جایگزین مسیر

دوران ۲۵ ساله گیگز در یونایتد

by | خرداد , ۱۵ , ۱۳۹۵

دوران ۲۵ ساله گیگز در یونایتد

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – طبق منابع خبری اسکای، رایان گیگز ۲۵ سال پس از آنکه اولین بازی خود را برای منچستر یونایتد انجام داد در تابستان امسال این تیم را ترک خواهد کرد. بال سابق باشگاه فصل گذشته را به عنوان دستیار لوئیس فن خال سپری کرد و حال با اخراج این مربی هلندی و امضای قرارداد با ژوزه مورینیو، به نظر می رسد که گیگز برای دنبال کردن حرفه ی مربیگری خود این باشگاه را ترک کند.

چهارشنبه دوم مارس به عنوان روزی شناخته می شود که ۲۵ سال از اولین بازی گیگز برای شیاطین سرخ برابر اورتون می گذرد. بازیکن ۱۷ ساله ی ولزی سفری را آغاز کرد که منجر به رکورد ۹۶۳ بازی برای تیم اصلی به همراه ۱۳ قهرمانی لیگ برتر، دو لیگ قهرمانان و چهار جام حذفی شد. اسکای اسپورت به منظور جشن گرفتن ربع قرن حضور او در باشگاه، ۲۵ واقعیت جهت تعیین چنین زمان قابل توجهی را ارائه می دهد …

۱- گیگز در ۹ جولای ۱۹۹۰ قرارداد خود را امضا کرد و همچنین اولین قرارداد حرفه ای او در روز تولد ۱۷ سالگیش (۲۹ نوامبر ۱۹۹۰) به او پیشنهاد شد.

۲- در سنین نوجوانی او در مدرسه ی فوتبالی منچستر سیتی حضور داشت.

۳- او اولین بازی خود را به عنوان جانشین دنیس ایروین برابر اورتون در مارس ۱۹۹۱ در نیمه ی اول انجام داد. یونایتد آن بازی را ۲-۰ شکست خورد.

۴- اولین گل خود را دو ماه بعد در اولین بازی کامل خود در لیگ برتر برابر منچستر سیتی در اولدترافورد به عنوان تک گل پیروزی بخش به ثمر رساند.

۵- آن اولین بازی از ۶۷۲ حضور با کیفیت او برای شیاطین سرخ (در لیگ برتر و سطح یک) بود که ۱۱۷ مورد به عنوان یار جانشین حضور داشت.

۶- او ۶۳۲ بازی در لیگ برتر انجام داد که بیش از هر کس دیگری به این امر دست یافته است.

۷- او در تمامی ۲۲ فصل به جز فصل پایانی (۲۰۱۳/۱۴) گلزنی کرده است که در فصل پایانی ۲۲ بار در ترکیب تیم حضور داشت اما گلی به ثمر نرساند.

۸- او به عنوان مربی-بازیکن موقت پس از خروج دیوید مویس انتخاب شد و در آخرین بازی ۳-۱ در اولدترافورد از پس هال سیتی برآمد. (می ۲۰۱۴) گیگز در دقیقه ۷۰ خود را به عنوان جانشین تام لاورنس به میدان فرستاد!

۹- او دوران حرفه ای خود را با ۱۰۹ گل در لیگ برتر (دو گل بیشتر از هم تیمی سابق خود پل اسکولز) به پایان رساند که بدین صورت او را در رتبه ی بیستمین گلزن تاریخ لیگ برتر قرار داد.

۱۰- در بین ۲۰ گلزن برتر تاریخ لیگ برتر تنها دو بازیکن که تنها برای یک تیم در لیگ برتر به میدان رفته اند، بیشتر از گیگز توانسته اند که گل به ثمر برسانند: تیری هانری برای آرسنال (۱۷۵ گل) و استیون جرارد برای لیورپول (۱۲۰ گل).

۱۱- رکورد باشگاهی او از نظر تعداد بازی (۹۶۳)، ۲۰۵ بازی بیشتر از نفر دوم یعنی سر بابی چارلتون است.

