جایگزین مسیر

بررسی آماری عملکرد منچستریونایتد در نیم‌فصل اول فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸

by | دی , ۵ , ۱۳۹۶

اختصاصی پایگاه هواداران منچستریونایتد – امروز عصر با بازی تاتنهام و ساوتهمپتون نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر آغاز خواهد شد، نیم فصل اول با صدرنشینی منچستریونایتد شروع شد اما تساوی ناامیدکننده مقابل استوک‌سیتی در هفتۀ چهارم باعث شد دو تیم همشهری هم‌امتیاز شوند هرچند این مساوی باعث کند شدن روند امتیاز گیری منچستریونایتد نشد، آن‌ها تا پایان هفتۀ هفتم که هم‌امتیاز با سیتی پیش می‌رفتند موفق شده بودند ۴ بازی از ۷ بازی خود را با نتیجۀ ۴-۰ پیروز شوند، اوضاع برای تیم مورینیو خوب بود. هفتۀ هشتم منچستریونایتد به آنفیلد رفت و با مساوی و یک امتیاز از آنفیلد برگشت. در حالی که سیتی هفتۀ قبلش چلسی را در استمفوردبریج برده بود و استوک را در هفتۀ هشتم گلباران کرد و ۷-۲ برنده شد تا اولین اختلاف امتیاز بین دو تیم ایجاد شود. اما مساوی مقابل لیورپول نتیجۀ بدی نبود تا اینکه هفتۀ نهم شکست مقابل هادرسفیلد اوضاع را برای شیاطین سرخ تیره کرد و اختلاف به ۵ امتیاز رسید. هفتۀ دهم منچستر علیرغم بازی دشوارش مقابل تاتنهام موفق شد اختلافش با صدر را حفظ کند اما هفتۀ یازدهم در استمفوردبریج اختلاف به ۸ امتیاز رسید. منچستر به چلسی باخت در حالی که سیتی ۳-۱ آرسنال را شکست داد. منچستری‌ها بعد از شکست مقابل چلسی واکنشی خوب داشتند و نیوکاسل، برایتون، واتفورد و آرسنال را شکست دادند واتفورد و آرسنالی که در بهترین فرم فصل خود قرار داشتند، در خانۀ خود موفق به کسب امتیاز از منچستریونایتد نشدند، سرانجام دربی منچستر از راه رسید اختلاف هشت امتیازی دو تیم باعث شده بود منچستریونایتد برای ماندن در کورس قهرمانی محکوم به برد در اولدترافورد باشد، اما دربی برای تیم قرمز منچستر خوب پیش نرفت و باخت به سیتی اختلاف را به ۱۱ امتیاز رساند، منچستر در ادامه دو هفته دیگر پیروز شد و اختلاف را حفظ کرد تا اینکه در بازی هفتۀ نوزدهم به ناامیدکننده‌ترین شکل در ثانیه‌های آخر بازی برد را با مساوی عوض کرد تا منچسترسیتی ۱۳ امتیاز پیش بیفتد تا کمتر کسی تصور قهرمانی تیمی غیر از منچسترسیتی را داشته باشد. این خلاصه‌ای از وضعیت رقابت بین دو تیم منچستری بود. حال نگاهی آماری-تحلیلی به نیم‌فصل اول منچستریونایتد خواهیم داشت:

لمس توپ: منچستریونایتد در بین شش تیم برتر جزیره آمار کمترین لمس توپ را دارد. سیتی آرسنال لیورپول تاتنهام چلسی رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

تعداد گل: بعد از سیتی که ۶۰ گل به ثمر رسانده منچستریونایتد بیشترین گل زده را همراه با لیورپول ردۀ دومی به ثمر رسانده است ( ۴۱ گل )

آمار تیمی تعداد پاس: منچستریونایتد پس از سیتی، آرسنال، لیورپول، تاتنهام و چلسی در ردۀ ششم است

آمار فردی تعداد پاس: اوتامندی بیشترین پاس، فرناندینیو سوم سیلوا و دیبروینه چهارم پنجم هستند. از منچستری‌ها اولین کسی که در این آمار وجود دارد ماتیچ است که نهم است. آنتونیو والنسیا سی و سوم، فیل جونز هفتاد و ششم و اشلی یانگ و پوگبا در ردۀ ۸۴ و ۸۶ این لیست هستند.

