جایگزین مسیر

چرا یونایتد باید آرتورو ویدال را به خدمت بگیرد؟

by | تیر , ۲۶ , ۱۳۹۳

در روزهای گذشته روزنامه ای نبوده است که خبری درباره انتقال آرتورو ویدال به منچستریونایتد منتشر نکند. شایعات پیرامون این بازیکن همچنان ادامه دارد و گفته می شود فن خال به هر شکلی قصد دارد ویدال را به الدترافورد بیاورد.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – در کنار خبرهای مختلفی که درباره ویدال مطرح می شود, شاید برای برخی این سوال مطرح شود که چرا باید #منچستریونایتد تا این اندازه به خرید ویدال اصرار داشته باشد و 45 میلیون پوند یا حتی احتمالا 60 میلیون پوند برای خرید این بازیکن هزینه کند.

در سال های گذشته خط هافبک یونایتد قدرت تیم های برتر اروپایی را نداشته است. بدون شک لوئیز فن خال از این مسئله اطلاع دارد و برای ترمیم همین مسئله آندر هررا را از بیلبائو به خدمت گرفته است. اما یونایتد در کنار هررا به دنبال هافبک دفاعی قدرتمندی است که ویژگی های کاملی همانند پاسکاری, تکل زنی, گلزنی, سرعت بالا و باکس تو باکس بودن را داشته باشد. آرتورو #ویدال نیز بازیکنی است که می توان گفت تمام این ویژگی ها را در خود دارد و به همین خاطر او ملقب به “هافبک همه کاره ” شده است. او این مسئله در بازی های جام جهانی 2014 برزیل نیز بار دیگر به همه اثبات کرد.

مقایسه آمار آرتورو ویدال در فصل 2013/14 با هافبک های یونایتد, مایکل کریک, تام کلورلی و درن فلتچر

ff

 

با نگاهی به آمار بالا به این نتیجه می رسیم که ویدال همان ویژگی هایی را دارد که یونایتد در فصول اخیر به دنبال بازیکنی با این ویژگی ها بوده است. علی رغم اینکه پاس های موفق ویدال در مقایسه با کریک هافبک باتجربه یونایتد کمتر بوده اما آمار خوب ویدال در پاس های کلیدی و تکل های موفق همان چیزی است که یونایتد در سال های اخیر و بخصوص فصل گذشته به آن نیاز داشته است. منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس که یکی از فیزیکی ترین لیگ های دنیا است به بازیکنی در مرکز خط میانه خود نیاز دارد که علی رغم کیفیت بالا در کارهای دفاعی بتواند بازیسازی را نیز به خوبی از خط هافبک آغاز کند. ویدال چنین قابلیتی دارد تا با قدرت بالای خود در کارهای دفاعی به خوبی از خط هافبک دفاع را آغاز کند و در ضد حملات و زمان هایی که یونایتد توپ را در اختیار دارد با پاس های کلیدی که ارسال می کند, تیم را به سرعت از فاز دفاعی به فاز هجومی انتقال بدهد.

شاید مطرح کردن ایم مسئله که ویدال بهترین بازیکن جهان است, برای عده بیشماری غیرقابل قبول باشد. شما بدون شک بلافاصله می گویید, لیونل مسی, کریستیانو رونالدو و زلاتان ابراهیموویچ بهترین بازیکنان جهان هستند.

اما نمی توانید من را به این حرف متقاعد کنید. مسی, رونالدو یا زلاتان گلزنان قهاری هستند و این تعداد گل ها است که برنده را تعیین می کند, اما مسئله دیگری وجود دارد که مهمتر از گلزنی است.

بدون شک شما نیز با من هم عقیده هستید که ویدال ذاتا یک گلزن نیست, اما آمار چیز دیگری می گوید. او از زمان پیوستنش به یوونتوس از بایرلورکوزن 31 گل به ثمر رسانده است و در لیگ آلمان نیز 10 گل زده بود.

اما ویژگی که ویدال را از دیگر بازیکنان متمایز می کند, چیز دیگری است.

ویدال ویژگی های کلیدی دارد که او را مبدل به هافبک کاملی می کند.مسی, رونالدو و زلاتان همه گلزنان قهاری هستند اما این بازیکن در پست مهاجم بازی می کنند. شاید تنها تاثیری که این بازیکنان در یک تیم دارند, همین گلزنی است. اما ویدال در مرکز خط هافبک با مهارت هایی که دارد بیشتر از هر مهاجم دیگری روی بازی تاثیر می گذارد.

