جایگزین مسیر

بهترین هم رزم برای پوگبا؟

by | آبان , ۲۵ , ۱۳۹۵

بهترین هم رزم برای پوگبا؟

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – انگولو کانته و پل پوگبا دو هافبک میانی بودند که در طول تابستان بحث و گفتگوهای زیادی در مورد آنها صورت گرفت و در نهایت با رکورد شکنی در مبالغ پرداختی، تیم های خود را تغییر دادند. منچستر یونایتد آرایش تیمی خود را با چهار خرید درخشان از جمله ولخرجی بزرگ بر روی پل پوگبا تغییر داد. گاهی اوقات باشگاه ها چیزی که بیش از همه بدان نیازمندند را نمی خرند. یونایتد با وجود هزینه های بسیار در بازار نقل و انتقالات گیج شده است!

کانته بازیکنی بود که بسیاری از طرفداران یونایتد، نه به خاطر تیم ملی فرانسه، می خواستند که در ترکیب یونایتد در کنار پوگبا قرار گیرد. ریاض ماهرز و جیمی واردی دو بازیکنی بودند که فصل پیش بیشتر عناوین خبری را به خود اختصاص داده بودند، اما خروج کانته به سمت چلسی نشان داد که این مرد فرانسوی بسیار نقش مهم تری در تیم کلودیو رانیری داشته است، که اینگونه لستر سیتی این فصل متزلزل ظاهر شده اند.

کانته یک هافبک همه کاره است، برای بهتر فهمیدن این جمله بهتر است نگاهی به بازی های فصل گذشته انداخته شود که گویا چندین نفر از او در زمین بازی حضور داشتند! این گونه استعداد نادر است، و یونایتد بهتر از خیلی های دیگر این را می داند. [highlight] [star_list]

  • انگولو کانته و پل پوگبا دو هافبک میانی بودند که در طول تابستان بحث و گفتگوهای زیادی در مورد آنها صورت گرفت. گاهی اوقات باشگاه ها چیزی که بیش از همه بدان نیازمندند را نمی خرند.

[/star_list] [/highlight]

یونایتد سال ها به دنبال استعدادی می گشت که فضای خالی پس از موتور محرکه ای چون روی کین را پوشش دهد. پوگبا بهترین هافبکی است که حداقل در دهه ی گذاشته وارد باشگاه شده است اما یونایتد فاقد هافبک دفاعی عالی است که استعداد پوگبا را کاملاً آزاد کند، آندر هررا تا حدودی این خلأ را در این فصل پر کرده است؛ اما می توانست کانته این وظیفه را برعهده داشته باشد.

با این حال، صحبت از هافبکی دیگر است که در انتقالات تابستانه جا به جا شد و تقریباً استعدادی برابر با کانته داشت و حتی ارزان تر بود. معامله با قیمت ارزان این روزها کمتر در لیگ برتر اتفاق می افتد. روزگاری که بازیکنان مستحکمی چون نمانیا ویدیچ و پاتریس اورا به ترتیب با قیمت های ۷ و ۵.۵ میلیون پوند منتقل شدند گذشته و تقریباً به سال های بسیار دور بر می گردد. این تابستان گذشت و اورتون خریدی به صرفه با قیمت ۷ میلیون پوند از استون ویلا انجام داد. مرد جدید تافی ها کیست؟ ایدریسا گویه. (Idrissa Gueye)

این بازیکن سنگالی در رادار تعداد کمی از تیم های بالا نشین قرار داشت. او هفت سال در تیم متوسط لیل بازی کرد تا آنکه سال ۲۰۱۵ استون ویلا برای خرید وی اقدام کرد، هر چند هیچ درخشش فردی باعث نشد که این تیم منطقه ی بیرمنگام در لیگ برتر باقی بماند.

