جایگزین مسیر

رقص پوگبا در رختکن، مورینیو VS اینستاگرام

by | شهریور , ۳۰ , ۱۳۹۶

اختصاصی پایگاه هواداران منچستریونایتد – پل پوگبا هافبک ارزشمند منچستریونایتد در بازی مقابل بازل مصدوم شد و از آن روز به اینور بخش عمده‌ای از خبرهای باشگاه حول محور او می‌چرخد. امروز پوگبا با انتشار ویدئویی در صفحۀ اینستاگرام خود بعد جدیدی به این شایعات و اخبار اضافه کرد. چیزی که شاید چندان به مذاق سرمربی تیم خوش نیاید.

مسالۀ مورینیو با اینستاگرام قصۀ جدیدی نیست، مورینیو فصل پیش در مقطعی تصمیم گرفت که بازیکنانش را از فعالیت در اینستاگرام باز دارد، هرچند این محدودیت‌ها تاثیر چندانی نداشت و کمی بعد اریک بایی و دیگران اقدام به گذاشتن ویدئوهایی در صفحۀ شخصی خود کردند. بحث خوب بودن یا نبودن استفادۀ بازیکنان از این شبکۀ اجتماعی محبوب بجثی مفصل است که در این مجال نمی‌گنجد، ولی نکته‌ای که واضح است تاثیر این شبکۀ اجتماعی در بازاریابی و گسترش شبکۀ هواداران انکارناپذیر است، از فعالیت‌های همین یکی دو سال اخیر باشگاه در اینستاگرام می‌توان به عضویت مورینیو در اینستاگرام، کلیپ ساخته شده توسط باشگاه به بهانۀ بازگشت پوگبا، کلیپ تمدید قرارداد زلاتان که همین یکی دو ماه پیش منتشر شد و نمونه‌های دیگری از این قبیل، اشاره کرد. دنیا پس از شبکه‌های اجتماعی متحول شده است و منچستریونایتد که همیشه شامۀ تیزی در زمینۀ بازاریابی، تبلیغات، افزایش هواداران و مسائلی از این دست دارد، از این قاعده مستثنی نیست. اما این ابزار اجتماعی شمشیری دولبه است که باید پیۀ تبعات سوء آن را به تن مالید، آخرین نمونه از مواردی که می‌تواند برای باشگاه و مربی مساله‌ساز شود ویدئویی است که پوگبا ساعاتی پیش در صفحۀ شخصی خود گذاشته است، او در این ویدئو در رختکن باشگاه می‌رقصد و به ظاهر روحیۀ بسیار خوبی دارد. فیلمبرداری رقص را احتمالا توانزبه انجام داده است و پوگبا در توضیح ویدئو نوشته: “خوشحالی همیشه آنجاست، حتی اگه مصدوم باشی” حال سوالی که پیش می‌آید این است که مصدومیت او در چه حدی است؟ اگر جدی است پس این کارها برای چیست و اگر جدی نیست، پیش از اینکه باشگاه اعلان رسمی در مورد وضعیت مصدومیت او منتشر کند انتشار چنین ویدئویی چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد. بعد از تمام تلاش‌هایی که مورینیو در کنفرانس مطبوعاتی برای زدودن شایعات ( و یا شاید به اشتباه انداختن دیگران ) در زمینۀ مصدومیت پوگبا انجام داد، انتشار این ویدئو منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده است. اینکه پوگبا به آن خوبی و بدون هیچ مشکلی می‌رقصد نشان از این دارد که مصدومیتش جدی نیست، حال اینکه اخبار چیز دیگری می‌گویند و …

شاید در این مقطع از فصل این مساله چندان اهمیتی نداشته باشد و کمی مته به خشخاش گذاشتن به نظر بیاید، اما در مقاطع حساس فصل کنترل اطلاعات بازیکنان و تیم نقشی بسیار حیاتی خواهد داشت، فرض کنید بازی‌های حذفی لیگ قهرمانان در پیش است و اتفاقی مشابه بیفتد، شیطنت خبرنگارهای انگلیسی و رسانه‌ها بر سر مسائلی جزئی ممکن است تیم را به حاشیه ببرد. به هر حال مشکلی که مورینیو با اینستاگرام دارد درز کردن بی‌رویۀ اخبار تیم و بازیکنان به رسانه‎ها است و دلیل اصلی محروم کردن بازیکنان از اینگونه فعالیت‌ها در فصل پیش همین بود. مورینیو همواره در طول دوران مربیگریش ثابت کرده که دوست دارد جهت‌دهی رسانه‌ها را خودش کنترل کند، اطلاعات را آنگونه که خودش می‌خواهد در اختیار رسانه‌ها قرار دهد در مواقع لزوم اخبار بیهوده‌ای به رسانه‌ها بدهد و توجهات را از موضوعات اصلی تیم دور کند تا فشار از روی تیم برداشته شود و احتمالا از دیدن رقص پوگبا و خنده‌های توانزبه در اینستاگرام خوشحال نخواهد شد. هر چقدر که رقص پوگبا برای هواداران و فالوئرهای میلیونی‌اش جذاب باشد.

۰ Comments