جایگزین مسیر

از رویای حضور در قلعه شیاطین سرخ تا اسطوره ای از جنس فولاد

by | آبان , ۱۸ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستر یونایتد در ایران:

بدون شک هرگز دروازه‌بانی بهتر از این دانمارکی بزرگ در تاریخ لیگ برتر فوتبال انگلیس وجود نداشته است.پیتر در خارج از لیگ برتر نیز خارق العاده بود.اما زمانی که به یونایتد امد پس از 10 سال حضور در قلعه شیاطین سرخ به اسطوره ای از جنس فولاد تبدیل شد زیرا او واقعا از فولاد ساخته شده بود.

23 سال قبل زمانی که تیم فرگوسن داشت به یک تیم بزرگ تبدیل میشد اشمایکل بزرگ نیز با مبلغی به ارزش 530 هزار پوند به جمع بزرگان پیوست طوری که سر الکس فرگوسن بعدها از ان به عنوان معامله قرن یاد کرد.

پیتر در دوران حضورش در لیگ برتر در 42% از بازی‌هایش دروازه تیمش را بسته نگه داشت که بهترین آمار در تاریخ لیگ برتر است اماری فوق العاده برای یک دروازبان فوق العاده.

اشمایکل پنج بار قهرمان لیگ برتر انگلیس و سه بار قهرمانی جام حذفی این کشور را بالای سر برد.او یک بار هم جام اتحادیه را فتح کرد و مهم‌تر از همه در لیگ قهرمانان 99-98 که در فینال به جای روی کین محروم در نقش یک رهبر برای تیمش ظاهر شد،توانست جام قهرمانی را در اخرین شب حضورش در میادین با پیراهن منچستر بالای سر ببرد.
13930816000261_PhotoL
13930816000267_PhotoLچندی قبل اشمایکل طی گفت و گویی اعلام کرده بود که:
“18 ماه قبل از این که به یونایتد ملحق شوم،متوجه تمایل این تیم به جذب خودم شده بودم.متوجه شدم که این باشگاه برای انتقال من پیشنهادی رسمی داده است اما باشگاه بروندبی ان را رده کرده بود.این باشگاه به دنبال پول بیشتری بود و در ان زمان 1.2 میلیون پوند تقاضا کرده بود که یونایتد توانایی پرداخت ان را نداشت و قصد نداشت چنین مبلغی را برای جذب یک دروازه‌بان ان هم در ان سالها بپردازد اما بروندبی اعلام کرده بود که فقط در ازای این مبلغ با انتقال من موافقت می‌کند.

نابود شده بودم،بازی در این باشگاه رویای من بود که به واقعیت تبدیل نشد. مدیر برنامه‌هایم یک بار از من پرسید ایا تیمی هست که رویای حضور در ان را داشته باشی؟و من بلافاصله گفته بودم منچستریونایتد.بنابراین مسلما یک فرصت بزرگ را از دست داده بودم.

سه ماه بعد از اینکه بروندبی اولین پیشنهاد منچستر را رد کرد،سر الکس فرگوسن برای تماشای بازی من امد زیرا قصد داشت مرا جذب کند.با او در ویلایی در کپنهاک ملاقات کردم ملاقاتی کوتاه که تنها 30 دقیقه طول کشید. او به من گفت:چیزی را که باید می‌دیدم،دیدم. فقط بازی، تلاش و پیشرفت کن،تابستان بعدی برمی‌گردم.”

پس از انکه پیتر در تابستان 91-90 با مبلغ 530 هزار پوند به رویایش رسید در فصل 92-91 به عنوان بهترین دروازبان سال اروپا و جهان نیز شناخته شد.

او اخیرا در نظرسنجی رویترز با پشت سر گذاشتن بزرگانی چون لو یاشین و گوردون بنکس حتی به عنوان برترین دروازه‌بان تمام ادوار نیز شناخته شده است.

Peter Schmeichel

Jiker201312192039906پیتر دوران موفقی را در عرصه ملی نیز داشت. او بیشترین بازی ملی را در تاریخ فوتبال دانمارک با 129 بازی ملی به نام خود ثبت کرده است. وی به راهیابی دانمارک به مسابقات قهرمانی اروپا در سال 1992 کمک کرد و دروازه‌بان شماره یک کشورش از جام‌جهانی 1982 که دانمارک مقابل برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی شکست خورد،بود.

13930816000273_PhotoLپیتر در زمین مسابقه چندان سر به راه نبود. با وجود اینکه دروازه‌بان فوق‌العاده‌ای بود اما از سوی رایت،بازیکن سیاه‌پوست ارسنال به نژادپرستی متهم شد و به اعتراض شدید به هم‌تیمی‌هایش به دلیل خطاها یا اشتباهاتشان معروف بود. او یکی از معدود بازیکنانی بود که از جدال با سر الکس فرگوسن جان سالم به در برد. مطمئنا سرمربی یونایتد به ارزش این دروازه‌بان اگاه بود و تصمیم گرفت تا او را مانند کین، بکام، رود فان نیستلروی،پاپ استام و دیگران از تیم نراند.

روی کین،کاپیتان ایرلندی سابق منچستر یونایتد در کتاب خاطرات و زندگی‌نامه‌اش اشاره ای به درگیری با پیتر می‌کند و درباره زد و خورد شدیدی که در اردوی سال 1998 منچستریونایتد در هنگ‌کنگ داشت، می‌نویسد: پیتر به من گفت:حالم از تو بهم می خورد. بیا مثل مرد مشکل‌مان را حل کنیم. من هم به او گفتم:بسیار خوب،قبول است و سپس بیرون رفتیم،فکر کنم دعوای فیزیکیمان 10 دقیقه طول کشید.

