جایگزین مسیر

حذف از اروپا، شکستی مفتضحانه برای فن خال در راه رسیدن به سطح اول اروپا

by | آذر , ۱۸ , ۱۳۹۴

پایگاه هواداران منچستریونایتد-

دیشب و در ورزشگاه خانگی ولفسبورگ، کابوس عده زیادی از طرفداران یونایتد به واقعیت بدل شد و این تیم از گردونه رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا حذف شد تا لوییس فن خال و تیمش بیش از هر زمان دیگری زیر تیغ تند انتقادات قرار بگیرند. در ادامه نوشتار قصد داریم این اتفاق را تا حدی مورد بررسی قرار دهیم:

ماموریت لاله آهنین: 

با پایان جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، لوییس فن خال در قامت یک قهرمان هدایت یونایتد را برعهده گرفت. نتایج خوب هلند در جام جهانی سبب شده بود اکثریت طرفداران یونایتد به آینده ای درخشان با لویی فن خال بزرگ امیدوار باشند. اما سوال مهم اینجاست که وظیفه لویی بزرگ چه تعریف شده بود؟

باشگاه می خواست لوییس فن خال در فصل اول بتواند ویرانه برجا مانده از دوران مویس را بازسازی کند. تیمی که حتی نتوانسته بود سهمیه لیگ اروپا را بگیرد(چه برسد به لیگ قهرمانان اروپا) را به جمع ۴ تیم برتر برگرداند. این نکته از حرفهای فن خال کاملا مشخص بود. هدف اصلی فصل پیش قرار گرفتن در جمع ۴ تیم بود. هدفی که با هر زحمتی بود در نهایت محقق شد و منچستریونایتد در انتهای فصل در جمع ۴ تیم برتر قرار گرفت.

اما سوال اینجاست که آیا هدف پیش بینی شده برای فصل دوم هم همین بوده است؟ بدون شک خیر. باشگاهی چون یونایتد هرگز به در جا زدن فکر نمی کند. بی گمان باشگاه انتظار دارد لوییس فن خال در فصل دوم در لیگ به مقامی بهتر از ۴ امی برسد. در لیگ قهرمانان تا مراحلی پیش برود و احتمالا یک نتیجه درخشان می تواند کسب یک جام داخلی یا اروپایی باشد. می توان گفت افرادی که این فصل نیز قرار گرفتن در جمع ۴ تیم برتر آنها را راضی می‌کند، فراموش کرده اند اینجا منچستریونایتد است و هدف باشگاه برگشتن هر چه سریعتر به سطح اول اروپاست.

جایگاه فعلی تیم، یک شکست مفتضحانه در کارنامه فن خال

تا به این جای کار اما، یونایتد در مرحله گروهی از لیگ قهرمانان اروپا حذف شده تا نشان دهد هنوز با تیم های اول اروپا فاصله دارد. چه طور تیمی که در دو بازی تنها یک امتیاز از پی اس وی می گیرد می تواند خود را محق به صعود به دور بعد بداند. بدون شک شما نیز با سخنان ریو فردیناند پس از بازی موافق هستید:

آنها امتیازاتی را در خانه از دست دادند و برای همین نمی توانند خود را بدشانس بدانند. آنها شایسته صعود به دور بعد نبودند.

واقعیت هم همین است. لویس فن خال می تواند از بحران مصدومیت در بازی با ولسفبروگ ناراضی باشد اما باید کسی به او یادآور شود یونایتد زمانی حذف شد که فلسفه یخ و بی روح سرمربی اش نتوانست گلی برابر پی اس وی در الدترافورد به ثمر برساند.

فن خال باید بپذیرد ولفسبورگ و پی اس وی آیندهون از منچستریونایتد او برای صعود به دور بعد شایسته تر بودند. در روزهایی که مرد هلندی خود را با فلسفه سرگرم می کرد، آلمانی ها به او یاد دادند در فوتبال چگونه باید گل زد و پیروز شد. واقعیت این جاست که منچستریونایتد راهی طولانی برای برگشتن به سطح اول اروپا در پیش دارد. یونایتد الان به گفته اسکولز تنها تیمی معمولی است:

یونایتد اکنون چون تیمی معمولی است. باور کنید.و با تیمی معمولی شما نتایج معمولی می گیرید.

آنچه پس از یک فصل و نیم ساخته نشده است!

