جایگزین مسیر

مروری بر 6 خرید جنجالی سر الکس فرگوسن

by | اردیبهشت , ۲۱ , ۱۳۹۲

سرآلکس فرگوسن دوست داشت که تصمیماتی بزرگ در منچستریونایتد بگیرد بخصوص در زمینه خرید بازیکن,

 روند موفقیت بی سابقه ی او در یونایتد شامل تعدادی خریدهای بزرگ برای باشگاه بوده است. در موقعیت هایی فرگوسن بقیه اروپا را در حیرت نگه داشته است هنگامی که او بازیکنانی را از رقیبان سنتی خود می گرفت , جوانان با انگیزه ای و بازیکنانی که معرف  نسلی از فوتبال بودند. 

اکنون پس از اینکه این مربی استثنایی در پنجشنبه هفته گذشته تصمیم به بازنشستگی گرفت, بیایید نگاهی به ترتیب زمان به شش بازیکنی  بیاندازیم که به نوبه خود بزرگترین و جنجالی ترین خرید های این مرد اسکاتلندی در طول دوران پرافتخار حضورش در الدترافورد بوده است. آیا خرید مورد علاقه شما در میان آنها است؟


اریک کانتونا, لیدزیونایتد

آینده منچستریونایتد در نوامبر 1992 تغییر یافت.

یک تماس تلفنی باشگاه را از زیر سایه ها به بیرون کشید و وارد دوره ظهور خود در لیگ انگلیس کرد(به عقیده ناظران). شیاطین سرخ که رقیب سنتی و سرسختشان لیدزیونایتد تنها چند ماه قبل جام قهرمانی لیگ یک چمپیونشیپ را بدست آورده بود یک مهاجم ناراضی از حضورش در الاند رود را فروخت.

اریک کانتونا به طور چشمگیری مجسمه یونایتد را در جهان فوتبال حک کرد و این تنها بوسیله قدرت گلزنی او بدست نیامد.

اگرچه 82 گل او در 185 بازی سرآلکس فرگوسن را به موفقیت بزرگی رساند و راه طولانی فرگوسن برای رسیدن به نشان شوالیه را آسانتر کرد, صلابت و اعتماد به نفس کانتونا نشات گرفته از ترکیب ستارگان جوانی بود که آلن هانسن معتقد بود هیچ بازی را هرگز برنده نخواهند شد.

همانطور که همه ما می دانیم منچستریونایتد در تلاش بود تا هر جامی را ببرد. کانتونا اولین قهرمانی لیگ از 4 قهرمانیش را در فصل 1992-93 بدست آورد. او همچنین به یونایتد کمک کرد تا دو جام حذفی و سه جام خیریه را تصاحب کنند. اگرچه بازنشستگی زودهنگام او باعث این شد که او سه گانه سال 1999 را ازدست بدهد.

ورود کانتونا باعث به وجود آمدن سخنانی در هر سطوح شد. منچستریونایتد از ریسک کردن نمی ترسید حمله به تیم های رقیب برای بازیکنان کلیدی آنها و امضای قراردادهای بحث برانگیز شخصیت و ویژگی خاصی به تیم فرگوسن داد. این منش و رفتار نقش کلیدی در رسیدن یونایتد به موفقیت داشت.

.

.

اندی کول , نیوکاسل یونایتد

آیا فراموش کردن دورانی که اندی کول در تیم نیوکاسل بود, آسان است؟ او آمار شگفت انگیز 68 گل در 83 بازی برای زاغ ها را به ثبت رساند. رکوردی که منچستریونایتد را مجبور ساخت تا به او توجه کند.

قهرمان آنها در سینت جیمز پارک در انتقالی شوک آور به الدترافورد رفت. فرگوسن توانسته بود استعداد فوق العاده دیگری را از یک رقیب دیگر به چنگ آورد و علی رغم علاقه طرفدارن به خرید آلن شیرر خرید کول ثابت شد که موفقیت بزرگی برای یونایتد بوده است.

با ورود دوایت یورک در فصل 1998-99 به یونایتد او به کول کمک کرد تا  به بالاترین سطح در دوران بازیگری خود در یونایتد برسد. تا به امروز بسیاری از طرفداران یونایتد به سختی می توانند زوجی فوق العاده در خط حمله تیم به غیر از یورک و کول به زبان بیاورند به خصوص از لحاظ موفقیتی که در همکاری با یکدیگر داشتند.

کول به یونایتد کمک کرد تا 5 جام لیگ برتر , 2 جام حذفی, 2 جام خیریه و البته جام قهرمانان اروپا را در سال 1999 از آن خود کنند.

.

.

رود فان نیستلروی,  پی اس وی آیندهوون

همانطور که کانتونا وظیفه گلزنی را به کول و یورک سپرد, رود فان نیستلروی به عنوان گلزن کلیدی فرگوسن  به باشگاه آمد و این پست را تحویل گرفت.

فان نیستلروی می توانست زودتر از سال 2000 بازیکن منچستریونایتد شود(به نقل از تلگراف). متاسفانه, نگرانی ها درباره آمادگی جسمانی او به حقیقت پیوست زمانی که او مجبور شد به خانه سفر کند بعد از اینکه در تست های پزشکی رد شد و این انتقال از هم پاشید. تنها چند روز پس از این اتفاق این مهاجم هلندی رباط زانویش پاره شد.

فرگوسن تسلیم نشد. فان نیستلروی در حالی که در تلاش برای بازیابی آمادگی جسمانی خود بود رکورد نقل و انتقال در بریتانیا با 19 میلیون پوند در سال 2001 شکسته شد. هر گونه نگرانی درباره آمادگی جسمانی طولانی مدت این بازیکن اندکی بعد فروکش کرد و فان نیستلروی چندی بعد موفقیت های یونایتد را در اوایل سال های 2000 به بعد رقم زد.

