جایگزین مسیر

بیوگرافی داوید دخیا : اسپایدرمن اسپانیایی

by | آبان , ۱۶ , ۱۳۹۲

امروز سالروز تولد داوید ده خیا کوئینتانا،سنگربان شماره ۱ تیممونه.

قد:۱۹۱

داوید ۲۳ سال قبل در همچین روزی به دنیا اومد،از ده سالگی فوتبالش رو در اتلتیکو مادرید شروع کرد و از ۱۸ سالگی راهی تیم دوم اتلتیکو شد.

اوید ده خیا کوینتانا متولد ۷ نوامبر ۱۹۹۰ (۱۶ آبان ۱۳۶۹) در شهر مادریده!

داوید در ده سالگی یعنی در سال ۲۰۰۰ به آکادمی اتلتیکو مادرید پیوست و تا سال ۲۰۰۹ که نخستین بازیش رو انجام داد در این آکادمی بود.بعد از اینکه دروازه بان اول اتلتیکو شد،بازیهای درخشان داوید به اتلتیکو کمک کرد تا لیگ اروپا و سوپرکاپ اروپا رو ببرن.جایی که مورد توجه یونایتد قرار گرفت و سرانجام در ژوئن ۲۰۱۱ به یونایتد پیوست.

داوید کاپیتان زیر ۲۱ ساله های اسپانیا هم بوده(در ادامه به دوران ملی داوید خواهیم رسید)

_________________________________اتلتیکو مادرید

داوید در ده سالگی به این باشگاه پیوست و رده های آکادمی رو یکی یکی پشت سر گذاشت و در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به تیم دوم اتلیتکو رسید.

بعد از اینکه دروازه بان اول باشگاه سرخیو آسنیو به جام جهانی جوانان رفت،دخیا به عنوان دروازه بان دوم تیم و ذخیره روبرتو انتخاب شد.

داوید نخستین بازی خودش رو در تاریخ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹ در برابر پورتو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا تنها با داشتن ۱۸ سال و ۱۰ ماه و ۲۳ روز انجام داد،بعد از اینکه در دقیقه ۲۷ به جای روبرتوی مصدوم به بازی اومد.داوید در دقایق آخر ۲ گل خورد تا اتلتیکو ۲-۰ بازی رو ببازه!

مصدومیت روبرتو فیکس شدن موقتی داوید رو به دنبال داشت!

داوید نخستین بازی لالیگاش  رو سه روز بعد در برابر زاراگوزا انجام داد.در دقیقه ۱۹ یک پنالتی رو مهار کرد اما  در ادامه یک گل از مارکو بابیچ خورد تا اتلتیکو ۲-۱ بازی رو ببره!

بعد از اینکه کوییکه فلورس سرمربی اتلتیکو شد و آسنیو رسید، دخیا فصل رو با عنوان سنگربان اول به پایان برد که در یکی از مهمترین بازی هایی که به عنوان سنگربان اول تیم بازی می کرد اونها ۲-۱ فولام رو بردن و قهرمان لیگ اروپا شدن!

در آغاز فصل بعد و در سوپر کاپ اروپا داوید ۹۰ دقیقه مقاومت کرد و اونها اینتر رو ۲-۰ بردن!در این دیدار داوید یک پنالتی میلیتو رو مهار کرد.

__________________________________منچستریونایتد

در تابستان ۲۰۱۱ یونایتد به دنبال یک جانشین برای ون درسار بود و بعد از بازی خداحافظی گری نویل جلوی یوونتوس فرگی اعلام کرد که دخیا به اولدترافورد خواهد آمد.بعد از قهرمانی اسپانیا در رقابت های زیر ۲۱ سال اروپا دخیا با ۱۹ میلیون پوند به یونایتد پیوست.

دخیا نخستین بازیش رو برای یونایتد در برابر شیکاگو فایر و نخستین بازی رسمیش رو در برد ۳-۲ برابر سیتی در جام خیریه تجربه کرد.یک هفته بعد و در نخستین بازی خودش در پرمیر لیگ داوید یک گل بد از شین لانگ دریافت کرد.

داوید نخستین کلین شیت خود را با نخستین بازیش در اولدترافورد در برابر تاتنهام جشن گرفت.داوید چند عکس العمل کوچیک انجام داد و یونایتد ۳-۰ بازی رو برد.

در بازی بعد داوید یک پنالتی از کاپیتان آرسنال و همبازی آینده خود رابین فن پرسی مهار کرد و شوت های متعددی از آرشاوین و فن پرسی گرفت تا یونایتد ۸-۲ بازی رو ببره!

داوید در بازی برابر چلسی که با برد ۳-۱ یونایتد همراه شد چند سیو عالی داشت که یکی از اونا مهار ضربه استثنایی رامیرز بود.داوید در بازی برابر استوک هم چند سیو عالی داشت تا یونایتد به تساوی ۱-۱ برسه.

دخیا اولین بازی خودش رو در لیگ قهرمانان در تساوی ۳-۳ با بازل تجربه کرد.داوید در بازی ۶-۱ برابر سیتی دروازه بان تیم بود و یک نمایش بد داشت :|.

