جایگزین مسیر

برایان رابسون: زمان آن رسیده تا یونایتد اشتباهات خود را جبران کند

by | اسفند , ۱۱ , ۱۳۹۲

کاپیتان مارول درباره آخرین بازی که یونایتد با موفقیت توانست شکست 2 بر 0 خود در بازی رفت رقابت های اروپایی را در بازی برگشت جبران کند, سخن گفت و اظهار داشت که “می توان عملکرد ضعیف تیم در بازی رفت را جبران کرد”.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – پس از بازی شیاطین سرخ برابر المپیاکوس تیتر خبرگزاری ها درباره در خطر بودن آینده تیم در رقابت های اروپایی بود.

یونایتد برای آخرین بار در سال 1984 در بازی رفت 2 بر 0 شکست خورد اما در بازی برگشت توانست این عملکرد ضعیف را جبران کند و اکنون یونایتد دوباره در چنین شرایطی در فصل جاری قرار گرفته است. 

30 سال قبل یونایتد در رقابت های جام در جام اروپا در جمع 8 تیم برتر لیگ قرار داشت و پس از عملکردی ضعیف در بازی رفت در نیوکمپ در آستانه حذف شدن قرار داشت.

با این حال, برایان رابسون, کاپیتان مارول, مصمم بود تا جواب هواداران یونایتد را بدهد و او به همراه هم تیمی های خود شبی را برای هواداران رقم زدند که در یادها باقی بماند.

یک روز پس از دیدار یونایتد در نیوکمپ, روزنامه های انگلستان افسوس موقعیت هایی که کاپیتان شیاطین سرخ در بازی برابر بارسلونا ازدست داده بود را می خوردند.

رابسون موقعیتی را ازدست داد که باعث شد تیم روان اتکینسون در آستانه دیدار برگشت دو تیم در منچستر در 21 مارس 1984 در آستانه حذف شدن قرار بگیرد. بارسلونا آن زمان بازیکنان بزرگی در ترکیب خود داشت از دیگو مارادونا گرفته تا برن شوستر آلمانی و چندین بازیکن بزرگ اسپانیایی دیگر و یونایتد در آن زمان در آستانه حذف از این رقابت ها قرار داشت.

دو گلی که شیاطین سرخ در بازی رفت خوردند به این معنا بود که یونایتد از رقابت های اروپایی حذف خواهد شد, اما رابسون و هم تیمی هایش انتقام سختی از بارسا گرفتند و در بازی برگشت 3 بر 0 بارسا را سکشت دادند, دو گل از این سه گل را برایان رابسون به ثمر رساند.

اکنون تیم دیوید مویز باید نتیجه دیدار رفت برابر المپیاکوس را در الدترافورد در 19 مارس سال جاری جبران کند تا بتوان عملکرد ضعیف تیم در آتن را توجیه کرد.

بازی برگشت برابر المپیاکوس نیز فاصله زیادی با سالروز این دیدار حساس در 30 سال پیش ندارد. شبی بیاد ماندنی که هنوز هم در یادها باقی مانده است و افتخار نسلی می باشد که شاهد یکی از زیباترین برگشت های شیاطین سرخ به رهبری رابسون بودند.

اکنون رابسون معتقد است که تیم کنونی نیز باید به همان شیوه به شکست برابر المپیاکوس پاسخ دهند

عملکرد تیم در آتن ضعیف بود آن هم برای تیم منچستریونایتد, بسیار بد بود. آنها نمی توانند به خاطر اینکه مربی جدیدی دارند یا چیزی شبیه به این توجیه کنند. حقیقت این است که تنها بازیکنان خوب عمل نکردند و اکنون آنها باید پاسخگو باشند. آنها به همه, هواداران, مربی, باشگاه و خودشان یک عملکرد عالی برابر المپیاکوس در الدترافورد بدهکار هستند.

من به یاد دارم که احساسی دقیقا مشابه این این در سال 1984 داشتم. من احساس می کردم که به همه در بازی برگشت چیزی بدهکارم, به خاطر اینکه چند موقعیت در اسپانیا ازدست داده بودم. زمانی که ما به منچستر پس از بازی اول برگشتیم که روزنامه ها من را در صفحه نخست خود “بی دقت” خطاب کرده بودند زیرا من موقعیت تقریبا آسانی را با ضربه چیپ به تیر زده بودم. من در موقعیت تک به تک در برابر دروازه بان بارسا بودم و در حقیقت فکر می کردم که در آفساید قرار دارم, به همین خاطر تنها به طور تصادفی به توپ ضربه زدم و به تیر خورد.

