جایگزین مسیر

رونی در آستانه ی خروج

by | اسفند , ۵ , ۱۳۹۵

رونی در آستانه ی خروج

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – رفتن یا نرفتن، مسأله این است! از زمانیکه مورینیو، وین رونی را اندوخته ی ارزشمند منچستر یونایتد نامید، ساعت برای این بازیکن لیورپولی به صدا در آمد. مورد اجتناب ناپذیر، نزدیک است. حال باشگاه، و نه دیدگاه های عمومی، خواستار خروج زود هنگام رونی است. چین صدا می زند؛ آیا رونی آن را انتخاب می کند؟

پنجره ی نقل و انتقالات سوپ لیگ چین در پایان این ماه بسته خواهد شد و رونی باید به درخواست های شرق پاسخ دهد. ظاهراً چند ده میلیون پوند عایدی بازیکن خواهد بود و احتمالاً رقم قابل توجهی نیز به باشگاه می رسد. شایعات در شهر می گوید که رونی تا رسیدن تابستان صبر خواهد کرد؛ اما باشگاه خواستار خروج او در این ماه است. این اتفاق نه تنها باعث می شود که باشگاه از هزینه های حقوقی این بازیکن خلاص شود، بلکه نشانه ای از پایان یافتن یک دوران باشکوه (نسل باقی مانده از سر الکس فرگوسن) خواهد بود.

مسأله ی مابین یونایتد و رونی با پول حل خواهد شد؛ به شرطی که وضعیت زمان بازی رو به کاهش رونی، نفوذ او در رختکن و نیازهای کوتاه مدت مورینیو برطرف شود. درحالیکه زمان انجام پذیرفتن انتقالات با طمع طرفین به طول خواهد کشید؛ پیچیدگی انتقال سریع رونی به چین با در نظر گرفتن انتقال بهترین گلزن تاریخ یونایتد در میانه ی ماه فوریه، درحالیکه باشگاه در ۴ جبهه می جنگد، تشدید می شود. در ادامه مباحث پشت پرده ی این انتقال مورد بحث قرار می گیرد.

پول را نشانم بده

مجموع پیشنهادات هر بازیکنی را اغوا می کند؛ حال آنکه قرار است بیشترین دستمزد به یک بازیکن فوتبال پرداخته شود. جایزه ی پیوستن به سوپر لیگ چین، شامل ده ها میلیون پوند معاف از مالیات است؛ نمایندگان رونی در حال حاضر با تیانجین گوانجیان در حال مذاکره هستند.

ابتدا یک خبر خنده دار محسوب می شد، اما اکنون کمتر هواداری از پذیرش این انتقال توسط رونی متعجب خواهد شد. پیش از این، او دو بار برای امضای قرارداد جدید از یونایتد باج خواهی کرده است؛ بار اول در سال ۲۰۱۰ خود را مشتاق پیوستن به منچستر سیتی نشان داد و بار دیگر در ۲۰۱۳ این اتفاق افتاد که در نهایت دیوید مویس ناامیدوارانه برنامه های تیمی را حول رونی پایه ریزی کرد.

آیا رونی باید راه خروج را انتخاب کند؟ این ماه یا این تابستان او یکی از از آخرین دسته بازیکنانی خواهد بود که قدرت جدید و فوق العاده ی فوتبال را تجربه خواهد کرد. عده ی خیلی کمی با میل و رغبت به این لیگ کوچ کردند، اما تعداد قابل ملاحظه ای از بازیکنان که برخی هنوز در اوج قرار داشتند، در قبال مبالغی سرسام آور به سطحی پایین تر رفتند. اخیراً کارلوس توز، اسکار، اکسل ویتسل و هالک به شرق رفته اند. توز آرژانتینی بیشترین دستمزد را با ۳۱ میلیون پوند در فصل دریافت می کند؛ حقوق احتمالی رونی می تواند این رقم را تحت الشعاع قرار دهد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - رونی در آستانه ی خروج - توز

وجود علاقه ی وافر در رئیس جمهور، شی جین پینگ، باعث شده که چین به سمت شکل دهی قدرتمند ترین لیگ در محبوب ترین ورزش دنیا حرکت کند. ابتدا آوردن بازیکنان، سپس ایجاد زیر ساخت ها و احتمالاً در آینده میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ از نقشه های آنها خواهد بود که خود را در این رشته ی ورزشی برتر از دیگران نشان دهند.

