جایگزین مسیر

نایک, آدیداس, یونایتد|پرونده پیچیده قرارداد پیراهن شیاطین سرخ

by | تیر , ۱۹ , ۱۳۹۳

شرکت نایک به مدت 13 سال با منچستریونایتد همکاری می کرد و بدون شک به عقیده بسیاری از کسانی که از نزدیک مسائل اقتصادی فوتبال را بررسی می کنند, هر دو طرف در این سالها سود خوبی از این قرارداد کسب کرده اند, اما براستی چرا اکنون نایک به مذاکرت با یونایتد پایان داده است.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – پس از گذشت چند روز از رونمایی پیراهن جدید منچستریونایتد توسط نایک, این شرکت در کنفرانس مطبوعاتی به طور رسمی اعلام کرد که هر دو طرف این قرارداد دیگر تمایلی برای ادامه همکاری ندارند. شرکت نایک در سال 2002 پس از یک دهه همکاری یونایتد با اومبرو, توانست قرارداد بلند مدتی با یونایتد به امضا برساند.

قرارداد جدید پوما با آرسنال در اوایل سال جاری, توپچی ها را از لحاظ درامد حاصل از تولید پیراهن در سال به سطح باشگاه هایی همچون لیورپول, چلسی و منچستریونایتد رساند. در چنین شرایطی, به نظر می رسد زمان مناسب برای یونایتد رسیده است تا به امید افزایش درامد خود در این زمینه, با شرکت های دیگری مذاکره کند. در سال های گذشته از لحاظ فروش پیراهن باشگاه منچستریونایتد 50 درصد بیشتر از آرسنال که در صدر پرفروش ترین پیراهن ها بالاتر از رئال مادرید و بارسلونا قرار دارد, پیراهن فروخته است.

در فصل 2012/13 منچستریونایتد 38 میلیون پوند از نایک دریافت کرد. گزارش ها حاکی از این مطلب بود که شرکت های نایک, آدیداس, واریور برای عقد قرارداد با یونایتد حتی تا 60 میلیون پوند نیز در سال به یونایتد پیشنهاد داده اند. در حالیکه نایک این توان را دارد تا مبلغ بیشتری نسبت به این پیشنهاد ارائه کند. حتی در صورت ارائه پیشنهادی بالا یونایتد نمی توانست از تمدید قرارداد با نایک سرباز زند. زیرا در قرارداد ذکر شده است که اگر شرکت نایک پیشنهادی برابر با بالاترین پیشنهاد شرکت های رقیب ارائه دهد, یونایتد باید پیشنهاد نایک را قبول کند, اما مسئله اساسی اینجا است که نایک دیگر علاقه ای به ارائه این پیشنهاد ندارد.

در شرایطی که سهم منچستریونایتد در سود سالانه نایک از فروش پیراهن بسیار زیاد است, به نظر می رسد نایک قصد دارد با بارسلونا همکاری خود را ادامه بدهند. همچنین آنها اخیرا با باشگاه های رم و موناکو قرارداد امضا کرده اند.

عقب کشیدن نایک به آدیداس این فرصت را می دهد تا بار دیگر با یونایتد همکاری کنند. آنها پیش از این از سال 1980 تا سال 1992 با یونایتد همکاری می کردند تا اینکه در سال 92 یونایتد با اومبرو قرارداد امضا کرد.

با نگاهی به تاریخچه شرکت هایی که پیراهن یونایتد را در سال های مختلف تولید کرده اند, می توان این نکته جالب را متذکر شد که اصولا منچستریونایتد تقریبا هر ده سال یکبار شرکت تولید کننده پیراهن های خود را عوض کرده است. آنها پس از اینکه به مدت 12 سال از سال 1980 تا 1992 با آدیداس قرارداد داشتند در سال 92 با اومبرو قرارداد امضا کردند و پس از گذشت 10 سال شیاطین سرخ در سال 2002 با نایک قرارداد امضا کردند, قراردادی که تاکنون ادامه داشت اما پس از 13 سال احتمالا دوباره همانند دوره های گذشته جای خود را به آدیداس خواهد داد.

اما سوالی که اینجا همچنان بی جواب باقی می ماند, دلیل عدم تمایل سران نایک برای همکاری با یونایتد می باشد. شاید برخلاف تصور عده زیادی, این یونایتد بوده است که دیگر تمایلی برای همکاری با نایک نداشته است.

[highlight]نظرات خود را با ما درمیان بگذارید؟[/highlight]

۰ Comments