من نمی دانم چرا به آن شکل عکس العمل نشان دادم. به طور معمول من تا لحظه ای که داور سوت بزند, بازی می کنم و اگر سوت داور را نشنیده باشم, تمام تلاشم را انجام می دهم تا گل بزنم. اما من آن لحظه تنها توقف کردم و بعد با تردید به توپ ضربه زدم. به نظر خودم هم ضربه خیلی ضعیفی بود. من احساس کردم که پس از آن لحظه به همه چیزی بدهکارم.

ناتوانی روبو در به ثمر رساندن آن گل به این معنا بود که گل به خودی گرامه هاگ پابرجا باقی بماند تا زمانی که روجو در وقت های تلف شده اختلاف را دوبرابر کند و کار را برای شیاطین سرخ در بازی برگشت سخت کند. به عقیده روزنامه ها و مردم ماموریتی غیرممکن انتظار یونایتد را بکشد. اما هواداران در بازی برگشت یکصدا در الدترافورد به حمایت از یونایتد پرداختند تا آن بازگشت فوق العاده به وقوع بپیوندد.

یک چیز وجود دارد که من از آن شب بیشتر از هر چیز دیگری به یاد دارم, آن هم جو شگفت انگیز الدترافورد می باشد. بهترین جوی بود که ما تا به حال در این ورزشگاه شاهد آن بودم.

ظرفیت ورزشگاه 58 هزار نفر بود اما علی رغم اینکه از آن زمان به بعد به 76 هزار نفر ارتقا یافته است, من هنوز چیزی همانند آن شب را در ورزشگاه نشنیده ام. 

فلسفه روان اتکینسون همیشه تلاش برای کسب این هدف بود. به همین خاطر همه آن چیزی که او به ما گفت این بود که تنها به این هدف برسیم. بازی به خاطر رقابت من در برابر دیگو مارادونا مشهور شده بود اما این بازی درباره یک بازیکن یونایتد نبود.

من فکر نمی کنم مارادونا آن عصر در بهترین شرایط خود قرار داشت, اما حتی اگر هم بهترین بازی خود را به نمایش می گذاشت, گرامه هاگ بازی فوق العاده ای در برابر او انجام داد, نه من. اما ما همه باید بهترین بازی خود را به نمایش می گذاشتیم.

من به یاد دارم که پس از بازی در اطراف رختکن آتعا بودم و همه بازیکنان خرد شده بودند. ما با تلاش خود آنها را از پای درآوردیم. هیچ کسی نمی توانست بیشتر از این تلاش کند.

همه عالی بودند و آن بازی یکی از بهترین بازی های من برای یونایتد بود. من معتقدم که بهترین بازی خودم با پیراهن یونایتد را همانند همین عملکرد در بازی آن روز در بازی برابر بارسلونا دوباره در فینال جام در جام اروپا در سال 1991 به نمایش گذاشتم اما آن عصر در الدترافورد بسیار نزدیک به این بازی بود.

گل اول بازی را رابسون با ضربه سر شیرجه ای در دقیقه 22 به ثمر رساند و سپس در دقیقه 50 گل دوم خود را به ثمر رساند. دو دقیقه دیگر فرانک استاپلتون گل سوم یونایتد که باعث شد شیاطین سرخ در مجموع 3 بر 2 برابر بارسا پیروز باشند, به ثمر رساند.

رابسون تا لحظه سوت پایان بازی برای این موفقیت جنگید و پس از بازی هواداران خوشحال یونایتد وارد زمین بازی شدند.

زمانی که آنها من را بالا می بردند من بسیار خسته بودم و آنها داشتند من را می کشتند!

البته, چنین اتفاقاتی این روزها رخ نمی دهد, اما اگر رخ دهد من امیدوارم با وین رونی و رابین فان پرسی همچین برخوردی را انجام بدهند.

من می توانم تیم را ببینم که همچین کاری انجام می دهد. المپیاکوس, بارسلونا نیست و بازیکنان کارهای بسیار زیادی می توانند برای جبران این نتیجه انجام دهند.

۰ Comments