تعداد شوت: در فصل قبل منچستر پس از تاتنهام و لیورپول و منچسترسیتی چهارم بود این آمار در نیم‌فصل اول امسال بدتر شده است. منچستر ششمین تیم از نظر تعداد شوت است. از نظر تعداد شوت در چارچوب هم منچستر پس از سیتی و لیورپول و آرسنال و تاتنهام و چلسی ششمین تیم است. حال وضعیت فصل قبل را در نظر بگیرید، منچستریونایتد فصل قبل را در رتبۀ ششم به پایان رساند، اما در این فصل تا هفتۀ چهارم صدرنشین بوده و از هفتۀ پنجم تا هفتۀ نوزدهم در ردۀ دوم بوده است و هیچگاه از ردۀ دوم پایین‌تر نیامده است. یکی از دلایل این امر در آمار موقعیتهای ازدست رفته است منچستریونایتد مشترکا با چلسی ششم است. سیتی ۴۲ موقعیت، آرسنال ۳۳ موقعیت، لیورپول ۳۰، کریستال پالاس ۲۸، تاتنهام ۲۶ ، چلسی و منچستر ۲۳ موقعیت گل از دست داده‌اند. (بخشی از این آمار به دلیل عملکرد ضعیف منچستر در مقابل لستر سیتی بوده است وگرنه آمار منچستر در بین تیم‌های بالای جدولی بهتر از این هم بود). منچستر موفق شده است به پیشرفت قابل توجهی در میزان موفقیت در تبدیل موقعیت‌هایش به گل دست پیدا کند.

تعداد تکل‌ها: منچستر فصل گذشته با ۶۹۰  تکل در ردۀ پنجم قرار داشت اما در این فصل در ردۀ نوزدهم است بالاتر از بورنموثی که بیستم است. شاید این آمار در ظاهر فریبنده باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد عملکرد بازیکنان به خصوص ماتیچ و اشلی یانگ در دفاع منطقه‌ای و بازیخوانی است. منچستر این فصل بیشتر موفق به بازیخوانی و پرسینگ منطقه‌ای شده است. نقش ماتیچ در این زمینه انکار ناپذیر است. تیمی که فصل گذشته در ردۀ پنجم بیشترین تکل قرار داشت، در این فصل نوزدهمین تیم از این حیث است، اما ثبات دفاعی و عملکرد خوب تیم باعث شده است که میزان ریسک بازی منچستریونایتد پایین‌تر بیاید. فصل گذشته از نظر آمار کارت زرد منچستر سومین تیم جزیره بود، در نیم‌فصل اول منچستر هشتمین تیم از این حیث است. تنها کارت قرمز نیم‌فصل اول را هم پل پوگبا در بازی آرسنال دریافت کرد.

دور کردن توپ از دروازه: منچستر بالاتر از تاتنهام آرسنال چلسی لیورپول و منچستر سیتی در ردۀ سیزدهم قرار دارد و این نشان می‌دهد نسبت به ۵ تیم دیگر جزیره، منچستر موقعیت حملۀ بیشتری به رقیبان خود داده است. البته با توجه به تفاوت سبک بازی منچستر با رقیبان، این امری طبیعی است. اما اوج پیشرفت منچستر در این زمینه وقتی مشخص می‌شود که نگاه کنیم منچستر فصل گذشته نسبت به تیم‌های سقوط کردۀ هال سیتی و میدلزبورو هم آمار بدتری داشت و در مجموع چهارمین تیم از این حیث بود. منچستریونایتد ۴۶۸ توپ از نزدیکی دروازه دور کرده است، تیم صدرنشین منچسترسیتی با تنها ۲۸۰ دورکردن توپ بیستمین تیم در این آمار است.

کلین شیت: دخه‌آ همچنان دروازه‌بان اول جزیره است، ده کلین شیت او باعث شده منچستر از نظر تعداد کلین شیت اول باشد، آرسنال ۹، برنلی ۹، چلسی ۹، منچسترسیتی ۹ لیورپول ۸، تاتنهام ۸ کلین شیت داشته‌اند.

