جایگزین مسیر

یک بررسی : یونایتد قهرمان لیگ برتر در فصل قبل !

by | مهر , ۱۳ , ۱۳۹۱

یک مطالعه نشان داده است که در فصل قبل، اگر تصمیم های کلیدی داوری به درستی گرفته می شد، منچستر یونایتد می توانست عنوان قهرمانی خود را در لیگ برتر حفظ کند.

منچستر سیتی اولین عنوان قهرمانی خود را در لیگ برتر پس از 44 سال، با پیروزی در مقابل کوئینز پارک رنجرز در ورزشگاه اتحاد در فصل قبل جشن گرفت، اما تجزیه و تحلیل دقیق تصمیم گیری های مهم داوری نشان می دهد که منچستر یونایتد باید چهار امتیاز واضح دیگر می گرفت و عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود می کرد.

بیش از 200 ساعت، برای تجزیه و تحلیل 674 تصمیم داوری در تمام 370 بازی انجام شده در فصل قبل، از جمله راجع به گل های صحیح، پنالتی ها و اخراج ها، وقت صرف شده است.

تصمیم گیری ها تغییری نکرده است مگر آنکه شواهد روشنی در مورد آنها وجود داشته باشد.
هر صحنه بارها و بارها در حرکت فوق العاده آهسته و با تلاش فراوان در بهترین زاویه ای که باید در مورد آنها قضاوت کرد، مشاهده شده است.

تصمیمات بزرگی که بر علیه یونایتد اتخاذ شده و تاثیر فراوانی در تعیین قهرمان فصل قبل لیگ برتر داشته است، به شرح زیر می باشد:
تصمیم به پنالتی به خاطر تکل ریو فردیناند بر روی حاتم بن ارفع در اولدترافورد در ماه نوامبر گذشته که باعث تساوی 1-1 منچستر یونایتد با نیوکاسل شد.

همچنین خطای جاناتان وودگیت بر روی خاویر هرناندز در تساوی 1-1 مقابل استوک سیتی در سپتامبر سال گذشته، باید پنالتی اعلام می شد و یک کارت قرمز به مدافع استوک داده می شد. هر کدام از این تصمیمات برای یونایتد به معنی از دست دادن دو امتیاز بود و خطای درون محوطه جریمه بر روی پاتریس اورا در شکست 3-2 مقابل بلکبرن، یونایتد را از یک امتیاز دیگر محروم کرد.

این تئوری، تاثیرات تصمیمات داوری را در فصل قبل با بررسی و پژوهش، به چالش کشیده شده است. به عنوان مثال، برای منچستر یونایتد، 59.3 درصد از تصمیم گیری های بر علیه آنها بوده است.برای سیتی 73.7 درصد از تصمیمات برعلیه آنها بوده است. تفاوت میان آنها و یونایتد این است که هنگامی که آنها شکست خوردند، تصمیمات داوری، نتیجه نهایی را تغییر نمی دهد و تنها آنها به خاطر آن تصمیمات، فقط دو امتیاز از دست داده اند.

تصمیم گیری ها براین اساس تجزیه و تحلیل شده اند که می توانستند یا باید به گل منجر می شدند. نتایج بازی ها براین اساس تنظیم شده که اگر هر یک از 179 تصمیم نادرست، صحیح گرفته می شد که بوسیله ی تکنولوژی ویدئویی آنالیز شده است و همچنین فرض شده است که هر پنالتی که باید گرفته می شد، با موفقیت تبدیل به گل می شد. بر اساس آن نتایج مسابقات تجدید نظر شده است و جدول لیگ برتر به این صورت خواهد بود :

 

Adjusted Premier League table

 

در میان 674 تصمیمی که تجزیه و تحلیل شده است، 345 مورد درباره ی درستی یا عدم درستی پنالتی ها بوده، 129 مورد درباره ی قوانین آفساید بوده و در 135 مورد، باید اخراج صورت می گرفته است.

تصمیمات داوری برای تاتنهام از دست دادن لیگ قهرمانان اروپا را به همراه داشت.در جدول لیگ برتر که براساس تصحیح اشتباهات داوری تنظیم شده است، آنها سه امتیاز بیشتر از آرسنال دارند و در مقام سوم قرار می گیرند، در حالی که نیوکاسل تیم ششم است.

بولتون باید سقوط کند و کویینز پارک رنجرز در جایگاه مطمئنی از سقوط قرار دارد. بلکبرن هنوز هم محکوم به افتادن به دسته ی پایین تر است در حالی که استون ویلا هم در وضعیت خطرناکی در جدول لیگ برتر به سر می برد.

این تحقیق دربردارنده ی 179 اشتباهات داوری از 674 تصمیمات مهم داوری است که این به معنی 74 درصد میزان موفقیت در امر داوری است که داوران از مزیت این مطالعه یعنی استفاده از تکرارهای ویدئویی، بهره مند نبوده اند.

چلسی دو بار در لحظات کلیدی جام حذفی از اشتباهات داوری بهره برده است اما مجادلات در مورد عبور توپ از خط دروازه، در لیگ برتر بسیار نادر است.همچنین، آن تصمیمات معمولاً به درستی گرفته شده است، با 14 مورد از 18 تصمیم اتخاذ شده و با وجود تکرار حرکت فوق العاده آهسته، قضاوت درباره ی دو مورد بدون نتیجه بود.از دو داوری که اشتباه کردند، فقط یکی تصمیمات کلیدی داشت:
کوئینز پارک رنجرز از یک گل محروم شد و در نتیجه، یک امتیاز در شکست 2-1 مقابل بولتون در ماه مارس از دست داد زیرا به جای آن نتیجه، بازی باید با تساوی 2-2 به پایان می رسید.

 

Teams who suffered most

جدول بالا تصمیمات کلیدی داوری را در مورد هر تیم به تفکیک نشان می دهد.همچنین تعداد تصمیمات اشتباه و تعداد تصمیمات نادرستی که به نفع و یا به ضرر هر تیم گرفته شده، در جدول بالا قابل مشاهده است.

در بررسی ها چگونه عمل شده است ؟

هر صحنه تا شش بار، در حرکت آهسته یا ” حرکت فوق العاده آهسته ” تماشا شده است.

برای صحنه های پنالتی، تصاویر از چندین زاویه ی دید جداگانه برای دیدن هرگونه تماس احتمالی با پا، مچ پا، زانو، و مناطق بالای بدن، مشاهده شده است.

در صحنه هایی که پنالتی بوده و داور پنالتی اعلام نکرده است، فرض شده است که پنالتی به گل تبدیل شده است.

تصمیمات آگاهانه ای در موردهای سوت های داوران، در جاهایی که امکان داشته، گرفته شده است.

 

نویسنده: تیم لانگ

۰ Comments