جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد :” شماره ی ۳ – سر بابی چارتون”

by | مرداد , ۲۵ , ۱۳۹۲

هیچ کسی بیشتر از شماره ی ۳ لیست برترین های تاریخ یونایتد نمیتواند ارزش و جایگاه منچستر یونایتد را تجسم کند. مردی که در سن ۲۰ سالگی از حادثه ی مونیخ جان سالم به در برد و توانست رکورد بیشترین تعداد گل زده در تاریخ باشگاه را به نام خود ثبت کند.

.

.

.

.

.

“شماره ی ۳”

“Sir Bobby Charlton”

 

8CFCC2CB228C4E40B7357B5716789667.ashx

 

سر بابی چارتون (۱۹۵۳-۱۹۷۳)
در طول ۱۷ سالی که در منچستر یونایتد حضور داشت توانست در ۷۵۴ بازی ۲۴۷ گل برای منچستر یونایتد به ثمر برساند که تنها رایان گیگز ولزی توانسته است از لحاظ تعداد بازی از وی پیشی بگیرد ولی از لحاظ تعداد گل زده همچنان در صدر لیست برترین گلزن های تاریخ یو.نایتد یکه تازی میکند.
بابی چارتون جوان در حالی که پیشنهاد های زیادی از سراسر کشور برای بازی داشت تصمیم گرفت به عنوان بازیکن اماتور به منچستر یونایتد بپیوندد . باشگاه منچستر یونایتد قرارداد وی را در اکتبر ۱۹۵۴ به صورت حرفه ای در اورد که در همان سال وی موفق به کسب قهرمانی در اف ای کاپ جوانان شد. وی موفق د این عنوان را در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ نیز تکرار کند.
اولین بازی وی در لیگ در تاریخ ۶ اکتبر ۱۹۵۶ در برابر تیم چارتون در ورزشگاه الدترافورد رقم خورد که این ستاره ی جوان توانست با نمایش خیره کننده ی خود در حالی که دچار مصدومیت نیز شده بود ، دو گل برای منچستر یونایتد به ثمر برساند. وی پس از این دیدار گفت :” اقای بازبی در مورد سلامتی من از من سوال کرد و من حقیقتا مچ پایم رگ به رگ شده بود ولی نمیخواستم این را اعلام کنم ، پس بیخیالش شدم و گفتم که حالم خوب است”
با توجه به عملکرد درخشان در اولین بازی خود نتوانست تا اواخر فصل ۱۹۵۶/۵۷ جای ثابتی در ترکیب یونایتد پیدا کند. وی در اولین سال قهرمانی بچه های بازبی تنها موفق شد ۱۰ بار گلزنی کند. رقابت وی با جک راولی برای کسب جایگاه ثابت در خط حمله ی تیم بسیار شدید شده بود و هتریک چارتون در برابر تیم بولتون در ژانویه ی ۱۹۵۸ یک امتیاز برتری برای وی به ارمغان اورد و کار بازبی را برای بازی ندادن به این مهاجم جوان سخت تر و سخت تر کرد.
یک ماه بعد در شب تساوی ۳-۳ منچستر یونایتد برابر پارتیزان بلگراد که موجب صعود منچستر یونایتد به نیمه نهایی جام اروپایی شد ، چارتون موفق شد دو گل به ثمر برساند. در مسیر برگشت به منچستر بودند که حادثه ی سقوط هواپیما اتفاق افتاد و خوشبختانه بابی چارتون ۲۰ ساله تنها چند جراحت کوچک برداشت و در عرض یک ماه به میادین بازگشت.
در سال های بعد از ان حادثه که تیم در حال بازسازی بود بابی چارتون با تلاش فراوان و نمایش های درخشان خود به بازسازی منچستر یونایتد کمک فراوان کرد و یکی از ستون های حیاتی تیم در سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ بود که منجر به قهرمانی در لیگ انگلیس شد.
