جایگزین مسیر

دیدار برابر اورتون بزرگترین امتحان در راه پیشرفت یونایتد

by | مهر , ۱۲ , ۱۳۹۳

منچستریونایتد تا اینجای فصل شروع سختی در رقابت های لیگ برتر در فصل جاری داشته است, مصدومیت ها و تغییرات تاکتیکی نیز مانعی بر سر راه هدف تیم برای قرار گرفتن در بین 4 تیم برتر لیگ قرار گرفته اند. با مدنظر گرفتن این مسئله, بی مورد نیست که بگوییم با توجه به کیفیت تیم هایی که شیاطین سرخ تا اینجای رقابت های لیگ برتر با آنها روبرو شده اند, یونایتد بر روی کاغذ هنوز واقعا به چالش کشیده نشده است.

پایگاه هواداران منچستریونایتد در ایران – شکست برابر سوانزی سیتی و لسترسیتی هر دو ناامید کننده بودند اما این دو بازی بیشتر معایب سیستم 3-5-2 و نبود رهبری در خط دفاع را به نمایش گذاشتند. به عبارت دیگر, می توان شرایط را تغییر داد تا شما تکرار چنین نتایجی را در بازی های دیگر نبینید, اگر به بازیکنان باکیفیت تر یونایتد در مقایسه با ترکیب سوانزی و لسترسیتی میدان داده شود.

بنابراین, بازی روز یکشنبه برابر اورتون اولین آزمون واقعی خواهد بود که یونایتد در مسیر پیشرفت خود با آن مواجه می شود؛ یونایتد با تیم منسجمی روبرو خواهد شد که از لحاظ مهره کیفیت بالایی دارد و در فصل گذشته توانسته است شیاطین سرخ را در هر دو بازی رفت و برگشت مغلوب سازد.

این دیدار برابر اورتون معیار اندازه گیری پیشرفت یونایتد در مقایسه با فصل گذشته خواهد بود. اورتون در فصل جاری این هدف را خواهد داشت تا برای رسیدن به مقام چهارمی لیگ مبارزه کند. اگرچه این احتمال وجود دارد که حضور آنها در رقابت های لیگ اروپا در پایان مانعی برای رسیدن به این هدف باشد. یونایتد برای اولین بار در فصل جاری تحت هدایت لوئیز فن خال برابر تیمی امتحان پس خواهد داد که انتظار می رود در پایان فصل رتبه ای نزدیک به آنها داشته باشد.

پیروزی برابر کوئینز پارک رنجرز و وستهام یونایتد علی رغم دلچسب بودن, نمی توانست نشانه ای از پیشرفت شیاطین سرخ باشد. البته واضح است که قدرت هجومی یونایتد در مقایسه با فصل گذشته بسیار زیاد شده است. با این وجود, از لحاظ تدافعی, نمی توان بازی برابر کیوپی آر و وستهام را ملاک مناسبی برای سنجش قدرت خط دفاعی یونایتد قلمداد کرد. زیرا در این دیدارها شاهد درخشش بازیکنانی همچون آنخل دی ماریا, وین رونی و رابین فن پرسی بوده ایم.

اورتون از هر لحاظ رقیب متفاوتی محسوب می شود. این تیم بر پایه دفاعی مستحکم شکل گرفته است که میراث زمان حضور دیوید مویز بوده است و در زمان حضور روبرتو مارتینز نیز این تیم در نقاط کلیدی خود از قدرت یکسانی برخوردار است.

جان استونز, خرید مویز, گاهی اوقات استعداد خارق العاده ای همانند اوایل حضور فیل جونز در لیگ برتر به نظر می رسد و این بازیکن سابق بارنزلی توانسته خط دفاع تافی ها را در غیاب سیلویان دیستین یکپارچه نگه دارد, اما او در بازی برابر یونایتد, این بار با چالش متفاوتی روبرو خواهد شد, یعنی بازی برابر مهاجمان تراز اولی همچون رادامل فالکائو و رابین فن پرسی.

 با توجه به دفاع سازمان یافته اورتون, خط حمله یونایتد باید برای شکستن این خط دفاع تلاش کند. با آمدن دی ماریا, یونایتد بالاخره صاحب بازیکنی شده است که می تواند چندین مدافع حریف را پشت سر بگذارد و 20 تا 30 متری با توپ جلو رود. البته بازیکنانی همچون رابین, ماتا و فالکائو باید دی ماریا را حمایت کنند تا دیوار دولایه گرت بری و جیمز مک کارتی عبور کنند, دو بازیکنی که به خط دفاع 4 نفره تافی ها این اجازه را می دهد تا بتوانند تک تک مهاجمین یونایتد را مهار کنند.

