جایگزین مسیر

آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد ۱ – ۰ زسکا مسکو

by | آبان , ۱۳ , ۱۳۹۴

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – بعد از شش ساعت، سه تساوی بدون گل و یک درماندگی کامل در نهایت منچستر یونایتد موفق به گلزنی شد. آنها زسکا مسکو را در اولدترافورد شکست داده و به صدر گروه خود در لیگ قهرمانان رسیدند. تفاوت هایی که یک گل ایجاد کرد.

لوئیس فن خال به مشکل کمبود قدرت هجومی تیم با اندکی تغییرات در فاز هجومی جواب داد. مایکل کریک جایگزین مورگان اشنایدرلین بیمار شد. جسی لینگارد در سمت چپ و آنتونی مارسیال بار دیگر به عنوان مهاجم هدف به کار گرقته شد. وین رونی بیرون گذاشته نشد و در عوض در پست شماره ۱۰ پشت سر مارسیال قرار گرفت.

Capture123

در نیمه اول تغییراتی نسبت به آنچه بر روی کاغذ به نظر می رسید، به وجود آمد. موقعیت وین رونی بیشتر از آنکه یک پست شماره ۱۰ باشد شبیه یک مهاجم دوم بود و کاپیتان یونایتد بیشتر اوقات در کنار آنتونی مارسیال در سیستم ۴-۴-۲ بازی می کرد.

Screen-Shot-2015-11-03-at-21.32.25

تغییر پست بازی رونی باعث شد که در نیمه اول دو موقعیت بسیار حساس و مهم به دست آید. در بازی های گذشته وین رونی به دلیل تنهایی در نوک پیکان حمله یونایتد، بیشتر جدا از بقیه تیم بود و بیرون از متن مسابقه قرار داشت. با قرار گیری در کنار آنتونی مارسیال هیچ یک از دو مهاجم به دلیل تنها نبودن در خط حمله با این مشکل مواجه نشدند. یکی از این دو در پشت قرار داشت و توپ را در اختیار می گرفت و در عوض دیگری به قلب دفاعی تیم حریف حمله می کرد تا روزنه هایی ایجاد شود. در نتیجه توپ بین مهاجمان، هافبک ها و بازیکنان کناری مدام رد و بدل شده و توپ به سرعت به گوشه ها برده و بازی باز می شد. این روش باعث موثرتر شدن و تنوع حملات می گردد.

نتیجه دوم تغییر تاکتیکی لوئیس فن خال در نیمه اول تغییر شکل و سرعت نزدیک شدن هافبک های میانی منچستر است. باستین شواین اشتایگر و مایکل کریک دیگر دو محور (double pivot) تیم در مرکز خط میانی نبودند، در عوض آنها نقش محوری در دیکته کردن بازی یونایتد را داشتند در حالیکه با چهار هافبک بازی می کردند. تأثیر مستقیم این شکل از بازی در نحوه پاسکاری منچستر یونایتد در ۴۵ دقیقه ابتدایی بازی قابل مشاهده بود. استفاده از چهار هافبک باعث می شود که فضای بین بازیکنان یونایتد زیاد شود، بنابراین میانگین مسافت پیموده شده برای هر پاس بیشتر می شود. پاسکاری به این شیوه باعث افزایش سرعت حمله تیم و افزایش مسافت پیموده شده توسط توپ و کاهش زمان تصمیم گیری  برای مدافعین حریف می گردد. بدین ترتیب فضاها و روزنه های خوبی در تیم حریف ایجاد شده که به نوبه خود باعث خلق موقعیت و ایجاد شرایط یک به یک برای بازیکنان هجومی تیم می شود.

kaik

در تصویر بالا مشخص می شود که مایکل کریک چگونه در ۴۵ دقیقه ابتدایی با استفاده از پاسهای بلند توپ را از مناطق میانی بازی به گوشه ها برده که بیشتر این پاسها برای تغییر موقعیت بازی و در نتیجه باز کردن دفاع زسکا مسکو است.

در بازی روز گذشته، منچستر یونایتد سرعت و توان متفاوتی را با تغییر در فضاهای زمین احساس کرد. با استفاده از چهار هافبک و تهدیدات مداوم و واقعی جسی لینگارد، یونایتد فضای بازی را گسترش داد. برای دستیابی به این هدف، مدافعین کناری مجبور به حرکت رو به جلو و کمک در ایجاد موقعیت بودند و بدین ترتیب فضای لازم در مناطق مرکزی زمین برای ماتا، رونی و مارسیال ایجاد می شد.

Marcos Rojo and Ashley Young heat maps

بار دیگر اشلی یانگ و مارکوس روخو جاه طلبی هایی در سهم خود از حملات تیم نشان دادند. آنها همیشه به دنبال حرکت بر روی خطوط طولی و کمک به هافبک های میانی در سمت خود بودند و مدام با ارسال از جناحین موقعیت خلق می کردند. از سانتر اشلی یانگ برای مارکوس روخو و ضربه والی او در محوطه جریمه می توان به عنوان یکی از ماجراجویی های این دو مدافع کناری یاد کرد.

منچستر یونایتد امشب واقعاً خوب بازی کرد. هنگامیکه شما فشار ناشی از عملکرد و نتایج تیم و نزدن گل در بازی های اخیر را در نظر بگیرید، مشخص می شود که سبک و روش امشب تیم بسیار خوب بوده است. یونایتد موقعیت های بسیار زیادی ایجاد کرد ولی مجبور بود تا ۱۰ دقیقه مانده به پایان مسابقه برای نتیجه گیری صبر کند. هنگامیکه وین رونی موفق به گلزنی شد، آن نمونه ای از تلاش تیم در ۷۹ دقیقه پیش از آن بود.

w

هنگامیکه کریک توپ را در میانه میدان در اختیار گرفت، با یک پاس قطری دقیق توپ را پشت دفاع زسکا برای جسی لینگارد فرستاد، که او با یک سانتر والی توپ را برای رونی فرستاد تا با ضربه سر آن را به گل تبدیل کند. سرعتی که یونایتد در دو پاس توپ را به مقصد رساند، همراه با مسافتی که این پاسها طی کردند و مناطقی که مهاجمین یونایتد در آن قرار داشتند؛ نشان از سطح بالاتری از نفوذ تیم بود که در هفته های اخیر مشاهده نمی شد. منچستر یونایتد نشان داد که آنها توانایی بهبود دادن عملکرد خود در چند هفته اخیر و نمایش یک عملکرد هیجان انگیز را دارند.

حال زمان آن رسیده است که خلاصه ای از اتفاقات امشب را بیان کنیم. وین رونی با گلی که به ثمر رساند از نظر تعداد گل با دنیس لاو برابری کرد. یونایتد هیچ گلی در ۵ بازی اخیر خود دریافت نکرده اند. آنها در صدر گروه خود در لیگ قهرمانان قرار گرفته اند. اگر از من بپرسید شب بدی نبود!

پ.ن. بازیکنان دو محور (double pivot) به بازیکنان میانی گفته می شود که در سیستم ۴-۲-۳-۱ جلوتر از مدافعین قرار می گیرند و معمولا یکی از آن دو نقش دفاعی و دیگری نقش هجومی پر رنگ تری دارند. 

۰ Comments