فن خال اکنون یک فصل و نیم است که تیم را در اختیار دارد. تیمی که اکنون با لباس یونایتد به میدان می رود بدون شک تیم فن خال است چرا که او در این مدت تغییرات بسیار زیادی در تیم ایجاد کرده است. برای مثال فقط و فقط به ترکیب اصلی یونایتد در بازی دیشب و آخرین بازی مویس توجه کنید:

۴۸۸

۸۲۹

از زمان پیوستن فن خال آن قدر بازیکن تیم را ترک کرده اند که بتوان با آنها یک تیم شایسته اروپایی ساخت و روانه میدان کرد. تیمی که اوون بی رحمانه معتقد است می تواند تیم فعلی یونایتد را شکست دهد. حال بیایید بنگریم تیم فعلی فن خال در چه وضعی قرار دارد؟

تیم فعلی فن خال با بحرانی جدی در گلزنی مواجه است. یونایتد در ۶ بازی اخیر در الدترافورد تنها سه گل به ثمر رسانده است. ۰-۰ های متوالی در الدترافورد صدای هواداران صبور تئاتر رویاها را هم در آورده است. خیلیها اما در نقطه مقابل معتقدند یونایتد در ازای آن در دفاع تیمی قوی است اما بازی دیشب نشان داد این تصور تا چه حد نادرست است. یونایتد فعلی به واسطه‌ی مالکیت بالای توپ و با کشتن بازی اجازه گل زدن را از حریف می گیرد اما  خود نیز توان گل زدن ندارد. بازی دیشب نشان داد زمانی که یونایتد به گل نیاز دارد دفاع این تیم تا چه حد می تواند سست و شکننده باشد.

اما این همه داستان نیست. مصدومیت های متوالی در دفاع باعث خواهد شد یونایتد همین تک نقطه قوت خود را هم در خطر ببیند. سوال اینجاست که با مصدومیت شاو، روخو، دارمیان، اسمالینگ و جونز آیا یونایتد باز هم خواهد توانست دفاع قابل قبول قبلی را تشکیل دهد؟

برای برنده شدن لازم است گل بزنید، فارغ از هر فلسفه ای که دارید!

یونایتد جام حذفی را پیش رو دارد. لیگ را پیش رو دارد و شاید متاسفانه،هنوز باید در لیگ اروپا به میدان برود. اما تیم از گل زنی عاجز است. آیا تیمی که نمی تواند گل بزند می تواند برنده شود؟ شاید به واسطه گل به خودی!

یونایتد فن خال در خلق موقعیت ناتوان ودر گل زنی عاجز است. چیچاریتو در همین ماه از کل تیم یونایتد بیشتر گل زده است. فن خال با فروش همه مهاجمان و امید بستن تنها به رونی و مارسیال دست به قمار بزرگی زد که به شدت در آن شکست خورد. جایی که اکثر کارشناسان به فن خال هشدار دادند که با رونی و به تنهایی نخواهد توانست در سه جام به میدان برود اما او با لج بازی تمام یک به یک مهاجمان تیم را به فروش رساند. حالا اما با عملکرد فاجعه بار رونی و افت مارسیال نسبت به روزهای اول، فن خال احتمالا به این معترف باشد که تا چه اندازه بی فکر بوده است.

باید دید آیا یونایتد در ژانویه به دنبال مهاجم خواهد رفت یا این عذاب ادامه خواهد داشت؟

تعویض های عجیب ، راه فراری به نام جوانگرایی 

همه ما فن خال را با تعویض های جسورانه و مبتکرانه اش در هلند به خاطر داریم. اما این جا تعویض های فن خال کاملا قابل پیش بینی است. آوردن یک بازیکن مانند فلایینی برای زدن ضربات سر تبدیل به نقشه ای تکراری و تا حدی خنده دار شده است. اما ماجرا آنجا عجیب می شود که فن خال در حساس ترین بازی فصل دست به جوان گرایی می زند تا در ترکیب تیم بازیکنانی چند بازیکن باشند که برای اولین یا دومین بار  در لباس یونایتد به میدان می روند. باید از فن خال پرسید آیا اینجا زمان جوان گرایی است یا او خواسته به این وسیله حذف خود را زیر سایه جوان گرایی پنهان کند؟

این مقاله می تواند به بررسی مسائل بیشتری هم بپردازد. استیصال و عدم تحرک فن خال در کنار خط، عدم توانایی در تغییر بازی و انتقاداتی دیگر که همه و همه فن خال بزرگ را نشانه می روند اما در کنار همه اینها، بی گمان اخراج فن خال در این مقطع از فصل بسیار زیان بار خواهد بود اما باید به این اندیشید که وضع فعلی یونایتد چگونه می تواند بهبود یابد. تا کجا باید از فن خال حمایت کرد؟ بی گمان حمایت از سر مربی مهم وضروری است اما همان قدر هم مهم است که بدانید چه زمانی حمایت کافی است و فرد مورد نظرتان لیاقت حمایت بیشتر ندارد. باور کنید یا نه مورد دوم به اندازه اولی مهم است….

۰ Comments