نگرانی اصلی هواداران یونایتد در فصل جاری خط دفاع این تیم بوده است, علی رغم بازی فوق العاده پاتریک مک نیر 19 ساله در اولین بازی رسمی خود با پیراهن شیاطین سرخ در هفته گذشته, فن خال هنوز با معضل انتخاب بازیکن در خط دفاع مواجه است. در آستانه بازی یکشنبه, انتظار می رود که جانی اوانز, کریس اسمالینگ و فیل جونز به این دیدار نرسند.

در مقابل اورتون در خط حمله بازیکنان باکیفیتی دارد, بخصوص در جناحین با حضور آیدن مک گیدی و کوین میرالاس که زوج ثابت دو جناح تافی ها محسوب می شوند. با این وجود خبر خوش برای خط دفاع یونایتد غیبت احتمالی میرالاس در بازی یکشنبه است. او به دلیل مصدومیت همسترینگ که در دربی مرسی ساید برابر لیورپول گریبان او را گرفت, نمی تواند برای مدتی تافی ها را همراهی کند..

در کنار مک گیدی, روملو لوکاکو به احتمال زیاد در خط حمله اورتون بازی خواهد کرد, این بازیکن بلژیکی با قدرت بدنی بالایی که دارد به همراه سرعت شگفت آورش, می تواند برای یونایتد دردسرساز شود. اگر شما به بازی های یونایتد تا اینجای فصل نگاهی بیاندازید, می بینید که آنها در مواقعی از لحاظ دفاعی فروپاشیده اند که با مهاجمانی فیزیکی مواجه شده اند, برای مثال لئوناردو اولوئا و جیمی واردی در دیدار برابر لسترسیتی و دیافرا ساخو در بازی برابر وستهام.

بدتر اینکه این مسئله مشکل تازه ای برای یونایتد محسوب نمی شود, با وجود مهاجمان فیزیکی همچون دیدیر دروگبا که برای یونایتد مشکل ساز می شدند, آنها حتی در دوران سر آلکس فرگوسن نیز با این مسئله دست و پنجه نرم می کردند. با این وجود, تفاوت بین یونایتد آن دوران با یونایتد حال حاضر نقش برجسته رهبری در قلب خط دفاع می باشد. مدافعی که اتفاقات را در بازی زیرنظر بگیرد و در مواقع لازم با تغییر جاگیری بازیکنان یا تغییر تاکتیک برای 5 یا 10 دقیقه این خطر را برطرف سازد.

لوکاکو احتمالا با هدف قرار دادن یکی از مدافعین مرکزی جوان یونایتد, مک نیر یا تایلر بلکت, سعی می کند تا با کنار زدن این بازیکن فضای لازم برای حرکت استیون نایسمیت را مهیا سازد. این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دفاع یونایتد اجازه ندهد این اتفاق بیافتد. وظیفه اصلی انجام این کار نیز بر عهده مارکوس روخو خواهد بود تا دفاع را سازماندهی کند, کاری که در آخرین دیدار یونایتد برابر وستهام زیر فشار شدید تیم حریف به خوبی از عهده آن برآمد.

گفته می شود ماروان فلاینی با رهایی از کمند مصدومیت دوباره به تمرینات تیم برگشته است. این می تواند خبر فوق العاده ای برای یونایتد باشد. فلاینی می تواند خلاء دفاعی یونایتد را پر کند. با توجه به صحبت های فن خال احتمال نمی رود که فلاینی از ابتدا به میدان برود اما در ادامه بازی این هافبک باتجربه می تواند دست فن خال را در انجام تغییرات تاکتیکی تا حدودی باز کند.

این فرصت عالی برای بازیکن بلژیکی شیاطین سرخ خواهد بود تا دوران حرفه ای خود در یونایتد را نجات دهد. او پیش از این در مصاحبه ای با روزنامه ای هلندی مدعی شده بود که می خواهد برای جایگاهش در تیم رقابت کند.

با توجه به بازی شناور خط هافبک الماسی یونایتد با حضور دلی بلیند در پست هافبک تدافعی و دی ماریا و آندر هررا روبروی او, تصور اینکه فلاینی با مهارت های اندکی که دارد, بتواند به ترکیب اصلی راه یابد, دشوار خواهد بود.

