جایگزین مسیر

داستان بازگشت رونالدو به اولدترافورد

by | خرداد , ۲۸ , ۱۳۹۶

پایگاه هواداران منچستریونایتد-تنها دو هفته بعد از زدن دو گل در جریان پیروزیِ ۱-۴ رئال مادرید مقابل یوونتوس در فینال چمپیونز لیگ، حالا گزارش‌هایی که از پرتغال و اسپانیا منتشر می‌شوند خبر از تصمیم کریستیانو رونالدو مبنی بر ترک سانتیاگو برنابئو می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها رونالدو که به اتهام تخلف مالیاتی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته از رفتاری که باهاش در اسپانیا شده خشمگین است و دیگر علاقه‌ای به زندگی و بازی در این کشور ندارد.

فوق ستاره‌یِ ۳۲ ساله‌یِ پرتغالی تمام جام‌های ممکن و افتخارات شخصی را با رئال برده و از این منظر ماموریت ناتمامی در مادرید برایش باقی نمانده. با این حال در مقاطع زیادی از سال‌های اخیر رونالدو مورد کم لطفیِ هواداران رئال قرار گرفته، وقتی او را هو می‌کردند و به نشانه‌یِ اعتراض برایش سوت می‌زدند. درک این رفتار این هواداران در قبال بازیکنی که در ۳۹۴ بازی ۴۰۶ گل برایشان زده واقعا سخت است. مادریدی‌ها بعید است حالا حالاها بازیکن دیگری با چنین کیفیت و آماری در برنابئو ببینند، بازیکنی که هیچوقت در برخورد با دوره‌های افت کوتاه مدتش صبور نبودند.

در این میان اصلا تعجبی ندارد که بازگشت به منچستر یونایتد به عنوان یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های رونالدو برای فصل آینده مطرح شود، باشگاهی که او همیشه با علاقه‌ای خاص ازش حرف زده است. رونالدو از زندگی در یونایتد کاملا راضی بود، اما بعد از اینکه تحت رهبری سر الکس فرگوسن تمام جام‌ها ممکن را فتح کرد و بدل به بهترین بازیکن جهان شد تصمیم گرفت رویای کودکی‌اش را دنبال کند و به رئال مادرید منتقل شود. با این وجود زندگی در مادرید هیچوقت مثل زندگی در منچستر نبود و رونالدو همین چند هفته‌یِ پیش اعتراف کرد هواداران رئال اصلا به پای هواداران یونایتد نمی‌رسند.

پس اگر رونالدو واقعا قصد ترک برنابئو را داشته باشد چه مقصدی بهتر از اولدترافورد؟ جایی که هنوز هواداران، حتی بعد از هشت سال نامش را می‌خوانند، جایی که غرورش نوازش دیده می‌شود. حتی رامون کالدرون، رئیس وقت رئال در جریان انتقال رونالدو به مادرید هم اعلام کرده بود یونایتد همچنان باشگاهی است که در قلب او جا دارد.

اما اگر رونالدو تصمیم به بازگشت به یونایتد بگیرد، این تصمیمی صرفا احساساتی نخواهد بود. یونایتد با فتح یوروپا لیگ در فصل گذشته، فصل آینده را در چمپیونز لیگ سپری خواهد کرد و رونالدو این فرصت را خواهد داشت تا ۱۰۵ گلش در این تورنمنت را افزایش دهد. در ضمن رونالدو دوباره تحت رهبری ژوزه مورینیو بازی خواهد کرد، مربی‌ای که با او بهترین دورانش را در رئال سپری کرد و اولین قهرمانی‌اش در لا لیگا را به دست آورد.

با اینکه رابطه‌یِ رونالدو و مورینیو در ماه‌های آخرشان کنار هم به مشکلاتی خورد، به خصوص در یک چهارم نهایی کوپا دل ری، اما مربی سابق رئال و حال حاضر یونایتد همیشه از شاگرد سابقش تعریف کرده و فرصت کار کردن با او را یکی از مهمترین وقایع زندگی حرفه‌ایش دانسته است. با این حال هنوز ترس این وجود دارد که بین دو ستاره‌یِ پرتغالی جهان فوتبال هنوز دلخوری‌ای باقی مانده باشد.

اما بررسی واکنش بازیکنان یونایتد به پیوستن احتمالی رونالدو به جمعشان کار ساده‌ای نیست. از یک سو قطعا این بازیکنان می‌دانند با داشتن رونالد شانس بیشتری برای فتح عناوین مختلف خواهند داشت. از سوی دیگر اما آن‌ها از این نکته هم آگاهند که رونالدو در تیم بدل به ستاره‌یِ اول خواهد شد و یونایتد را به نمایش یک نفره و شخصی خودش تبدیل خواهد کرد. این واقعیتی است که شاید برای ستاره‌های حال حاضر تیم که در صدرشان پل پوگبا قرار دارد، و ستاره‌های دیگری که در این تابستان ممکن است به یونایتد ملحق شوند، چندان خوشایند و قابل قبول نباشد.

از منظر مالی یونایتد مشکلی برای خرید رونالدو نخواهد داشت. ۸۰ میلیون پوندی که رئال سال ۲۰۰۹ برای شماره‌یِ هفتِ یونایتد داد شاید یکی از بهترین معاملات تاریخ فوتبال برایشان بود. اما رونالدویی که سالِ آینده ۳۳ ساله می‌شود نمی‌تواند همان کارکردی که در رئال برای هشت سال داشت را در یونایتد هم داشته باشد و برای همین باشگاه دنبال پرداخت مبلغ کمتری برای بازگرداندن اوست.

در این میان رئال که می‌خواهد همچنان دست بالا را داشته باشد به احتمال زیاد درخواست به خدمت گرفتن داوید دخئا را به عنوان بخشی از این معامله خواهد داشت. اگر دخئا قصد ترک یونایتد را داشته باشد، این فصل یا حتی فصل آینده، چنین معامله‌ای برای یونایتد مناسب خواهد بود. اما اگر دخئا علاقه‌ای به ترک باشگاه نداشته باشد، با توجه به کمبود دروازه‌بان‌های درجه یکی در حد او که قابل خرید باشند، این معامله‌ای منطقی برای شیاطین سرخ نخواهد بود. البته اگر راهی برای حفظ همزمان دخئا و خرید رونالدو باشد یونایتد قطعا باید بهش فکر کند.

با توجه به تمدید نشدنِ قرارداد زلاتان ابراهیموویچ و احتمال زیاد رفتنِ وین رونی، یونایتد به عنوان ثروتمندترین و پردرآمدترین باشگاه جهان مشکلی برای پرداخت حقوق رونالدو نخواهد داشت. تمام این معادلات هواداران یونایتد را یک بار دیگر، مثل سه، چهار سال اخیر در رویای بازگشت پسر طلایی‌شان فرو برده‌ است، وقتی این سرود را در اولدترافورد سر می‌دادند: «سوار هواپیماش کنین و از اسپانیا برش گردونین». هواداران فوتبال معمولا با قلب‌شان فکر می‌کنند، نه با مغزشان و حاضرند تمام منطق‌های موجود برای تماشای دوباره‌یِ ستاره‌شان را کنار بزنند. تا اینکه البته رونالدو تصمیم به ماندن در مادرید یا انتقال به پاریس بگیرد.

۰ Comments