جایگزین مسیر

بیوگرافی سر مت بازبی : مردی بزرگ در باشگاهی بزرگ

by | آبان , ۳۰ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران

پس از استقبال بی نظیر شما از سری مقاله های تاریخچه باشگاه پر افتخار منچستر یونایتد ، در صدد این بر آمدیم که با زندگینامه بزرگان تاریخ یونایتد ، از شما بابت حمایت خوبتان تشکر کنیم . در این قسمت ، زندگینامه سر مت بازبی را مد نظر قرار دادیم . ما را با نظرات و البته پیشنهاداتتان ، حمایت کنید .

در روز ۲۵ می سال ۱۹۰۹ ، در روستای اوربیستون کشور اسکاتلند ، یکی از بهترین سرمربیان تاریخ فوتبال انگلستان ، دیده به جهان گشود .

به عنوان بازیکن ، او در ۱۱ فوریه سال ۱۹۲۸ ، به منچستر سیتی پیوست . او اولین بازی خود را سال بعد در برابر میدلزبرو انجام داد . سر انجام در مارچ ۱۹۳۶ ، با قیمت هشت هزار پوند ، به لیورپول انگلستان پیوست .

بازبی ، اولین سرمربی یونایتد ، پس از جنگ جهانی دوم بود . او پس از دستیاری در لیورپول ، در ۱۹ فوریه ۱۹۴۵ سرمربی یونایتد شد . قبول این وظیفه ، باعث بازنشسته شدن او از ارتش شد .

او پس از آمدن به یونایتد ، مجبور بود که ۱۵۰۰۰ پوند را بابت بازسازی الدترافورد بدهد . اما اولین حرکت او و شاید بهترین حرکت او بر روی نیمکت یونایتد ، استخدام جیمی مورفی به عنوان مربی بود . کسی که تا سال ۱۹۷۱ ، در خدمت باشگاه بود . این تیم فنی قوی ، با بازیکنان دفاعی خوبی مثل جانی کری ، جان استون و النبای چیلتون و بازیکنان هجومی مثل چارلی میتن ، جک راولی و استن پیرسون ، توانست در سال ۱۹۴۸ ، قهرمان جام حذفی فوتبال انگستان شود . آنها در فینال این مسابقات ، بلک پول را با نتیجه ۴-۲ شکست داد . یونایتد که در سال های ۱۹۴۷ ، ۱۹۴۸ ، ۱۹۴۹ و ۱۹۵۱ ، نایب قهرمان لیگ شده بود ، در سال ۱۹۵۲ ، بالاخره توانستند جام را به الدترافورد بیاورند .

اما این قهرمانی ، بازبی و مورفی را کور نکرد و این دو برنامه ای بلند مدت برای جایگزین کردن بازیکنان قدیمی تیم با بازیکنان جدید و با استعداد تدارک دیدند . سیاست باشگاه در قبال جوانان در ابتدای دهه ۵۰ میلادی تغییر پیدا کرد و اولین نتایج آن ، جف وایتفوت ، جکی بنچفلاور و راجر بایرن بودند . در سال ۱۹۵۳ نیز یک تیم کاملا جدید به جهان معرفی شد که در مرحله اول ، بیل فولکس ، مارک جونز ، دیوید پگ ، لیام ولان ، ادی کلمن و دانکن ادواردز بود . این بازیکنان که بعد ها به بچه های بازبی معروف شدند ، توانستند در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ قهرمان لیگ شوند و در سال ۱۹۵۷ به فینال جام حذفی صعود کنند .

بازبی هنوز هم به فکر آینده بود. او با پیشگامی بین باشگاه انگلیسی برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا ، یونایتد را تبدیل به اولین تیم انگلیسی کرد که در این رقابت ها شرکت کرد . آنها در فصل ۱۹۵۶-۱۹۵۷ ، به نیمه نهایی این مسابقات رسیدند ولی نتوانستند برابر قهرمان این مسابقات ، رئال مادرید پیروز شوند .

در فصل بعد (۱۹۵۷-۵۸) یونایتد برای قهرمانی در همه میادین مدعی بود .تا اینکه در فوریه سال ۱۹۵۸ ، هواپیمای حامل بازیکنان شیاطین ، که در مونیخ سوختگیری کرده بود ، در هنگام تیک آف دچار نقص شد و سقوط کرد . بیست و سه نفر کشته شدند . از جمله ۸ نفر از بازیکنان اصلی تیم . جف بنت ، راجر بایرن ، ادی کلمن ، دانکن ادواردز ، مارک جونز، دیوید پگ ، تامی تیلور و بیلی ولان . سه تن از کادر فنی کشته شدند . منشی والتر کریکمر ، تمرین دهنده تام کاری و مربی برت ولی .

