جایگزین مسیر

معنای گل تولدت مبارک!!

by | تیر , ۱۰ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران

هلند در صنعت گل کاری حرف اول را می زند اما آنها در 15 سال اخیر در صنعت گلزنی هم بازیکنی را معرفی کردند که یکی از بهترین گلزنان فوتبال بوده است.


رودفان نیستلروی و یا ون گل هواداراهای منچستریونایتد متولد شهر OSS یکی از مناطق حومه شهر نترلند است. علاقه او به ورزش به زمانی بازمی‌گردد که در مدرسه مشغول گذراندن دوران ابتدایی بود. او اوقات فراغت خود را با ورزش‌هایی چون فوتبال،‌ ژیمناستیک و تنیس می‌گذراند و از این نظر یکی از استعدادهای فوق‌العاده به شمار می‌رفت. او نیز مانند اغلب فوتبالیست‌ها، فوتبال را از زمین‌های خاکی شروع کرد و در سال 1993 و در سن 17 سالگی به باشگاه اف. ث. دن بوش که از باشگاه‌های دسته دوم هلند به شمار می‌رفت، پیوست. در ابتدا پست هافبک به او سپرده شد و تصمیم گرفت تا هر آنچه در چنته دارد را به معرض نمایش بگذارد. رودفان بعد از 4 سال تجربه اندوزی در این باشگاه به باشگاه هیبرنین که در لیگ دسته یک هلند بود پیوست. او در این باشگاه توانست خود را در سطح یک بازیکن حرفه‌ای به همگان معرفی کند. مربی جدید او مدام به او یادآوری می‌کرد که باید سطح بازی خود را ارتقاء دهد و بدین منظور به او پیشنهاد کرد که بر روی بازی‌های دنیس برکمپ ستاره آن سال‌های خط حمله تیم ملی هلند مطالعه کند و حرکات و شیوه گلزنی او را مورد ارزیابی قرار دهد.

رودفان برای آنکه بهتر بتواند از دنیس برکمپ الگوبرداری کند و با ریزه‌کاری‌های او آشنا شود، مسافتی در حدود 200 کیلومتر را پیمود و از نزدیک تمرینات دنیس برکمپ را زیر نظر گرفت و مدتی را صرف مطالعه بر روی حرکات این ستاره بزرگ کرد. این تلاش‌های و تمرکز بر روی شیوه کار مهاجمان اثرات مثبتی را برای رودفان نیستلروی به همراه داشت، چرا که او توانست با حضور در 30 بازی 13 گل را به نام خود به ثبت برساند. گلزنی و استعداد او به عنوان یک مهاجم باعث شد که هم‌زمان با جشن 22 سالگی قراردادی به مبلغ 2/4 میلیون دلار با مسئولان آیندهون منعقد کند. رودفان در اولین دیدار خود با پیراهن آیندهون، با استفاده از قدرت بدنی و سرعت خود اولین گل فصل را برای تیم جدیدش به ثمر رساند. در پایان ماه اکتبر آن سال، با پیروزی آیندهون در برابر اسپارتا رودفان نیستلروی به یکی از چهره‌های شناخته شده لیگ هلند تبدیل شد. او از نظر آمادگی و گلزنی به جایی رسید که توانست به تیم ملی هلند راه یابد و در 18 نوامبر 1998 اولین گل ملی خود را در بازی تیم ملی هلند در برابر آلمان به ثمر برساند. این بازی با تک گل نیستلروی 1-1 خاتمه یافت و او با اولین گلش تیم ملی کشورش را از شکست نجات داد.

نیستلروی در اولین فصل حضورش در آیندهون در پایان فصل با 31 گل زده به عنوان آقای گل لیگ هلند دست پیدا کرد. همچنین بر اساس نظرسنجی به عمل آمده به عنوان بازیکن سال باشگاه‌های هلند شناخته شد. رودفان یکی از رکوردهای باورنکردنی در طول تاریخ بازی‌های باشگاهی آیندهون را به خود اختصاص داد. او در طی دو فصل حضورش در این باشگاه 60 گل به ثمر رساند.

منچستر یونایتد یکی از باشگاه‌هایی بود که در آوریل 2000 علاقمندی خود را به عقد قرارداد با رودفان نیستلروی نشان داد اما نتایج آزمایشات پزشکی خبر از ضعف زانوی راست او داد و این موضوعی نبود که رودفان را شگفت‌زده کند، چرا که خود می‌دانست زانویش در دیدار دوستانه آیندهون برابر سیلک بورگ آسیب دیده است.

