جایگزین مسیر

کارشناسی : انالیز گل چلسی به یونایتد

by | آبان , ۲۶ , ۱۳۹۶

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – چلسی ۱-۰ منچستریونایتد ؛ این نتیجه یک بازی بزرگ و البته دردناک در استنفوردبریچ بود . باخت با یک گل ، با گل الوارو موراتا . پسرک جنجالی بازار تابستانی که تا استانه پیوستن به یونایتد هم پیش رفت اما ناگهان سر از تیم ابی پوش لندن در اورد .  اما سوال اصلی اینجاست : مقصر(ان) اصلی گل خوردن یونایتد چه کس(انی) هست ؟ در این مطلب (هرچند دیر) و قبل از بازی حساس با نیوکاسل می خواهیم به انالیز آن گل دردناک از چلسی بپردازیم . 

مقصر اول : نبود پرس فردی

همانطور که در تصویر بالا و خلاصه (کامل) بازی مشاهده کرده اید ، بازیکنان چلسی به راحتی و بدون کوچک ترین ترسی شزوع به بازی سازی از زمین خودی می کنند . بدون اینکه کوچک ترین مزاحمتی (پرس) از سوی بازیکنان یونایتد بر روی ان ها ایجاد شود . در تصویر بالا کانته می خواهد به الونسو پاس ارسال کند . بازیکن قرمز بلافاصله باید روی پای الونسو برود و او را پرس کند . میختاریان نیز باید بر روی پای کانته برورد تا توپ به دست یونایتد برگردد . اما در عمل بازیکنان یونایتدی کوچک ترین فشاری بر روی پای بازیکنان چلسی انجام نمی دهند تا به راحتی توپ از جانب کانته به الونسو منتقل شود .

مقصر دوم : دفاع منطقه ای

نکته : تصاویر ادامه بخش یک دیگر هستند 

همانطور که در تصویر بالا به خوبی مشخص است . سه بازیکن یونایتدی در مقابل الونسو فقط به توپ نگاه می کنند !! هیچ کدام از انها به روی بازیکن صاحبت توپ فشاری نمی اورد . وقتی تیمی چنین کاری می کند ، یعنی دست زده به دفاع منطقه ای . یعنی منتظر این است که حریف با اشتباه خود توپ را به ان ها واگذار کند بدون اینکه خود را خسته کنند و فشاری (پرس) بر روی توپ بیاوردند که در این بازی جواب نداد .

مقصر سوم : جای گیری های اشتباه

جای گیری های اشتباه بازیکنان در یارگیری نیز کمر تیم را شکست و از عوامل اصلی گل خوردن بود . یکی از اصول اصلی دفاع منطقه ای یار گیری درست بازیکنان حریف هست . کاری که بازیکنان یونایتد از آن عاجز بودند . راشفورد باید فابرگاس را یارگیری می کرد تا دیگر توپ به او نرسد که به ازپلی کوئتا نرسد و در اخر موراتا .

مقصر چهارم : سه فاجعه (اسمالینگ، جونز، ماتیچ)

از کدام یکی شروع کنیم ؟ بگذارید از ماتیچ شروع کنیم . ماتیچی که در این بازی افتضاح بازی کرد و اوج شاهکارش (!) مقابله نکردن با ازپلی کوئتا بود . ماتیچ باید بجای عقب ایستادن و نگاه کردن ازپلی کوئتا با سرعت هر چه تمام تر و با گام های بزرگ خود به سمت او می رفت و تمرکزش را برای سانتر منجر به گل بهم می ریخت . اما بجایش مثل یک تماشاچی دوربین را نگاه کرد و اجازه داد ازپلی کوئتا به راحتی هر چه تمام تر و بدون کوچک ترین مزاحمتی سانتر کند و گل بسازد . ماتیچ در طول بازی هم اشتباهات فراوانی در تاکتیک انجام داد که در این مطلب مجالی برای گفتنشان نیست .

اسمالینگ و جونز ؛ اسمالینگ و جونز باز هم نشان دادند شایسته ترین افراد برای لقب “پت و مت ” دنیای فوتبال هستند . هر دوی ان ها به راحتی توسط باکایوکو فریب خوردند و فضای خالی برای گل زدن را در اختیار موراتا قرار دادند . باکایوکو به سمت فضای خالی حرکت کرد و اسمالینگ را با خود به آن فضا کشاند . در صورتی که وظیفه یارگیری باکایوکو با جونز بود که او این امر را به خوبی انجام نداد . این یعنی عدم هماهنگی تاکتیکی بعد از چندین فصل بین این دو بازیکن و بازی کنار هم ، این یعنی فاجعه . پس فضا برای موراتا تشنه به گل اماده شد و او با یک ضربه سر دقیق توپ را به گل نشاند . ” شاید اگر فرار باکایوکو و فریب اسمالینگ و جونز نبود ، یونایتد هیچوقت چنین گلی را از چلسی دریافت نمی کرد . ”

مقصر پنجم : ده خیا

نکته : خط های قرمز نحوه جایگیری درست بازیکنان یونایتد را نشان می دهد و خط های ابی هدف بازیکنان چلسی

مقصر اخر این گل تلخ هم کسی نیست جز ده خیا . بله ده خیا ؛ ده خیایی که خیلی کم در این فصل اشتباه کرد اما این بازی این کار را به بدترین شکل خود انجام داد . فقط کافی هست فاصله او با دروازه را موقع ضربه سر موراتا ببیند تا متوجه عمق فاجعه از یک دروازه بان کلاس جهانی شوید . شاید بگویید او غافل گیر شد ، اما ما از یکی از ۳ دروازه بان برتر جهان انتظار بیشتر از اینها را داریم ، انتظاری بیشتر از یک اماتور .

۰ Comments