جایگزین مسیر

پیتر افسانه ای،تولدت مبارک

by | آبان , ۲۸ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران-اختصاصی

اسطوره دانمارکی منچستر و از ارکان اساسی تیم رویایی دهه 90 فرگوسن که در نهایت با آن سه گانه فراموش نشدنی جاودانه شدند، امروز 51 ساله شد.

تولدت مبارک اسطوره…

به مناسبت تولد اشمایکل افسانه ای نگاهی می اندازیم به آنچه وی را تا به این اندازه دست نیافتنی کرده است.

شروع یک افسانه

بعد از 5 فصل درخشان در بروندبی و کسب 4 قهرمانی و نیز رسیدن به نیمه نهایی جام یوفا در فصل 1991 وی در پایان فصل جزو 10 دروازه بان برتر جهان قرار گرفت و سران یونایتد در پایان فقط با 505 هزار پوند وی را به خدمت گرفتند، زیرا وی در خارج از کشورش ناشناخته بود.خریدی که سر آلکس بعدها از آن به عنوان ” معامله قرن” یاد کرد.

در فصل نخست حضورش، یونایتد نائب قهرمان انگلیس شد و برای نخستین جام اتحادیه را فتح کرد. اما درخشش اصلی او در مسابقات جام ملتهای اروپا 1992 اتفاق افتاد. جایی که اشمایکل دروازه بان اول دانمارکی بود که در نهایت به طرز شگفت آوری قهرمان جام شدند. مهار ضربه پنالتی فان باستن در نیمه نهایی، جمع کردن سانتر ارسالی در بازی فینال با یک دست و تعدادی زیادی سیو دیدنی در این مسابقات باعث شد که وی در نهایت عنوان بهترین دروازه بان سال جهان را هم از آن خود کند.

در فصل 93-1992 ، اشمایکل 22 بار کلین شیت کرد، تا یونایتد بعد از 26 سال قهرمان انگلستان شود و وی باز هم عنوان بهترین دروازه بان سال جهان را از آن خود کرد. در ژانویه 1994، اشمایکل با فرگوسن درگیری شدیدی پیدا کرد، بعد از اینکه در دیدار با لیورپول برد 3-0 را با تساوی 3-3 عوض کردند، که منجر به اخراج وی از تیم از سوی سر آلکس شد. اما چند روز بعد اشمایکل عذرخواهی کرد، تا فرگوسن اجازه ماندن در تیم را به وی بدهد.

از ویژگی های جالب بازی وی ، این بود که در زمانی که تیمش عقب بود، در ضربات کرنر جلو می رفت و از این طریق 1 بار هم برای یونایتد در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شد. اشمایکل در طول دوران بازی اش جمعا 11 گل به ثمر رساند، که شامل 1 گل ملی هم می شود.او برای تمامی تیمهایی که بازی کرد به جز منچستر سیتی موفق به گلزنی شد.

پیتر در 8 فصل حضورش در منچستر موفق به فتح 5 لیگ برتر، 3 جام حذفی، 1 جام اتحادیه، 1 لیگ قهرمانان اروپا شد و 4 قهرمانی در جام خیریه و قهرمانی در سوپر جام اروپا در 1991 را هم در کارنامه خود دارد.

اشمایکل همچنین عنوان بهترین سیو دهه لیگ برتر را هم از آن خود کرد، با واکنشی که در برابر ضربه سر جان بارنس مهاجم نیوکاسل در 21 دسامبر 1997 انجام داد، بازی که در نهایت با برد 1-0 شیاطین سرخ پایان یافت. همچنین سیو دیگر او در تساوی2-2 برابر لیورپول در 18 اکتبر 1992 در جای دوم این نظرسنجی جای گرفت.

آمار و ارقام

اشمایکل 398 بار در چهارچوب دروازه منچستریونایتد قرار گرفت، که از این تعداد 191 بازی در اولدترافورد انجام شد و بعد از آن بیشترین حضورش در سلهورست پارک(ورزشگاه خانگی کریستال پالاس) با 14 بازی بود. اما رقیبانی که اشمایکل بیش از همه در برابرشان قرار گرفت، آرسنال و چلسی بودند که وی مقابل هرکدام 19 بازی انجام داد.بعد از آن لیورپول و لیدزیونایتد با 18 بازی قرار دارند. اما جالب ترین آمار وی به داربی منچستر برمی گردد که وی در این دیدار هیچگاه در ترکیب تیم بازنده نبود(11 بازی با پیراهن یونایتد و 2 بازی در پیراهن سیتی)

اشمایکل نخستین بازی اش برای یونایتد را در بازی اول فصل 92-1992 برابر ناتس کانتی انجام داد که با برتری 2-0 منچستر به پایان رسید، او در 3 بازی بعدی هم گلی دریافت نکرد، تا اینکه بالاخره در بازی با لیدزیونایتد “لی چاپمن” در دقیقه 7 آن مسابقه نخستین بازیکنی شد که دروازه اش را باز کرد. در مجموع او در 178 بازی دروازه منچستر را بسته نگه داشت.

وی در این مدت 1 بار هم از زمین بازی اخراج شد، در بازی جام حذفی 1993 برابر چارلتون اتلتیک که در نهایت یونایتد بازی را 3-1 برد.

اشمایکل یک بار در روز تولدش برای منچستر در 18 نوامبر 1995 به میدان رفت، که این بازی را یونایتد 4-1 و با گلهای گیگز(2)، اسکولز واندی کول از ساوتهمپتون برد.

مربی ای که اشمایکل بیش از همه با پیراهن یونایتد در برابر تیمش به میدان رفت، جو کینر مربی آن زمان ویمبلدون با 16 بازی بود.

اشمایکل 40 بار بازوبند کاپیتانی منچستر بر بازو بست که مشهورترین آنها بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر بایرن مونیخ بود، البته بیشتر این مسابقات در فصل 98-1997 بود که روی کین (کاپیتان نخست منچستر) بخش اعظم فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد.

0nyui5bpj4bz8ih5611v 2wpyekz2ca26rzy4dppo 213 gdey9zlnefza3r5hmhhy giql1px6g121zfu7wx0x otjog5nkl586ool9b6sh eter Schmeichel captain of Manchester United in his final game lifts the European Cup

۰ Comments