جایگزین مسیر

پنجاه بازیکن برتر تاریخ یونایتد :” شماره ی ۶ – دانکن ادواردز”

by | مرداد , ۱۸ , ۱۳۹۲

شماره ی ۶ لیست برترین های تاریخ یونایتد شاید اگر در حادثه ی مونیخ جان خود را از دست نمیداد میتوانست در صدر لیست برترین های تاریخ یونایتد قرار بگیرد.

.

.

.

.

.

.

.

“شماره ی ۶”

“Duncan Edwards”

 

CFD93982B57B42B5B8CEB1654DBEA958.ashx

 

دانکن ادواردز (۱۹۵۳-۱۹۵۸)
سر مت بازبی ، دانکن ادواردز را به عنوان “کامل ترین فوتبالیست در بریتانیا  و احتمالا جهان” توصیف می کند. ولی بزرگترین تراژدی این است که وی پس از زخمی شدن در شب حادثه ی مونیخ در سن ۲۱ سالگی جان خود را از دست میدهد.
با استقامت بدون محدودیت ، پاس هایی که تمام محدوده ی زمین را می توانست مورد هدف قرار دهد و  شوت های سهمگین ، ادواردز بازیکنی بود که میتوانسست هر بازی را تحت کنترل خود در بیاورد. آوازه ی توانایی های فوق العاده ی وی زمانی که وی یک بچه مدرسه ای ۱۱ ساله بود در سرتاسر کشور پیچیده بود و در همان زمان باشگاه هایی همچون ولورهمپتون ، استون ویلا ، وستبرومویچ و بیرمنگهام خواهان وی بودند. با توجه به این نکته مدیر مدرسه ی وی نظر خود را اینگونه بیان میکرد :” من به تازگی پسر ۱۱ ساله ای را دیده ام که روزی برای انگلیس بازی خواهد کرد”
با توجه به صر و صدا و غوغایی که بر سر خواستن وی بر پا بود دانکن ادوارد پس از ملاقاتی با شخص مت بازبی به عنوان بازیکن اماتور در سال ۱۹۵۲( ۱۶ ساله ) به عضویت یونایتد در امد. ادواردز راجب باشگاه منچستریونایتد به مت بازبی گفته است :” منچستر یونایتد بهترین تیم در جهان است. من حاضرم هر چیزی بدهم تا برای شما بازی کنم.”
جثه ی بدنی بزرگ برای کسی که بسیار جوان بود موجب شد به ادواردز لقب”مردِ پسر” (manboy) بدهند و وی اولین بازی در لیگ را تنها زمانی که ۱۶ سال و ۱۸۵ روز سن داشت اغاز کرد. اولین بازی وی در تاریخ ۴ آپریل ۱۹۵۳ برابر کاردیف سیتی بود. دانکن هشت ماه بعد در روز تولد ۱۷ سالگی خود قرارداد خود را به صورت حرفه ای در اورد و در فصل ۱۹۵۳/۵۴ یک عضو ثابت در ترکیب تیم شده بود. در حالی که پست اصلی وی دفاع چپ بود ولی نشان داد که در هر کجای زمین میتواند یک نمایش بی نقص از خود نشان دهد.
به عنوان یک بازیکن ، دانکن همیشه ۱۰۰ درصد توانایی خود را در اختیار تیم میگذاشت. وی همان قدر که خواهان موفقیت در فوتبال بود ، به موفقیت در زندگی نیز فکر میکرد و زمانی که از وی در این مورد سوال شد به طرز واقع بینانه ای جواب داد :” بسیار لذت بخش است که مورد تشویق قرار میگیرید. ولی شما نمیتوانید برای همیشه با این تشویق ها زندگی کنید. چیزی که شما بعد از پایان دوران بازی خود در بانک دارید چیزی است که بیش از همه یک بازیکن را خوشحال میکند. مردم خیلی راحت فراموش کار میشوند و من نمی خواهم به یکی از آن بازیکنان قدیمی تبدیل شوم که در پیری کلاهها و لباسهای کهنه می پوشند و بیرون ورزشگاهها برای بلیط مجانی التماس می کنند.
شاید به همین دلیل بود که ادواردز به یکی از اولین بازیکنانی تبدیل شد که به درآمدهای خارج زمین بازی هم روی آورد، با اسپانسر شدن برای نوشیدنیهای انرژی زا و محصولات دیگر. او همچنین درست پیش از مرگش نوشتن کتابی با عنوان “اینگونه فوتبال را دنبال کنیم” را به پایان رساند.
موفقیت وی در زمین فوتبال بسیار تماشایی بود . وی در سن ۲۱ سالگی ۳ بار قهرمانی در کاپ جوانان ، ۲ قهرمانی در لیگ و یک بار حضور در فینال اف ای کاپ را تجربه کرده بود.
زمانی که اولین بازیش را برای تیم ملی انگلیس انجام داد، با ۱۸ سال و ۱۸۳ روز سن، به جوانترین بازیکن انگلیس تبدیل شد که در قرن بیستم برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت. این رکورد ۴۰ سال پا برجا ماند تا زمانی که مایکل اوون در فوریه ی سال ۱۹۹۸ این رکورد را شکست.
دانکن ادواردز پس از جراحتی که در ۶ فوریه ی ۱۹۵۸ به دلیل سقوط هواپیمای تیم برداشت ، پس از مبارزه ی شجاعانه با این جراحات به مدت دو هفته ، در تاریخ ۲۱ فوریه جان خود را از دست داد. پس از فوت دانکن ادواردز سرمربی سه شیر ها ، والتر وینتر باتم، گفت :” من احیای مجدد فوتبال انگلیس را در روح و شخصیت دانکن ادواردز میدیدم”
زمانی که پیکر وی را به انگلیس بازگرداندند بیش از ۵۰۰۰ نفر در خیابانها جمع شده بودند تا پیکر وی را در وست میدلنز به خاک بسپارند.
همچنان پس از سالها نام دانکن ادواردز تداعی کنندۀ بی رحمی و بی عدالتی سرنوشت است که چنین استعداد نابی را پیش از رسیدن به شکوفایی کامل از دنیا گرفت.  تمامی کسانی که شانس دیدن بازی او را داشته اند، به طرق مختلف او را بهترین بازیکنی که بازیش را دیده اند عنوان کرده اند. بدون اینکه حتی کامل ببینند در آینده چه می توانست بکند. و برای خواننده های جوان که خیلی دوست دارند بدانند چه بازیکنی بیشتر به ادواردز شبیه بود، نام وین رونی به تناوب به عنوان نزدیک ترین بازیکن به استعداد ادواردز برده می شود.

دانکن ادواردز در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۳۶ متولد شد و در تاریخ ۱ جولای ۱۹۵۲ به منچستریونایتد پیوست و در طول ۱۷۷ باری که پیراهن شیاطین سرخ را برتن کرد توانست ۲۱ گل نیز به ثمر برساند.

… روحش شاد …

عناوین و افتخارات‌ :

قهرمانی در لیگ دسته ی اول انگلستان – سال های ۱۹۵۵/۵۶, ۱۹۵۶/۵۷

 

duncan-edwards-845613679

22210

5125

soccer-fa-cup-matt-busby-and-two-of-his-players

Duncan-Edwards-Mosaic2-e1353443080773

195

images20

.

برای دانلود کلیپی از دانکن ادواردز کلیک کنید

۰ Comments