جایگزین مسیر

هواداران یونایتد از حضور لوئیز فن خال لذت خواهند برد

by | اردیبهشت , ۳۱ , ۱۳۹۳

در این پست مصاحبه ای مفصل از کارشناس هلندی پیتر مک ویتی را مطرح می کنیم، کسی که راجع به پتانسیل جذب بازیکنان، تیم آژاکس سال های 1994/95  و اینکه چه تفاوتی میان سبک مربیگری فن خال و مویس وجود دارد صحبت کرده است.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – لوئیز فن خال که در حال حاضر مهیای جام جهانی 2014 در برزیل می شود، آماده خواهد بود تا مسئولیت هدایت باشگاه را در ماه جولای برعهده بگیرد. هم اکنون شماری از اسامی برجسته به تیم لینک شده اند – لوک شاو، مت هوملز و کوین استروتمن تنها بخشی از این اسامی هستند.

در پی فاجعه ی دوره ی دیوید مویس، حالا فن خال به هواداران منچستریونایتد معرفی شده است. او لیگ قهرمانان اروپا را برده است،عناوین داخلی در کشورهای مختلف به دست آورده و فوتبالی هجومی ارائه می دهد. تنها شخصی که تاکنون هدایت یونایتد را برعهده داشته و بریتانیایی نبوده، فرانک افارل در دهه ی 70 میلادی بوده است – حالا یونایتد یک مرد هلندی را برگزیده است.

رایان گیگز، که به دوران باورنکردنی خود به عنوان بازیکن پایان داد، سمتِ دستیاری فن خال را در شروع فصل آینده خواهد داشت. در این جا صحبت های کارشناس هلندی پیتر مک ویتی را عنوان می کنیم، که به 9 سوأل پاسخ داده است:

1)  دیوید مویس وضع آشفته ای در باشگاه داشت. بعضی از یونایتدی ها هنوز بر این باورند که به او زمان لازم داده نشد، در حالی که خیلی ها هم معتقدند که او فرد شایسته ای بعنوان نفرِ اولِ تیم نبود. چه تفاوتی در سبک مدیریت و فلسفه ی فوتبال لوئیز فن خال نسبت به سرمربی قبلی وجود دارد؟

فن خال یک روش روشن دارد که دوست دارد طبق آن بازی کند. سیستمی که او ترجیح می دهد 3-3-4 است، که احتمالاً سعی خواهد کرد در یونایتد پیاده کند، هرچند که او در سال های اخیر یک مقدار منعطف تر شده است. صرف نظر از این ترکیب ، او یونایتد را به تیمی تبدیل خواهد کرد که در فاکتور مالکیت، تسلط خواهد داشت و شناورتر بازی می کند. شیوه ی هجومی. این فلسفه ی فن خال است – هجوم، فوتبال بر پایه ی پاسکاری، مطابق اصول فنیِ خوب و با بازیکنان باهوش، که تیم سرگرم کننده ای را ایجاد می کنند.

2)  برای ما کمی راجع به تیم آژاکس سال های 1994/95 و تبدیل داویدز، کلایورت، جرج و سیدرف از چند جوانک به قهرمانان اروپا بگویید. آیا آن ها باید این عنوان را در سال 1996 هم حفظ می کردند؟

فن خال تورنمنت 1995 را در واقع با گروهی بچه برد. پاتریک کلایورت وقتی به عنوان یک برنده مطرح شد تنها 18 سال داشت، کلارنس سیدرف 19 ساله بود اما در تیم اصلی بازی می کرد، ادگار داویدز 22، مارک اورمارس 22، مایکل رایزیگر 22 و نوانکو کانو 18 ساله بودند.