سیوها: منچستر با ۷۰ سیو پس از سوانزی دوم است. آرسنال ۴۵، تاتنهام، ۴۲، چلسی ۳۸، لیورپول ۳۰، منچسترسیتی ۲۹ سیو داشته‌اند.

خطای منجر به گل: آرسنال ۸ تاتنهام ۴ لیورپول ۳ منچسترسیتی ۳ منچستریونایتد ۳  چلسی ۱

قطع توپ: در بین بازیکنان برتر در زمینۀ قطع توپ نام دو بازیکن منچستر به چشم می‌خورد که در بخش مربوط به آمار تکل‌ها اشاره‌ای به آن داشتیم. پس از مونرئال که ۵۰ قطع توپ انجام داده ماتیچ با ۴۰ قطع توپ در ردۀ بعدی است، کوشینلی با ۳۷، کانته با ۳۱ قطع توپ رده‌های بعدی را دارند اشلی یانگ دیگر بازیکن منچستر با ۳۰ قطع توپ همراه با اوتامندی در ردۀ بعدی هستند.

بلاک: در آمار بلاک اما یک نام عجیب به چشم می‌خورد، لیندلوف با ۹بلاک بهترین بازیکن منچستر در نیم‌فصل اول است. فیل جونز و ماتیچ با ۸ و اسمالینگ با ۷ بلاک در ردۀ بعدی هستند، این آمار با توجه به دقایق حضور کم لیندلوف آماری قابل توجه و مثبت برای او به شمار می‌رود که به دلیل اشتباهات فاحشش در بازی‌های اولش در ترکیب ثابت تیم مورد انتقادات فراوانی قرار گرفته بود. این نقطۀ قوت بازی او به همراه دقت پاس خوبش نویدبخش پتانسیل‌های خوب او برای تبدیل شدن به مدافعی مطمئن است. اگر به آمار دقت پاس نگاه کنیم، مک‌تامینی طی ۹۴ دقیقه حضور در بازی‌های نیم‌فصل اول  ۹۱.۸% دقت پاس داشته است، فیل جونز ۱۱۶۵ دقیقه ۹۱.۸%،  لیندلوف ۵۶۳ دقیقه ۸۸.۶%، اسمالینگ و لینگارد هم با ۸۷.۲ و ۸۷ درصد در رده‌های بعدی هستند.

کرنر: مارکوس رشفورد، ماتا و میخیتاریان در مجموع ۹۰ کرنر ارسال کرده اند که عدم توفیق منچستر بر روی کرنرها به نسبت این تعداد کرنر بر کسی پوشیده نیست.

گل روی ضد حمله: لیورپول ۷ گل و منچستر ۴ گل، سیتی و تاتنهام ۲ گل آرسنال و چلسی ۰

رسیدن به گل و گل خوردن از روی ضربات آزاد: سیتی و یونایتد با ۹ گل بهترین تیم هستند. از روی ضربات آزاد منچستر ۴ گل خورده آرسنال و چلسی ۲ گل سیتی ۱ گل. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که تیم گواردیولا که فصل گذشته به ضعف در نبردهای هوایی و ضربات آزاد معروف بود، این فصل توانسته بهترین آمار را نه تنها در بخش دفاعی بلکه در زمینۀ گلزنی از ضربات آزاد از خود به جای بگذارد.

آمار ۱۴ گل خوردۀ منچستر اینگونه است: در جریان بازی ۷ گل، ضدحمله ۲ گل، ضربه شروع مجدد ۴ گل پنالتی ۱ گل