با این حال, با توجه به ضعف خط دفاع, این بازیکن بلژیکی می تواند در این ناحیه به بازی گرفته شود. او مطمئنا ویژگی های فیزیکی لازم برای مقابله با قدرت لوکاکو را دارد و می تواند مشخصه تجربه را به دفاع جوان یونایتد تزریق کند.

یونایتد در کنار مشکل خط دفاع, با معضل دیگری بنام مصدومیت  هررا روبرو است. همانطور که کارشناس تلگراف, مارک اودن اشاره کرده است, از زمانی که فن خال از سیستم 4-4-2 الماسی در ماه سپتامبر استفاده کرده, هررا شخصیت لازم را به خط هافبک جوان شده یونایتد داده است.

این بازیکن اسپانیایی زمانی که یونایتد مالکیت توپ را در اختیار دارد, ضرباهنگ تیم را حفظ می کند و در عین حال در مواقعی که یونایتد مالک توپ نیست, سخت تلاش می کند تا مالکیت توپ را در اختیار تیم خود بیاورد و با توانایی هایی که در پیروزی در تکل های میانه میدان دارد, هواداران را شگفت زده کرده است. هم اکنون که یونایتد نمی تواند از حضور هررا در ترکیب تیم استفاده کند, جالب توجه خواهد بود اگر فن خال از این فرصت استفاده کند و سیستم یونایتد را به انتخاب اول خودش از گذشته تا به حال یعنی سیستم 4-3-3 تغییر بدهد و تلاش کند تا از جناحین به کمک دی ماریا و عدنان یانوزای خط دفاع اورتون را به دردسر بیاندازد.

تیم اورتون با توجه ب بازیکنانی که دارد در هر پستی می تواند امتحان سختی برای یونایتد باشد. هر دو مدافع کناری تافی ها, شیموس کولمن و لیتون بینز, در مواقعی که به حمله اضافه می شوند, بسیار خطرناک هستند و نفوذهای این دو باعث می شود که مدافع کناری تیم مقابل نتواند از منطقه دفاعی خود جلوتر بیاید. فرم ایده آل رافائل در آستانه رویارویی با بینز, این نبرد راه هیجان انگیز می کند. در آن سو لوک شاو علی رغم شروع تاثیرگذار خود در بازی برابر وستهام, باید سخت تر تلاش کند تا بتواند مانع از عملکرد کولمن شود.

دیدار یونایتد برابر اورتون, شروع بازی های سخت برای تیم فن خال خواهد بود, تیمی که پیش از سفر به شرق کشور و بازی در ورزشگاه امارات با چلسی بازی خواهد کرد و سپس به مصاف منچسترسیتی و آرسنال خواهد رفت. پس از بازی برابر تافی ها 5 بازی بعدی یونایتد دیدارهای بزرگی خواهند بود.

یک پیروزی برابر اورتون اعتماد به نفس لازم را به بازیکنان یونایتد می دهد تا پس از وقفه بازی های ملی, این دیدارهای سخت را به خوبی پشت سر بگذارند. از این حیث دیدار فردا اهمیت بسزایی دارد. دو شکست برابر اورتون در فصل گذشته, در شرایطی که روی کاغذ شگفت آور بود, اما آنچنان نیز ناعادلانه نبود. اورتون در تمام نواحی زمین در طول 180 دقیقه ای که برابر یونایتد بازی کرد, سخت تلاش کرد و یونایتد به معنای واقعی کلمه نباید اجازه دهد, این اتفاق در بازی روز یکشنبه تکرار شود.

یک شکست احتمالا پرسش ها درباره ترکیب یونایتد را بیشتر خواهد کرد و تنها فشار را بر روی یونایتد به بالاترین حد خود می رساند, آن هم در آستانه بازی های حساسی که شیاطین سرخ در هفته های بعد باید برابر حریف های سرسخت خود انجام دهند.

برای منچستریونایتد, با توجه به بودجه ای که در تابستان امسال صرف کرده اند, بازی برابر اورتون باید معیاری برای سنجش یونایتد باشد, معیاری واقعی برای اینکه متوجه بشویم آیا یونایتد تیمی در قواره قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر لیگ در انتهای فصل می باشد و همچنین نه تنها توانایی رقابت با دیگر تیم ها را دارد, بلکه بهتر از تیم هایی است که در فصل گذشته بالاتر از شیاطین سرخ در جدول رقابت های لیگ برتر قرار گرفتند.

مقاله از کریس وینتربرن در بلیچر ریپورت

۰ Comments