جایگزین مسیر

مورینیو در مسیر مشکلات فکری یونایتد

by | آبان , ۲۶ , ۱۳۹۵

مورینیو در مسیر مشکلات فکری یونایتد

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – گفته می شود پس از برد روحیه بخش هفته ی پیش برابر سوانسی سیتی، ژوزه مورینیو احساس می کند که هنوز باید به بزرگترین مشکل منچستر یونایتد از نظر خودش رسیدگی کند. این مرد پرتغالی در سخنان خود پیش از بیرون گذاشتن بحث برانگیز چند بازیکن اصلی از ترکیب خود، این مشکل را با عنوان “مشکلات فکری-فرهنگی متأثر از روند چند سال اخیر” بیان کرده است. به عبارت ساده تر، مورینیو اعتقاد دارد که برخی بازیکنان به اندازه ی کافی برای او تلاش نمی کنند.

مورینیو به شخصیتی پرتوقع معروف است، در عین حال روحیه ی از خودگذشتگی که در چند مربی دیگر می توان یافت را دارد. چه کسی می تواند مارکو ماتراتزی، کسی که به شخصیت خشن و بی قید معروف است، را فراموش کند که در روز ترک اینتر میلان توسط مورینیو مانند یک کودک گریه می کرد؟

تیم های او حول شخصیت های صلب و توانمند ساخته می شود که به وضوح در سال های اخیر، حداقل از زمان خروج ریو فردیناند و نمانیا ویدیچ، در اولدترافورد کمتر نشانی از آنها وجود دارد.

بدین ترتیب ذهنیت یونایتد از زمان بازنشستگی سر الکس فرگوسن اسفناک بوده است؛ مسأله ای که دو جانشین بعدی او نتوانستند به خوبی با آن دست و پنجه نرم کنند. این مشکل در زمان خفت بار دیوید مویس آشکار شد، به طوری که موجی از خبرهای خفت بار و نارضایتی از رختکن تیم با وجود عملکردهای ضعیف به بیرون درز کرد. این موج به دوران لوئیس فن خال نیز کشیده شد.

با این حال در هر دو دوره، عدم مسئولیت پذیری بازیکنان مشهود بود. مویس نمی توانست از این واقعیت بگریزد که تیم وی وارث قهرمانی از سال گذشته است. از فن خال به شدت در بازار نقل و انتقالات حمایت شد، اما علی رغم بردن جام حذفی انگلستان نتوانست تولدی دوباره در یونایتد رقم زند. مویس فاجعه بود و فن خال نتوانست آنقدر خوب کار کند که شغل خود را حفظ کند، اما هر دوی آنها تقریباً در هر قدمی که برداشتند توسط بازیکنان تضعیف شدند.

[highlight] [star_list]

  • بازیکنان به من ایمان دارند و من نیز اعتماد متقابل دارم. آنها با مسائل فکری-فرهنگی در سال های گذشته مواجه بوده اند. مابین شجاعت، کسی که می خواهد به هر قیمتی در بازی باشد، و کسی که با کوچکتریم مصدومیتی پا پس می کشد؛ تفاوت وجود دارد.

ژوزه مورینیو[/star_list][/highlight]

اجماع نظر خوبی وجود داشت که مورینیو می تواند از تیمی که بسیار ضعیف رهبری شده بود، بهترین عملکرد را بگیرد. این مرد پرتغالی بسیار عالی شروع کرد، اما سقوط ناگهانی اخیر وی باعث شد که همچون اسلافِ محکوم به فنای خود زیر ذره بین قرار گیرد. سؤال این است، در چه نقطه ای توجه این انتقادات از روی سرمربی بروی بازیکنان منتقل می شود؟

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - مورینیو در مسیر مشکلات فکری یونایتد - مورینیو

بسیاری، انتقادات عمومی اخیر مورینیو از تیمش را تلاش وی برای کاهش فشار نامیدند. با توجه به اوضاع مشابه با سال گذشته و اخراج خفت بار مورینیو از استمفورد بریج این موضوع قابل درک است، اما به عنوانی برای بحث کوتاه، بیشتر سخنانی که وی گفته صحیح است. آیا بدبختی های سه سال گذشته، شواهد کافی از فرهنگ و ذهنیت بد رختکن و نیاز به تغییر اساسی نمی دهد؟

وضعیتی که مورینیو در مورد آن صحبت می کند ادامه ایست بر وضعیت نه تنها دوران مویس، بلکه تا انتهای دوران فن خال. اغراق نیست اگر گفته شود برخی از بازیکنان یونایتد طوری رفتار می کنند که گویا برایشان نتایج اهمیت ندارد.

