جایگزین مسیر

چرا باید به آینده منچستر یونایتد با مویس خوش بین باشیم

by | فروردین , ۱۶ , ۱۳۹۳

موضوع:چرا باید به آینده منچستر یونایتد با مویس خوش بین باشیم:

تابستان گذشته سرآلکس فرگوسن به دوران پر افتخارش بر تخت پادشاهی منچستر یونایتدِ بزرگ پایان داد و دیوید مویس سرمربی اورتون را جانشین خودش کرد و تاکید کرد که وظیفه هواداران این است که مربی جدید را همایت کنند.
ولی بر خلاف انتظار ، مویس انتظارات را برآورده نکرد و نتایج ضعیفی گرفت و تا به اینجای کار با 54 امتیاز و 10 امتیاز اختلاف با تیم چهارم جدول و سهمیه لیگ قهرمانان سال بعد یعنی آرسنال فاصله دارد و این برای طرفداران این تیم ِ پرطرفدار وضعیتی در حد فاجعه است و یونایتدِ پرافتخار را در وضعیتی قرار داده است که در 20-25 سال اخیر در آن هرگز قرار نداشته است.
این نتایج ضعیف از بازی های پیش فصل شروع شد که نمونه بازر آن باخت به سویا اسپانیا در اولدترافورد بود . این باختِ خانگی شروع نزول منچستر یونایتد بود،تیمی که قوی ترین تیم های جهان آرزوی گرفتن یک تساوی در خانه اش یعنی اولدترافورد را داشتند که به آن جهنم اولدترافورد نیز می گویند ولی این جهنم دیگر آن حرارت و شعله قبل را ندارد.
دیود مویس فصل را نامید کننده شروع کرد و با گرفتن نتایج سینوسی و برد های خفیف مقابل تیم های ضعیف و کم نام و نشان مانند هال سیتی و کریستال پالاس هواداران را کمی راضی نگه میداشت و در عین حال نگران و نگران تر می کرد ولی این نتایج به کام هواداران نبود چون آنها منچستری را میخواهند که تمام تیم های از نام اون به وحشت بیفتند و وقتی خود را در مقابل اون میدیدند جمله”تیمِ از پیش باخته” بهترین جمله در وصف حال و روزشان بود.
ولی باید این حقیقت را پذیرفت که در حال حاضر آن منچستر دیگر وجود ندارد و تئاتر رویاها که زمانی به قتلگاه تیم هایی همچون چلسی،لیورپول،من سیتی،آرسنال و محل تبدیل شدن تیم های کوچک به زنگ تفریح بود ، تبدیل شده است به تئاتر آرزوی های تیم های کوچک…
حال نگاهی به نتایج ضعیف منچستریونایتد و رکوردهایی که شکسته شد در این فصل می اندازیم:
مساوی خانگی مقابل چلسی در هفته دوم
شکست مقابل لیورپول در هفته سوم
شکست تحقیر آمیز 4-1 مقابل همشهری پر سرو صدا ی خود من سیتی در هفته پنجم
اولین شکست خانگی مقابل وست برومویچ با نتیجه 2-1 از سال 1978 تا کنون
اولین شکست خانگی مقابل اورتون با نتیجه 1-0 از سال 1992 تا کنون
اولین شکست خانگی مقابل نیوکاسل با نتیجه 1-0 از سال 1972 تا کنون
شکست مقابل سوانسی برای اولین بار در تاریخ تقابل این دو تیم (!!!!!)
برای اولین بار سه شکست متوالی از سال 2001
اولین شکست مقابل استوک سیتی از سال 1984 تا کنون …
این باختن ها ادامه داشت و رکوردهای منچستر و فرگوسن بزرگ یکی پس از دیگری شکسته میشد و این آتش خشم هواداران را دو چندان می کرد. و این آتش خشم با کنار گذاشته شدن منچستر از جام حذفی و جام اتحادیه نیز بیشتر شد.
ولی برخلاف انتظار دوید مویس که تجربه اورپایی چندان زیادی را در کارنامه خود ندارد در لیگ قهرمانان خوش درخشید و با گرفتن نتایج عالی در گروه خود به عنوان تیم اول به 16 تیم راه یافت که این صعود با رکورد صفر باخت خانگی نیز همراه بود.ویل این پایان کار نبود منچستر در قرعه کشی لیگ قهرمانان به المپیاکوس خورد و در کمال ناباوری نتیجه 2-0 باخته بازی رفت رو در اولدترافورد با نتیجه 3-0 جبران کردن و به مرحله بعد صعود کردند که در این مرحله هم به بایرن مونیخ که ظاهرا بهترین تیم حال و حاضر جهان هست روبرو شدند که در بازی رفت باز هم در کمال تعجب در خانه  بازی را 1-1 به اتمام رساندند تا نشان دهند هنوز هم اثراتی از همان منچستر قدرتمند و مقتدر در خون بازیکنان وجود دارد و قوی ترین بایرن مونیخ تاریخ نتواندست ضعیف ترین منچستر یونایتد تاریخ را شکست دهد،منچستری که قبل از بازی رفت با بایرن همگان بر این باور بودند که در خانه به زنگ تفریح بایرن تبدیل خواهد شد و یک تحقیر دیگر برای یونایتد بزرگ و هوادارانش در راه است ولی این چنین نشد و نتیجه پایانی به الیناس آرنا کشیده شد نتیجه ای که اگر هم با صعود بایرن همراه شود باز هم برای ما هوادارن یونایتد ناراحتی بوجود نمی آورد چون در خانه ی بهترین تیم جهان نتیجه را واگذار کرده ایم.

