جایگزین مسیر

آنچه آموختیم: تاتنهام هاتسپر ۳-۰ منچستریونایتد

by | فروردین , ۲۴ , ۱۳۹۵

آنچه آموختیم: تاتنهام هاتسپر ۳-۰ منچستریونایتد

پایگاه هواداران منچستریونایتد – منچستر یونایتد با شکست مفتضحانه ۳-۰ در وایت هارت لین برابر تاتنهام سقوط کرد! با سه گلی که در پنج دقیقه تاتنهام به ثمر رساند آخرین امیدهای یونایتد برای قرارگیری در بین چهار تیم برتر لیگ از بین برد. پیش از مسابقه، طرفداران یونایتد از اینکه آندر هررا از ترکیب اصلی حذف شده و به جای او مایکل کریک قرار گرفته بود ناامید شدند؛ تصمیمی که حال با نگاهی به گذشته تصمیم پرهزینه ای محسوب می شود. یونایتد در نیمه اول به طور کامل مؤثر بازی می کرد، اما مصدومیت تیموتی فوسو منساه برای بال چپ تاتنهام  فرصت ارسال از جناحین را ایجاد کرد. بخشی از وجود این حفره در این جناح بازی یونایتد به علت نبود یک بال راست ذاتی بود. همین ضعف باعث شد که دنی رز از آن سو فرارهای زیادی انجام دهد و موقعیت هایی در یک سوم دفاعی یونایتد ایجاد کند، جاییکه بازیکنان سمت چپ تاتنهام در سه گل سریع این تیم نقش اساسی را ایفا کردند. اگرچه عملکرد وحشتناکی از سوی یونایتد را شاهد نبودیم، اما باشگاه با رکود مالی بسیار زیادی به جهت قطعی شدن تقریبی عدم حضور در لیگ قهرمانان سال آینده روبرو خواهد شد. در ادامه به نکات کلیدی این بازی می پردازیم:

یونایتد در میانه میدان به جوانی، دقت و انرژی نیاز دارد.

در بازی روز یکشنبه، مایکل کریک، مورگان اشنایدرلین و جسی لینگارد به همراه ماتا در بال راست مقابل تاتنهام قرار گرفتند. مایکل کریک در نیمه اول به خوبی بازی کرد و توانایی او در بازی در عمق مشهود بود؛ اما کمبود انرژی، تحرک و دقت در خط میانی یونایتد مشهودتر بود. عملکرد لینگارد در پست تخصصی ماتا (شماره ۱۰) مشخصاً ناامید کننده بود؛ جاییکه پاس های او در عمق دفاع دقت خوبی نداشتند.

انرژی، تحرک، دقت و پاسکاری اولین چهار کلمه ای هستند که پس از گفتن آندر هررا به ذهن خطور می کند. با پاس های نرم و تخمین زنی خوب، هررا تأثیر خود را قطعی و آشکارا ایجاد کرده است. یونایتد همچنین آرامش باستین شواین اشتایگر را در خط میانی از دست داده است، اما آندر هررا بازیکنی است که باشگاه را به سمت پیروزی هدایت می کند.

انتخاب یونایتد برای هافبک میانی در آینده نگران کننده است. کاملاً مشخص است که مروانه فلینی فاقد ویژگی های اساسی برای انتخاب شدن در پست هافبک بازیساز است و شواین اشتایگر و کریک در سال های پایانی خود به سر می برند. خوان ماتا بازیکن با استعدادی است اما نمی تواند بازی در عمق را دیکته کند. تنها اشنایدرلین و هررا باقی می مانند. یونایتد باید به دنبال بازیکنی در خط میانی باشد که بخشی از موتور محرکه هررا-اشنایدرلین باشد و همچنین بازیکنی که به تیم های جوانان اضافه شود اما امکان تزریق به تیم بزرگسالان را داشته باشد. از شش هافبکی که هم اکنون در تیم هستند، دو نفر باید در تابستان جایگزین شوند.

تیموتی فوسو منساه یک بازیکن در سطح تیم اصلی است.

پیش از این لوئیس فن خال به طور کامل توضیح داده که بسیار نادر است یک بازیکن نوجوان بتواند تأثیر خود بر تیم اصلی را حفظ کند. همچنین فن خال از آنتونی مارسیال به عنوان یک مثال نقض برای این قانون نام برده بود، همان قانونی که تعویض گیج کننده راشفورد در بین دو نیمه را توجیه می کرد. این بازی نشان داد که تیموتی فوسو منساه می تواند یک استثناء دیگر بر این قانون باشد.

