جایگزین مسیر

چرا یونایتد حتی قبل از بازی با لیورپول بزرگترین آزمون خود را پشت سرگذاشته است؟

by | مهر , ۲۱ , ۱۳۹۶

‘یونایتد آزمون خود را پشت سرگذاشته است’

پایگاه هواداران منچستر یونایتد-در حالی که شنبه این هفته منچستر یونایتد برای جدال با رقیب قدیمی راهی آنفیلد خواهد شد، شاید زیاد شنیده باشید که این نخستین آزمون بزرگ یونایتد برای مشخص شدن عیار واقعی این تیم است. بسیاری می گویند که برای بردن جام باید ” بازی های بزرگ” را با پیروزی پشت سر بگذارید.
یونایتد با شش برد و یک مساوی به همراه سیتی صدرنشین است ، اما هنوز با هیچ تیم بزرگی بازی نکرده است و این می تواند دلیلی برای نامشخص بودن عیار واقعی آنها باشد. اما نگاهی به فصول گذشته لیگ برتر خلاف این موضوع را اثبات می کند.
در ۴ فصل گذشته تیم قهرمان عملکرد درخشانی در بازیهای بزرگ که از آن به عنوان محکم ساختن جایگاه و فرستادن پیغام برای رقیبان نام برده می شود، نداشته است.

در واقع یونایتد بزرگترین آزمون خود را پشت سرگذاشته است و حتی با شکست در انفیلد هم می تواند شانس خوبی برای قهرمانی داشته باشد.
فصل گذشته ، چلسی در مقابل یونایتد، تاتنهام، آرسنال و لیورپول شکست خورد. در مینی لیگ شش تیم بالای جدول آنها با اختلاف کمی بالاتر از تاتنهام دوم شدند. در این جدول لیورپول بدون شکست اول شد، اما در نهایت با ۱۷ امتیاز اختلاف در جایگاه چهارم ایستاد.
در عین حال، چلسی در بین قهرمانان اخیر در این لیگ کوچک عملکرد خوبی داشته است. لستر سیتی برای قهرمانی در ۱۲ بازی برابر ۶ تیم اول تنها ۴ برد کسب کرد. ۳ مساوی و ۵ شکست هم به دست آوردند. یک سال قبلتر ، چلسی در ۶ جدال روبه رو با رقیبان بالای جدول تنها ۲ برد کسب کرد و این بیشتر از نیازشان هم برای قهرمانی بود. د ر۲۰۱۴ هم از ۶ بازی با تاپ فور ، ۳ تایش را باخت. در ان فصل، چلسی علیرغم ۵ برد و ۱ مساوی در بازیهای بزرگ و یک عملکرد خارق العاده در نهایت سوم شد. همانند لیورپول فصل قبل آنها آنچه را برای قهرمانی لازم بود، نداشتند.

فرمول مرموز
فرمول پیچیده ای برای قهرمانی وجود ندارد، در واقع بیشتر امتیازات در جدال با ۱۴ تیم بعدی و در بازیهایی که به نظر ساده می رسند، به دست می آید. در روزگاری که تیمهای در منطقه سقوط لیگ برتر، حق پخش تلویزیونی بیشتری از اتلتیکو مادرید( تیم سوم لالیگا) کسب می کند، شکست دادن تیمهای قدرتمند میانه جدولی به راحتی گذشته نیست. از طرف دیگر بازیهای لیگ قهرمانان گاه تیمهای بزرگ را مجبور می کند که ۴ صبح پنج شنبه به خانه برگردند و بعداز ظهر شنبه در خارج خانه به مصاف استوک سیتی بروند. پس پیروزی در بازیهای به اصطلاح ” آسان” دشوارتر هم می شود.
این بدان معنی است که آزمون اصلی در واقع جدال ۳ بعد ازظهر با تیم های پایین جدولی است. چلسی در فصل گذشته ۷۷ امتیاز از کل ۸۴ امتیاز خود را در جدال با تیمهای خارج از ۶ تای اول و با سیستم مستحکم کونته به دست آورد. این تیم ۲ فصل قبلتر هم با همین روال و تحت نظر مورینیو علیرغم عملکرد نه چندان درخشان در بازیهای بزرگ و به دلیل نلغزیدن در سایر دیدارها قهرمان شده بود.

 

برنلی تعیین کننده
این موضوع شروع یونایتد را درخشانتر جلوه می دهد، چون آنها راز پیروزی در برابر تیمهای کوچکتر را یافته اند. تنها یک نکته قابل بحث وجود دارد، با وجود بردهای بسیار راحت، انها هنوز برخلاف منچستر سیتی که تاکنون لیورپول و چلسی را شکست داده، واقعا تست بزرگی را پشت سر نگداشته اند واین رقیب همشهری را قدرتمندتر نشان می دهد. با این حال مقایسه نتایج حریفان این تیم با سایر تیم ها نشان می دهد که یونایتد هم در واقع تیم موفقی بوده. تاتنهام تاکنون ۴ امتیاز در بازیهای آسان از دست داده از جمله تساوی خانگی برابر سوانسی که یونایتد در خانه این تیم ۴-۰ برنده شد. چلسی ۳ امتیاز راحت از دست داده، آرسنال هم ۳ و لیورپول ۶. یکی از بازیگران تعیین کننده در مسیر قهرمانی می تواند تیم برنلی باشد که تاکنون ۷ امتیاز از تاپ ۶ کسب کرده است. یونایتد و سیتی با برد مقابل این تیم می توانند تفاوت را رقم بزنند.
با این وجود اصلا کار آسانی نخواهد بود، شکست دادن تیمهایی چون بارنلی به شیوه ای متفاوت از بازیهای بزرگ باید انجام گیرد. اگر نتوانید دفاع مستحکم آنها را بازی کنید، گل زدن بسیار دشوار خواهد شد و اگر در مقابل توپهای بلند ضعف نشان دهید گل خواهید خورد. اگر کار آسانی بود، لیورپول پارسال قهرمان می شد.

تساوی های بزرگ
تیمهای بزرگ باید به دنبال راهی باشند که در ۲۸ بازی با تیمهای کوچکتر به نتیجه برسند و اگر فرمول آن را بیابند…

در واقع اگر شما بتوانید زمانی که ازتان انتظار می رود ، پیروز شوید، دیگر نیازی به برد در مقابل رقیبان مستقیم نخواهید داشت.

یکی از دلایلی که چلسی بسیاری از بازیهای بزرگ را در فصل ۱۵-۲۰۱۴ با تساوی پشت سر گذاشت، این بود که این تیم از ابتدای فصل در بالای جدول قرار گرفت . مورینیو می دانست که دیگر نیازی به ریسک کردن نیست، جلوگیری از لغزش منجر به کسب جام می شد و این تیم با وجود ۶ مساوی در بازیهای بزرگ قهرمان شد.
همه اینها اهمیت شروع مقتدرانه یونایتد را نشان می دهد. ۴ بازی بعدی_ که شامل خارج خانه با لیورپول و چلسی و خانگی با تاتنهام می شود- وظیفه اصلی مورینیو شکست نخوردن خواهد بود، البته با علم به اینکه یونایتد به پیروزی در بازیهای آسان ادامه خواهد داد.
با چنین دلایلی، کسی نمی تواند عملکرد دفاعی یونایتد برابر ساوتهمپتون، بازی ضد حمله ای مقابل سوانسی، مدیریت بازی با وستهام و کنترل آن برابر کریستال پالاس را بی ارزش جلوه دهد. اگر کسی بگوید که کار آسانی بوده است، به این خاطر است که منچستریونایتد آن را اینگونه جلوه داده است.

۰ Comments