم  تیم باشد. در مورد توانایی او در حمل توپ و انجام این کار، تردیدی وجود ندارد.

فرمالن همچنین قادر خواهد بود تا در صورت انتخاب سیستم 2-3-5 توسط فن خال که با هلند در جام جهانی خوب نشان داده، کارایی لازم را داشته باشد.

توانایی های فنی فرمالن بدین معنی است که او به آسانی می تواند بین سیستم ها تغییر و تطبیق پیدا کند، یا حتی به سمت چپ برود، و این انطباق پذیری یقیناً  مورد دلخواه فن خال است.

جذب او به عنوان بازیکن آزاد عالی خواهد بود، اما پرداختن مبلغی در حدود 100000 پوند در هفته برای او، هدر دادن سرمایه ی باشگاه است.

آیا فرمالن با عملکردش در فصل گذشته چنین دستمزدی را به دست آورده است؟ آیا بهتر نیست یونایتد به جای خرج کردن برای فرمالن، روی بازیکنی جوان تر و بهتر در خط دفاع سرمایه گذاری کند؟

این ها سوألاتی است که هواداران منچستریونایتد در صورت جدی شدن این انتقال خواهند پرسید. پرسش هایی که در صورت قطعی شدن و اثبات اشتباه در مورد آن، بارها تکرار خواهد شد.

ریسک کردن در فوتبال یک نیاز است، مثل تغییر تاکتیک در بازی یا جذب بازیکن ناشناخته که در راه موفقیت قدم برمی دارد، مثل ویدیچ و پاتریس #اورا. اما در مورد فرمالن مثل این است که با وجود آگاهی و شناخت کافی، خودمان را گول بزنیم. حتی با وجود رکورد فن خال در مورد بهترین بهره گیری از بازیکنانی که دلیل کافی برای جذبشان وجود نداشته است، خرید بازیکنی که مستعد مصدومیت است و انتخاب اول آرسنال در فصل گذشته نبوده، توجیه پذیر نیست.

۰ Comments