این مهاجم مرگبار نقش بزرگی در تصاحب جام لیگ برتر , جام حذفی , جام خیریه و جام اتحادیه داشت تا زمانی که یونایتد را به مقصد رئال مادرید در سال 2006 ترک کرد. این دشوار است که منچستر تمام کننده ای ماهر مانند او دوباره به خود ببیند.

.

.

ریو فردیناند, لیدزیونایتد

یک باشگاه بازیکنی از دست داد و باشگاهی دیگر باریکنی ارزشمند بدست آورد. بحران های مالی وحشتناک در لیدزیونایتد  منجر شد که کاپیتان ریو فردیناند گزینه خوبی برای فروش در سال 2002 شود. سر آلکس فرگوسن هیچ زمانی را هدر نداد تا بازیکن پیشین وست هام را با قراردادی 30 میلیون پوندی به یونایتد بیاورد.

یازده سال بعد, فردیناند به قهرمانی های منچستریونایتد سرعت بخشیده است(به نقل از ایندیپندنت). مطمئنا 8 ماه ممنوعیت بازی به دلیل شرکت نکردن فردیناند در تست دوپینگ روزهای اول حضور او در باشگاه را تحت تاثیر قرار داد, اما قرارداد ریو فردیناند با منچستر جزو یکی از با ارزش ترین قراردادها در طول دهه گذشته ثابت شده است.

در یک جمله, انتقال او کاملا به انتقال کانتونا شبیه بود. مشکلات مالی لیدزیونایتد عامل اصلی در این انتقال محسوب می شد, حتی فرگوسن که در بازار نقل و انتقالات به دنبال یک مدافع وسط بود با جنجال فراوان اجازه داد یاپ استام در فصل قبل از خرید ریو باشگاه را ترک کند.

انتقال فردیناند ثابت شده که مهمترین انتقال سال های اخیر یونایتد بوده است. همکاری او با نمانیا ویدیچ  اغلب به عنوان بهترین خط دفاع تا کنون قلمداد شده است و در آستانه 34 سالگی سر آلکس فرگوسن معتقد است فرم او در طول فصل 2012-13 عالی بوده است و این فصل  یکی از بهترین فصل های او بوده است.

.

.

وین رونی , اورتون

“هنگامی که آبی هستی, همیشه آبی هستی”

به جز زمانی که او قرمز است.

وین رونی شاید پیراهن آبی معروف اورتون را می پوشید, اما از مدت ها قبل, انتقال او به منچستریونایتد تایید شده بود(به نقل از دیلی میل). قرارداد 26 میلیون پوندی رونی یکی از مهمترین قراردادهای تاریخ یونایتد می باشد, زمانی که رونی به منچستر آمد, تماشاگران الدترافورد جادوگر جدید خود را یافتند.

رونی به طور ثابت 10 سال است که در منچستر بازی می کند. از زمانی که او به عنوان یار تعویضی در بازی اورتون مقابل آرسنال در تاریخ 19 اکتبر 2002 آن گل بیاد ماندنی را زد, سالها می گذرد و او اینک یکی از سرمایه های بزرگ تجاری برای هم لیگ برتر و هم فوتبال انگلیس بوده است.

تصمیم او برای رفتن از گودیسون پارک  تصمیم بزرگی بود. رونی لیگ برتر را 5 بار برده, جام اتحادیه را 2 بار , جام خیریه را 3 بار و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان و جام جهانی باشگاه ها دارد.

تصمیم فرگوسن بر تکیه بیشتر به استعداد های جوان بریتانیایی حرکت بزرگی بوده است. آینده یونایتد به نظر می رسید , با حضور کریستیانو رونالدو در کنار رونی تضمین شده بود. علی رغم ادعا ها مبنی بر رفتن او به پاریسن ژرمن در تابستان امسال رونی یکی از بهترین خرید های فرگوسن است که تا به حال انجام داده است(به نقل از گاردیان)

.

.

رابین فان پرسی, آرسنال

سر آلکس فرگوسن در آخرین خرید خود رابین فن پرسی را به تیمش اضافه کرد. منچستریونایتد در فصل 2011-12 جام قهرمانی را به منچسترسیتی باخت و این مرد اسکاتلندی بدون تلف کردن لحظه ای میخواست مطمئن شود که او جام را پس خواهد گرفت.

تصمیم فان پرسی در ترک کردن آرسنال نشان داد که او اعتقاد داشت که آرسنال تهدیدی جدی برای تیم هایی مانند یونایتد, سیتی و چلسی نمی توانست باشد. این تیم برجسته فوتبال انگلیس به ندرت بازیکناش را به دیگر رقیبان خود می فروشد, بنابراین خروج فن پرسی از امارات به طرز چشمگیری یونایتد را در راستای چشم اندازش برای تصاحب جام فصل 2012-13 تقویت کرد .

آنها تنها یک بازیکن بزرگ را از آرسنال به چنگ نیاوردند, شیاطین سرخ همچنین سد راه سیتی در راه این انتقال شدند. همانطور که در طول فصل شاهد بودیم, تاثیر فان پرسی فوری بوده است. او اخیرا 28 گل زده و 8 پاس گل داده است تنها در 42 حضور در ترکیب یونایتد قهرمان لیگ , که نشان میدهد در اولین جامی که این بازیکن با تیم جدیدش پشت سر گذاشته با یک موفقیت کامل همراه بوده است. آیا فان پرسی کسب عناوین بیشتر را ادامه خواهد داد؟ با پای چپ شگفت انگیزی که او دارد , شما نمیتوانید به این پرسش جواب منفی دهید.

۰ Comments