شکی در این نیست که تیم ِ دیود مویس تیم فصل بعد جز 3 تیم اول و مدعی قهرمانی میشود به چند دلیل:
– ترمیم خط دفاع و هافبک:
دوید مویس به یک ترکیب ثابت رسیده است و تقریبا می داند که باید از کدام بازیکن استفاده کند مخصوصا در پست دفاع و هافبک ولی دفاع یونایتد هنوز هم اشتباهات مرگ بازی را دارد و باید بحال این ضعف بزرگ چاره اندیشید و مویس تاکید کرده است که خرید بازیکنان بزرگ در این پست در اولویت اول اون قرار دارد.
دفاع یونایتد در فصل گذشته و این فصل خیلی پر اشتباه ظاهرشده است ولی تقاوت فصل قبل که فرگوسن مربی بود این است که وقتی یونایتد از دفاع ضربه میخورد مهاجمین این تیم هم بیکار نبودند و گل های زیادی به ثمر میرساندند و این ضعف بزرگ پشت گل زدن مهاجمین یونایتد مخفی می شد ولی در این فصل شرایط فرق کرده است و منچستر دیگر آن جنگدگی و تلاش برای پیروزی را ندارد(حداقل برای تمامی بازی ها چنین نیست) و با مصدوم شدن رابین فان پرسی ماشین گل زنی منچستر ،در این فصل مشکلات خط حمله به گونه ای بود که ضعف خط دفاعی منچستر بیشتر به چشم می آید و نشان میدهد که خط دفاع منچستر نیاز مبرم به ترمیم دارد و ریو فردیناند و نمانیا ویدیچ دیگر آن طراوت و استحکام قبل را نداند و گاهی اوقات اشتباهات جبران ناپذیری را از آنها شاهد هستیم.با نزدیک شدن به پایان فصل و بازنشستگی ریو فردیناند و انتقال ویدیچ به اینترمیلان ایتالیا دیگر شاهد نمایش زوج خط دفاعی منچستر نیستیم و باید برای ترمیم این خلاَ چاره ای اندیشید چون فیل جونز و کریس اسمالینگ و جانی اوانز در طول فصل قابل اعتماد نشان نداده اند و اکثر اوقات بی تجربه عمل می کنند اگر مویس میخواد که فصل بعد با قدرت برگردد باید گزینه های بهتری برای استفاده بجای این 3 نفر در نظر داشته باشد.
خط هافبک منچستر بعد از اسکولز چندیدن سال است بازیکن تیز هوشی را به خوده ندیده است و حتی با خرید مروان فلینی در تابستان گذشته هم این جای خالی پر نشد و همه چیز به ژانویه کشیده شد که در ژانویه هم مامورت مویس برای خرید بازیکن برای خط هافبک میانی ناموفق بود و به جز خوان ماتا نتوانست بازیکنی را به تیم بیاورد که پست او هم هافبک هجومی و وینگر است نه هافبک میانی.این خرید آخر هم همان خریدی که منچستر نیاز داشت،نبود و ماتا حدود 30 درصد از ضعف خط میانی یونایتد را ترمیم کرد.