او علاوه بر گل های خوبی که می زند, شوت های عالی نیز دارد. او با حرکات زمان بندی شده و صحیح خود وارد محوطه جریمه می شود و می توان گفت هیچ بازیکنی توانایی متوقف ساختن او را ندارد. ویدال همچنین پنالتی زن اول یوونتوس است. شاید این ویژگی آنچنان شما را تحت تاثیر قرار نداده است, اما به یاد آوردن این مسئله که یووه بازیکنی همانند آندره پیرلو را در ترکیب خود دارد, بازیکنی که استاد ضربات ایستگاهی است, اهمیت ویدال بیش از پیش مشخص می شود.

اما علی رغم گلزنی و شوت های خوبش, ویدال توانایی عالی در پاسکاری دارد. او از زمان پیوستنش به یووه تا پایان سال 2013 میلادی 16 پاس گل داده است. درصد پاس صحیح ویدال به گزارش هواسکورد بیشتر از مسی, رونالدو و ایبرا است. حتی مسی نیز در تاکتیک تیکی تاکای بارسلونا 19 درصد کمتر از ویدال پاس صحیح داده است.

ویدال با توجه به تمایلات هجومی که دارد این توانایی را پیدا کرده است که پاس های کلیدی ارسال کند. یکی از اصلی ترین دلایل قهرمانی یوونتوس در سری آ نوع بازی است که ویدال انجام می دهد. او با حرکت هجومی خود مدافعین تیم های حریف را دور خود جمع می کرد تا فضای خوبی برای دیگر بازیکنان بوجود بیاید.

اما در کنار این ویژگی ها او تاثیر بی نظیری نیز روی عملکرد خط دفاع دارد. طبق آمار هواسکورد, ویدال در هر بازی 4 تکل زده است. این آمار در لیگ قهرمانان 5/4 تکل در هر بازی می رسد. این آمار باعث شده است تا ویدال از این لحاظ در سری آ در رتبه هفتم و در لیگ قهرمانان در رتبه دوم قرار بگیرد.

توانایی های بالای ویدال باعث شده است تا آنتونیو کونته در مواقعی که گزینه های کافی در مرکز خط دفاع در اختیار نداشته باشد, از ویدال در پست مدافع مرکزی استفاده کند. شاید قد نه چندان بالای ویدال این ذهنیت را در شما ایجاد کند که او مدافع خوبی نمی تواند باشد, اما ویدال به خاطر جهش های خوبی که دارد, در نبردهای هوایی نیز تاثیرگذار است.

اکنون بگذارید نگاهی کلی به این ویژگی ها بیاندازیم. به طور کل آرتورو ویدال بازیکنی است با مهارت های کاملی در هر سه ناحیه زمین(دفاع-هافبک-حمله), شما به ندرت می توانید بازیکنی را پیدا کنید که تمام این ویزگی ها را یکجا در خود داشته باشد.

اگر او تنها در پست مهاجم بازی کند, عجیب نیست که بگوییم او 25 گل بتواند بزند. شاید توانایی های فیزیکی او نشان دهنده این مسئله باشد که او نمی تواند مدافع خوبی بشود اما جهش های او را می توان با بازیکنانی همچون فابیو کاناوارو و ایوان کوردوبا مقایسه کرد. و اما در آخر توانایی های او در مقام یک هافبک, هم در فاز هجومی و هم دفاعی را شما هر هفته در بازی های یووه در سری آ مشاهده می کردید و دیگر نیازی به تاکید دوباره وجود ندارد.

مناظره درباره بهترین بازیکن جهان همچنان ادامه دارد و اکثر افراد معتقدند که این رقابت بین مسی و رونالدو است. اما این دو بازیکن جدا از توانایی گلزنی خود در دیگر زمینه ها کمک چندانی به تیم های خود نمی کنند.

در کلیدی بودن این بازیکنان جای هیچ شکی وجود ندارد, اما اگر کل زمین بازی را ملاک قرار بدهیم, ویدال ویژگی های بهتری ارائه می کند. او می تواند بازی را به نفع تیم شما تغییر بدهد و گره بازی را باز کند, در عین حال می تواند گلزنی قهار باشد و در دفاع نیز همان تاثیر را داشته باشد. به نظر من هیچ بازیکنی در دنیا در این سطح از فوتبال این ویژگی ها را در خود ندارد.

پس اکنون شما به ما بگویید, کدام بازیکن تاثیر بیشتری در زمین دارد؟ بازیکنانی همچون مسی, رونالدو و ابراهیموویچ که تنها در یک بخش از بازی می توانند مفید واقع شوند یا ویدال که می تواند تاثیر یکسانی در هر ناحیه از زمین بگذارد؟ پس کدام بازیکن ارزش بیشتری در یک تیم دارد؟

۰ Comments