نرخ تبدیل موقعیت به گل: بازی لستر را ملاک قرار ندهید! منچستریونایتد مشترکا با سیتی در این زمینه اول هستند. با ۲۲.۴ درصد توفیق در تبدیل موقعیت به گل. از طرفی منچستر با تمام تیم‌هایی که نرخ تبدیل بالایی دارند به مشکل خورده. به تیم اول این جدول یعنی سیتی باخت. با تیم سوم (لستر) مساوی کرد. از اورتون که تیم چهارم این جدول است بگذریم که در دوران بحرانی کومان چهار گل از منچستر خوردند. تیم بعدی واتفورد است که منچستر بازی‌ای را که تا آستانۀ مساوی کردن پیش رفته بود را ۴-۲ برد، در مقابله با رتبه‌های بعدی این جدول با لیورپول مساوی کرد و به چلسی باخت و تاتنهام را یک صفر برد. استوک تیم نهم این جدول است که اولین ضربه را به روند موفقیت‌های اول فصل منچستر وارد کرد. اما اگر در این بخش از آمار منچستر که دقیق شویم متوجه پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری می‌شویم. در پایان فصل گذشته منچستر در ردۀ هفدهم این جدول قرار گرفت و تنها ۰.۰۳ درصد با منطقۀ سقوط فاصله داشت! منهای ساوتهمپتون که فصل گذشته بدترین تیم از این لحاظ بود، ساندرلند و میدلزبورو دیگر تیمهای پایین این جدول به چمپیونشیپ سقوط کردند.  اما این فصل آمار منچستریونایتد از این لحاظ عالی است.

رکوردداران حضور در ترکیب اصلی: از نظر در دسترس بودن بازیکنان کلیدی و مورد علاقۀ مورینیو، دست او بسته بوده است. پوگبا فقط در ۹ بازی به میدان رفته است اریک بایی که مطمئن‌ترین دفاع منچستریونایتد است ۸ بار و فلینی که در فصل گذشته از ابزارهای تاکتیکی مورینیو بود ۹ بازی به میدان رفته است. از طرفی دخه‌آ لوکاکو ماتیچ و رشفورد در تمامی بازیها برای منچستریونایتد به میدان رفته‌اند، در ردۀ بعدی تعداد دفعات حضور در بازی مارسیال و والنسیا ۱۸ بازی به میدان رفته‌اند. یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های مورینیو از بین مارسیال و رشفورد بوده است که مارکوس رشفورد ۱۱۱۰ دقیقه و مارسیال ۸۱۵ دقیقه فرصت حضور در میدان را داشته‌اند. مارسیال ۶ گل و ۳پاس گل رشفورد ۴ گل و ۵ پاس گل داشته‌اند.

جمع‌بندی: با اینکه منچستریونایتد مورینیو همچنان در بازی‌های بزرگ آن تیم ترسناکی نیست که باید باشد، با اینکه این تیم در دفاع‌های کناری و وینگر‌ها و در مقاطعی در نوک حمله و مرکز خط دفاع ضعف‌هایی دارد و در واقع تنها نقطۀ کاملا مطمئنش سنگربان و هافبک دفاعی تیمش است، اما در مجموع این تیم استحکام و یکپارچگی خوبی پیدا کرده است و با در نظر گرفتن کلیۀ عوامل و توجه به آمارهای فوق، پیشرفت منچستریونایتد در فصل دوم مورینیو کاملا قابل توجه و چشمگیر بوده است، شیاطین سرخ در حملات و ضدحملات تیم زهردارتری شده‌اند و استحکام دفاعی فصل قبل را حفظ کرده و بهبود بخشیده‌اند اما این پیشرفت‌ها در سایۀ فرم فوق‌العادۀ همشهری‌هایشان گم شده است. شیاطین سرخ برای تداوم حضورشان در ردۀ دوم در بیستمین بازی فصل میزبان برنلی خواهد بود. آیا منچستریونایتد قادر خواهد بود با ادامۀ روند رو به رشدش ردۀ دومی خود را تثبیت کرده و با جدا کردن خود از رقیبان، تکلیف ردۀ دوم لیگ را هم مشخص کند و رقابت لیگ برتر را به یک رقابت برای کسب سهمیۀ مستقیم لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کند و یا با تکرار اشتباهات و بروز مشکلاتی نظیر آنچه در بازی لستر دیده شد ردۀ دومی خود را هم در خطر خواهد دید؟ رتبه‌ای که منچستر تا به اینجای این فصل هیچگاه پایین‌تر از آن قرار نگرفته است. بازی خانگی برابر برنلی اولین دور از نیمۀ دوم ماراتن لیگ برتر خواهد بود، در سالی که قهرمان مشخص است و جذابیت‌ها معطوف به رده‌های پایین‌تر لیگ است، چه در کسب سهمیه‌های اروپایی، چه در جنگ برای بقا.

۰ Comments