جایگزین مسیر

چرا فنخال هنوز هم کلید قفل های یونایتد هست ؟

by | آذر , ۲۰ , ۱۳۹۴

 پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – اختصاصی

در این روز ها که امید ها در حال تاریک شدن هستند ، چه چیزی برای یونایتدی ها باقی مانده است ؟ اگر این سوال را از من بپرسید اولین جوابی که میدهم آینده درخشانی است که تحت نظر “مدیر” فعلی تیم ، ” لویی فنخال” در انتظار تیم افت کرده یونایتد است . شاید بگویید چرا ! در این مقاله سعی می شود نکات امیدوارانه که هنوز وجود دارد و عده ی کثیری از هواداران چشمشان را رو به آن ها بسته اند و خواهان برکناری فوری این تئوریسین بزرگ هلندی هستند ، مورد بررسی قرار بگیرد .

  • جوانان یونایتد هر روز بهتر میشوند

از روزی که لوییز فنخال آمد ، همه به این موضوع واقف بودند که این مرد یکی از برترین مربیان در عرصه فرصت دادن به جوانان است . از روزی که لوییز فنخال به یونایتد آمده است ، ۱۴ بازیکن از جوانان یونایتد به ترکیب اصلی رسیده اند . این یعنی ونخال به جوانان باشگاه اعتقاد کامل دارد . از طرفی یونایتد در فصل گذشته در مسابقات رده های پایه نتایج درخشانی کسب کرد . این در حالی بود که در سال های قبل جوانان یونایتد نتوانسته بودند قهرمانی خاصی به دست بیاورند . در بازی گذشته یونایتد برابر ولفسبورگ که با شکست ۳ بر ۲ یونایتد و متعاقبا حذف از مسابقات همراه بود ، لوییز ونخال از ۴ بازیکن محصول تیم های جوانان باشگاه استفاده کرد . یعنی نیک پاول ، جکسون ، لینگارد و گیلرمو وارلا که هر چهارنفر این بازیکنان عملکرد قابل قبولی داشتند .

شاید یکی از بهانه های مخالفان این مربی ، عدم اعتماد به جوانان بود که کاملا با این آمار نقض میشود .

 

jesse-lingard

 

 

  • مدیریت ونخال بی عیب و نقص است .

ونخال مربی است که با هیچکس رودربایستی ندارد . حتی می تواند بهترین بازیکن تیمش را کنار بگذارد . برای او اول از همه نظم مهم است . یک بازیکن هر چقدر هم که می خواهد بزرگ باشد ، باید به فلسفه ها و اصول باشگاه و مدیر ان پایبند باشد . رفتار ونخال با والدز یکی از این موارد است . وقتی از والدز خواسته شد که برای آمادگی بیشتر خودش با تیم رزرو تمرین کند ، او سر باز زد . مربی تیم که همه تیم باید از او اطاعت کنند ، برای نشان دادن اقتدارش دست به جریمه سنگین بازیکن می زند . مشابه این رفتار ها را از ونخال زیاد دیده ایم . بزرگترین مربی های دنیا هم در کنار آرامششان ، قاطعیتی وجود دارد که بازیکنان بدانند اگر اشتباهی انجام بدهند ، باید جزایش را ببینند یا آن را جبران کنند .

در زمان مویس ، بازیکنان با او سر ناسازگاری داشتند و در راس آنها ریو فردیناند و اورا با دستورات مویس مخالفت میکردند . حتی بازیکنان هم به او اعتقاد نداشتند ! مویس مدیریت را بلد نبود . یک مربی و مدیر فوتبالی نباید هیچوقت از بازیکنانش کوچک تر باشد . ونخال دیسیپلین و گذشته ی خاص و افتخار آمیزی دارد که او را از بازیکنانش بزرگتر میکند .

ونخال در حال مدیریت تیم است . بر همه چیز نظارت می کند . گیگز در کارهای مربوط به تیم ریاست میکند و ونخال بر او نظارت میکند . حتی رسانه ها اعلام کردند که خرید آنتونی مارتیال هم با نظر مستقیم رایان گیگز انجام شده است . مارتیالی که نشان داد ارزش پول خرج شده برایش را دارد . تیم در حال شکل گرفتن حول گیگز و حضورش در آینده تیم است . وودوارد بازیکنان جوان را می خرد تا تیم در بلند مدت بتواند نتایج مناسب بگیرد .

از ابتدای حضور ونخال روی نیمکت یونایتد ، او فشار زیادی را حس کرده است و کاملا توانسته است بر آن ها فائق بیاید . این یعنی مدیریت اتفاقات پیرامون برای ونخال سخت نیست . چه کسی دخیا را در یونایتد ماندگار کرد ؟ ونخال به او بازی نمی داد و دخیایی که از آینده اش میترسید ، آینده ای که برای والدز اتفاق افتاد ، مجبور شد قراردادش را تمدید کند . اما همه چیز اجبار نبود . بعد از تمدید ، دخیا انتظار داشت که رفتار مناسبی با او نشود . اما تیم با او خوب رفتار کرد . تیم مدیریتی سیاست درستی به خرج دادند تا او را نگه دارند و بتوانند همچنان فرم دخیا را در سطح اول نگه دارند . دخیا به این نتیجه رسیده است که ماندگاری در یونایتد به نفعش بوده است . این یعنی آن روی ونخال . آن روی دوستانه و خوش مشرب ونخال در عین مدیریت درست و قاطعانه اش .

