جایگزین مسیر

سقوط امپراطوری لیورپول؛ درس عبرت منچستریونایتد

by | اسفند , ۲۴ , ۱۳۹۲

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – مقالات اختصاصی بلیچر ریپورت

.

ترسی که هوادارن منچستریونایتد را در برگرفته است، اینست که تاریخ دارد تکرار می شود؛ تماشای نابود شدن امپراطوری ساخته شده توسط سر الکس فرگوسن به همان شیوه ای که هواداران لیورپول در 1990 شاهد فرو ریختن تیمشان بودند.

زمانی که لیورپول 18ام مین قهرمانی لیگ خود را در 1990 بدست اورد، در واقع انها 11 ام مین قهرمانی شان را در 18 سال گذشته جشن میگرفتند. ان روز ها کمتر کسی فکر میکرد که برای بدست اوردن قهرمانی بعدی باید نزدیک به 2 دهه(و همچنان به این سال ها اضافه می شود) باید صبر کنند.

این بدترین سناریو ممکن برای دوران بعد فرگوسن می باشد.

برای دیوید مویس در اولین فصل مربی گری اش در یونایتد که فصل سختی هم هست، متاسفانه لیورپول برای قهرمانی می جنگد.

دیدار یکشنبه در الدترافورد بخوبی نشان دهنده معکوس شدن شرایط دو تیم است، چیزی که یونایتد باید از ان درس بگیرد.

در 1986 که فرگوسن سرمربی منچستریونایتد شد قول داد که لیورپول را از ان جایگاه امن و دست نیافتنی اش پایین بکشد، که البته این موضوع دیگر یک افسانه است.

اما در حقیقت، انها خیلی هم از ان جایگاه بلندشان دور نشدند.

 تماشا کردن اینکه درنده ترین حریفتان شما را شکست دهد و قهرمانی پشت قهرمانی بدست اورد یک چیز است، و اینکه شما در میانه جدول دست و پا بزنید چیز دیگر.

تابستان گذشته مویس جانشین فرگوسن در باشگاهی شد که قدرت مطلق فوتبال انگلستان در دو دهه گذشته بوده است؛ در سال 1991 “گریم ساونس” جانشین کنی داگلیش شد.

در دو تابستانی که ساونس در سر کار بود بازیکنانی چون پیتر باردزلی،استیو استانتون،گری گیلسپی،استیو مک ماهون،بری ونیسون و ری هوتون را کنار گذاشت.ترکیبی که شامل 34 سال تجربه در انفیلد و 13 قهرمانی لیگ میشد به یکباره کنار گذاشته شد.

.

11

.

بازیکنانی که امدند همواره در تلاش برای پر کردن جای انها بودند که نتیجه ان این شده که تیمی که در 19 سال گذشته اش تنها دوبار جزء دو تیم اول نبوده، در رده ششم قرار گرفت. بعد از ان هم مجددا ششم و بعد هم هشتم!

انها تا سال 2002 نتوانستند به رده دوم در جدول لیگ برسند؛یعنی 12 سال.

مویس می تواند ببیند که به همان شیوه (شیوه لیورپول)، حجم عظیمی از تجربه این تابستان از یونایتد کم می شود؛ اگر پاتریس اورا و ریو فردیناند نیز مسیر ویدیچ را در پی بگیرند.

البته او میتواند از تصمیم رابین فن پرسی 31 ساله بر ماندن در یونایتد خوشحال باشد. مویس میگوید :

باعث خوشحالی است که رابین در یونایتد خوشحال است و برای ماندن بسیار خوشحال است.چند سالی از قرارداد او باقی مانده است و در پایان ان نیز شاید بتوان به تمدید نیز فکر کرد

لیورپول پس از رفتن داگلیش در 1991، هفت مربی عوض کرد. هر چند انها زیر نظر رافائل بنیتز لحظات درخشانی را داشتند که اوج ان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005 بود، اما انها هنوز بدنبال قهرمانی در لیگ برتر هستند.

در مقابل، یونایتد یک برتری نسبت به ان دوران لیورپول دارد؛ قدرت مالی خانواده گلیزر که می تواند همواره انها را در رقابت با بهترین های اروپا نگه دارد.

بعد از دوران فاجعه امیز روی هاجسون،کنی داگلیش(در بازگشتش)،جورج ژیلت و تام هیکس؛ لیورپول بالاخره زیرنظر برندن راجرز و مالکیت گروه ورزشی “فنوی” قرار گرفت.

.

22

.

یونایتد در یکشنبه در برابر لیورپول قرار خواهد گرفت، در مسابقه ای که احساس می شود چیزی بیشتر از 3 امتیاز لیگ برتر خواهد بود. اما پیروزی برابر لیورپول در الدترافورد، نشانه ای از تغییر شرایط نخواهد بود. صرفا یک پیروزی نمی تواند یونایتد را از صدمه دیدن امپراطوری اش مسون نگه دارد.

اما حداقل می تواند ثابت کند که این فصل، این فصل افتضاح، فقط یک شوک اتفاقی بوده است. و ان تاریخ(سرنوشت لیورپول) قرار نیست که تکرار شود.

۰ Comments