برنامه های تمرینی سفت و سخت فن خال با عدم تمایل بازیکنان بر نمایش تمامی توان خود، ناکام ماند. سبک این پیرمرد هلندی دو قطبی ساز (ایجاد دو جبهه در بازیکنان) بود و نارضایتی بی مورد عده ای از بازیکنان باعث شد که لبه ی تیز و مهم تمرینات وی بی توجه رها شود!

روش از مد افتاده و نامطلوب فن خال تحت نام نامأنوس “فلسفه” از روز اول به اجرا گذاشته شد، اما در نهایت جامه ی عمل نپوشید و بازیکنان اجازه دادند که وی بروی شمشیری که خود ساخته بود بیافتد. ادعایی وجود دارد که هیچ یک از بازیکنان نمی توانند فلسفه ی موعود فن خال را توضیح دهند، اما با این حال بررسی موشکافانه بر عملکرد بازیکنان صورت نگرفته است.

در دسامبر ۲۰۱۵، رئیس سابق آژاکس، بارسلونا و بایرن مونیخ یک مرده ی متحرک بود، بخصوص وقتی که به عملکرد نیم فصل دوم نگاه کنید و عملکرد بازیکنان و عدم تعهد به نتیجه و رها کردن فن خال به سمت اخراج، شائبه ی کم کاری بیش از پیش قوت می گیرد. مسلماً فن خال برای فصلی متوسط دیگر بی گناه نیست، اما برخی از بازیکنان اعتبار کمی بر بازی تیم قرار دادند و سرمربی را با نتایج تنها گذاشتند.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - مورینیو در مسیر مشکلات فکری یونایتد - لوئیس فن خال

علاوه بر این، درمانگاه باشگاه مانند زمان فن خال شلوغ نیست. مورینیو اذعان داشته که به بازیکنانی نیاز دارد که با وجود درد برای او بازی کنند، همانطور که بازیکنان بزرگی در تاریخ باشگاه این کار را کرده اند، اما این اتفاق برای فن خال نیافتاد. جانشین پیرمرد هلندی نمی خواهد همان اتفاق برای وی تکرار شود.

انتقاد وارده ی مورینیو می تواند به اسمالینگ پس از مصدومیت انگشت پا برگردد، اما با کاهش سطح استانداردها در سال های اخیر سخت است که با اهانت عمومی مورینیو  به بازیکنانش مخالفت کرد.

در این میان برخی از صاحب نظران، آقای خاص را بدخو نامیدند و برخی دیگر خبر از نبود عشق قدیمی وی به بازی متهم کرده اند. اما نظرات وی پیش از بازی با سوانسی حاکی از حالتی است که وی در باشگاه مورد علاقه و نظر خود حضور دارد.

مورینیو قطعاً متوجه شده در حالیکه یونایتد از نظر اقتصادی روز به روز رشد می کند، اما از نهاد فوتبالی مورد علاقه ی وی دور می شود. رفع ذهنیت خراب باشگاه وظیفه ایست که این سرمبی پرتغالی باید در آن قدم نهد. این وظیفه ای خطیر است. انتقاد از لوک شاو که از مصدومیت شکستگی استخوان پا پس از مدت مدیدی بازگشته، روشی مناسب برای بازگشت به مسیر هدف نیست.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - مورینیو در مسیر مشکلات فکری یونایتد - لوک شاو

بحث احترام است که مورینیو باید بدان توجه کند.منیّت وی پس از اخراج زشت وی از چلسی کم شده است. روزهای بد دیگری در راه است. چگونگی تقابل قهرمان دو دوره ی لیگ قهرمانان با موانع پیش رو، در سرنوشت وی و یونایتد تأثیرگزار است.

اگر مورینیو اینجاست که یونایتد را تغییر دهد، باید خود را در مسیر مربیان با اراده قرار دهد. او به درستی مسأله ی فکری-فرهنگی یونایتد اشاره کرده است، اما این پایان ماجرا نیست. بازیکنان برای مدتی طولانی آسان گرفته اند و طرفداران چندین بار این وضعیت را پذیرفته اند.

با تمامی اوصاف، مورینیو اینجاست و باید راهی پیدا کند که بدون جنگ و جدل در تیم اوضاع را تغییر دهد. وی در مسیر باریکی قدم گذاشته است.

۰ Comments