عوامل باشگاه یونایتد تمایل به جراحی زانوی وی داشتند اما رودفان از این امر سرباز می‌زد چرا که می‌دانست عمل جراحی او را از صحنه رقابت‌های یورو 2000 دور می‌کند و او قصد نداشت که این مسابقات را از دست بدهد. اما دو روز بعد در حالی که در زمین تمرین آیندهون مشغول بازی بود درد زانو او را از پا انداخت و رودفان به ناچار مجبور شد تن به خواسته پزشکان دهد. نتیجه این عمل جراحی دنبال کردن رقابت‌های یورو 2000 از طریق تلویزیون و روی تخت بیمارستان بود. نیستلروی نیز همپای طرفداران تیم ملی هلند با هر گل زده شده توسط تیم کشورش مانند یک کودک 8 ساله به وجد می‌آمد و در این لحظه چوب دستی‌های او بود که به طرفین اتاق بیمارستان پرتاب می‌شد. در زمانی که رودفان در بیمارستان بستری بود پیغام‌های بسیاری از بازیکنان مطرحی چون رونالدو، مارک اورمارس، فیگو و زیدان دریافت کرد. فرگوسن نیز مدام از جراحی‌های مشابهی برای بازیکنان مطرحی چون لوتار ماتئوس و روی کین برای رودفان مثال می‌آورد و با این کار به او روحیه می‌داد.

شاید تأثیر حضور فرگوسن سبب شد تا دوران نقاهت نیستلروی کوتاه‌تر گردد. تمرین با مربی خصوصی در زمره مهم‌ترین فعالیت‌های رودفان نیستلروی پس از دوران بستری شدن در بیمارستان بود. او ساعت‌ها وقتش را به شنا اختصاص می‌داد تا قوای بدنی‌اش همچون سابق به حد مطلوب برسد. بالاخره در مارس 2001 و بعد از مدت‌ها دوری از صحنه رقابت‌ها او توانست دو گل را برای تیم خود آیندهون، به ثمر رساند و نشان دهد که بار دیگر همان مهاجم گلزن شده است.

نیستلروی در 23 آوریل 2001 با رد پیشنهاد تیم اسپانیایی رئال مادرید قرارداد همکاری خود را در مقابل مبلغ 19 میلیون پوند با باشگاه منچستر یونایتد امضا کرد. با حضور در تیم قرمزپوش منچستر، تمامی توجهات معطوف به او شد. او در اولین بازی خود برای منچستر در مقابل لیورپول زمینه‌ساز برتری منچستر را فراهم کرد. او در اولین فصل حضورش 36 گل برای منچستر به ثمر رساند و این در حالی بود که به نظر می‌آمد عدم هماهنگی او با دیگر اعضای تیم گلزنی او را دچار وقفه کند. اما تمام شوت‌های رودفان نیستلروی در این فصل در چهارچوب حریفان جای گرفت تا منچستر پس از چهار سال بار دیگر فاتح رقابت‌های لیگ برتر انگلیس شود. حضور او در فصل دوم رقابت‌ها نیز سبب شد تا قرمزها با 44 گل او در حالی که در میانه فصل امتیازات بسیاری را از دست داده بودند بتوانند بار دیگر فاتح لیگ شوند و آرسنال را که تا پایان فصل به نظر می‌رسید قهرمان لیگ شود را مغلوب کنند.

عادلانه نیست اگر بگوییم منچستر یونایتد بدون حضور او نیز می‌توانست جام قهرمانی 2003-2002 را نصیب خود کند. نیستلروی فصل بعد را نیز با موفقیت آغاز کرد و صدمین و صد و یکمین گل خود را با لباس منچستر در مصاف با اورتون به ثمر رساند.

نیستلروی یکی دیگر از مهاجمانی است که از سرزمین لاله‌های نارنجی هلند سر برآورده است. سرزمینی که بازیکنانی چون کرایف، فان باستن، گولیت، رایکارد، برکمپ را به دنیای فوتبال معرفی کرده است و نیستلروی نیز جانشین خلف فوتبال سرزمینی است که فوتبال تهاجمی و گل زدن و ظهور مهاجمان گلزن یکی از ویژگی‌های آن است.

او هم اکنون جشن تولد 38 سالگی اش را گرفت و هواداران یونایتد به مانند هر گلی که زده است خوشحال هستند.بهترین توصیف برای او را می توان گفت پل اسکولز گفته است:

“برای هر هافبکی یک آرزوست که پشت سر رود بازی کند چرا که فقط کافی است توپ به محوطه ی جریمه برسد و شما چه در هوا و چه در زمین باید منتظر گل زدن رود باشید.”

۰ Comments