۱۲- او در شبی که برای دومین بار لیگ قهرمانان را کسب کرد؛ توانست از رکورد تعداد بازی سر بابی چارلتون (۷۵۸) عبور کند. در ۲۱ می ۲۰۰۸ در مسکو یونایتد توانست چلسی را در ضربات پنالتی شکست دهد.

۱۳- گیگز پنالتی سرنوشت سازی را به ثمر رساند که در آن ضربات پنالتی پیروزی بر چلسی محقق شد.

۱۴- در مجموع او ۱۶۸ گل برای باشگاه به ثمر رساند؛ به طوریکه با ۱۱ گل کمتر پایین تر از جورج بست رتبه پنجمی، در مکان ششم گلزنان تاریخ باشگاه قرار گرفت.

۱۵- ۱۳ گل او در فصل ۱۹۹۳/۹۴ بهترین رکورد گلزنی در یک فصل او به حساب می آید.

۱۶- گیگز به عنوان بازیکن ۳۴ عنوان قهرمانی به دست آورد که او را به عنوان پرافتخارترین بازیکن در تاریخ فوتبال انگلستان رساند.

۱۷- یونایتد ستاره سرخ بلگراد را در سوپر جام اروپایی ۱۹۹۱ شکست داد تا گیگز به اولین قهرمانی خود در رده بزرگسالان دست یابد. آخرین عنوان قهرمانی در مسابقه جام خیریه ۲۰۱۳ با شکست ۲-۰ ویگان حاصل شد.

۱۸- او دو بار به عنوان بهترین بازیکن جوان انتخاب شد (۱۹۹۱/۹۲ و ۱۹۹۲/۹۳) و همچنین شش بار در تیم فصل حضور داشت (۱۹۹۲/۹۳، ۱۹۹۷/۹۸، ۲۰۰۰/۰۱، ۲۰۰۱/۰۲، ۲۰۰۶/۰۷ و ۲۰۰۸/۰۹).

۱۹- گیگز هیچگاه در دوران حضورش در یونایتد کارت قرمزی دریافت نکرد و تنها هنگامیکه برای تیم ملی ولز در سال ۲۰۰۱ برابر نروژ قرار داشت بعد از دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه خارج شد.

۲۰- تنها ایکر کاسیاس (۱۵۶)، ژاوی (۱۵۱) و رائول بازی بیشتری در لیگ قهرمانان نسبت به او (۱۴۱) انجام داده اند.

۲۱- گیگز تنها بازیکنی است که در ۱۶ لیگ قهرمانان متفاوت گلزنی کرده است. اولین بار سال ۱۹۹۴ برابر آی.اف.کا گوتبورگ و آخرین بار سپتامبر ۲۰۱۱ برابر بنفیکا موفق به گلزنی شد.

۲۲- اولین گل او برابر گوتبورگ در دقیقه ۳۳ بازی روز ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۴ به ثمر رسید که اولین گل یونایتد در مرحله ی گروهی لیگ قهرمانان نیز به شمار می آید. او دومین گل را در همان بازی به ثمر رساند تا در مجموع آن بازی با برد ۴-۲ برابر حریف سوئدی به اتمام رسد.

۲۳- گل او برابر بنفیکا درحالی به ثمر رسید که او ۳۷ سال و ۲۹۰ روز سن داشت و به عنوان مسن ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان دست یافت، اما فرانچسکو توتی با گلی که سپتامبر ۲۰۱۴ برابر منچستر سیتی به ثمر رساند با ۳۸ سال و سه روز این عنوان را از آن خود کرد.

۲۴- اسطوره ی فرانسه و سرمربی فعلی ریال مادرید، زین الدین زیدان، یک بار در مورد گیگز گفته بود:

اگر او فرانسوی بود، من روی نیمکت قرار می گرفتم!

۲۵- گیگز به لحاظ خدمات فوتبالیش در سال ۲۰۰۷ به مقام OBE دست یافت. (چهارمین مقام افتخاری از پنج سطح مقام افتخاری انگلستان)

۰ Comments