او ( فن خال ) خیلی از جام ها را با آژاکس با این سحر برد، که اولین تجربه ی سرمربی گری اش هم بود. او پس از اسطوره ی هلند رنوس میشل، دومین شخصی در آژاکس بود که سه بار پی در پی قهرمان لیگ شد. او کاپ هلند را کسب کرد، سوپرکاپ هلند را برای 3 بار برد، آن ها را فاتح لیگ قهرمانان اروپا کرد و در فصل بعد هم تا مرز قهرمانی اروپا پیش رفت، اما در ضربات پنالتی مغلوب شد، سپس سوپر کاپ اروپا و جام بین قاره ای را بالای سر برد. این یک عملکرد باورنکردنی برای هر شخص محسوب می شود، مخصوصاً اگر در اولین تجربه ی یک فرد بعنوان سرمربی و در بسیاری از این موارد با تیمی بسیار جوان باشد.

ممکن است بگویید که باید بار دوم هم  برنده ی( لیگ قهرمانان اروپا ) می شد، اما به شکلی غیرفابل باور نزدیک بود تا آن ها یووه را در ضربات پنالتی شکست دهند، اما البته تاکنون برای یک تیم نگه داشتن این افتخار در لیگ قهرمانان اروپا غیرممکن بوده است.

3)  فن خال مشهور است در اینکه استادِ کارِ سخت و اهل انظباط است. به نظر شما آیا این اندیشه و شیوه ی درستی ست و کدام بازیکنان از چنین روشی سود خواهند برد؟

این کاملاً درست است. او بی نهایت این موارد را از بازیکنان می خواهد، مثل هر سرمربی خوبی، او انتظار تعهد و تسلیم پذیری کامل را دارد و این رفتار را همیشه در برابر بازیکنانش دارد. گرچه، همانطور که آن ها را متمرکز نگه می دارد، به توسعه ی مهارت های بازیکنان کمک می کند و آن ها را به درستی هدایت کند.

4)  بسیاری معتقدند که یونایتد نیاز به یک خانه تکانی عظیم در تابستان دارد. کدامیک از بازیکنان را شما می توانید به درهای خروج از اولدترافورد نزدیک ببینید و همچنین فکر می کنید کدام بازیکنان توسط سرمربی هلندی به خدمت گرفته شوند؟

فن خال خیلی تمایل دارد کوین استروتمن را در تیم داشته باشد. در واقع، یونایتد نباید اجازه می داد که تابستان گذشته او به رم ملحق شود. با تماشای بازی هایش در PSV ، واضح بود که اوهافبک ایده آل یونایتد است که خیلی وقت است چنین بازیکنی را نداشته اند و تابستان گذشته می بایست در مورد او اقدام می کردند. حالا، با بازی عالی ای که استروتمن در اولین حضورش در رم انجام داده، رم نمی خواهد به او اجازه ی ترک تیم را بدهد. گذشته از این، با وجود اینکه آن ها حدود 20 میلیون یورو برای او پرداخته اند، ارزش او بسیار بیشتر شده است و ثالثاًً، او تا اواخر سال مصدوم خواهد بود، این باعث می شود این انتقال یک معامله ی عالی باشد. هرچند او در یکی از بازی های فاینورد روبروی فن خال و فن پرسی حضور داشته است و فن خال یکی از تحسین کننده های هر دوی آن هاست و این یک احساس دوطرفه است. اگر به دست آوردن استروتمن امکان پذیر باشد، فن خال هر کاری بتواند انجام می دهد و استروتمن  (هم) علاقه مند خواهد بود، اما رم حرف های زیادی در این باره برای گفتن خواهد داشت.

از طرف دیگر، افراد دیگر به بازیکنان هلندی دیگری که فن خال می تواند بیاورد نگاه می کنند – اگر او بخواهد به این جمع نگاه کند، یوردی کلاسیه یک هافبک وسط 22 ساله ( که به نظر حدود 29 می رسد ) ی رویایی و بسیار خوب است. یک جنگجوی واقعی. برای هر چیزی می جنگد، برای هر توپ، او نفر اول است، پاس هایش عالی هستند و خیلی باهوش است. به او می گویند ژاوی هلندی – و بی دلیل هم نیست.

