جایگزین مسیر

تونی دان ؛ ایرلندی محشر !

by | آذر , ۱۴ , ۱۳۹۳

پایگاه هواداران منچستر یونایتد در ایران

به عنوان یکی از قهرمانان گمنام تیم منچستریونایتد بازبی در دهه شصت ، تونی دان به عنوان یکی از برترین مدافعان کناری تاریخ یونایتد نام خود را در بین اسطوره های یونایتد ، ثبت کرده است .

آنتونی پیتر دان ، در تاریخ ۲۴ جولای سال ۱۹۴۱ در دابلین ایرلند ، به دنیا آمد .

در تاریخ یک آپریل ۱۹۶۰ ، برای بازی در یونایتد ، شلبورن را با مبلغ ۵۰۰۰ پوند ، به مقصد این تیم ترک کرد . او در ابتدا تنها به عنوان جانشینی برای نوئل کنتول یا شای برنان بود . اولین بازی دان برای یونایتد ، برابر برنلی در تاریخ ۱۵ اکتبر ۱۹۶۰ اتفاق افتاد . شاید بزرگترین چالش تونی در یونایتد ، وقتی بود که او در ترکیب ابتدایی یونایتد در برابر لستر سیتی در فینال جام حذفی در سال ۱۹۶۳ ، جایگزین شای برنان شد . فینالی که یونایتد در آن پیروز شد . یک مدافع شجاع ، سریع و باهوش که پس از این موفقیت جایی برای خود در تیم دست و پا کرد و در ۴ فصل بعد از آن ، تنها در شش بازی لیگ برای یونایتد بازی نکرد ، که این آماری فوق العادست !

قهرمانی در جام حذفی ، نقطه شروع این مرد ایرلندی بود ! او در قهرمانی های لیگ ، در سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ سهم عمده ای داشت . نباید از درخشش او در قهرمانی یونایتد در جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۶۸ ، چشم پوشی کرد . دان در مسیر فینال ، در تمام زمین حضور داشت و میتوان گفت که سزاواری او برای مدالی که بر گردنش آویخت ، کمتر از گلزنان یونایتد در این بازی نبود .

در آگوست سال ۱۹۷۳ ، او به عنوان یک بازیکن آزاد ، به تیم بولتون پیوست . جایی که به نظر می آمد دان قابل تمام شدن نیست و ۲۰۰ بازی نیز برای بولتون واندرز انجام داد . او در مجموع ، توانست بیش از ۷۰۰ بازی در لیگ را انجام بدهد . در سال ۱۹۶۹ ، او توانست برترین بازیکن سال فوتبال ایرلند شود . او در رتبه هفتمین بازیکن تاریخ یونایتد ، از لحاظ بازی برای این تیم ، شناخته میشود . او در یونایتد ، ۵۳۵ بازی انجام داد و توانست دو گل به ثمر برساند .

پس از دوران بازی ، او از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ ، به عنوان کمک مربی ، در بولتون ، حضور داشت . پس از آن او در فصل ۱۹۸۲-۱۹۸۳ ، بعنوان جانشین بیل فولکس – دیگر اسطوره خط دفاعی تاریخ یونایتد – در تیم استینجر فوتبال کلاب ، مشغول به سرمربیگری کرد که این سمت خیلی طولانی نبود و خیلی زود این سمت از او سلب شد .

او در تیم ملی جمهوری ایرلند هم به مدت ۱۳ سال بازی کرد . اولین بازی ملی او ، شکست ۳-۲ ایرلند برابر اتریش در تاریخ ۸ آپریل ۱۹۶۲ بود . او پس از این ، ۳۳ بازی ملی انجام داد .

دان هم اکنون زنده است و ۷۳ سال ، سن دارد .

 

۲۴ جولای ۱۹۴۱ تاریخ تولد
یکم آپریل ۱۹۶۰ تاریخ پیوستن به یونایتد
۱۵ آپریل ۱۹۶۰ برابر برنلی اولین بازی برای یونایتد
۵۳۵ بازی تعداد بازی برای یونایتد
۲ گل تعداد گل ها
دفاع چپ پست بازی
یکم آگوست ۱۹۷۳ تاریخ ترک یونایتد

 

01_1014

3200842-product

c5854cec-24ff-4e68-b563-f05d19eab81a

dunne 72-73

Dunne-1024_226215k

tony-dunne

tony-dunne_r_2933233k

 

۰ Comments