جایگزین مسیر

کارلوس کیروش: آن همه ستاره منچستر یونایتد کجا رفتند؟

by | شهریور , ۱۴ , ۱۳۹۴

کارلوس کیروش: آن همه ستاره منچستر یونایتد کجا رفتند؟

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – دست راست سابق سر الکس فرگوسن، حالا پنجمین سال است که هدایت ایران را در اختیار دارد. او درمورد اشتباهات بسیار مهمی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در اولدترافورد شده است؛ صحبت می کند.

مثلث طلایی کوالالامپور (مثلثی شامل مراکز اصلی تجاری، هتل ها و منطقه زندگی شبانه و …) می تواند برای یک طرفدار فوتبال انگلیس بسیار هیجان انگیز باشد. ممکن است که این روزها بیلبوردهای QPR به ندرت پیدا شود، اما شما می توانید در یک فروشگاه رسمی باشگاه لیورپول خرید کنید و نیاز به انتظار طولانی برای خرید پیراهن منچستر یونایتد ندارید. در یک بعد از ظهر از ماه آگوست در پایتخت مالزی، عابران می توانند شاهد کارلوس کیروش و ژرار هولیه باشند که همدیگر را در آغوش گرفته اند و برای کنفرانس مربیگری به این شهر آمده اند.

در سایه برج های پتروناس، دو غول فوتبال انگلستان هنوز مشغول کار هستند. اما چه مدت، باید منتظر ماند. نشانه هایی وجود دارد که محبوبیت طولانی مدت لیورپول در این منطقه رو به افول است و کیروش نیز نگران باشگاه سابق خود بوده و فکر می کند که این روزها یونایتد از میراث سر الکس فرگوسن در حال دور شدن است. این مربی به عنوان دستیار فرگوسن از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۸، به جز دوران ۱۰ ماهه او به عنوان سرمربی ریال مادرید، در این تیم خدمت می کرد.

پس از ۵ سال سرمربیگری در ایران، این مربی متولد موزامبیک، هنوز گوشه چشمی به اتفاقات صورت گرفته در اولدترافورد دارد. او در مصاحبه ای به گاردین گفت:

اساس موفقیت های یونایتد همیشه بر پایه اعتماد و اعتماد به نفس، تداوم به عنوان ارزش های باشگاه، بوده است. من فکر می کنم که تغییرات زیادی اتفاق افتاده است که باعث ایجاد اختلال در تداوم این سنت ها شده است.

هیچ چیز اشتباهی در مورد آینده ی یونایتد وجود نداشت؛ آینده ای که براساس قواعد سر الکس فرگوسن بنا شده بود و در جهت درستی حرکت می کرد. اوکی. من می فهمم که پس از دوران سر الکس… دوران گذار بسیار سخت تر از آن است که به نظر می رسد. من لوئیس (فن خال) و دیوید (مویس) را بسیار ستایش می کنم. آن ها مربیان بسیار بزرگی هستند که من آن ها را ستایش می کنم، اما من فکر می کنم که آن ها دچار اشتباهات مهم و حیاتی در دوران گذار سر الکس شده اند.

تغییر کادر مربیگری توسط مویس بلافاصله پس از ورودش به باشگاه، به عنوان اولین اشتباه مویس توسط فن خال شناخته شد:

این واقعاً ضروری نبود که از بالا تا پایین باشگاه را زیر و رو کند و همه آن ها بخصوص مایک فیلان را بیرون کند. آن ها افرادی بودند که کاملاً با باشگاه آشنا بودند. من به کمک افرادی چون سر بابی چارلتون و الکس فرگوسن درس فوق العاده ای گرفتم و آن این است که همیشه به افراد خود اطمینان کنید. سالی که من از ریال مادرید برگشتم؛ ما نیاز به تصمیم گیری در مورد آینده باشگاه داشتیم. روی کین، گیگز و اسکولز هسته اصلی تیم بودند اما ما بازیکنان جوان زیادی چون کریستیانو، رونی و ویدیچ داشتیم. هیچ فردی بهتر از افراد خود باشگاه نمی دانند که چه باید بکنند. هیچ فردی بهتر از آن افراد نمی توانستند در مورد آینده و تداوم اهداف باشگاه نظر بدهند … ما نیاز به کمی رهبری داریم.

با وجود تمامی تغییرات، کیروش منتظر ثمردهی فن خال در این فصل است:

من از منچستر یونایتد نه تنها انتظار رقابت کردن بلکه برنده شدن در این فصل را دارم. اما برنده شدن با استفاده از سبک خاص و هیجان انگیز خود منچستر مورد انتظار من است. برای باشگاهی چون یونایتد با توان بالای مالی، نتیجه گیری باید هر چه سریعتر به دست آید. همچنین ما می خواهیم که بازیکنانی وجود داشته باشند که بدرخشند. بازیکنانی مانند بست، اسکولز، گیگزی، کین و نیستلروی کجا هستند؟ ستاره های یونایتد کجا هستند؟

منظورم بازیکنان خلاق است. اما الآن تیم در خلاف این حرکت می کند. ما می بینیم که برخی از بازیکنان افول کرده اند و یا از تیم رفته اند و حتی بازیکنان تازه واردی چون فالکائو و دیماریا بر روی نیمکت می نشینند. من بازی هایی از دیماریا دیدم؛ گویا او تابحال فوتبال بازی نکرده است. این یک خرید از روی وحشت بود. شما باید آماده باشید که بهترین تصمیم را با همدیگر بگیرید. ممکن است در نهایت تصمیم اشتباه بگیرید ولی نباید هیچ وقت تصمیمی از روی ترس بگیرید و بازیکنی را با این هدف خریداری کنید.

به جای دیدن فوتبال از راه دور، کیروش می تواند پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به انگلستان برگردد و یا حتی زوددتر، در صورتیکه ایران در راهیابی به جام جهانی موفق نشود.

این یک رویا است که به فوتبال انگلستان برگردم. من انگلستان را ترک کردم اما کارم را در آنجا به اتمام نرساندم. پیشنهادهایی وجود داشت. متأسفانه این پیشنهادات در زمان نامناسبی به من ارائه می شد. من به مربیان دیگر احترام می گذارم ولی من از آن دست مربیان نیستم که در حالیکه با تیم دیگری قرار دارم، بگویم خداحافظ من می خواهم با باشگاه دیگری قرارداد ببندم چرا که آن ها شرایط بهتری برای من دارند. من حداقل دو فرصت مناسب برای بازگشت به انگلستان داشتم، اما آن ها دقیقاً شش ماه قبل از جام جهانی بودند و درست نبود که آن ها را بپذیرم. من فکر می کنم اگر شما کاری را با این شرایط قبول کنید، بلافاصله اعتبار و احترام خود را از دست می دهید و به باشگاه جدید می گویید که ممکن است با شما نیز چنین کاری انجام دهم.

در حال حاضر او در ایران با وجود مشغله خسته کننده اش، خوشحال است. در جام جهانی ۲۰۱۴ وقتی که تیم ملی در برابر نیجریه به تساوی دست یافت و در برابر آرزانتین با گل دقایق آخر جادویی مسی ۱-۰ شکست خوردند؛ او از عملکرد تیم خود ابراز رضایت کرد. پس از آن بود که او آماده رفتن از ایران بود اما او دوباره با ایران قرارداد امضا کرد و به نظر نمی رسد که او بتواند بار دیگر این عملکرد خوب را در جام جهانی بعدی تکرار کند.

۰ Comments