 

Van-Gaal-snarl

 

 

  • تیم مسیر درستی را طی میکند .

شاید بگویید حذف از مسابقات لیگ قهرمانان برای یونایتد افتضاح است . اما شاید به بعضی مسائل دقت نکرده اید . یونایتد در این بازی بازیکنان مهمی را در اختیار نداشت . آندر هررا ، مورگن اشنیدرلین و وین رونی ، از این جمله اند . یونایتد فصل گذشته ، در حالی که به عنوان تیم ۷ ام لیگ جزیره شناخته می شد ، در لیگ تا پایان رقابت کرد و در انتها توانست رتبه چهارمی را به دست بیاورد .

یونایتد در دو فصل گذشته از خط دفاعی متزلزلش ضرر و زیان های زیادی دید . ولی اکنون می بینیم که با تنها ۱۰ گل خورده در پرمیرلیگ یکی از برترین خطوط دفاعی در لیگ های معتبر اروپایی را در اختیار دارد . چه چیزی می تواند این تغییرات را ایجاد کند ؟ مسلما یک تمرین دهنده و مربی خوب !

شاید تنها نکته ای که در مورد ترکیب بشود به آن خرده گرفت خرج های هنگفت تیم است . شاید فکر کنید که این خرج ها در جهت تقویت تیم برای قهرمانی بوده است ؛ در حالی که اینطور نیست . . این خرید ها تنها برای پر کردن جای بازیکنان قدیمی و ترمیم کردن ضعف ها انجام شده . همانطور که می بینیم تنها برای بازی های معمولی تیم قدرتمندی در اختیار داریم . برای همین است که ونخال در به در به دنبال یک بازیکن بزرگ و متفاوت است . خرید بازیکنان بزرگ نیاز به دستمزد و مبلغ خرید هنگفتی دارند . آنطور که در سال های گذشته دیدیم ، یونایتد می تواند یکی از وفادارترین بازیکنان را به خدمت بگیرد ، آن هم با مبلغ تاچیزی ! پس از سیاست باشگاه و ونخال باید متشکر باشیم که واقعا هوشیار خرید میکنند !

تنها مشکل اساسی این روز های یونایتد ، عدم موفقیت در گلزنی است که با خرید یک مهاجم هدف واقعی و احتمال برگشتن وین رونی به فرم سابقش ، می توان این مشکل را کاملا رفع کرد .

 

۲E4CC0FFCE964664B105C961F79A4D69.ashx

 

  • فلسفه فنخال ؛ حقیقتی که نمی شود انکارش کرد .

 

لوییز ونخال از ابتدای آمدنش به تیم حرف از فلسفه جدیدی میزد . از پروسه جدید . مربیان زیادی سعی کرده اند که فلسفه خاصی را دنبال کنند و شکست خوردند . مویس در یونایتد فلسفه خودش را داشت ، اما به او فرصت کافی داده نشد تا تیمش را بتواند تکمیل کند . شاید بگویید که تیم باید با فلسفه قدیمی کار کند . اما این موضوع امکان پذیر نیست . ونخال دارای تفکراتی توتال فوتبالی و همچنین تیکی تاکایی هست . با تلفیق این دو سبک و فوتبال اصیل انگلیسی ، تیم برای آینده آماده می شود تا فلسفه ای خاص را دنبال کند . باز هم برای سالیان دراز . این کاری بود که سر الکس فرگوسن انجام داد . جا انداختن یک فلسفه در تیم و ادامه دادن آن در طول سالیان . اما طرز فکر سرالکس با رفتن او به دست فراموشی سپره خواهد شد و در آینده از فلسفه ای که فنخال در تیم جا انداخت و رایان گیگز آن را ادامه داد یاد می شود . همچین چیزی به این معناست که نه تنها باشگاه فلسفه اش را فراموش نکرده و فنخال به آن پشت نکرده ، بلکه همگی در حال انجام کارهایشان برای رسیدن به این هدف والا یعنی ثبات در تیم هستند .

سابقه ونخال این موضوع را اثبات میکند حضور ونخال در هر تیمی ، نوید فردایی بهتر را در آن می دهد . حال تنها کاری که هواداران یونایتد باید انجام بدهند ، دوران پر افتخار فرگوسن را فراموش کرده و برای دوران جدید و پر افتخار آینده آماده بشوند . هیچ تیمی از ابتدا فدرتمند نبوده و تا همیشه قدرتمند نخواهد بود . این وظیفه هواداران است که پشت تیمشان بایستند .

کسانی که سختی امروز را به یاد دارند ، برای فردایی بهتر صبر و تلاش می کنند !

 

cd8ef136f276240f4e418728560417b4

 

 سخن پایانی

باید دید لویی ونخال چگونه می تواند این سیل هواداران ناراضی را راضی کند و یا نارضایتی از فنخال تنها به خاطر سبک بازی ، عدم اعتماد به جوانان و بقیه موارد نیست …

۰ Comments