این زد و خورد باعث شد چشم پیتر اشمایکل کبود شود و کین در این باره می‌افزاید که مصرف الکل در این دعوای فیزیکی بی تاثیر نبوده است.
13930816000268_PhotoL
13930816000272_PhotoLسایه او بر اولدترفورد به قدری گسترده بود که دروازه‌بانان بزرگ زیادی تلاش کردند تا جانشین وی شوند ولی هیچ
کدام نتوانستند جای خالی او را پر کنند حتی ادوین فان‌در سار افسانه ای که کارش را در یونایتد فوق العاده انجام داد و این فرصت را داشت که از نظر تعداد افتخارات وی را پشت سر بگذارد،ادوین افسانه ای همیشه به عنوان بهترین دروازه‌بان بعد از اشمایکل شناخته شد.
peter_schmeichel_7107554x3فرگوسن نیز یکی از بزرگترین حسرت‌هایش در دوران مربیگری را طی کردن 6 سال زمان برای پیدا کردن جانشینی مناسب برای اشمایکل می‌داند و در این باره می‌ گوید:

“دوران بدی داشتیم و تلاش می‌کردیم که جانشین مناسبی برای اشمایکل پیدا کنیم تا زمانی که ادوین فان‌درسار را جذب کردیم. او خرید بزرگی برای ما بود و به گذشته که نگاه می‌کنم،ارزو می‌کنم کاش در هنگام خروج اشمایکل می‌توانستیم او را به خدمت بگیریم.”

اندی کول،بازیکن سابق منچستریونایتد نیز در باره پیتر اشمایکل حرف‌های جالبی می‌زند و اعلام می‌کند از ابتدا او را دوست نداشته است.وی این طور از هم‌تیمی سابق خود تعریف می‌کند:

“او واقعا به بازیکنان تازه وارد تشر می‌زد و به نظرم این کار او به خاطر تکبر و خودبینی بود. او افکار دیوانه کننده‌ای داشت و هرگز دست از نق زدن و غرغر کردن بابت دستکش، حوله، یا کوله پشتی‌اش برنمی‌داشت. او اغلب در تمرینات در پستی به غیر از دروازه‌بانی بازی می‌کرد و بازی در پست مهاجم را خیلی دوست داشت.”

وی در بیان خاطراتش از اشمایکل می‌گوید:

“یک روز، پیتر با بدنی برهنه ایستاده برای نوشیدن چای رفت.نیکی بات در حالی که یک قوری چای بزرگ نقره‌ای در دست داشت، ارام ارام پشت سر پیتر می‌رفت. نیکی بات می‌خواست تا قوری چای را نزدیک بدن پیتر ببرد به طوری که گرمای چای را احساس کرده و از جا بپرد، اما همینکه پیتر به سمت قوری برگشت، قوری به قسمت پشت بدنش برخورد کرد. وقتی که پیتر فریاد کشید،‌همه به او خیره شدند. پیتر که می‌دانست نیکی بات این کار را کرده، فورا به دنبالش دوید و اگر نیکی بات به چنگش می‌افتاد،حتما او را می‌کشت. اما سرعت بات به داد او رسید!”

پیتر در حین بازیها انتقام خود را می‌گرفت. او همیشه عادت داشت فریاد بزند: “از محوطه من برید بیرون!” و منظورش این بود که هیچ کس اجازه ندارد وارد محوطه دروازه شود. این کار همیشه عادت او بود. او در زمین بسیار حرف می‌زد و به همه بازیکنان گیر می‌داد و از انها انتقاد می‌کرد،اما با اینکار بیشتر برای خودش ایجاد انگیزه می‌کرد.
Champions League 1999 - Finale FC Bayern München - Manchester United 1:2اسطوره‌ای از جنس فولاد که نامش پیتر اشمایکل است،سرانجام در سال 2003 پس از انکه درخشش را در منچسترسیتی به پایان رساند،دستکش‌هایش را اویزان کرد.او پس از بازنشستگی اغلب به عنوان یک کارشناس تلویزیونی در شبکه‌های دانمارک یا در بی‌بی‌سی انگلیس فعالیت می‌کند.وی همچنین به عنوان سفیر باشگاه منچستریونایتد،سفرهای فراوانی را انجام داده است.
Legends_PeterSchmeichel.ashx

پیتر در فصل 95-1994 لیگ برتر انگلیس در جریان بازی یونایتد و تاتنهام که یک بر یک دنبال میشد در آخرین ثانیه های بازی با یک عکس العمل خارق العاده مانع شکست تیمش شد.
schmeichelبه راستی که این بهترین و زیباترین سیو تاریخ است.
———–
مدیریت سایت:
روز گذشته تولد یکی از هواداران فوق العاده تعصبی و بزرگ منچستریونایتد در ایران بود.محمدرضا رستگار نویسنده و تحلیلگر مجله های ورزشی و همچنین مسیول شبکه های اجتماعی سایت و منچستریونایتد در ایران در چنین روزی چشم به جهان گشوده است. امیدواریم که همواره در راه رسیدن به هدف های خودت موفق باشی. محمدرضا رستگار تولد تو را از طرف بزرگترین پایگاه هوادارای ایران تبریک میگوییم. به امید خدا از این پس محمدرضا را بیشتر در سایت خواهید دید. خبرهای خوبی در راه است.
IMG_3424

۰ Comments