فوسو منساه در برابر اتفاقات اطرافش یک عملکرد درخشان از خود بر جای گذاشت. او در برابر تاتنهام امیدوار کننده بود، حرکت های مرگبار به سمت جلو، بی عیب در جایگیری و دفاع عالی با تکل های آخر از ویژگی های بازی او بود. تأثیر او پس از تویضش به دلیل مصدومیت مشهودتر بود، به طوری که اسپرز به صورت متوالی سه گل به ثمر رساند. هنگامیکه فوسو منساه از مصدومیت برگردد باید به ترکیب اصلی نیز بازگردد.

آمار فوسو منساه در نیمه اول قابل تامل است، به عنوان یک دفاع راست ۱۰۰% تکل های او موفق بوده، در تمام درگیری های هوایی برنده شده، دو بار قطع توپ و دو مرتبه توپ را از محوطه جریمه دور کرده است. علاوه بر این، او دو بار شانس ایجاد موقعیت تاتنهام را دور کرد. بدون هیچ بحثی او بهترین بازیکن زمین بود، با تزکیب منحصر به فرد فیزیک بدنی و ویژگی های تکنیکی و نمایش توانایی های خود توانست که بازیکنان هجومی حریف را بترساند و تحت تأثیر قرار دهد.

فوسو منساه در حال حاضر با داوید آلابا از بایرن مونیخ مقایسه می شود، با در نظر گیری سرعت و قدرت در کنار توانایی پاسکاری و تکل زنی او را در کنار آلابا می توان قرار داد. آلابا با بازی در پست سمت چپ شناخته می شود، اما در دفاع میانی و هافبک میانی نیز بازی می کند؛ همچنین منساه ۱۸ ساله نیز در تمامی این پست ها و اضافه تر بر آن در تیم زیر ۲۱ بازی کرده است. منساه کیفیت خود را نشان داده است و لایق جایگاهی در تیم اصلی برای فصل آینده است.

منچستر یونایتد نیاز به یک بال راست دارد.

همانطور که خوان ماتا در درگیری های تک به تک با دنی رز در موقعیت های مختلف بازی قرار می گرفت، مشخص می شد که او به طور ذاتی یک بال راست نیست. ممکن است که بر روی لینگارد برای قرارگیری در این پست بحث شود که در میانه میدان به بازی گرفته شد، می تواند که در این پست قرار گیرد اما در حقیقت او تنها تلاش می کند که در این پست قرار گیرد و به طور ذاتی برای این پست ساخته نشده است. نیاز یونایتد به یک وینگ راست تخصصی از سوت آغاز بازی تا سوت پایان آن کاملاً مشهود بود.

نه تنها ماتا نتوانست که از سمت دنی رز موقعیتی ایجاد کند، بلکه باعث اضافه شدن بار بر دفاع تیم خودی نیز شد! یونایتد به دنبال بالی در قالب و شکل ریاض ماهرز است، بازیکن محوطه تا محوطه (box-to-box) که موقعیت های زیادی از سمت راست ایجاد کند. هر چند ماهرز یک انتخاب مناسب برای یونایتد نیست، فعلاً او یک بازیکن یک فصلی محسوب می شود و همچنین لستر سال آینده در لیگ قهرمانان قرار دارد.

یونایتد می تواند با اغوای بازیکن ریال مادرید، خامس رودریگز، او را بدون امکان حضور در لیگ قهرمانان به اولدترافورد بیارد که به نظر غیر ممکن است. پدرو بازیکنی است که در این موقعیت به ذهن می آید، چرا که پس از آنکه لوئیس فن خال او را نخواست با باشگاه چلسی قرارداد امضا کرد. شاید هدف ریسکی محسوب شود، اما آندری یارمولنکو می تواند انتخاب مناسبی برای یونایتد محسوب شود، کسی که در ۱۹ بازی خود برای دیناموکیف توانسته ده گل و هفت پاس گل از خود به جای بگذارد.

نتیجه گیری

شش دقیقه تأسف برانگیز یونایتد برابر تاتنهام جمع بندی بود برای یک فصل ناامید کننده. باشگاه در شرف پرداخت هزینه ای گزاف در صورت عدم راهیابی به لیگ قهرمانان سال آینده است؛ اما همانطور که پیشتر در این مقاله اشاره شد این نکات برای یادگیری در فصل تابستان هستند. یونایتد باید یک یا دو بازیکن برای میانه میدان در نظر بگیرد و بازیکنی دیگر برای بال راست در نظر داشته باشد. تیموتی فوسو منساه می تواند محصول فوق العاده دیگری از باشگاه باشد و نیاز دارد که شانس و شرایط بازی برای موفق شدن پیدا کند. تنها می توان امید داشت که یونایتد به اوضاع خوب خود برگردد و این قفل زده شده بر روی شانسش را باز کند و به موفقیت هایی دست یابد تا بار دیگر تئاتر رویاها شکوهمند شود.

۰ Comments