حساب و کتاب مالی برای یونایتد ساده است. قرارداد رونی رو به اتمام بوده و تنها ۱۸ ماه به علاوه ی یک سال قابلیت افزایش باقی مانده و هر روز از ارزش این بازیکن کاسته می شود. قدرت فیزیکی رونی و مشارکت وی در تیم رو به کاهش است، بنابراین رقم قابل توجهی از دیگر تیم های اروپایی و یا MLS قابل استحصال نیست؛ درحالیکه این بازیکن در ۱۸ ماه باقیمانده، تضمینی حداقل ۱۸ میلیون پوند دریافتی دارد. میراث مویس برای مدت زمانی طولانی، مخرب و هزینه زا است. یونایتد نمی تواند رقم قابل توجهی از فروش این ماه وی به دست آورد، اما جایزه ی اصلی در طول فصل با نپرداختن حقوق خواهد بود.

مسأله، آینده ی شغلی بازیکن است

از ماه سپتامبر که مورینیو او را بیرون گذاشته، رونی به ندرت در اندیشه های هجومی سرمربی قرار داشته است. در واقع رونی از میانه ی دسامبر در لیگ برتر به عنوان یار اصلی در میدان حضور نداشته است؛ او در این فصل تنها ۱۲۸۱ دقیقه در لیگ و مسابقات اروپایی به میدان رفته است. برای درک بهتر این موضوع باید توجه کرد که رونی دوازدهمین بازیکن از نظر زمان بازی در لیگ برتر و نهمین نفر در اروپا برای یونایتد بوده است.

اکنون واضح تر است که رونی شانس کمتری جهت حضور در ترکیب اصلی دارد. این بازیکن اهل لیورپول پشت سر زلاتان ایبراهیموویچ، مارکوس رشفورد و آنتونی مارسیال جهت قرار گیری در پست شماره ۹ قرار دارد؛ همچنین سرمربی، خوان ماتا و هنریک مخیتاریان را جهت قرارگیری در پست ۱۰ بهتر از او می داند. رونی می تواند در خط هافبک گسترده یا میانه ی آن به کار گرفته شود، اما سیاست مورینیو در قبال این تجربه ی ناموفق کاملاً شفاف است.

این سقوط آزادیست برای بازیکنی که خود محوری او در بیش از یک دهه شهرت طلبی یونایتد، شکل گرفته است.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - رونی در آستانه ی خروج - رونی 1

در فصول اخیر، رونی نقش والایی داشته است؛ ابتدا قرارداد سنگینی زیر نظر مویس امضا کرد و سپس از امتیاز ویژه ی لوئیس فن خال به کاپیتان خود (عدم بیرون گذاشتن کاپیتان از ترکیب) بهره برد. ۴ سال از زمانی که فرگوسن خبر از اشباع رونی داد، گذشت؛ مدت زیادی از این سقوط می گذرد.

آیا رونی حاضر است با پرداخت دستمزدی بالا برای ۱۸ یا ۳۰ ماه آینده در تیم مورینیو بماند اما از ترکیب تیم به حاشیه رانده شود؟ شایعات حول رونی خلاف این را می گویند. پیشنهاداتی از سرتاسر اروپا، از جمله اورتون، خواهد آمد؛ همچنین MLS به عنوان مقصد بازیکنان مسن لیگ برتر نیز در دسترس خواهد بود. اما هیچ یک قیمت های پیشنهادی چین را پرداخت نخواهند کرد. دیگر باشگاه ها می توانند قیمت های مورد نظر رونی را پرداخت کنند، به شرطی که از دیگر دارایی های باشگاه خرج نمایند!

نیاز یونایتد

در کوتاه مدت مورینیو بر ماندن رونی اصرار دارد؛ قرمزها به دنبال سهمیه ی لیگ قهرمانان سال آینده هستند و در عین حال در جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ اروپا حضور دارند.

