جایگزین مسیر

چه کسی از اول بازی کند؟ مارسیال یا رشفورد؟

by | شهریور , ۳ , ۱۳۹۶

چه کسی از اول بازی کند؟ مارسیال یا رشفورد؟

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – فصل ۲۰۱۵/۱۶ برای منچستر یونایتد مطابق با برنامه پیش نرفت. اگر چه با قهرمانی در جام حذفی به اتمام رسید، اما از دست رفتن فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا، غیر قابل قبول بود. با این حال، در حالیکه کِشتی یونایتد با هدایت لوئیس فن خال در حال غرق شدن بود، دو بازیکن مستعد پیش از فرو رفتن کامل کشتی در آب، خود را نجات دادند! هم آنتونی مارسیال و هم مارکوس رشفورد زیر نظر لوئیس فن خال، نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده و جایگاه خود را بر سر زبان همه ی طرفداران یونایتد تثبیت کردند.

متاسفانه، آمدن نام های پر آوازه ای چون زلاتان ایبراهیموویچ و روملو لوکاکو باعث شد که رشفورد به گوشه ها و بخصوص در سمت چپ فرستاده شود؛ جنگیدن در دقایق اندک برای تصاحب این جایگاه، توسط این دو ستاره ی رو به رشد آغاز شد.

همه چیز، خیلی زود پیچیده و در هم آمیخته گشت! در حالیکه رشفورد در سرما و گرما پخته تر می شد، مارسیال در دقایق پایانی بازی از روزی نیمکت به میدان می آمد. بحث های درخشانی مابین طرفداران، متخصصان و شخصیت های مختلف شکل گرفت که اکثرا مشابه به یکدیگر بودند. به عنوان نمونه گری نویل صحبت هایی داشت و آنچه برداشت می شد که قدرت دفاعی رشفورد بیشتر مورد توجه است و جای تفکر بیشتری است. سوال این است: بهتر است کدام یک بازی را شروع کند؟

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - چه کسی از اول بازی کند؟ مارسیال یا رشفورد؟ - مارسیال

نقاط قوت و ضعف آنتونی مارسیال

مارتین تایلر تنها شخصی نبود که از اولین بازی مارسیال در منچستر یونایتد، برابر لیورپول، شگفت زده شد. از زمانیکه او اولین تاثیر خود را بر هواداران یونایتد گذاشت، تا به امروز یکی از بازیکنان مورد علاقه ی آنها بوده است. این جوان فرانسوی استعداد بسیاری دارد و به سبکی مستقیم بازی می کند که دیده ها را خیره می نماید. بدون شک بزرگترین نقطه قوت او، توانایی دریبل کردن می باشد. آن توانایی و استعدادی که از اولین قدم او در زمین اولدترافورد مشهود بود. چسبندگی توپ به پاها و کنترل آن به کابوسی برای مدافعان روبرو در اولین فصل حضورش تبدیل گشت؛ وی به طور مداوم مدافعان کناری را گیج می کرد. در حقیقت بیشتر حملات آن سال یونایتد با این ایده شکل گرفت: «توپ را به مارسیال بسپارید و از سر راه او کنار روید!» وظیفه ای خطیر و بزرگ بر دوش جوانی ۱۹ ساله که متناسب با استعدادهای او بود.

اگر چه قدرت دریبل زنی او باورنکردنی است، آنچه او را به خطری همیشگی تبدیل کرده، ترکیب قدرت دریبل زنی با سرعت و دقت می باشد. او تخصص زیادی در گمراهی مدافعان روبرو دارد؛ توانایی کنترل توپ در نزدیک خود، آرام کردن مدافعان با حس اعتماد به نفس کاذب و در نهایت حرکت سریع مانند جت، ویژگی بارز مارسیال محسوب می شود. هنگامیکه او مدافع روبرو را از پیش برداشت، کیفیت لازم جهت رساندن توپ به هم تیمی یا شوت زنی خونسرد را دارد. تا جاییکه به یونایتد مربوط می شود، او ۲۷ بار گلزنی کرده و ۱۷ پاس گل برای هم تیمی های خود مهیا نموده است.

متاسفانه، این تمام ماجرا نیست!

بسیاری از نقاط ضعف و کاستی های مارسیال در اولین فصل مورینیو، آشکار شد. او از ابتدا و به عنوان یار اصلی در ترکیب قرار گرفت، اما نتوانست خود را با سیستم جدید تطبیق دهد. یونایتد فن خال مالکانه و آرام بازی می کرد؛ به همین دلیل به مارسیال اجازه می داد که مدت زمان بیشتری در جلوی زمین قرار داشته باشد! اما در یونایتد مورینیو، از مارسیال انتظار می رود که سریعتر، در عرض بازی کند و مدافعان را یاری رساند. این تمام چیزی بود که او با آن سر و کله می زد؛ با این حال، هر چه از فصل می گذشت، او در این زمینه ها بهبود می یافت.

همچنین مارسیال بیش از حد به قدرت دریبلینگ خود متکی است! به جای آنکه از سرعت خود استفاده کند و پشت مدافعان حرکت نماید؛ ترجیح می دهد که بایستد و توپ را در مرکز و دورتر نسبت به دروازه بگیرد. این ویژگی او باعث می شود که به مداقعان فرصت تقابل یک برابر یک بدهد و همچنین سرعت حملات یونایتد را آرام کند. بازی کردن در کنار فردی چون زلاتان ایبراهیموویچ که خود عقب تر و نزدیک به خط هافبک بازی می کند؛ یونایتد را از سریع بازی کردن مطابق با نظر مورینیو باز می دارد.