– هماهنگی:
منچستر یونایتدِ مویس با همین بازیکنانی هم که در اختیار دارد کم کم دارد به هماهنگی میرسد و حداقال برای ادامه لیگ و کسب سهمیه و همچینین ادامه دادن در لیگ قهرمانن این نشانه ی خوبیست.
هماهنگی بین بازیکنانی همچون رافائل و والنسیا در سمت راست ، پاتریس اورا و عدنان یانوزای در سمت چپ ، خوان ماتا و شینجی کاگاوا در خط میانی ، وین رونی و رابین فان پرسی در خط حمله و مروان فلینی و مایکل کریک در خط هافبک ، فیل جونز جوان و کاپیتان ویدیچ در قلب خط دفاع. ولی خط هافبک میانی و دفاع منچستر ضعیف ترین قسمت این تیم نشان داده است که دلیل ضعف خط دفاعی را میتوان پا به سن گذاشتن اورا ، ویدیچ و فردیناند دانست و در پست هافبک میانی بعد از خداحافظی پل اسکولز منچستر دیگر از یک هافبک میانی شش دانگی برخوردار نبود و همیشه بخاطر این ضعف بزرگ ضربه های جبران ناپذیری میخورد.با توجه به پا به سن گذاشتن مایکل کریک و کم کیفیت نشان دادن مروان فلینی و بازی ضعیف تام کلورلی در پست هافبک میانی منچستر باید فکری به حال این پست بکند.
شاید تونی کروس بهتری گزینه برای جانشینی پل اسکولز نابغه باشد . . .
– ثبات
از آنجایی که منچسترِ دیود مویس اوایل فصل با تیم هایی همانند فولام ، نوریچ ، وست برومویچ ، استوک سیتی و کاردیف به مشکل بر میخورد ولی حالا شاهد این هستیم که یونایتد حدود نیمی از آن ثبات همیشگی اش را به دست آورده و تیم های ضعیف، به قول خودمان ته جدولی را به آسانی از پیش رو برمیدارد و نتایج خوبی نیز میگیرد در پایین نگاهی می اندازیم به نتایج بازی های منچستر درمقابل تیم های پایین جدولی در چند هفته اخیر.
هفته 32 : منچستریونایتد 4-1 استون ویلا
هفته 31: وستهام 0-2 منچستر یونایتد
هفته 29:وست برومویچ 0-3 منچستر یونایتد
هفته 27:کریستال پالاس 0-2 منچستر یونایتد