تمامی این افتخارات با یک افتخار بسیار بسیار بزرگتر برای وی همراه با تیم ملی انگلیس همراه شد. تنها کمی قبل از جام جهانی ۱۹۶۶ بابی چارتون به عنوان بهترین بازیکن سال از نگاه نویسندگان ورزشی انگلستان ، و بهترین بازیکن سال اروپا ( معادل توپ طلای الان) انتخاب شد. وی در جام جهانی نمایش خوبی در تیم “آلف رمزی” به اجرا در اورد و به این تیم کمک کرد تا قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ شود. وی در مسابقه ی نیمه نهایی برابر پرتغال موفق شد ۲ گل به ثمر برساند و تیم ملی کشورش را روانه ی فینال کند . در نهایت نیز چارتون موفق شد همراه با تیم ملی انگلیس پیروزی در ۱۰۶ بازی را تجربه کند که در سه بازی ان بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت و تا امروز نیز با ۴۹ گل زده بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال انگلیس می باشد.
در حالی که قهرمانی در جام جهانی نقطه ی اوج افتخارات یک بازیکن محسوب میشود ولی بهترین دوران چارتون در باشگاه در سال ۱۹۶۸ رقم خورد ، سالی که وی به عنوان کاپیتان منچستر یونایتد را به عنوان قهرمانی در جام اروپایی رساند. سر بابی توانست در وقت های اضافه ی مسابقه ی فینال دو گل به ثمر برساند تا یونایتد با نتیجه ی ۴-۱ بنفیکا را مغلوب خود سازد.
بابی چارتون به عنوان یک ضلع از مثلث طلایی منچستر یونایتد به همراه بست و لاو تا سال ۱۹۷۳ در تیم ماند تا اینکه در سال ۱۹۷۳ بازنشستگی خود را اعلام کرد.
وی مدت دو سال را به عنوان بازیکن – مربی و مربی در تیم پرستون سپری کرد تا اینکه در آگوست ۱۹۷۵ استعفا داد.
وی به صورت جسته و گریخته در سال ۱۹۷۶ برای تیم واتفورد در جمهوری ایرلند بازی کرد و پس از ان به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره ی باشگاه ویگان اتلتیک منصوب شد و تا فصل ۱۹۸۲/۸۳ در این سمت باقی ماند.
در ژوئن ۱۹۸۴ وی به عنوان مدیر باشگاه منچستر یونایتد انتخاب شد و تا امروز در این سمت باقی مانده است. وی ده سال بعد یعنی در ژوئن ۱۹۹۴ به عنوان سر بابی چارتون شناخته شد. او یک سفیر قابل احترام برای باشگاه ، فوتبال انگلیس و حتی بازی فوتبال در سرتاسر جهان می باشد. او ارتباطی بین گذشته ، حال و اینده ی باشگاه منچستر یونایتد می باشد.
سر بابی چارتون در تاریخ ۱۱ اکتبر ۱۹۳۷ متولد شد و در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۵۳ به منچستر یونایتد پیوست. وی توانست در طول بیست سال حضور در الدترافورد ۷۵۸ بازی برای شیاطین سرخ انجام دهد و ۲۴۹ گل نیز به ثمر برساند.

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ دسته ی اول انگلستان – سال های ۱۹۵۶/۵۷, ۱۹۶۴/۶۵, ۱۹۶۶/۶۷

قهرمانی در جام اروپای – سال ۱۹۶۸

قهرمانی در FA Cup – سال ۱۹۶۳

قهرمانی در جام خیریه – سال های ۱۹۵۶, ۱۹۵۷, ۱۹۶۵, ۱۹۶۷

 

Bobby-Charlton-Manchester-United_2876544

3593013_640px

bobby-charlton-cropped

PA_SOCCER Man Utd 122350_5935023-1717117

tumblr_le9u56XutY1qekrcno1_500

.

برای دانلود کلیپی از سر بابی چارتون کلیک کنید

۰ Comments