پایگاه هواداران منچستر یونایتد - چه کسی از اول بازی کند؟ مارسیال یا رشفورد؟ - رشفورد

نقاط قوت و ضعف مارکوس رشفورد

همه چیز برای رشفورد، با مصدومیت پیش از بازی و حین گرم کردن آنتونی مارسیال برابر اف سی میدتیلند آغاز شد. محصول جوان آکادمی، کادر فنی را ناامید نکرد. در آن بازی که یونایتد باید حتما برنده می شد، رشفورد دو گل برای شیاطین سرخ به ثمر رساند تا با نتیجه ی ۵-۱ برابر قهرمان دانمارک پیروز شوند. زان پس، جوان انگلیسی بی وقفه توانایی های بی پایان خود را به نمایش می گذارد. مانند قدرت دریبل زنی مارسیال، سرعت رشفورد نیز او را از بقیه ممتاز می نماید و ازین خصیصه برای تاثیرگذاری ویرانگر استفاده می کند. مقابل وستهام یونایتد توانست عنوان چهارمین بازیکن سرعتی لیگ برتر را با ۱۹ سال سن کسب کند؛ او سریعتر از این هم خواهد شد! برخلاف مارسیال، رشفورد دوست دارد که پشت مدافعان بدود. همانطور که رشد می کند، دویدن های او بهتر و بهتر می شود؛ به ویژه توانایی تظاهر به دویدن (خم شدن به جلو طوریکه وانمود به دویدن کند) و فریفتن مدافعان در او تقویت می شود.

رشفورد نوجوان، همچنین به عنوان زننده ضربات ایستگاهی پیشرفت کرده است؛ توانایی که به صورت مشخص با ضربه ی مهم او برابر سلتاویگو در نیمه نهایی لیگ اروپا برجسته شده است. او می تواند ضربات ایستگاهی مهلکی بزند و همچنین مسئولیت ضربات کرنر تیم مورینیو را برعهده گیرد. با تمامی اوصاف، این نمایش بدون توپ رشفورد می باشد که چشم مورینیو را گرفته است! تمایل همیشگی به دویدن؛ رشفورد نرخ کار بالایی دارد و همیشه در حال انجام وظیفه است. او مشکلی ندارد که به عقب برگردد و به مدافعان کمک کند؛ و در همین حین نقطه کلیدی تیم برای ضد حمله زدن باشد.

مانند مارسیال فرانسوی، همه چیز اینگونه خوب نیست!

با تمام کاری که رشفورد بین دو محوطه جریمه انجام می دهد، کمبود خون سردی و تصمیم گیری های ضعیف وی، تاثیر او در یک سوم هجومی را کاهش می دهد. نقطه ضعفی که در مصاف تک به تک با دروازه بان سوانسی مشخص شد و خواست که با ضربه ی چیپ توپ را از بالای سر دروازه بان حریف عبور دهد؛ که توپ در نهایت در دستان دروازه بان قرار گرفت. وی تمایل بالایی به زدن شوت های غیر ضروری و ناامید کننده از راه دور دارد. در فصل جدید ۸ شوت زده که هیچ یک به گل تبدیل نگشته است؛ این آمار را با مارسیال مقایسه کنید که در ۳ شوت خود به سمت دروازه، ۲ گل زده است. اگر چه او از اولین بازی خود برای یونایتد، ۲۰ گل زده و ۷ پاس گل مهیا کرده است؛ اما بهتر از این نیز می تواند باشد.

نقطه ضعف دیگر او، عدم وجود تنوع در بازی هجومی اوست. سرعت رشفورد چشمگیر می باشد؛ با این حال، او بیش از حد به آن اتکا کرده و به تنها روش او برای گذشت از سد مدافعان تبدیل گشته است. گاهی به جای آرام کردن بازی، توپ را به فضای پشت مدافع فرستاده و می دود! سرعت، توانایی مهمی به شمار می رود، اما برابر تیم هایی که به لاک دفاعی فرو رفته از کمترین ارزش برخوردار است.پایگاه هواداران منچستر یونایتد - چه کسی از اول بازی کند؟ مارسیال یا رشفورد؟ - مارسیال و رشفورد

کدام یک شروع کند؟ بستگی دارد!

درست است که جذاب ترین جواب، بخصوص برای تهیه کننده های تلویزیونی محسوب نمی شود؛ اما باور کنید که بهترین جواب است.

فوتبال همیشه ورزشی صفر-و-یک نیست. شروع قوی مارسیال در فصل جدید، نکته ای منفی برای رشفورد محسوب نمی شود. واقعیت این است که هر دو بازیکن توانایی های منحصر به فردی دارند و بهتر است که این توانایی ها در بازی های مناسب استفاده شود. قدرت مارسیال در عبور از مدافعان مستحکم با استفاده از قدرت دریبل خود در برخی مسابقات ارزشمند است؛ در حالیکه توانایی دویدن رشفورد برابر تیم هایی که بازتر بازی کرده و به او فضا می دهند، مهم است. برابر تیم های بزرگ، نرخ کار رشفورد مهم است؛ در حالیکه خون سردی مارسیال برابر دروازه، کلید استفاده از او برابر تیم های کم اهمیت تر می باشد.

حقیقتا مارکوس رشفورد و آنتونی مارسیال، هر دو بازیکنانی خارق العاده با دنیایی از استعداد هستند. هرگاه یکی از این دو بتواند که دیگری را شکست دهد و آغازگر بازی باشد، فراموش نکنید که از توانایی های او در حین مسابقه لذت ببرید.

۰ Comments