بعد از شکست ۳-۲ برابر بلکبرن انتقادات از او بیشتر شد و آندرس لیندگارد جای اون رو توی ترکیب اصلی گرفت.

هر چند در پایان فصل با عملکرد ۷۷ درصد مهار شوت ها بهترین دروازه بان از این لحاظ شد!

به خاطر المپیک ۲۰۱۲ داوید تور پیش فصل رو از دست داد.با این وجود در ترکیب اصلی قرار گرفت  و با وجود چند سیو خوب یونایتد بازی رو ۱-۰ باخت!

در برد ۳-۲ برابر فولام داوید چند شوت از رویز و دمبله و پتریچ گرفت هر چند در صحنه گل دوم فولام تا حدودی مقصر بود!ماتیو بریگز توپ رو فرستاد و داوید با یک ناهماهنگی عجیب با ویدیچ گل رو دریافت کرد!

چند روز قبل از بازی با سیتی فرگوسن گفت که داوید بهتر از لیندگارد عمل کرده و در بازی با سیتی دروازه بان تیم است.دخیا در یک بازی به یاد ماندنی با انجام چند سوپرسیو دروازه یونایتد رو محافظت کرد و یونایتد ۳-۲ بازی رو برد!

در بازی برابر ساندرلند باز هم داوید عالی بود و با مهار چند شوت و عکس العمل های دیدنی به برد ۳-۱ یونایتد کمک کرد.

در بازی برابر رئال در سانتیاگو برنابئو داوید مرد اول میدان بود و با مهار چند شوت دیدنی به خصوص ضربه کوئنترائو دل هواداران یونایتد رو تسخیر و همه رو متعجب کرد!بعد از این بازی فرگی به تمجید از دخیا پرداخت.

در برابر کیو پی آر و ردینگ و نوریچ دخیا سه کلین شیت پشت سر هم رو تجربه کرد و کمک بسیار بزرگی به قهرمانی یونایتد کرد.

در پایان فصل در تیم لیگ برتر قرار گرفت و اولین مدال خود رو با ۲۸ بازی لیگ و ۱۱ کلین شیت تجربه کرد و پنجمین دروازه بان لیگ انگلیس در راه کسب دستکش طلایی شد.

داوید فصل جدید رو با دریافت یک گل از سوانسی آغاز کرد و در بازی برابر ساندرلند به شکلی فوق العاده و غیر قابل باور ضربه امانوئله گاچرینی رو دفع کرد.

سیوی که پیتراشمایکل افسانه ای اون رو به عنوان یکی از بهترین سیو های تاریخ لیگ انگلیس انتخاب کرده!

__________________________________دوران ملی

داوید در تیم زیر ۱۷ ساله های اسپانیا فیکس بود و با این تیم قهرمان اروپا در سال ۲۰۰۷ و نایب قهرمان جهان در همون سال شد!

به خاطر بازی های خوب در اتلتیکو جزء ۳۰ نفر نهایی برای جام جهانی انتخاب شد اما جزء ۲۳ مسافر آفریقا نبود 😐

داوید با تیم زیر ۲۱ ساله های اسپانیا دوباردر سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ قهرمان اروپا شد.

داوید هنوز به تیم ملی اسپانیا دعوت نشده اما انتظار میره با ادامه این روند در آفریقا حاضر باشه.

_________________________________وضعیت بازی ها

فصل ۱۰-۲۰۰۹: ۱۹ بازی لالیگا-۷ بازی جام حذفی-۹ بازی لیگ اروپا-مجموع ۳۵ بازی

فصل ۱۱-۲۰۱۰: ۳۸ بازی لالیگا(کامل)-۵ بازی جام حذفی-۵ بازی لیگ اروپا-۱ بازی سوپر کاپ-مجموع ۴۹ بازی

مجموع بازی ها برای اتلتیکو:۸۴

فصل ۱۲-۲۰۱۱: ۲۹ بازی پرمیر لیگ-۱ بازی اف ای کاپ-۸ بازی اروپا(لیگ اروپا و لیگ قهرمانان)-۱ بازی جام خیریه-مجموع۳۹ بازی

فصل۱۳-۲۰۱۲:۲۸ بازی پرمیر لیگ-۵ بازی اف ای کاپ-۱ بازی لیگ کاپ-۷ بازی لیگ قهرمانان اروپا-مجموع ۴۱ بازی

مجموع بازی ها برای یونایتد:۸۰

_________________________________افتخارات

قهرمانی لیگ اروپا و سوپر کاپ اروپا با اتلتیکو(هر کدام یک بار)

قهرمانی در پرمیر لیگ و جام خیریه با یونایتد(هر کدام یک بار)

قهرمانی زیر ۱۷ سال اروپا با اسپانیا:۲۰۰۷

قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا:۲۰۱۳-۲۰۱۱

حضور در ۱۱ نفر برتر لیگ انگلیس(یک بار)

حضور در ۱۱ نفر برتر قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا(دوبار)

نکته جالب اینه که داوید با وجود اینکه فقط ۴ سال از آغاز کریرش میگذره،در جمع بهترین دروازه بانان ۲۵ سال اخیر قرار گرفت که جای تقدیر داره!

۰ Comments