– خرید بازیکان بزرگ و در حد کلاس جهانی:
هرچند دیوید مویس در گرفتن نتیجه در این فصل چندان موفق عمل نکرده بود ولی نشان داده است که جرات خرید بازیکنان بزرگ و وسوسه کردن آنها با رقم های بسیار بالا و همچنین راضی نگه داشتن ستاره های تیم و تمدید قرار داد آنها برای مدت طولانی را دارد .برای نمونه میتوان به تمدید 5 ساله عدنان یانوزای ستاره بی چون و چرای این روزهای منچستر یونایتد و اروپا و همچنین تمدید آچار فرانسه منچستر یونایتد یعنی وین رونی و همچنین خرید ستاره تیم چلسی یعنی خوان ماتا در نقل و انتقالات ژانویه اشاره کرد.
طبق حرف و حدیث هایی که به تازگی در رسانه های معتبر اروپایی منتشر شده است در تابستان آینده ما شاهد دست به خرج شدن یونایتد خواهیم بود و مدیران یونایتد تایید کرده اند که بودجه ی هنگفتی که بالغ بر 200 میلیون است را در اختیار دیود مویس قرار داده اند تا اون بازیکنان مورد نظرش را به تئاتر رویاها بیاورد و این میتواند یک نکته مثبت و امید وار کننده باشد
بازیکنای که احتمال پیوستن آنها به منچستر یونایتد وجود دارند عبارتند از:
1- فابیو کونترائو دفاع چپ تیم رئال مادرید که تابستان گذشته خبرهایی هاکی از پیوستنش به یونایتد هم منتشر شد ولی این انتقال صورت نگرفت و دلیل قطعی هم برایش ارائه نشد ولی بیشتر رسانه های معتبر اورپا دلیل لغو این قرارداد را به پایان رسیدن زمان نقل و انتقالات اعلام کردند و بعضی ها هم اجازه ندادن کارلتو را دلیل عدم انجام این انتقال اعلام کردند.
2-لوک شاوو دفاع چپ جوان و آینده دار تیم ساوتهمتون و تیم ملی انگلیس که خیلی از تیم های اروپایی به دنبال این بازیکن 18 ساله هستند ولی طبق گفته های لوک، اون از بچگی عاشق چلسی بوده است و این کار را برای یونایتد سخت خواهد کرد ولی تجربه ثابت کرده است که وقتی پای پول در میان باشد هر بازیکنی حاضر از بخاطرش در هر تیمی بهترین بازی های خود را انجام دهد. تیم های چلسی، منچستریونایتد من سیتی، و رئال مادرید مشتریان این ستاره آینده دار فوتبال انگلیس هستند.
3- الیاکیوم مانگلا دفاع وسط قدرتمند و تنومند تیم پورتو که گفته میشود از اون به عنوان جانشین ریو فردیناند در آخر فصل یاد می شود
4- ویلیام کاروالیو هافبک تدافعی و ستاره اسپورتینگ لیسبون همان تیمی که رونالدو از آن به منچستر آمد.احتمال انجام این انتقال بسیار زیاد اعلام شده است.
5- تونی کروس که به الماس باواریا معروف است بازیکنی که در پست هافبک وسط بازی می کند همان پستی که منچستر بعد از اسکولز بارها و بارها بخاطر نبود یک بازیکن شش دانگ ضربه خورده است. دیود مویس مدتهاست که او را زیر نظر گرفته و مسمم است و چندید باز نیز بازی های اورا از نزدیک دیده است که این استعداد ناب بایرن مونیخ و اروپا را به هر شکل که شده به تئاتر رویاها بیاورد.کروس که به دلیل عدم توافق بر سر تمدید قرار داد خود با مدیران بایرن به مشکل برخورده است این فرصت را برای مویس فراهم کرده است که با یک پیشنهاد سنگین او را راضی کند که به سیاطین سرخ ملحق شود. به تازگی در رسانه های پیچیده است که مدیران یونایتد یک پیشنهاد اغوا کننده ی 48 میلیون یورویی برای خرید این جوان خلاق ارائه کرده است
با آمدن تونی به منچستر او میتواند برای سال های سال وارث جایگاه شاهزاده زنجفیلی یونایتد یعنی پل اسکولز در خط هافبک میانی یونایتد باشد.
6-آنتونیو گریزمان جوان مستعد رئال سوسیداد که در دو پست وینگر و مهاجم میتواند ایفای وظیفه بکند از زمان رویارویی منچستریونایتد و سوسیه داد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به منچستر لینک شده است. تکنیک و سرعت بالا و نیز گل هایی که به عنوان وینگر در سوسیه داد زده است و همچنین با انجام بازی های چشم نواز در برابر غول های اسپانیا نشان از استعداد بالا و شم گل زنی و این بازیکن جوان است و میتواند جانشین خوبی برای آنتونیو والنسیای 29 ساله باشد.
7- ایلکای گوندوغان این بازیکن که یکی از ارکان اصلی صعود تیم دوست داشتنی دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال گذشته بود به شدت به منچستر لینک شده است و مویس میتواند در صورت شکست در خرید تونی کروس این بازیکن ترک تبار و تیز هوش را برای ترمیم خط هافبک خود به اولدترافورد بیاورد.
8-مانه بازیکن دیگری از اسپورتینگ لیسبون است که گویا انتقال او و کاروالیو به یونایتد در مراحل پایانی خودش است .او که خود را به عنوان رونالدو جدید مطرح کرده است چندی پیش از علاقه اش به یونایتد گفته بود.