تونی کروس هم یک بازیکن خوب برای اضافه کردن به تیم است. البته یونایتد مدت ها به دنبال اوست، اما فن خال به خوبی او را می شناسد و می تواند به بهترین شکل از او بازی بگیرد. او به طور آشکار یک بازیکن سطح بالاست.

5)  من حتم دارم که شنیده ام مهمت شول مبدأ قهرمانی بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان 2013 و حرکت به سوی موفقیت این تیم را از دوره ی فن خال می داند. چقدر با این نطر موافقید و آیا او مردی ست که منچستریونایتد را به بازگشت به اروپا هدایت کند و شاید حتی دستاوردهای گرانبهاتر؟

تا حدودی موافقم. اما مسائل دیگری هم وجود دارد – بایرن مونیخ باشگاهی ست که برنامه ریزی بلند مدت دارد و ابزاری در دست داشت تا از کاری که فن خال انجام داده بود نهایت استفاده را ببرد، اما سرمربی، پایه های بسیاری را طرح ریزی کرد که به بایرن اجازه داده تا همان چیزی که امروز هستند بشوند.

این فن خال بود که از طرف هرمان ژرلاند ( یکی از مربیان بایرن که او در کادر فنی اش نگه داشت ) بابت  آوردن توماس مولر، هولگر بداشتوبر و دیوید آلابا از تیم جوانان تحسین شد.  بعلاوه، فن خال همچنین باستین شوایناشتایگر را از یک بال متوسط به یک هافبک میانی شگفت انگیز تبدیل کرد و تونی کروس را بعد از دوران قرضی اش در لورکوزن به یک بازیکن مهم تر تبدیل کرد. و به خوبی نحوه ی بازی بایرن را هیجان انگیزتر و با سبکی موثرتر تبدیل کرد، آن ها را تا فینال لیگ قهرمانان 2010 رساند و سبکی را آورد که بی اندازه روی آن ها تأثیر مثبت گذاشته است. همچنین، او اثر بسیار زیادی بر پپ گواردیولا، زمانی که بازی می کرد گذاشت.

6)  او هرجا که بوده پیروزی های زیادی داشته، اما بعد از دورانش در بارسلونا مورد اعتماد نبود، چون مردم فکر می کردند که کار اشتباهی انجام داده است. می توانید به ما کمی راجع به دورانش در کاتالونیا و تأثیری که آن جا داشت بگویید؟

در اولین دوره اش در بارسلونا، فن خال دو بار فاتح لیگ شد، به همان خوبی که کوپا دل ری را فتح کرد و آن ها را تا مرحله ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان رساند. او همچنین برای اولین بار به ژاوی، اینیستا، کارلوس پویول و ویکتور والدز فرصت حضور در تیم اصلی را داد. علاوه بر این، تأثیرش بر پپ گواردیولا شگرف بود. در حالی که بسیاری به دوره ی دومش در باشگاه به عنوان یک بازنده اشاره می کنند، شما باید به این قضیه در مفهوم گسترده تری نگاه کنید.

دوره ی دوم او، به هرحال، فاجعه بار بود. تیم به طور هولناکی بازی می کرد واو تنها یک نیم فصل ادامه داد. این یکی از آن مثال هایی ست که این فرضیه را قوت می بخشد که یک مربی نباید به تیم سابقش بازگردد. هرچند، مشکل فقط به خاطر فن خال نبود- بارسلونا بعد از دوره ی اول او خوب کار نکرده بود و ( نهایتاً ) این فرانک ریکارد بود که آن ها را برگرداند.

