جایگزین مسیر

منچستر و بیم‌ها و امیدها

by | اسفند , ۱۴ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستر یونایتد در ایران-اختصاصی

در اوایل ماه مارس میلادی، اوضاع در جزیره از همیشه ملتهب تر به نظر می‌رسد. در بالای جدول چلسی ژوزه مورینیو از هم اکنون تقریبا به قهرمانی مطمئن است اما منچستر سیتی اوضاع چندان خوبی را پشت سر نمی گذارد. آنها در لیگ قهرمانان در خانه شکست خورده اند و در لیگ شخصیت تیم مدافع عنوان قهرمانی را ندارند. شکست های نابه هنگام نشان داده سیتی توان تکرار قهرمانی را ندارد و از حالا باید منتظر این باشیم که جام پس از 4 سال از منچستر خارج شده و به لندن بازگردد.

 

اما آنچه این روزها هیجان را دوچندان کرده است رقابت بر سر دست یابی به سهمیه لیگ قهرمانان است. رقابتی که دو جای خالی(با احتساب سهمیه پلی آف) و 4 مدعی دارد. در شرایطی که تا یک ماه پیش، منچستر مدعی اصلی عنوان سومی لیگ به شمار می‌رفت، اما اکنون می‌توان گفت یونایتد فعلی حتی از شانس بالایی برای کسب سهمیه برخوردار نیست. حقیقت اول این است که رقیب دیرینه در این هفته ها بسیار درخشان عمل کرده است. لک لک ها از 10 بازی اخیر خود 26 امتیاز جمع کرده اند و آماری خیره کننده از خود به جای گذاشته اند. آماری حتی در حد و اندازه‌های یک قهرمان! لیورپول برندان راجرز بار دیگر در نیم فصل دوم عالی عمل کرده است. سرخپوشان آنفیلد بعد از رفتن سوارز و مصدومیتهای متوالی استوریج خود را باز یافته اند و اکنون در یک قدمی منچستر قرار دارند.

 

 

در نقطه مقابل آرسنال هرچند در لیگ قهرمانان شکست غیر منتظره‌ای را متحمل شد، اما در لیگ توانست جایگاه سوم را از یونایتد برباید و خود را مدعی اول کسب سهمیه نشان دهد. آرسنال با آرسن ونگر در لیگ به راحتی تیمهای کوچک را شکست می‌دهد و اگر ناکامی در مقابل بزرگان نبود، شاید اکنون در رتبه بالاتری قرار داشتند.

 

رقیب آخر اما، تیم شایسته ساوثهمپتون است. قدیس‌ها که در مقایسه با نام‌های بالا، اصلا شناخته شده نیستند، با مربی هلندی خود شگفتی ساز شده اند و تا اینجا خود را در کورس سهمیه نگاه داشته اند. اکثر صاحب نظران معتقدند چنین تیمهایی در اواسط فصل دچار افت شده و نمی توانند پا به پای بزرگان پیش بیایند. هر چند در هفته‌های گذشته لغزشهای پیاپی آنها باعث شد خیلی از کارشناسان خبر از فرارسیدن زمان افول این تیم بدهند، اما برد دیشب نشان داد همچنان اجازه نداریم این تیم را در رقابت سهمیه از پیش بازنده بدانیم.

 

 

اما تکلیف یونایتد در این میان چیست؟! خبر بد برای هوادارن پرشمار شیاطین سرخ این است که آنها بازیهای به مراتب سخت تری در مقایسه با سه رقیب دیگر پیش رو دارند. در حقیقت منچستر یونایتد هنوز در مقابل هیچ کدام از بزرگان در نیم فصل دوم به میدان نرفته است. سیتی، چلسی، لیورپول، آرسنال، تاتنهام لیست تیمهایی است که در بازیهای آینده در مقابل شیاطین صف آرایی خواهند کرد. خبر بد دیگر این است که منچستر چندان خوب بازی نمی کند. هرچند لوئیس فنخال به خوبی موفق شده است تیم را از بحران زمان دیوید مویس خارج کند و رفته رفته فلسفه خود را پیاده سازد، اما بازی مالکانه بدون خلق موقعیت ار یک سو و بازی ضعیف مهاجمان از سوی دیگر، چیزی است که طرفداران را به شدت آزار می‌دهد. صدای سوت هواداران در دو بازی خانگی آخر به خوبی نشان می‌دهد اوضاع دیگر در الدترافورد به اندازه روزهای اول برای فن خال مساعد نیست.

اما در کنار همه اینها، باید به یاد داشت که لوئیس فنخال مربی بسیار با تجربه ای است. همچنین او تا اینجا روی کاغذ عملکرد خوبی داشته است و البته احتمالا تمام این خطرها را بسیار زودتر حس کرده است. هم چنین او به خوبی از عواقب نرسیدن به لیگ قهرمانان آگاه است.

به هر حال احتمالا در آخر این ماه بهتر می‌توان راجع به سرنوشت این رقابت اظهار نظر کرد.

۰ Comments