بازبی نیز چیزی نمانده بود که زندگیش را از دست بدهد . برای او دو بار مراسم مذهبی پیش از مرگ در یک بیمارستان آلمانی ، انجام شد . خوشبختانه او جان سالم به در برد و پس از ۷۱ روز به منچستر بازگشت . در این بین که جیمی مورفی ، برای تعهداتش ، مجبور بود یونایتد را مربیگری کند ، در فینال جام حذفی برابر بولتون با نتیجه ۲-۰ شکست خورد .

پس از مدتی ، در سال ۱۹۵۸ ، بازبی به تیم برگشت و خرید های بزرگی نیز انجام داد . امثال آلبرت کویکسال ، نوئل کانتول ، دنیس لاو و پت کرراند ، در اواخر دهه پنجاه میلادی به یونایتد پیوستند . این بازیکنان کمک شایانی در رسیدن به فینال جام حذفی سال ۱۹۶۳ کردند . جایی که یونایتد لستر سیتی را با نتیجه ۳-۱ شکست داد . این اولین موفقیت یونایتد پس از فاجعه هوایی مونیخ بود . قهرمانی لیگ در سال ۱۹۶۵ و به دنبال آن سال ۱۹۶۷ ، به بازبی شانس این را داد که بتواند در اروپا قهرمان شود . آنها در فصل ۱۹۶۶-۱۹۶۷ توانستند به نیمه نهایی این مسابقات برسند ، کاری که در فصل های ۱۹۵۶-۱۹۵۷ و ۱۹۵۷-۱۹۵۸ انجام داده بودند . ولی در فصل ۱۹۶۷-۱۹۶۸ ، آنها در فینال باید در برابر بنفیکا به میدان میرفتند .

در یک شب بزرگ ، یونایتد توانست بنفیکا را در وقت ها اضافه ، ۴-۱ شکست دهند . این قهرمانی ، ادای احترامی به کشته شدگان و مجروحان فاجعه مونیخ و بهترین دستاورد بازبی در دوره مربیگریش در یونایتد بود . یونایتد میتوانست قهرمانیش در اروپا را تکرار کند ولی آث میلان ، مانع آنها در نیمه نهایی شد .

بازبی در انتهای فصل ۱۹۶۸-۱۹۶۹ ، بازنشسته شد . ولی هنوز به عنوان سرمربی باقی ماند . ویلف مک گینس کم کم داشت تبدیل به رییس الدترافورد میشد . این پروسه حدود یک سال طول کشید . در ۲۸ دسامبر ۱۹۷۰ ، مدیران یونایتد ، از بازبی خواستند تا لحظه انتخاب سرمربی جدید ، جایگزین مک گینس شود .

او شخصیتی محترم در طول تمام زندگیش بود . او توانست در سال۱۹۵۸ مدال افتخار CBE را کسب کند . همچنین او در سال ۱۹۶۷ ، سرمربی برتر سال شد . در سال ۱۹۷۲ ، او به عنوان شوالیه سنت گرگوری توسط پاپ ، دست یافت . او در سال ۱۹۸۰ ، رییس یونایتد شد و در سال ۱۹۸۲ ، به عنوان نایب رییس فدراسیون فوتبال انگلستان انتخاب شد . در سال ۱۹۹۳ خیابان وارویک شمالی ، که به الدترافورد منتهی میشد ، به نام او نامگذاری شد . او کسی بود که به عنوان آقای منچستر یونایتد شناخته میشد .

در ۲۰ ژانویه سال ۱۹۹۴ ، در بیمارستان الکساندرا ، بر اثر یک بیماری کوتاه مدت ، در گذشت . مراسم تشییع پیکر او ، یک هفته بعد در میان انبوهی از هواداران و دوستداران وی انجام شد . تشییع پیکری که به گورستان جنوبی منچستر یونایتد ختم شد . همه از سراسر جهان آمده بودند . باشگاه های مختلف ، هزاران پیراهن ، تاج گل ، تصاویر و شال هایی فرستاده بودند . در ۲۷ آپریل ۱۹۹۶ ، یک مجسمه برنزی از او در الدترافورد به جا گذاشته شد .

۵ سال پس از مرگ بازبی ، یونایتد داشت به سمت شاهکار هایی مدرن میرفت . جایی که آنها تواسنتند با غلبه بر بایرن مونیخ در فینال سال ۱۹۹۹ ، قهرمان اروپا شوند . قهرمانی آنها در تاریخ ۲۶ می ، مصادف بود با ۹۰ امین سالگرد تولد سر مت بازبی . مردی بزرگ در باشگاهی بزرگ !

16264046

aas

asd

asdadqwd

asdaqwdc

 

 

asdcasc

 

C_71_article_1418973_image_list_image_list_item_0_image

 

 

 

d2

denis-law

redarmyfc20120407_Sat11247_Red_Legends_SirMatt1

Sir Matt Busby and Wilf McGuinness, 1969

Sir-Matt-Busby

url

V2-140318715

۰ Comments