7)  آیا آماده شدن برای جام جهانی تحت تأثیر این انتصاب قرار خواهد گرفت؟ شما در مورد عملکرد هلند دراین تورنمت تحت هدایت فن خال چطور فکر می کنید؟

نه. برای یک مربی تیم ملی جستجو برای فرصت های جدید قبل از یک تورنمنت مهم، امری عادی ست و او فردی حرفه ای و متعهد است. این موضوع روی آن ها ( تیم ملی هلند ) به هیچ وجه اثر نخواهد گذاشت.

توقعات خیلی بالا نیست. این یک هلند فوق العاده و بزرگ نیست.(بلکه )  برای آینده ی جوانان بی تجربه ای مثل استفان دی وریج، برونو مارتینز ایندی، یوردی کلاسیه، جول ولتمن، ترنس کنگولو، تونی ویلهنا، پاتریک فن آنهولت و کوئینسی پرومز، بسیار خوب است. همچنین، هلند در یک گروه بی نهایت دشوار جای گرفته است و قرار گرفتن در مکان دوم بعد از اسپانیا باعث خواهد شد تا در مرحله ی حذفی برابر برزیل صف آرایی کنند. دستاورد زیادی در انتظار طرفداران نارنجی ها برای این تورنمنت نخواهد بود.

8 )  چقدر اهمیت دارد که فن خال شماری از بازیکنان سابقش را در کنارش داشته باشد و نقش رایان گیگز در کنار او به عنوان مربی جدید چگونه است؟

برای من، قرار گرفتن گیگز در کنار فن خال حتمی بود – وقتی او هدایت یک تیم جدید را می پذیرد همیشه یک مربی را از دوره ی قبلی در کادر فنی نگه می دارد و شخصیتی بهتر از گیگز وجود نداشت. فن خال از این موضوع سود خواهد برد و گیگز هم بی اندازه بهره مند خواهد شد.

برای فن خال بودن کسی که بماند و به او کمک کند تا شخصیت بازیکن ها و آن هایی که اطراف باشگاه هستند را بشناسد مهم است، همچنان که در مورد بازیکنان جوانی که در تیم های جوانان پدیدار می شوند همینطور است- اعتقاد فن خال به جوانان فوق العاده است و او همیشه دوست دارد تا بازیکنان جوان ترقی پیدا کنند و به آن ها یک شانس بدهد. گیگز در بازی یکی مانده به آخر، ویلسون و لورنس را به تیم اصلی آورد و می داند که در تیم جوانان چه کسانی باید مورد توجه قرار گیرند. بنابراین این ( بودن گیگز در کنار فن خال ) به نظر معنی واضحی دارد.

9)  آیا لوئیز فن خال فرد مناسبی برای منچستریونایتد است و آیا شما می توانید به طور مختصر به هواداران بگویید که ما در فصل بعد چه چیزی را در زمین خواهیم دید؟

هجوم، فوتبال بر اساس پاسکاری، از یک تیم که شروع خواهد کرد به پیروزی در مقابل هر رقیبی، و سازشکار و تسلیم در برابر هیچ حریفی نخواهد بود. با هر قواره ای و هر قدرتی که داشته باشند.

در مجموع ، قاطعیت بسیار بیشتر و فوتبال سرگرم کننده به همراه تعدادی بازیکن مستعد جوان که از تیم جوانان ظهور خواهند کرد.

لذت ببرید. او یک سرمربی عالی با ذهنی فوق العاده است. او همچنین به شکل قابل توجهی علاقه مند به کنفرانس های خبری و مصاحبه خواهد بود. روزنامه نگارانی که از فرگوسن به خاطر ممنوع کردنشان از کنفرانس های خبری متنفر شدند، در رابطه با فن خال شوکه خواهند شد. او متکبر، پرخاشجو، سلطه جوست و با صدای بلند صحبت می کند، به ویژه در برابر مطبوعات. تعداد زیادی از بازیکنان (در برابر او ) سر فرود خواهند آورد، اما از راهنمایی هایش بهره مند خواهد شد. گرچه مطبوعات، خیلی از او لذت نخواهند برد.

۰ Comments