قطعاً در کوتاه مدت، مورینیو با مسأله ی کمبود بازیکن مواجه می شود. سرمربی به مورگان اشنیدرلین و ممفیس دپای اجازه ی خروج در پنجره ی نقل و انتقالی زمستان داد و در عوض هیچ بازیکنی به ترکیب اضافه نکرد. در حال حاضر در بین شش تیم برتر لیگ، یونایتد کوچک ترین ترکیب را دارد و حال صحبت از خروج رونی است.

با این حال، گزارش هایی وجود دارد که مورینیو خروج رونی را به خاطر تیم متوقف کرده است. رئیس برای بازیکنانی که کمتر در بازی سهیم می شوند، وقت کمی دارد و با وجود مارسیال و مخیتاریان، زمان کمی برای رونی جهت بازگشت به فرم خوب احتمالی وجود دارد. وضعیت جسمانی او رو به افول است و با کاهش فرصت بازی، زنگ بر رخسار او نشسته است. بهترین چیزی که رونی می تواند انتظار داشته باشد؛ حضور در دقایق پایانی اما مؤثر و ممتاز است.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - رونی در آستانه ی خروج - رونی 2

هنگامیکه از رئیس در مورد خروج احتمالی رونی پیش از بسته شدن پنجره ی نقل و انتقالات چین سؤال شد، او نقش خود را انکار کرد. با این حال، آیا رونی می ماند یا می رود؟

قطعاً نمی توانم تضمین دهم که او فصل آینده اینجا خواهد بود.

من حتی نمی توانم تضمین دهم که خودم هفته ی دیگر در یونایتد باشم، پس چطور از آینده ی رونی اطلاع دهم؟ من تنها تضمین می دهم که اگر روزی او باشگاه را ترک کند من مسبب خروج او نیستم. هرگز اسطوره ای را از باشگاه اخراج نمی کنم.

این سؤال به من مربوط نمی شود، چرا که هدف من نگه داشتن وی در این باشگاه است. باید از او سؤال کنید، نه من. کاملاً شفاف پاسخ شما را دادم. نمی خواهم که باشگاه را ترک کند.

خواست عمومی این است که اختلال ایجاد شده ناشی از شایعات مربوط به رونی هر چه سریع تر از بین رود. اگر این سرباز لیورپولی ناراضی است، برای هر دو بهتر است که هر چه سریع تر از ترکیب کنار گذاشته شود؛ تا مبادا جاذبه ی رونی که پیشتر سودمند بود، تبدیل به باری برای باشگاه نشود. رونی تا بدین لحظه خود را از سر و صدای مطبوعات دور نگه داشته است.

سیاست اسطوره بودن

با این حال، هیچ یک از این بحث ها در خلأ صورت نمی گیرد. رونی فقط یک بازیکن نیست؛ بخصوص بعد از شکستن رکورد شگفت انگیز ۲۴۹ گل زده ی سر بابی چارلتون و انجام بیش از ۵۰۰ بازی برای باشگاه. او نوجوانی خارق العاده بود که با اشتیاق فراگیری از بازیکنان مسن تر به باشگاه آمد. حال او تمثالی قابل احترام در رختکن و چهره ی هزاران شرکت تبلیغاتی است؛ در اصطلاح روز، او اسطوره ی باشگاه است.

شاید برند و نام تجاری رونی در چین بیشتر از یونایتد باارزش باشد. با حضور ایبراهیموویچ، پل پوگبا و مخیتاریان دامنه ی همکاری های مالی بین المللی منچستر یونایتد کاهش نخواهد یافت.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - رونی در آستانه ی خروج - رونی 3

مورینیو نمی تواند بازیکنی را برخلاف میل باطنی از باشگاه خارج کند. اعتبار فعلی مورینیو آنقدر پر مایه نیست، اگر چه چندین بازیکن باارزش و گران را در ۹ ماه مدیریت خود بی سر و صدا کنار گذاشته است. مورینیو باید از مدیریت خود بر مسأله ی رونی در این فصل شادمان باشد؛ او خروج رونی را با کمترین مقاومت هموار کرد.

در چارچوب مواردی که ذکر شد، خروج رونی در تابستان محتمل تر است؛ حتی اگر تیم به دنبال سرعت بیشتر در اولدترافورد باشد.

رفتن یا نرفتن، مسأله این است. زمان تنها پاسخ به این سؤال می باشد.

۰ Comments