جایگزین مسیر

آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد ۴-۰ ردینگ

by | دی , ۱۸ , ۱۳۹۵

آنالیز تاکتیکی: منچستر یونایتد ۴-۰ ردینگ

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – یونایتد توانست با گل های وین رونی، آنتونی مارسیال و دو گل پایانی مارکوس رشفورد با نتیجه ی قاطع ۴-۰ برابر تیم ردینگ به سرمربیگری بازیکن سابق قرمزها، یاپ استام، در جام حذفی انگلستان به پیروزی برسد. ردینگ مانند بازی های لیگ قهرمانی انگلستان به دنبال کنترل بازی بود، اما در نهایت برابر استعدادهای یونایتد مغلوب شد. برنامه های تاکتیکی طراحی شده مختص مارکوس رشفورد به درستی جواب دادند و اینگونه ردینگ بازنده ی این دیدار شد.

چینش ۱-۳-۲-۴ منچستر یونایتد باعث توقف بازی روان و مبتنی بر پاسکاری یونایتد شد؛ همچنین تاکتیک های مبتنی بر حضور کریک به عنوان کنترل کننده ی نبض بازی، رشفورد در نقش عرض دهنده به بازی و حضور زلاتان ایبراهیموویچ به عنوان یار هدف تغییر کردند. وین رونی به عنوان نقطه ی اتکا و مرکز هافبک های تهاجمی ایفای نقش می کرد، آنتونی مارسیال و خوان ماتا بار دیگر کیفیت خود را در گوشه ها نشان دادند، این کیفیت برگرفته از حس اطمینانی است که کریک با حضورش در عقب زمین به کل تیم منتقل می کند.

در لیگ قهرمانی انگلستان، تاکتیک تیمی ردینگ بر پایه ی فوتبال مالکانه معروف است؛ تاکتیک های هجومی این تیم در این بازی به ضد حملات محدود و چینش مشابه ۱-۳-۲-۴ از سوی یاپ استام بدون استفاده از دفاع اتوبوسی همراه شده بود! از نقطه نظر مالکیت و تکنیک، بازیکنان استام به خوبی دفاع کردند، اما یونایتد خیلی زود فهمید که می تواند با سرعت بخشیدن به بازی مسیرهای حرکتی مختلفی (از جمله در کانال های کناری) ایجاد و به سمت دروازه ی حریف یورش برد.

اولین اتفاق، گل وین رونی بود. جنبش کم یونایتد باعث شد که مارسیال در نقش یک بال با دو مدافع به تنهایی روبرو شود: کریس گانتر (مدافع راست) و گرت مک کلری (بال راست) که نفر اول روبروی مارسیال قرار داشت و مک کلری فضای پشت او در کانال کناری را پوشش می داد. خوان ماتا و مروانه فلینی از سمت راست به سمت مناطق مرکزی تر زمین حرکت می کردند، مارسیال با کمک قدرت تکنیکی خود توانست گانتر را از پیش بردارد و خود را در فضای کوچکی بین مدافع کناری و بال حریف پیدا کند! در این لحظه خوان ماتا در فضای آزاد بین هافبک دفاعی و مدافعین وسط ردینگ حضور داشت و مارسیال با یک پاس ساده او را صاحب توپ کرد. با وجود فضای زیاد در اختیار ماتا، او تصمیم به سانتر چرخشی کرد که در بین راه رونی به کمک غریزه اش توانست آن را به گل تبدیل کند. نکته ی مهم دیگر قابل توجه در این گل، حرکت مارکوس رشفورد در عمق، مشغول کردن دو مدافع سمت چپ و جدا کردن وی از موقعیت خودش بود که باعث ایجاد فضای کافی برای وین رونی شد.

گل دوم چیزی به جز قدرت تکنیکی و دریبلینگ فوق العاده ی مارسیال نبود (در این صحنه نیز رشفورد دو مدافع حریف را با خود مشغول کرده بود). در ادامه یونایتد توانست با استفاده از فضاهای موجود پشت مدافعان و به کمک پاس های عمقی، دو بار رشفورد را در موقعیت تک به تک با دروازه بان حریف قرار دهد. در صحنه ای که کریس اسمالینگ در دایره ی مرکزی زمین پا به توپ بود، رشفورد با اعتماد بر اسمالینگ، در پشت مدافعان حریف و با فاصله از دفاع مرکزی-چپ ردینگ به سرعت حرکت کرد و در این لحظه اسمالینگ با پاسی چرخشی وی را در موقعیت تک به تک قرار داد.

پس از یک پاس کاری سریع بین کریک و رونی، این رونی بود که رشفورد را با پاسی چرخشی در موقعیت خوبی قرار داد. کریک در میانه ی میدان در حالیکه تحت فشار حریف قرار داشت، رونی را صاحب توپ کرد و رونی در وضعیتی مشابه با حالت قبل رشفورد را با دروازه بان تک به تک کرد. در هر دو مرتبه رشفورد برابر علی الحسبی (دروازه بان) ناکام بود. با استفاده از کم تحرکی و کم اشتیاقی بازیکنان ردینگ، یونایتد نبض بازی را در اخیتار گرفت و از کانال های کناری (علاوه بر حرکت در عمق) برای ضربه زدن به آنها استفاده کرد.

سومین مرتبه که رشفورد با پاس عمقی دقیق کریک موقعیت تک به تک دیگری به دست آورد، توانست سهم خود را از بازی بگیرد! این بار برخلاف دو بار دیگر رشفورد از کانال سمت راست دفاعی حریف برای نفوذ خود استفاده کرد و به کمک اشتباه در دفع توپ مدافع مرکزی-راست، در موقعیتی آزاد گل سوم را به ثمر رساند. او بار دیگر پس از ماه سپتامبر برای یونایتد گلزنی کرد.

بازی سریع و مبتنی بر توپ یونایتد در آمار نیز قابل مشاهده است. در طول بازی، ۱۱ بازیکن اولیه ی قرمزها توانستند ۲۰ پاس کلیدی را با موفقیت به مقصد برسانند. ۳ موقعیت گل رشفورد با ۳ پاس عمقی دقیق آن، در آمار آمده است. خوان ماتا ۲ پاس عمقی دیگر ارسال کرد که هیچ کدام به مقصد نرسیدند. با حضور رشفورد به جای زلاتان ایبراهیموویچ، عمده ی تاکتیک یونایتد بر پایه ی دویدن پشت مدافعان بود که بازیکنان ۷ بار در تله ی آفساید گرفتار شدند.

برای حفظ نتیجه، یونایتد از بازیکنان تعویضی با سرعت و تکاپوی بالا برای ادامه ی فشار برای دفاع ردینگ استفاده کرد. مدافعان یاپ استام به ندرت در موقعیت خود حاضر نبودند، اما کمبود میل جنگندگی باعث شد که نتوانند جلوی مهاجمان زهردار یونایتد بایستند. مایکل کریک و وین رونی با فضاهای باز ایجاد شده به ترتیب در اثر حرکات خوان ماتا و مروانه فلینی، مواجه بودند. با این حال آنتونی مارسیال و مارکوس رشفورد با کشاندن بازی به گوشه ها توانستند در هر ۴ گل مسابقه تأثیرگذار باشند.

درحالیکه یونایتد در رقابت های حساس دیگر مانند لیگ برتر جزیره حضور دارد، استفاده از تاکتیک های خاص و اجرای آن در جام حذفی (مانند آنچه در این بازی اتفاق افتاد)، صعود به مراحل بالاتر بدون تهدید نتیجه گیری در دیگر رقابت ها را میسر می سازد.

۰ Comments