جایگزین مسیر

رفتار لوئیس فن خال در قبال هررا

by | شهریور , ۶ , ۱۳۹۴

رفتار لوئیس فن خال در قبال هررا

پایگاه هواداران منچستر یونایتد – منچستر یونایتد فاقد چیزی خاص و یا یک بازیکن خاص است. در طی ۱۲ ماه گذشته، فن خال به دنبال یک هافبک میانی است که بتواند در جلوی زمین پرس کند، در خط میانی به عنوان یک رهبر تیم را به جلو ببرد و قادر به ارسال پاس به کناره های محوطه‌ی جریمه باشد.

در تابستان گذشته آندر هررا، بازیکنی با این مشخصات و با قیمت ۲۸.۸ میلیون پوند به اولدترافورد آمد. هررا هیچگاه هدف فن خال نبود، اما او دقیقاً بازیکنی است که فن خال به او نیاز دارد.

اما چه چیزی باعث شده که این بازیکن اسپانیایی از ترکیب اصلی تیم بیرون گذاشته شود؟ آیا آندر، یکی از بازیکنان محبوب و خلاق یونایتد، دچار اشتباهی شده‌است که موجب ناراحتی لوئیس فن خال شده است؟

جواب این سوال به مصاحبه دو ماه پیش رئیس با خبرنگار گاردین بر می‌گردد که در آن به عدم توانایی خلق موقعیت در برابر حریفان خود اشاره کرد:

ما به دنبال برقراری بالانس در تیم هستیم و نیاز به خلاقیت بیشتری داریم.

با توجه به این جمله، هررا باید مرد اول یونایتد برای آغاز بازی باشد. اما بر عکس، با وجود ضعف خلاقیت در میانه میدان او هیچ بازی را از ابتدا در ترکیب یونایتد قرار نگرفته است.

حتی هنگامیکه او در ترکیب یونایتد قرار گرفته‌است، فن خال و دستیارانش شاهد اشتباهاتی از هررا بودند. در بازی یونایتد در برابر تاتنهام که با برتری ۱-۰ یونایتد به اتمام رسید، فن خال تصمیم گرفت که این بازیکن ۲۶ ساله را برای ۲۳ دقیقه پایانی به زمین مسابقه بفرستد. اما در همان لحظات ابتدایی حضور او در زمین، فرانس هوئک، مربی دروازه‌بانان و دست راست فن خال، از روی نیمکت بلند شد و به کنار زمین آمد تا هررا را به دلیل عدم توجه به دستورات محول شده بر او مورد سرزنش قرار دهد.

شاید تنها یک دلیل وجود دارد.

لوئیس فن خال، تئوریسین تاکتیکی بزرگ، بر این عقیده است که هررا توانایی و نظم لازم برای قرار گیری در پست هافبک میانی را ندارد. بنابراین فصل گذشته، فن خال مطابق با روش و فلسفه‌ی معروف خود، این بازیکن اسپانیایی را از ترکیب اصلی یونایتد بیرون گذاشت تا به او درس‌های لازم را بدهد.

حضور مجدد او در کنار خوان ماتا، مروانه فلینی و مایکل کریک؛ منجر به نتایج درخشان یونایتد با نقش کلیدی هررا در پیروزی برابر لیورپول، منچستر سیتی و تاتنهام شد. در نهایت او جایگاه خود را به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی تیم لوئیس فن خال به‌دست آورد.

اما تنها چند ماه بعد، او نیمکت نشین شد. چه تفاوتی ایجاد شده‌است؟

به نظر می‌رسد که فن خال معتقد است که هررا توانایی ایفای نقش محوری را در تیم ندارد. این یک استدلال منطقی به نظر می‌رسد، وقتی که قرار است هررا در خط میانی دو نفره به عنوان نقطه اتکا برای بازیکنان خط جلویی باشد. اما به نظر می‌رسد که در ادامه فصل، فن خال از سه نفر در خط میانی خود استفاده کند و این باعث می‌شود که این بازیکن اسپانیایی بتواند در ترکیب تیم قرار بگیرد.

در عوض فن خال از مجموعه بازیکنان میانی مطمئن و به صورت محافظه کارانه‌ای استفاده کرد. بازیکنان جدید الورود تیم، باستین شواین اشتایگر و مورگان اشنیدرلین به خوبی به چهار بازیکن خط دفاعی تیم کمک کردند و تا بدین جا هیچ گلی در لیگ دریافت نکردند؛ اما به ندرت قادر به خلق موقعیت برای بازیکنان جلویی زمین بودند.

البته نه از شواین اشتایگر و نه از اشنیدرلین، انتظار بازی ریسکی و ایجاد موقعیت نمی‌رود. همچنین آن‌ها به دلیل بی ثمر بودن حملات در جلوی دروازه حریفان مقصر نیستند. اما لوئیس فن خال باید به نیاز مبرم تیم به ایجاد بالانس در تیم با استفاده از بازیکن خلاقی چون هررا پی ببرد.

با استفاده از دو یا سه نفر از بین شواین اشتایگر، اشنیدرلین و کریک، یونایتد به طور وحشتناکی بدون هیجان بازی می‌کند. با وجود آنکه هر سه آن‌ها دارای کیفیت زیاد برای قرار گیری در ترکیب اصلی هستند، استفاده از آن‌ها باعث تضعیف خلاقیت در تیم می‌شود؛ که این اشتباه خود فن خال است.

شاید گیج کننده ترین اشتباه فن خال استفاده از عدنان یانوزای در پست هافبک مهاجم به جای هررا است. درست است که عدنان یک جوان با استعداد است، اما آیا او واقعاً برای آن پست بهتر از هررا است؟

هررا می‌تواند کاملاً متفاوت نسبت به شواین اشتایگر و اشنیدرلین، به خط میانی یونایتد انرژی و خلاقیت تزریق کند؛ ویژگی که آن‌ها در سه بازی ابتدایی فصل از آن محروم بودند. او خستگی ناپذیر است و می‌تواند به خوبی بر روی حریفان پرس انجام دهد و بر روی توپ فوق العاده ماهر است. او باید انتخاب اول لوئیس فن خال باشد؛ اما به طور قطع تا بدین جای فصل اینگونه نیست.

یک نفر باید تأثیر هررا در نیم فصل دوم سال گذشته را به فن خال یادآوری کند، جاییکه این بازیکن اسپانیایی نگرانی‌های فن خال در مورد حفظ توپ را به خوبی بر طرف کرد و از ژانویه تا می، ۶ گل به ثمر رساند و ۴ پاس گل نیز برای هم تیمی‌های خود مهیا کرد. جدای از اینکه هررا یکی از دوست داشتنی‌ترین بازیکنان شاغل در لیگ انگلستان است، هررا به خوبی نشان داده است که برای بازی در لیگ برتر آماده است. با این وجود، هررا به خوبی از دستورات فن خال تبعیت کرده و از نیمکت نشینی تیم شکایتی نمی‌کند.

باید منتظر ماند و دید آیا او در ادامه فصل در ترکیب اصلی یونایتد قرار خواهد گرفت یا خیر؟ نظر شما چیست؟

۰ Comments