جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد:” شماره ی ۱۲ – گری نویل”

by | مرداد , ۱۲ , ۱۳۹۲

شماره ی ۱۲ لیست برترین های تاریخ منچستر یونایتد مظهر غیرت و تعصب برای این باشگاه محسوب میشود . اسطوره ای که شاید خیلی از نظر فنی در حد بقیه اسطوره ها نباشه! ولی توی غیرت و تعصب به باشگاه روی همه رو سپید کرده!

.

.

.

.

.

“شماره ی ۱۲”

“Gary Neville”

066AAC77295D4606B79670CA333DE796.ashx

گری نویل (۱۹۹۲-۲۰۱۱)

گری نویل دوم فبریۀ ۲۰۱۱ بود که پس از تقریبا ۲۰ سال از اولین بازیش برای یونایتد، به دوران ورزشی برجسته اش پایان داد.
او به گروهی از نخبگان باشگاه تعلق داشت که سرخهای منچستر را در مسیر قهرمانی در لیگ برتر کاپیتانی کرده بودند. پس از برایان رابسون، استیو بروس، اریک کانتونا و روی کین، این نویل بود که به رؤیای زندگیش تحقق بخشید و به عنوان پنجمین کاپیتان یونایتد، جام قهرمانی لیگ برتر را در سال ۲۰۰۶/۰۷ بالای سر برد.
نویل روزهای پایانی آن فصل را به دلیل مصدومیت لیگامنت (رباط) قوزک پا تنها یازده دقیقه پس از دیدار برابر بولتون در اولدترافورد در ۱۷ مارچ ۲۰۰۷، از دست داد. همین مصدومیت او را برای اکثر فصل ۲۰۰۷/۰۸ هم خارج از میادین نگاه داشت.
پس از جدایی روی کین در فصل ۲۰۰۵/۰۶ بود که بازوبند کاپیتانی به این مدافع متولد باری Bury اهدا شد. نویل که از فصل ۱۹۹۴/۹۵ که به عنوان جانشین پل پارکر وارد تیم شد و یکی از پایدار ترین و باثبات ترین و متعهد ترین بازیکنان تیم محسوب میشد، گزینۀ طبیعی کاپیتانی بعد روی کین محسوب میشد. او نهایت یک خدمتکار و کارمند متعصب و وفاداری بود که شما می توانستید آرزو کنید داشته باشید، و در دوره ای که اکثر بازیکنان به ندرت مدتی طولانی در جایی می ماندند، او جزو معدود سنت شکنانی بود که تنها برای یک باشگاه بازی کرد. خود او می گوید: “یونایتد تنها باشگاهی ست که من می خوام براش بازی کنم.”
به عنوان بازیکنی که زیاد در زمین صحبت می کرد و بسیار مصمم و با اراده بود، نویل تمام ویژگی ها و شخصیتهای لازم به عنوان یک رهبر بزرگ در تیم را دارا بود. او در حالی به هر بازی قدم می گذاشت که به هیچ وجه حاضر نبود شکست را قبول کند و هواداران عاشق این خصلت او  بودند. با این حال، این احساسات بارز و بی پردۀ نویل خیلی به مذاق همه خوش نمی آمد – مثلا شادی گل متعصبانه و عجیب او به دنبال گل پیروزی بخش دقیقه پایانی فردیناند برابر لیورپول در اولدترافورد در ژانویۀ ۲۰۰۶ موجب شد توسط فدراسیون ۵۰۰۰ پوند جریمه شد.
خود نویل در همان زمان در اعتراض به این جریمه گفت: “منظورتون اینه که فقط یک لبخند ملیح بزنیم  و به سمت زمین خودمون برگردیم؟ (درسته که) مردم می خوان فوتبالیستها خطایی نکنن. ولی آیا می خوان که فوتبالیستها یه سری روبات باشن؟” و تمامی این ماجراها عشق نویل به فوتبال و از آن مهمتر به یونایتد را بازگو می کند.
با این حال نویل در شادی بعدیش بعد اون جریمه هم زمانی که به عنوان کاپیتان برای اولین بار کالینگ کاپ را در سال ۲۰۰۶ بالای سر میبرد، سانسوری انجام نداد! جام و مدالی که یونایتد آخرین بار در سال ۱۹۹۲ برده بود و آن زمان، گری نویل در تیم جوانان مشهوری بود که دیوید بکام، نیکی بات، گیگز و پل اسکولز را به ثمر می نشاند.
هیچگاه شخصیت و ارادۀ نویل دستخوش تغییر نشد. سرالکس در مورد این می گوید: “سطح نمایش او و نگرشش هیچگاه تغییر نکرده. این قضیه در گری شفافتره چون او هیچ وقت استعداد رایان گیگز یا پل اسکولز رو نداشته، ولی اون ارادۀ کافی رو داشت که تضمین کنه همیشه توی تیم حضور داره.”
“او همچنین کیفیت خوبش رو که بعد برگشتن تقریبا از یک سال و نیم مصدومیت لازم بود رو نشون داده. ما همه نگران بودیم که شاید نتونه برگرده – به ویژه در سنی که او داشت، ساده نبود. ولی اون واقعا عالی بود. این یک مثال ساده از روحیۀ گری بود که هیچ وقت حاضر نیست تسلیم بشه. او یک مرد خارق العاده است.”
اگرچه نویل دوگانۀ منچستر در سال ۲۰۰۸ را به دلیل مصدومیت از دست داد، ولی در سال ۲۰۰۹ با هشتمین مدال قهرمانی لیگ برتر و دومین قهرمانی کارلینگ کاپ پس از حضور به عنوان یار تعویضی در فینال برابر استون ویلا، ویترین افتخاراتش را کاملتر کرد.
اهمیت غیر قابل اجتناب او برای باشگاه، با تمدید یک سالۀ قراردادش تا ژون ۲۰۱۱ بار دیگر نشان داده شد. ولی در اواسط فصل ۲۰۱۰/۱۱ بود که او تصمیمش را مبنی بر اینکه اکنون زمان مناسب برای بازنشستگی است اعلام کرد.
رایان گیگز، سر بابی چارلتون و بیل فولکس، تنها چهار بازیکنی هستند که بیشتر از نویل در پیراهن یونایتد بازی کرده اند، نویلی که ۴ بازیش در فصل ۲۰۱۰/۱۱ تعداد کل بازیهای او برای باشگاه را به عدد ۶۰۲ رساند.

عناوین و افتخارات :

قهرمانی در لیگ برتر – سال های ۱۹۹۵/۹۶, ۱۹۹۶/۹۷, ۱۹۹۸/۹۹, ۱۹۹۹/۰۰, ۲۰۰۰/۰۱, ۲۰۰۲/۰۳, ۲۰۰۶/۰۷, ۲۰۰۸/۰۹

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا – سال های ۱۹۹۹, ۲۰۰۸

قهرمانی در FA Cup – سال های  ۱۹۹۶, ۱۹۹۹, ۲۰۰۴

قهرمانی در جام اتحادیه – سال های ۲۰۰۶, ۲۰۱۰

قهرمانی در جام خیریه – سال های ۱۹۹۶, ۱۹۹۷, ۲۰۰۸

قهرمانی در جام بین قاره ای – سال ۱۹۹۹

قهرمانی در جام باشگاه های جهان – سال ۲۰۰۸

xky6bz5di97im266evj8

drbsknoxgduykci5uq0i

Manchester United's open training day

gary-neville-2286743

.

برای دانلود کلیپی از گری نویل کلیک کنید(مدیافایر)

لینک مستقیم 

ترجمه از شهاب غفاریان

۰ Comments