به نظر ناممکن می رسد که هافبکی میانی از تیم سقوط کرده حتی نزدیک به کانته باشد، اما اعداد مربوط به این بازیکن ۲۷ ساله خلاف این را می گویند. او یک تکل زن قهار است، توپ را هم با پاس های بلند و هم کوتاه به خوبی به جریان می اندازد، بازی خوانی فوق العاده ای دارد و به کمک آن توپ ها را قطع می کند. حفظ توپ و مالکیت گویه قوی است و در صورت لزوم می تواند دریبل کند. همچنین در عملکرد دفاعی به نظر می رسد که در همه جای زمین حضور دارد، نقشی که باعث می شود هررا و پوگبا به صورت هم زمان در حملات با آسودگی خاطر حضور داشته باشند. جدول زیر برای نمایش اعداد مربوط به گویه و کانته در فصل گذشته است.

[bd_table]

انگولو کانته بازیکن ایدریسا گویه
۸۲% دقت پاس (%) ۸۵%
۰.۷۰ پاس کلیدی در هر بازی ۰.۷۷
۲۴.۴۸ پاس به جلو در هر بازی ۳۲.۵۷
۱۴.۵۱ پاس به عقب در هر بازی ۱۹.۵۷
۴.۲۲ قطع توپ در هر بازی ۴.۰۰
۱.۸۴ دفع توپ در هر بازی ۱.۰۹
۳.۳۸ – ۴۸%  تکل در هر بازی (% صحیح بودن) ۳.۰۹ – ۴۹%
۳۸ – ۴۰% درگیری هوایی (% پیروزی) ۳۱ – ۵۳%
۴۷ – ۵۸% دریبل موفق (% موفقیت) ۶۹ – ۶۳%

[/bd_table]

به یاد داشته باشید که فصل گذشته هیچ بازیکنی در زمینه ی قطع توپ و تکل زنی در ۵ لیگ برتر اروپا بهتر از کانته نبوده است. گویه؟ نفر دوم در آن لیست است. نظرات مثبت زیادی در مورد او وجود دارد.

جیمی کرگر پس از برد ۳-۰ اورتون در هفته چهارم فصل جاری برابر ساندرلند گفت:

پاسکاری امشب او عالی بود و نمی دانستم که این ویژگی بازی اوست. او درگیری ها و تکل ها را برنده می شود، پاس می دهد و توپ بعدی را می خواهد.

او مثل یک هافبک دفاعی فکر نمی کند که برگردد و کار خودش را بکند. اورتون یک بازیکن واقعی دارد و با توجه به قیمت های این روزهای فوتبال، ۷ میلیون پوند مانند دزدی می ماند!

باشگاه جدید رونالد کومان در مرسی ساید، اورتون، از لحاظ آمار دفاعی، فصل گذشته یکی از بدترین ها بین تیم های بالای جدول بود. گویه در کنار دیگر خرید تابستانی یعنی اشلی ویلیامز تغییرات بزرگی را از این لحاظ ایجاد کردند. تیم فصل گذشته ی روبرتو مارتینز پیش از اخراجش، به طور متوسط هر ۹۰ دقیقه ۱.۴۵ گل دریافت کرد، اما کومان این آمار را به ۰.۸۰ گل در ۹۰ دقیقه (آمار ۸ گل خورده در ۱۰ بازی تا پیش از باخت ۵-۰ برابر چلسی که گویه در این بازی حضور نداشت؛ لازم به ذکر است در ده بازی گذشته وی در ترکیب اصلی تیم بوده) رسانده است.

این شروع کار گویه، با لقب “گانا”، است، اما نشانه هایی از ظهور یک نابغه وجود دارد. شاید بدون مشکلی این بازیکن سنگالی یکی از بهترین هافبک ها در اروپا شود. شاید بار دیگر او خرید ارزانی محسوب نشود ولی یونایتد باید احمق باشد که او را دوباره از دست دهد.

شاید طرفداران زیادی قهرمان ۲۰۱۱ لیگ یک فرانسه را نشناسند، اما شاید زمان زیادی نگذرد که لحن محترمانه ای همچون کانته در چلسی برای او به کار رود.

۰ Comments