– خروج بازیکنان پا به سن گذاشته:
ویدیچ،ریو فردیناند،اورا،گیگز
طبق گزارشات رسیده کاپیتان شیاطین سرخ نمانیا ویدیچ فصل بعد در اینتر میلان توپ خواهد زد.ریو فردیناند هم احتمال دارد این فصل شاهد خداحافظیش از فوتبال باشیم.اورا هم به طبق خبرهایی که رسیده یا به اینتر یا موناکو منتقل میشود یا در بهترین حالت یک فصل دیگر میتواند برای قرمز های بندر منچستر بازی کند در بهترین حالت ولی فصلی شبیه به همین فصل ریو فردیناند در یونایتد را در پیش رو خواهد داشت

– آکادمی و جوان ها:
منچستریونایتد همیشه از نظر آکادمی جز بهترین ها بوده است و بعد از لاماسیا و آکادمی آژاکس در رتبه سومین آکادمی برتر جهان قرار دارد.
عدنان یانوزای ستاره این روزهای منچستریونایتد یکی از چندید بازیکن آینده دار آکادمی است که با تلاش و پشتکار فوق العاده خودش را به تیم اصلی رساند و حالا جز مهره های تاثیر گذار شیاطین سرخ محسوب می شود و با وضعیتی که اشلی یانگ ،نانی و درصدی کمی هم والنسیا در آن قرار گرفته اند، نبودش در تیم همانند نبود فن پرسی،ماتا و رونی یه کمبود بزرگ محسوب می شود.
می شود امیدوار بود که مویس از آکادمی بازیکنان دیگری را هم به تیم اضافه کند البته احتمال این کار در فصل آینده بخاطر وضعیت امسال منچستر خیلی کمتر است چرا که امسال هم هواداران ناراضی هستند و هم مویس برای محکم تر کردن جای خودش بروی نیمکت شیاطین سرخ باید فصل بعد دل هواداران را بدست بیاورد که این کار قهرمانی در فصل بعد محقق می شود که با خرید بازیکنان بزرگ احتمال به وقوع پیوستنش زیاد است و استفاده از آکادمی “فعلا” به تعویق می افتد ولی می شود امیدوار بود که با اضافه شدن نیک پاول،تام تروپ و لینگارد در سال های آینده تیم از یک نسل طلائی برخوردار میشود.
نسلی که شاید در حد و اندازه های نسل کلاس 92 فرگی باشد و آینده ای روشن برای یونایتد و طرفداران پرشمارش در سراسر جهان رقم خواهند زد و باز هم یونایتد را یکی از ترسناک ترین تیم های اروپا بدل خواهد کرد و لیگ جزیره را دوباره در تسخیر شیاطین سرخ در خواهد آورد . . .

رضا کلانی

۰ Comments