جایگزین مسیر

نگاه آماری: آیا یونایتد بدون رابین تیم بهتری است؟

by | اسفند , ۲۰ , ۱۳۹۲

این بازیکن هلندی در دیدار شنبه یونایتد برابر وست بروم در نیمه دوم جای خود را به دنی ولبک داد. این روزها خبرهای ضدونقیضی درباره جدایی او از یونایتد در تابستان آینده شنیده می شود.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – رابین فان پرسی شاید گل اول یونایتد در پیروزی 3 بر 0 تیم برابر وست بروم را مهیا کرد, اما این عملکردی نبود که توجه بسیاری را معطوف به رابین کند.

رابین زمانی در کانون توجهات قرار گرفت که در صحنه خطایی که بر روی استیون رید انجام داد, خوش شانس بود که با دریافت کارت زرد دوم اخراج نشد. اتفاقی که باعث شد او دقایقی بعد تعویض شود.

علی رغم اینکه مویز تاکید داشت که تعویض رابین به خاطر حضور او در بازی های ملی پیش از این دیدار بوده است اما در بین هواداران نگرانی هایی درباره عملکرد عصبی رابین وجود دارد.

زمانی نیز که یونایتد توانست در غیاب او دو گل دیگر به ثمر برساند و کسب سه امتیاز بازی را حتمی کند, پرسش دیگری بین هواداران مطرح شد.

آیا این لحظات یکی از بهترین بازی های تیم زیر نظر دیوید مویز در فصل جاری بود؟ آیا فان پرسی می تواند به جای راه حل برای مشکلات یونایتد در حقیقت مشکل یونایتد باشد؟

صحبت هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه مویز و رابین رابطه خوبی با همدیگر ندارند و بر پایه همین صحبت ها گفته می شود رابین در تابستان یونایتد را ترک خواهد کرد.

پس آیا می توان گفت فروشی که قابل پذیرفتن نبود, اکنون بهترین اتفاق برای یونایتد می تواند باشد؟

اگر نگاهی به اعداد و ارقام در فصل جاری لیگ برتر بیاندازیم, می توان به اطمینان کامل گفت که فروش رابین اتفاق خوبی نیست.

رابین در 16 بازی از 28 دیدار یونایتد در فصل جاری به میدان رفته است و به شیاطین سرخ کمک کرده است تا 9 پیروزی, 4 تساوی و 3 شکست در کارنامه خود ثبت کنند.

این آمار, درصد پیروزی 56/25 درصد را نشان می دهد و آمار کسب امتیاز چشمگیر 1/94 امتیاز در هر بازی را به ما نشان می دهد.

در حقیقت, اگر یونایتد با همین آمار لیگ را به اتمام برساند, آنها می توانند با کسب 54 امتیاز در رتبه پنجم لیگ قرار بگیرند.

اما در تقابل با این آمار, در 12 دیداری که رابین در میدان حضور نداشته است, شیاطین سرخ 5 پیروزی, 2 تساوی و 5 شکست داشته اند.

این آمار درصد پیروزی 41/67 درصد را نشان می دهد یعنی 1/42 امتیاز به ازای هر بازی که در صورتی که یونایتد با این آمار لیگ را به اتمام می رساند با کسب 40 امتیاز در رتبه ده قرار می گرفت.

نکته قابل توجه در مقایسه بازی هایی که مهاجم هلندی یونایتد در میدان حضور داشته با بازی هایی که رابین در میدان حضور نداشته است نشان می دهد که یونایتد بدون این مهاجم 30 ساله خود در به ثمر رساندن گل به مشکل برمی خورد.

یونایتد در 16 دیداری که رابین را در اختیار داشته است 26 گل به ثمر رسانده است یعنی 1/63 گل به ازای هر بازی یونایتد به ثمر رسانده اما در دیدارهایی که او از ابتدا در ترکیب حضور نداشته است, یونایتد 20 گل به ثمر رسانده است, البته با آمار 1/67 گل در هر بازی که نسبت به آمار قبلی, عدد بهتری را نشان می دهد.

همچنین حضور رابین در خط حمله یونایتد باعث شده که یونایتد در خط دفاع نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

تیم مویز در مجموع دیدارهایی که رابین را در اختیار داشته است 0/69 گل در هر بازی دریافت کرده است اما در دیدارهایی که مهاجم هلندی خود را در اختیار نداشته است, یونایتد 1/58 گل در هر بازی دریافت کرده است.

پس حتی اگر او نتواند زمانی که همه آماده هستند و در فرم ایده ال خود قرار دارند, در خط خط حمله کمکی به تیم کند شاید او می تواند به خط هافبک بیاید؟!

۰ Comments