جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد:” شماره ی ۱۳ – راجر برن”

by | مرداد , ۱۲ , ۱۳۹۲

شماره ی ۱۳ لیست برترین های تاریخ منچستر یونایتد یکی از بهترین مدافعین چپ تاریخ باشگاه است که نقش کلیدی در بین بچه های بازبی داشته است.

.

.

.

.

.

.

.

“شماره ی ۱۳”

“Roger Byrne “

 

18D11D1415EC45E49F602AB90EDA1027.ashx

 

راجر برن (۱۹۵۱-۱۹۵۸)

در حضور و غیاب لیست کاپیتانهای بزرگ یونایتد، قطعا باید نامهایی همچون روی کین، برایان رابسون و جان کری  را ذکر کرد. ولی چنین لیستی بدون ذکر نامی از راجر برن کامل نخواهد شد.
برن که یکی از بزرگترین مدافعین تاریخ منچستر یونایتد بود، به منزلۀ پدری برای بچه های بازبی محسوب می شد و به طرز  غم انگیزی در کنار آنها جان خودش را در فاجعۀ مونیخ از دست داد.
هنگام بازنشستگی کری در سال ۱۹۵۳، برن گزینۀ طبیعی کاپیتانی تیم محسوب میشد. علی رغم اینکه این مرد اهل گورتون در سال ۱۹۵۳ تنها ۲۴ سال سن داشت، ولی همچون چوب ساج (درخی محکم و تنومند) محکم بود و کاملا متعهد به بازی بود و آنقدر خودسر و خیره سر بود که جلوی هر کسی قد علم کند… حتی مت بازبی!
راجر تنها سه سال قبل ۱۹۵۳ اولین بازیش را برای یونایتد انجام داده بود، برابر تیم لیورپول در انفیلد. پست مورد علاقۀ او مدافع چپ بود ولی در فصل ۱۹۵۱/۵۲، او تستی موفق را در نقش بال چپ ایفا کرد و در شش مسابقه ۷ گل هم به ثمر رساند.
نمایشهای او به یونایتد کمک کرد که یونایتد پس از ۴۱ سال و بازبی برای اولین بار تحت عنوان سرمربی منچستر یونایتد، جام قهرمانی لیگ را به دست بیاورند،ولی برن با بازی در جناح چپ ناراضی بود و در اوکتبر ۱۹۵۲ در خواست انتقال از باشگاه را کرد. بازبی مایل نبود که یکی از بازیکنان کلیدیش را از دست بدهد و بلافاصله او را به پست مدافع چپ برگرداند، جایی که برن برای باقی دوران بازیش آنجا بازی کرد.
در سال ۱۹۵۶ او یونایتد را تا قهرمانی در لیگ دسته یک رهبری کرد. این دومین جام قهرمانی بازبی در ظرف پنج سال بود ولی تیم در این برحه از نظر اسم و رسم تغییر زیادی کرده بود در حالی که تنها برن و جانی بری بودند که در هر دوقهرمانی این ۵ سال ایفای نقش کرده بودند. در این زمان بچه های بازبی خودشان را به دنیای فوتبال شناسانده بودند و میانگین سنی این تیم قهرمان تنها ۲۲ سال بود.
در سال ۱۹۵۷، تیم با تجربه تر شده بود و یونایتد تقریبا داشت به یک سه گانۀ منحصر به فرد وبه یاد ماندنی دست پیدا می کرد، با بردن لیگ در دومین سال متوالی، رسیدن به نیمه نهایی جام اروپایی و فینال اف ای کاپ، که البته در فینال به استون ویلا باختند.
بعد از این ماجرا از برن نقل شده است که: “مهم نیست، ما سال آینده باز خواهیم گشت.”
حرف وی به حقیقت پیوست و سال بعد نیز تیم منچستر یونایتد برای شرکت در فینال اف ای کاپ وارد ومبلی شد ولی راجر برن هرگز نتوانست این تیم را همراهی کند .(مترجم: به دلیل کشته شدن در تراژدی مونیخ).

…روحش شاد…

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ دسته ی اول – سال های ۱۹۵۱/۵۲, ۱۹۵۵/۵۶, ۱۹۶۷/۵۷

 

roger_byrne

8609682481474B26A61C183D12510F6D.ashx

captian-seeking-the-football-double

MatthewsByrne-5320486

spieler_byrne_roger_02

.

برای داتلود کلیپی از راجر برن و تامی تیلور (کلا مربوط به سانحه ی مونیخ ) کلیک کنید .

.

ترجمه از شهاب غفاریان

۰ Comments